foder til kastrater
Fra : fam. Ager

Dato : 01-10-05 15:03

jeg har lige købt foder hos olivers til raggierne, skulle hilse og sige at
det altså bare er MUMS....(-;
men jeg læser så, at de anbefaler at man som kastratejer køber specialkost
til samme hos feks. dyrlægen.. jeg vidste da godt at der var noget med
kastrater og kosten, men har da ikke skænket det en tanke nu.
de har før fået iams adolt, chicken, og været fint tilfreds med det.
er det nødvendigt, at de skal have specialkost?
mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 03-10-05 21:45

fam. Ager wrote:
> de har før fået iams adolt, chicken, og været fint tilfreds med det.
> er det nødvendigt, at de skal have specialkost?

Hej Marie

Mine misser er også kastrater - og nej, jeg tænker heller ikke meget over
det. De elsker olivers
Men
Er det ikke " bare" at de har en tendens til at blive for tykke? Med alt
hvad deraf følger af grimme følgesygdomme (ødelagte led, diabetes o.s.v.)
og for hanners vedkommende en tendens til at lave blæresten?
Risikoen for blæresten burde jo være nok til at jeg burde skifte til
diætfoder til Malle. Har oplevet en kat med blæressten - av det gjorde godt
nok voldsomt ondt..........men ..hmmm...jeg burde nok....

På denne årstid svulmer mine katte altid op, når normalkosten ( kraftigt
nedsat mængde) bliver suppleret kraftigt med mus. Men til marts ligner de
sig selv igen.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 04-10-05 06:29

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> nedsat mængde) bliver suppleret kraftigt med mus. Men til marts ligner de

jo det var netop blæresten jeg tænkte på, men hvad er det i specialkosten
der gør det?, og kan man ikke tilsætte det i normalkosten?

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 04-10-05 20:55

fam. Ager wrote:
> jo det var netop blæresten jeg tænkte på, men hvad er det i
> specialkosten der gør det?, og kan man ikke tilsætte det i
> normalkosten?

Hej igen Marie
Du må ikke hænge mig op på det, men det er vist noget med at der er for
MEGET af forskellige mineraler ( kalk, calcium, salt og magnesium) i
almindelig foder - så nej det er desværre ikke noget man kan gøre noget ved
selv. Man kan jo ikke trække de mineraler ud af produkterne

Jeg har tænkt på at det kunne måske hjælpe at undgå at fodre med tørfoder
hverdag, måske nøjes med hver anden og så supplere op med tunfisk,
fiskeboller, kylling eller lignende der ikke indeholder så mange mineraler?
Jeg er bare ikke sikker på om rene køddage er nok. Har tænkt mig at lige
vende den med dyredoktoren næste gang vi skal derned.

/ Anette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-05 00:11

In article <4342de10$0$38623$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Anette
<abc@def.es> wrote:

> [...]
> almindelig foder - så nej det er desværre ikke noget man kan gøre noget ved
> selv. Man kan jo ikke trække de mineraler ud af produkterne

Det er rigtigt. Afhængig af hvilken slags sten katten danner.
Salt er nu ikke et mineral og jeg ved ikke om det har betydning for
urinsten, men klart at det ikke er sundt med for meget

Men der er også en faktor som Ph værdien i kattens urin, som
diætfoderet ændrer på.

> Jeg har tænkt på at det kunne måske hjælpe at undgå at fodre med tørfoder
> hverdag, måske nøjes med hver anden og så supplere op med tunfisk,
> fiskeboller, kylling eller lignende der ikke indeholder så mange mineraler?

Jah - rent muskelkød er heller ikke godt i større mængder, det skal så
suppleres med en kalkblanding - i den rigtige mængde. (I naturen
forekommer kød aldrig uden knogler). Og der skal varieres med indmad af
og til.
Tun er ikke noget en kat bør have for ofte, der er for mange
tungmetaller i og så indeholder det et enzym, der nedbryder et af
b-vitaminerne (har glemt hvilket), så katten kan komme til at mangle
det - så tunfisk er mest slik . Katte er ret indviklede selv at lave
mad til, faktisk..
Jeg tror at idéen med noget vådmad f.eks. en gang daglig og tørkost for
resten af tiden er god - fordi mineralkoncentrationen bliver mindre og
katten indtager mere vand. Vand er enormt vigtigt, mange bruger at give
vådmad med en ekstra sjat vand i, for at lokke katten til at indtage
mere vand. Men jeg ville nok vælge noget færdigt vådmad af god kvalitet
til daglig.

Hunkatte danner i øvrigt sten lige så ofte som hankatte. Men hannerne
får problemer, fordi deres lange smalle urinrør nemmere bliver
blokeret.

--
Knus fra Ann R

Fra : Anette

Dato : 05-10-05 00:40

Ann Rudbeck wrote:
> [...]
> urinsten, men klart at det ikke er sundt med for meget
>
> Men der er også en faktor som Ph værdien i kattens urin, som

Hej Ann
Tak fordi du frisker min hukommelse op
Men jo - salt er et mineral. Mineraler er grundstoffer som både dyr og
mennesker skal have tilført via kosten for at undgå mangelsygdomme. Man
kalder dem makromineraler og mikromineraler alt efter hvor store mængder
man skal have af dem.
Både hos dyr og mennesker giver for meget salt - enten som tilsætningstoffet
natrium eller som køkkensalt Natriumklorid, - problemer med nyrefunktionen,
tendens til blodpropper og stendannelse i både nyre, blære og galdeblære.
Jeg kan bare ikke huske om det er specielt "slemt" med salt til katte. Katte
er jo nogle lidt sære væsener der reagerer mere (over)følsomt overfor mange
ting.

Men du har helt ret i PHværdien har en stor betydning -
Tanke: Bøvlet er at det - i modsætning til mennesker- er svært at få sin
kat til at spise sure ting, som indeholder ascorbinsyre ( C vitamin) - mine
vil i hvert fald ikke røre nogen som helst form for frugt ( solbær,
appelsin, citron, abrikos o.s.v). *LOL*

Ang. tun så er det ikke hverdagskost for mine katte - men netop godbidder
som de får af og til. Men heldigvis er de alle tre glade for alle former for
fisk, så den type vådfoder dukker op jævnligt her

/ Anette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-05 01:33

In article <434312e7$0$38723$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Anette
<abc@def.es> wrote:

> Men jo - salt er et mineral.

Ja? Okay, jeg ville gætte at det ikke kom ind under det, fordi det er
en forbindelse. Jeg opfattede mineraler som rene (grund?)stoffer -
jern, zink, magnesium, natrium, kobber, selen osv. Man lærer noget hele
tiden

> [...]
> tendens til blodpropper og stendannelse i både nyre, blære og galdeblære.
> Jeg kan bare ikke huske om det er specielt "slemt" med salt til katte.

Jeg kan godt forestille mig at det kan have en betydning for
stendannelse, vel fordi det tilbageholder og binder væske i kroppen.
Men jeg synes bare ikke at det plejer at nævnes når man læser om FLUTD?
Men vand er enormt vigtigt. Jeg ved at flere har holdt ny stendannelse
væk ved at lokke masser af vand i katten og "skylle systemet igennem"

> [...]
> kat til at spise sure ting, som indeholder ascorbinsyre ( C vitamin) - mine
> vil i hvert fald ikke røre nogen som helst form for frugt ( solbær,

Man kan få gærtabletter tilsat tranebær. Dem spiser i hvertfald min ene
kat med velbehag. Men om indholdet af tranebær er stort nok til at
betyde noget er nok tvivlsomt? AloeVera juice med tranebær var måske
også en mulighed. De fleste katte kan godt lide aloevera, når de lige
vænner sig til smagen
Men - det kommer jo også an på stenens art. Struvitsten opløses i et
surt miljø, oxalatsten skal derimod have et let basisk, og forekomsten
af oxalatsten er støt stigende. (Har jeg lige læst på Eukanubas
hjemmeside. De har en okay artikel, når man ser bort fra "salgsdelen"

> Ang. tun så er det ikke hverdagskost for mine katte - men netop godbidder
> som de får af og til.

Okay jeg opfattede det som du anbefalede at katten levede af tun
(og andre ting) hveranden dag

--
Knus fra Ann R

Fra : Anette

Dato : 05-10-05 14:21

Ann Rudbeck wrote:
> Men - det kommer jo også an på stenens art. Struvitsten opløses i et
> surt miljø, oxalatsten skal derimod have et let basisk, og forekomsten
> af oxalatsten er støt stigende.

Det gør det jo heller ikke nemt at være ejer af en kastreret hankat, vel

> Okay jeg opfattede det som du anbefalede at katten levede af tun
> (og andre ting) hveranden dag

He he - nej det var nu ment som en god blanding af forskelligt
"lav-mineralt" vådfoder.
Alt efter hvad katten nu kan lide. Det eneste alle mine tre spiser med
fornøjelse er rå sild og tun - som kun bruges når jeg har brug for noget
"bestikkelse" eller når jeg betaler aflad når en kat er fornærmet
Ellers er Tillie ikke ret meget til fisk - hellere råt oksekød, Malle elsker
al slags rå fisk, men kan ikke lide fisk tilberedt og Knirke vil - udover
sild og tun,- kun have rejer og til nød rå laks.
Det er jo så nemt med katte, ikke - hvis man ellers lige kan huske hvem der
kan lide hvad )

Heldigvis er hundene begge nogle madører, så der bliver spist op selvom
kattene ikke vil have dagens menu

/ Anette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-05 16:01

In article <4343d350$0$38734$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Anette
<abc@def.es> wrote:

> Det gør det jo heller ikke nemt at være ejer af en kastreret hankat, vel

Nope - jeg håber da at det betyder, at de ikke kan have begge slags
sten på én gang. For ellers er man da på den for alvor!

> Det er jo så nemt med katte, ikke - hvis man ellers lige kan huske hvem der kan lide hvad )

Ellers opdager man det ret hurtigt - på den smækfornærmede mine

--
Knus fra Ann R

Fra : fam. Ager

Dato : 05-10-05 09:24

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hunkatte danner i øvrigt sten lige så ofte som hankatte. Men hannerne
> får problemer, fordi deres lange smalle urinrør nemmere bliver

--------------------------

tak for det!..
de får også lidt andet, torskerogn, tun, lidt vådfoder, makrel, kylling,
både kogt og råt, og hvad de nu måtte kunne lide, problemet er ikke stort
med den ene, som er lidt af en grovæder, den anden er kun til tørkost, vil
ikke have vådfoder.
jeg vil høre med min dyrlæge, hvad han siger.

mvh. marie

Fra : Line

Dato : 06-10-05 22:40

Hej.. jeg hopper lige med på denne tråd. Vores to Bastian og Ludwig blev
kastreret 5/10. De er ca 5 måneder gamle.
1) Hvornår skal man igang med kastrat-foder?
2) Kender du andre mærker end dyrlægens hills Science, og Royal Canin?

De var godt nok vind og skæve igår da de kom hjem. Bagdelen havde
simpelthen sit eget liv ;)
Men idag har de slåsset lidt, puttet lidt og er vist ved at være tilbage
som de plejer at være. Dog mere forsigtige, synes jeg.

-Eller også er jeg bare blevet meget pivet. Jeg synes *bare* at det var
synd for dem da de kom hjem igår.

Knus fra Line