Problem med datoindsæt / datediff
Fra : belial

Dato : 02-10-05 17:35

Jeg sætter en dato ind i min Access database ved hjælp af ASP's Now. Det har
tidligere fungeret fint, men nu vender den pludselig datoen om så den
indsætter 10-02-2005 i stedet for 02-10-2005. Jeg har også forsøgt med bruge
SQL's Now med samme resultat. Feltet i databaseb er af dataformat. Jeg mener
at vide det er noget med, at Datediff kan rede suppedasen, men hvor kan jeg
finde kodeeksempler? Jeg har ledt lang tid på Google uden at støde på noget,
jeg kan bruge.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-05 21:26

belial skrev:

> Jeg sætter en dato ind i min Access database ved hjælp af
> ASP's Now.

Dårlig ide - eftersom datoen kan misfortolkes (sådan som du har
oplevet det).

> Jeg har også forsøgt med bruge SQL's Now med samme resultat.

Det lyder mystisk - er du sikker på at det ikke bare er når du
udskriver datoen at den er "vendt om". Vis evt. hvordan du har
brugt Access/Now.

Hvis du indsætter med Access' Now-funktion, kan
datokonverteringsfejlen ikke opstå:

strSQL = "INSERT INTO datotabel (datofelt) VALUES ( now() )"

Men du kan lave det endnu mere enkelt, ved at bruge muligheden for
at tildele Now som standardværdi til et datofelt. Så skal du slet
ikke tildele datofeltet nogen værdi i en indsættelsesforespørgsel -
den rigtige værdi bliver sat automatisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : belial

Dato : 02-10-05 21:36

> Det lyder mystisk - er du sikker på at det ikke bare er når du
> udskriver datoen at den er "vendt om". Vis evt. hvordan du har
> brugt Access/Now.

Mystisk. Jeg forsøgte igen, og denne gang virkede det. Jeg må have gjort
noget forkert i første forsøg.

> [...]
> ikke tildele datofeltet nogen værdi i en indsættelsesforespørgsel -
> den rigtige værdi bliver sat automatisk.

Jeg er ikke sikker på, jeg er med på, hvad du mener?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-05 22:30

belial skrev:

> Jeg er ikke sikker på, jeg er med på, hvad du mener?

Hvis du åbner en tabel i designvisning i Access, kan man for hvert
felt vælge en række egenskaber (skal feltet være obligatorisk, skal
det indekseres etc). En af disse egenskaber er en standardværdi -
den kan man for et datofelt sætte til Now() (paranteserne er
vigtige i denne sammenhæng).

Hvis man har angivet en standardværdi til et felt, vil
standardværdien blive brugt når man opretter en ny post, medmindre
at man aktivt indsætter en anden værdi.
--
Jens Gyldenkærne Clausen