Spørgsmål vedr. Mercury 125 Hk.
Fra : LazyBoy62

Dato : 01-10-05 20:31

Hej...

Jeg købte i 1995 en helt ny 125 Hk. Mercury påhængsmotor.
Og nu er det tilsyneladne anden gang at den "samme" spole til tændingen
brænder af !!!
( Den skal på værksted om 14 dage )

Men kan det nu også være rigtigt ??? Jeg ville mene der måske er tale om
en konstruktionsfejl !

Har du/I hørt om samme tilsvarende problem ?? Så lad høre.....

Spolen koster ca.1600 kr + montering ! Det er jo også en slags penge !!! Æv
æv....
Næste gang bliver det nok en Yamaha...

Lasse T. Jørgensen

Fra : *** Calle ***

Dato : 01-10-05 21:33

LazyBoy62 wrote:
> [...]
>
> Jeg købte i 1995 en helt ny 125 Hk. Mercury påhængsmotor.
> Og nu er det tilsyneladne anden gang at den "samme" spole til

hvorfor laver du den ikke selv, når du ved hvad/hvilken spole der er brændt
af?
--
*** Calle ***

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-10-05 22:29

> hvorfor laver du den ikke selv, når du ved hvad/hvilken spole der er
brændt
> af?

Så slemt er det heller ikke at skifte en spole.... men det ville være mere
korrekt at finde ud af hvorfor spolen brænder.

Nu kender jeg ikke typen/motoren, men jeg ved af erfaring at hvis der sidder
en formodstand foran spolen og den er defekt (kortsluttet), så får spolen
typisk permanent 12v og hvis det er en 10volt spole så futter den af. Det er
det samme der typisk sker på de v8'er vi roder lidt med.
Det er kun i start øjeblikket at den skal ha' 12v (via bypass kredsen) efter
start skal de kører med formodstand.
Svigter bypass kredsen, så er de næsten ikke til at få liv i, gnisten er
ikke kraftig nok. Brænder formodstanden helt, så kan man starte, men den dør
igen med det samme når nøglen slippes.

Mvh
Leon

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 02-10-05 10:35

LazyBoy62 wrote:
> [...]
>
> Jeg købte i 1995 en helt ny 125 Hk. Mercury påhængsmotor.
> Og nu er det tilsyneladne anden gang at den "samme" spole til

Guds straf for at sejle den forkerte vej i sejlrenden. Køb en optimax næste
gang.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Per

Dato : 02-10-05 16:40

"LazyBoy62" <joerlund_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...

Jamen er Mercury ikke noget af det fineste og bedste man kan få til båd?

Jeg har fået af vide at det er dem med mest erfaring og de mest holdbare
motorer. Væsentlig bedre end Yamaha og Suzuki.

Specielt 40, 50 og 60 hk 4-takt serien skulle være noget af de mest sublime
inden for påhængsmotorer.

Eller er jeg blevet taget i rø.....?

Mvh. Per!

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 18:40

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev
> Jamen er Mercury ikke noget af det fineste og bedste man kan få til båd?

Det er for mange et spørgsmål om religion.

Mange producenter deler teknologier og forskning og er derfor ens på rigtig
mange punkter.

Jeg vil dog stadig selv mene at Yamaha er det bedste man kan få,
og hvis man kigger på brugtpriser og gensalgsevne så er yamaha det bedste
valg.

Men jeg syntes bl.a deres lyd og design er markedets bedste, men det behøver
de jo ikke være bedre af.
Men disse faktorer spiller jo også ind når der handles.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : LazyBoy62

Dato : 03-10-05 21:33

Ja ... Klart nok skal Yamaha prøves af næste gang....

Mercury lever vist meget på navnet ..... Kvaliteten er ikke fulgt med !!!

En bådmotor med bare 3-4 år på bagen, må ikke få så fatal en fejl !!!
Og læser man de amerikanske nyhedsgrupper/forums... Så skifter båd-ejerene
også reservedele i et flæng !!! ( Specielt tænding systemet )

Jeg mener ikke det er naturligt, at sådan en vital del i en motor bare
brænder af !
Det er jo ikke småpenge vi taler om !!!
En af grundende til jeg købte nyt var netop at blive skånet for sådanne fejl
!

Kan forøvrigt oplyse at første gang det skete, lå vi midt ude på Wänern i
Sverige !!