Problemer med mail funktion
Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 02-10-05 10:50

Hey

jeg sidder med den opgave at lave en "skriv-til-admin" fuktion
med php. til min hjemmeside. jeg har fundet en kode og en HTML
fil der fortæller PHPen alt hvad den har brug for, men det virker
ikke...

Her er HTML filen:

<form action="gem.php" method="post">
navn <input type="text" name="navn" size="30">
email <input type="text" name="epost" size="30">
besked <input type="text" name="besked" size="30">
<input type="submit" value="Send simpel hilsen">
</form>

(det skal dog her siges at den ikke er helt færdigudviklet
designessigt)

Her er PHP filen
<?php
$epost = $_REQUEST["epost"];
$subject = $_REQUEST["emne"];
$message = $_REQUEST["besked"];
$headers = 'From: $epost' . "\r\n" .

mail("budde_377@hotmail.com", $subject, $message, $headers);
?>

På forhånd tak!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Brøgger

Dato : 02-10-05 13:02

"Christian Budde Christensen" <budde_377@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med php. til min hjemmeside. jeg har fundet en kode og en HTML
> fil der fortæller PHPen alt hvad den har brug for, men det virker

Hej

Nedenstående svar fik jeg selv af Jeppe Bundsgaard på lign. spørgsmål den
2/9 kl. 23:01:

"mail-funktionen i php giver en hulens masse problemer... og så flere til.
hotmail og mange andre, ofte virksomhedsmailservere, vil ofte ikke modtage
mails fra php-mail, andre betragter det som spam, andre igen er uenige i
måden
headerene kodes på osv. osv. Løsningen er at bruge smtp. Jeg bruger en class
jeg har fundet på phpclasses.org, PHPMailer hedder den. Når først du har den
integreret, så kører det derudaf."

Du kan finde den her: http://phpmailer.sourceforge.net/

Held og lykke med projektet.

Morten Brøgger
http://www.dkfrim.dk

Fra : Geert Lund

Dato : 02-10-05 17:16

Morten Brøgger wrote:

> [...]
> mails fra php-mail, andre betragter det som spam, andre igen er uenige i

Dette er så lidt noget vrøvl - såfremt man ved hvad man laver er der
generelt ikke noget der skulle forhindre brugen af mail(). Og mig
bekendt er der ikke nogen umiddelbar metode til at detekte at mailen
kommer fra PHP (eller noget andet script) - med mindre disse selv
tilkendegiver det. Så at servere skulle sortere på mails afsendt fra PHP
er vist lidt af en påstand.

Sæt de korrekte headers, msg-id etc. og du kan fint bruge PHPs mail()
funktion - med mindre selvfølgelig dit webhotel ikke tillader dig at
bruge den.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-10-05 18:14

On Sun, 02 Oct 2005 18:15:55 +0200, Geert Lund
<glund-news@post.tele.dk> wrote:

>Sæt de korrekte headers, msg-id etc. og du kan fint bruge PHPs mail()
>funktion - med mindre selvfølgelig dit webhotel ikke tillader dig at
>bruge den.

Problemet er blot, at hvis man i første omgang har mail-problemer (som
den oprindelige skribent har), er man netop bedst tjent med at bruge
fx phpmailer eller lignende.

For "ting virker" med mail(), men pludselig går det galt. Den
oprindelige skribents kode kan fx misbruges ved at indsætte egne
headers (newlines+flere modtagere, etc.). Eller folk bruger æøå
direkte i outputtet uden at angive et charset eller encode
informationen. Eller folk sætter forkerte newlines-tegn, hvorefter
ting pludselig holder op med at virke, den dag, der skiftes til en
mere striks mailserver.

Så rådet om at undlade at bruge mail() direkte er et meget godt råd
for folk, der er i tvivl. Dem, der så rent faktisk har forstand på at
fedte med mails selv, ved godt, hvornår det råd så ikke er relevant.

--
- Peter Brodersen

Fra : Geert Lund

Dato : 02-10-05 18:34

Peter Brodersen wrote:

> Problemet er blot, at hvis man i første omgang har mail-problemer (som
> den oprindelige skribent har), er man netop bedst tjent med at bruge
> fx phpmailer eller lignende.

Enig - det var såmænd heller ikke det jeg opponerede mod - mere det
state at mails pr. default bliver frasorteret på servere fordi de er
afsendt med PHP.

Det var slet ikke for at modsige at det kan betale sig at bruge en
mailer class eller lign. - men det sådan set uanset om denne class
bruger egne SMTP connects eller bruger systemets default SMTP program.

> Så rådet om at undlade at bruge mail() direkte er et meget godt råd
> for folk, der er i tvivl. Dem, der så rent faktisk har forstand på at
> fedte med mails selv, ved godt, hvornår det råd så ikke er relevant.

Ja, sådan er det vel med alt - hvis man ved hvordan man skal gøre det så
kan det give god mening at gøre det selv - hvis man ikke ved det - så må
man enten lære det eller finde et program der kan løse opgaven :)

Geert Lund,
www.GLD.dk