Eksterne HD til langtidsopbevaring af data
Fra : Morten

Dato : 02-10-05 13:26

Hej. Er der nogen problemer i at benytte eksterne harddiske til at
opbevare data på i flere år uden at have dem tændt?

Det er som alternativ til at brænde 50 DVDer.

Mvh.

Morten

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-10-05 14:17

"Morten" <useless@useless.useless> skrev i en meddelelse

> [...]
> opbevare data på i flere år uden at have dem tændt?
>
> Det er som alternativ til at brænde 50 DVDer.

Normalt er det ikke noget problem, men lejrene i disken bliver ikke smurt og
det kan give problemer. Tænd diske et par gange om året så er du ud over
det.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd
www.recordere.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-05 10:46

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev

> [...]
og
> det kan give problemer. Tænd diske et par gange om året så er du ud over

Hvordan bliver lejrene da smurt når disken kører?

Claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-10-05 13:50

> "Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev

> og
>
> Hvordan bliver lejrene da smurt når disken kører?
>
> Claus

Den olie der er i lejrene bliver fordelt når skiven roterer, hvor svært kan
det være at regne ud ?

Fra : Henning

Dato : 02-10-05 14:39

On Sun, 02 Oct 2005 14:26:13 +0200, Morten <useless@useless.useless>
wrote:

>Hej. Er der nogen problemer i at benytte eksterne harddiske til at
>opbevare data på i flere år uden at have dem tændt?
>
>Det er som alternativ til at brænde 50 DVDer.

Der gives aldrig garantier, men jeg ville ikke turde gøre det! Gem i
stedet på DLT eller andet bånd-medie!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-05 10:44

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Der gives aldrig garantier, men jeg ville ikke turde gøre det! Gem i
> stedet på DLT eller andet bånd-medie!

Bånd er ikke og har aldrig været anvendeligt til langtidsopbevaring.

Bånd taber med tiden sin magnetisme, og selv om man "roterer" båndene efter
foreskriften, så egner de sig ikke til langtidsopbevaring, fordi belægningen
smitter af. Det er ok til lyd, men ikke til digitale informationer.

Der findes faktisk endnu ikke et holdbart medie til langtidsopbevaring af
digitale data, og det er et voldsomt stort problem i diverse
arkiveringssammenhænge....

Med hensyn til det konkrete spørgsmål, så ville jeg bruge to harddiske og
evt kopi på DVD. Bedre kan det ikke gøres, og jeg ville undgå enhver form
for komprimering og opbevaring i specielle filformater, som kan
vanskeliggøre en reetablering.

Claus

Fra : Max

Dato : 03-10-05 10:43

Hej Morten

> Hej. Er der nogen problemer i at benytte eksterne harddiske til at
> opbevare data på i flere år uden at have dem tændt?

Når det drejer sig om langtidsopbevaring satser man bl.a. inden
for sygehussektoren idag på DVD formatet.

Mvh Max

Fra : NS

Dato : 03-10-05 16:56

Max wrote:
> Hej Morten

> Når det drejer sig om langtidsopbevaring satser man bl.a. inden
> for sygehussektoren idag på DVD formatet.
>
> Mvh Max

Det er bestemt ikke en specielt sikker løsning. Mht. CD-ROMer har jeg
prøvet indtil flere, der efter få år var mere eller mindre ulæselige.
Sikkerheden er vel nogenlunde som for disketter.

NS