Surströmming
Fra : Peter Westh

Dato : 01-10-05 13:27

Jeg var på mad-shopping i Malmö i den forgangne uge. Der er virkelig mange
sjove ting i et velassorteret, svensk supermarked. De spiser jo det samme
som os, og så alligevel slet ikke.

Bare sådan noget som svenske pakker med leverpostej: I Danmark kan man altid
se postejens brune overflade gennem pakkens låg, medmindre det er en
dåsepostej. I Sverige er pakkerne dækket med billeder og tekst i skrigende
farver.

Nå, men bortset fra turens vigtigste mål: Tyttebær, myseost, messmör og
sjovt mel, har jeg bla. hjembragt en dåse surströmming. Jeg er ret vild med
spegesild, ansjoser, rejepasta og den slags, så sandsynligheden taler for at
jeg også vil kunne lide surströmming.

Er der noget enthusiaster i gruppen med gode råd til, hvordan man indtager
denne mærkværdige spise?

Har fundet den ganske underholdende side http://www.surstromming.se/ . Nogen
der ved hvad "mandelpotatis" er - aspargeskartofler?

MVH

Peter

Fra : Klaus

Dato : 01-10-05 13:54

Peter Westh wrote:
> Er der noget enthusiaster i gruppen med gode råd til, hvordan man indtager
> denne mærkværdige spise?
Hvordan de spises kan jeg desvære ikke hjælpe med men kun gøre opmærksom
på de lugeter _MEGET_ skidt..

Klaus

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-05 14:44

"Klaus" <something@sconk.dk.eller.se> wrote in message
> Hvordan de spises kan jeg desvære ikke hjælpe med men kun gøre opmærksom
> på de lugeter _MEGET_ skidt..

Grønlandsk langtidsgæret fyldt søpapegøje skulle være det mest rådne - og en
lækkerbidsken hvis man kan lægge sippede normer fra sig.

Første gang jeg spiste pizza kastede jeg op.Vin er også ren råddenskab.

Nordmænd i de mest gammeldags fiskerflækker hænger sild under tagskægget og
nyder dem ½ år senere som snacks - extremt harske.

Man kan lære at værdsætte alt - incl en kusses duft, og hvis men holder af
elskerinden, er det kun en fordel at hun ikke har taget bad i meget lang
tid.

Egne prutter dufter ikke dårligt - og da jeg havde svamp ved penis og siden
i skridtet var det to meget forskellige og spændende dufte. Men havde det
været en fremmed, så fy føj.
Selvhad er dumt.
Alt er nemt, hvis man har prøvet det før. Og man ved at intet er farligt fra
en selv.

M in kones katte drikker n ødig vand fra vandskålen. Hellere fra pytter.
Der er klor i vandværksvand men hver pyt er naturlig og forskellig fra den
forrige. De er livskunstnere og værd at lære af.

Er nogen død af hørm, sagde Metropolitianskolens ældste lektor til os, når
han afviste at åbne vinduet om vinteren.
Nej, folk dør kun af kulde.
Men deodorant-industrien har hjernevasket os til at kun ensartede
industriprodukter må værdsættes, og der lyves om fare vedr alt "uhygiejnisk"
selvom næsten al infektion er om selvhad mere end om farlige mikrober. Skidt
er vaccination , og renlighed er allergifremkaldende indrømmer omsider
Seruminstituttets overlæger

Så overgæret ost og fisk er træning frem med styrke og sundhed - og kommer
der madikker i hornfisk eller sild du har hængt til tørre, så skal de blot
spises inden der er over ti med længde over en centimeter pr fisk. Spis brød
til - groft. Det man ikke dør af, bliver man stærkere af. Og afveksling
fryder.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-10-05 15:49

"Klaus" <something@sconk.dk.eller.se> wrote in message
> Hvordan de spises kan jeg desvære ikke hjælpe med men kun gøre opmærksom
> på de lugeter _MEGET_ skidt..
>
> Klaus

Hej Klaus.

Jeg kan godt høre at du ikke har været udsat for spæksyltede søkonger så!
Man tager et sælskind med spæk på indersiden, og fylder det godt med
søkonger - glem alt om at rense og plukke fuglene, bare i med skidtet.
Så syr man sælskindet godt sammen og lader det hele ligge og gære et halvt
års tid.
At servere.
Velbekomme!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 16:21

On Sat, 1 Oct 2005 16:49:00 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> søkonger - glem alt om at rense og plukke fuglene, bare i med skidtet.
> Så syr man sælskindet godt sammen og lader det hele ligge og gære et halvt

Det var så lidt om grønlændernes bizzare madvaner. Der er dog en anden
minoritet der er endnu mere ekstreme: kvinder! Ikke så snart er der
forsamlet 2 eller flere "tøser" til frokost, før der kommer broccoli-tærte
på bordet. Fy for ind i..... _det_ er eddermadme ulækkert!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-10-05 16:27

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> [...]
> forsamlet 2 eller flere "tøser" til frokost, før der kommer broccoli-tærte
> på bordet. Fy for ind i..... _det_ er eddermadme ulækkert!

Jeg vil sgu da hellere æde en broccolitærte, end jeg vil æde spæksyltede
søkonger!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Padre

Dato : 01-10-05 17:16

> Jeg vil sgu da hellere æde en broccolitærte, end jeg vil æde spæksyltede
> søkonger!

Tja - jeg sad også lige og tænkte, at her var endnu en person, hvis
eventuelle middagsinvitationer, man nok skulle afslå

Hvordan han mon har det med tusindårsæg ?

Padre

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-05 17:50

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
> Jeg vil sgu da hellere æde en broccolitærte, end jeg vil æde spæksyltede
> søkonger!

Økotøserne laver en lille brocollitærte, og spiser så ost og snacks til at
blive mætte af. Og en brocollitærte med masser af blåskimmelost under den
sundt udseende grønne skorpe, kan godt gå an, hvis vinen er god

Bizar mad er det andet end kanibalisme? Piercinger er bizarre. At hænge
partneren op i kødkroge, vil jeg kalde bizart?
Men ikke at spise friturestegte laver i Afrika(hvad jeg har gjort) eller
eskimoernes råddenskabsrædsel, det er bare rigelig anderledes for den
uerfarne gastronom..

To på en tømmerflåde, der finder et lig, da de er lige ved at dø af sult, og
den ene kaster sig glubende over det, men den anden venter "for at få varm
mad, når den første kaster op" vil jeg heller ikke kalde bizart - jeg ber om
hjælp fra rette ng

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 18:41

On Sat, 1 Oct 2005 18:49:43 +0200, Bo Warming wrote:

> Bizar mad er det andet end kanibalisme?

Mjarh, jeg nupper mig da af og til et par håndmadder
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 02-10-05 22:30

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Mjarh, jeg nupper mig da af og til et par håndmadder
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Med kold skulder og lun nakke?

VH Pernille

"Jeg kan ikke fordrage din mor" sagde kannibalen og skubbede tallerkenen
væk.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-05 16:55

> [...]
> søkonger - glem alt om at rense og plukke fuglene, bare i med skidtet.
> Så syr man sælskindet godt sammen og lader det hele ligge og gære et halvt

I et klima koldere end dybfryseren.

Jeg har også hørt det sku være en ret, som kunne være skabt for ådselsædende
hyæner, som lægger sig i en kølig søbred at fordøje(med bugen under vand),
fordi råddenskaben fortsætter og overopheder maven.
Men fortidens eskimoer elskede det - hvad er forskellen på en søkonge og en
søpapegøje?

Jeg tror man hænger "kompostdynge-i-sæl" et højt sted, hvor hundende ikke
kan få fat i det.
Og især bruger det i hungerperioder - og sulten er det bedste krydderi.

"Fanta smager så godt at det er sjovt at være tørstig" hed reklamesloganet
engang, og denne eskimo-nødration er vist mest sjov når alternativet hedder
total underernæring

Gravad laks ku vist også være rigeligt levende sidst på Smålands-vinteren -
vi drysser med dild, men svenskerne brugte masser af tørre blade for at
trække fugtighed ud af fisken, og var nedgravningen ikke kold nok og
bladende ikke vandsugende nok, så lugtede det ikke lige så svagt som den
lækre gravad laks vi spiser

Gravad sild behøver ikke meget salt,hvis man har soltørret løg i massevis
ogde blandes i sildefiletterne og trækker vand ud af fisken.
Men Lybækkerne var smarte - de fik salt fra Lyneburgerheden og lokkede de
dumme danskere til at tro at gravadlaks ikke dur til sild, så vi skulle
importere deres dyre salt og fragte tønder med en masse vand til de katolske
lande.

JEg stamper på sild mellem tørstige karklude pakket om avispapir , og så nyt
tøjpapir sugemiddel og skruetvinge natten over, og så i bagende sol en dag,
og så kan fryseren rumme tre gange så meget sild fra fisketorvet som ellers,
for vandet er unødvendig. Salt , krydderi, sukker og citronsyre kan vente
til det er jul og jeg ved hvilke krydderier jeg er i humør til.

Selv i august hvor der går spy i alt, går der ikke maddiker i filet der er
mast og presset halvtør. Maddikemor er skide kræsen mht hvad er godt nok til
hendes børn.

(DEngang jeg underviste nær Fisketorvet og købte rygsækfulde af fisk)før det
blev butikscenter)
røgede jeg også på havegrillen - men det er sgu for besværligt og
købeprodukterne smager godt, så efter at have leget udviklingsingeniør et
par somre og efterår, droppede jeg rutinen - men ring hvis du vil tage
stafetten op (35861000)

Koldrøgede Kippers er langt bedre end varmtrøgede bornholmere - og mere
holdbare. Men at lage i olie er sgu for fedt - her er normal-konserves nem
at gøre bedre.
Kun udseendesnobberi gør pressevandud metoden utiltalende - vi ka jo li at
spise fisk der ligner fisk og ikke ligner fiskefars. Men smagen forringes
ikke af stampning og skruetvinge
Solbeskinnet pressetørret sild har stadig den helt friske silds smag, og
bliver let så tør at den kan ligge i uger udenfor køleskabet

Hvis jeg var på talefod med mine søskende, der hele tiden tager til
sommerhus på Bornholm, ville jeg bede dem købe haj og de mange andre
specielle fede fisk,som de har der. De kunne let blive til delikatesser. Men
skidt pyt - hakket oksekød slår fisk i det lange løb, og sundhedsforskel
tror jeg ikke på.

At mase mellem sugende dild-blade og visse andre urters blade kunne
svenskerne - måske vi kunne have undgået krigene med Lybæk hvis vi havde
fundet på at presse vand ud af silden uden det tyske dyre salt.
Chr4 og kongerne før ham - før svenskerne blev hovedfjenden - sku at
boycottet salt og genbrugt tørrede karklude som jeg - eller nedfaldsblade
med sugeevne
Skibsrejsen til Middelhavets fastelande ku ha eksporteret dobbelt
fiskeprotein pr skib, hvis ikke så meget vand havde været i hver tønde.
Hvorfor kombinerede man ikke trækuls-produktion med saltsyderi som det på
Læssø? Var danskerne u-teknologiske og dumme i middelalderen?

Man havde gælle-koner til at fjerne indvolde mm, før filet (og hoved?)
røg ned i salttønden, så man var ikke helt dum

Surstrømning har for den tid været så genial en opfindelse som surkål i
Tyskland - en gæring der konserverer. Så noget kunne de, men snobberi har
nok hindret dem at være dobbelt så Edisonske

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-10-05 20:45

-klip-
> Jeg tror man hænger "kompostdynge-i-sæl" et højt sted, hvor hundende ikke
> kan få fat i det.
> Og især bruger det i hungerperioder - og sulten er det bedste krydderi.
*****
-klip-
Nix, det bliver begravet under en solid bunke sten, så kan isbamser, hunde,
ræve og andet utøj ikke komme til det.
Og desuden anses det for at være en stor delikatesse, så hungermad er det
næppe.
*****
Søkonge:
http://www.natur.gl/Default.asp?lang=dk&num=515
Lever af småfisk, muslinger og plankton.

Søpapegøje:
http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=162
Lever af fisk.
*****

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-05 14:20

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har fundet den ganske underholdende side http://www.surstromming.se/ .
> Nogen der ved hvad "mandelpotatis" er - aspargeskartofler?

Jeg har ofte købt surstrømning på dåse i danske discount-supermarkeder og
at det skulle være mere råddent/gæret/lugtende end islandsk spegesild
(modnet over år) tænkte jeg ikke.
Jeg smurte på rugbrød med fedt og nød det

Magre "matjes"vårsild fra Holland eller Gøteborg er også godt, og har også
særlig modnings-hemmelighed, som jeg ikke husker
Og fås også på små flade dåser, men smager bedre bidt fra neden ved
Amsterdam-"pølsebod".

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-05 14:40

> Jeg har ofte købt surstrømning på dåse i danske
> discount-supermarkeder

Hvor? Jeg er meget interesseret i at prøve denne særprægede spise, men
kommer nok ikke til Sverige i nærmeste fremtid.

> Magre "matjes"vårsild fra Holland eller Gøteborg er også godt, og har
> også særlig modnings-hemmelighed, som jeg ikke husker

At de er lagret hele - dvs. med indvolde? Sild skal lagres hele, da
involdende indeholder et særligt enzym, der fremmer modningen og giver god
smag.

Vore dages industrifremstillede, marinerede sild, er vist nok bare friske
sildefileter, der har fået et par uger i syre, hvorefter de bliver marineret
i sukker/eddike.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-05 10:19

> Hvor? Jeg er meget interesseret i at prøve denne særprægede spise,
> men kommer nok ikke til Sverige i nærmeste fremtid.

Ved du hvor Roxy biografen lå på Godthåbsvej?. Det supermarked der
ligger der nu, har haft det altid.
En km nord for Falkoneralle, på Nørrebro-siden.

> [...]
>
> Vore dages industrifremstillede, marinerede sild, er vist nok bare
> friske sildefileter, der har fået et par uger i syre, hvorefter de

Selvfølgelig bruges saltsyre - der er billigt og lige så godt.
Islandske sild som er modnet i ½ år har vist ikke indvolde med, men
har VIST (?)
blot stået koldt og fået tilpas lidt syre, salt og sukker

Botulisme er fobi hos visse selvmarinerere - men har vist ikke optrådt
i mange, mange årtier fra spegesild
Salt var dyrt på Island, så de har udviklet god sparsommelig
langsommelig tradition - måske i middelalderen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-10-05 17:16

> Ved du hvor Roxy biografen lå på Godthåbsvej?. Det supermarked der
> ligger der nu, har haft det altid.
> En km nord for Falkoneralle, på Nørrebro-siden.

Tak. Den prøver jeg.

> Islandske sild som er modnet i ½ år har vist ikke indvolde med, men
> har VIST (?)
> blot stået koldt og fået tilpas lidt syre, salt og sukker

Aner det ikke. Mig bekendt må man ikke kalde sild "gammeldags modnede", hvis
de ikke er modnet mindst seks måneder i salt, dvs. uden tilsætning af syre.
Ved nogen noget mere?

> Botulisme er fobi hos visse selvmarinerere - men har vist ikke optrådt
> i mange, mange årtier fra spegesild

Botulisme er vel kun et problem, hvis man ikke benytter nok salt? Er silden
helt dækket af mættet saltlage, kan botulin-bakterier vel slet ikke
overleve?

> Salt var dyrt på Island, så de har udviklet god sparsommelig
> langsommelig tradition - måske i middelalderen.

Jeg tror ikke, Island har haft del i udviklingen af
modnings/nedsaltningsmetoden. Island blev først koloniseret sent op i
vikingetiden, og på daværende tidspunkt har det garanteret været "gammel"
viden i Danmark/Norge/Sverige/Nordtyskland/Frisland.

Fra : Peter Westh

Dato : 04-10-05 18:14

> Tak. Den prøver jeg.

Den lukkede for godt ti år siden. Der ligger en Netto nu.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-10-05 18:42

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Den lukkede for godt ti år siden. Der ligger en Netto nu.

Ja? Har du læst, hvad Bo Warming skrev i
news:e2w%e.29$9T2.18@fe43.usenetserver.com? Netto er for mig at arketypen på
et "dansk discount-supermarked, men du kommenterer måske noget helt andet?

Fra : Peter Westh

Dato : 04-10-05 18:53

> [...]
> news:e2w%e.29$9T2.18@fe43.usenetserver.com? Netto er for mig at arketypen
> på et "dansk discount-supermarked, men du kommenterer måske noget helt

Ja, Nettos vareudbud er svjv fuldstændig ens over hele landet, så jeg tror
ikke du kan regne med at finde surströmming der.

/P

Fra : Max

Dato : 01-10-05 14:46

Hej Peter

> spegesild, ansjoser, rejepasta og den slags, så sandsynligheden taler for
at
> jeg også vil kunne lide surströmming.

Jeg kommer fra et hjem hvor islandske spegesild hørte til julen og
kan godt lide dem, men sursrtømning vil jeg ikke røre med en
ildtang, jeg vil ikke engang have dem i huset, der sætter jeg
grænsen for hvad jeg vil kalde mad, og jeg har ellers vidde grænser.

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-10-05 15:49

Peter Westh skrev:

> Jeg var på mad-shopping i Malmö i den forgangne uge.
> [...]
> Nå, men bortset fra turens vigtigste mål: Tyttebær, myseost,
> messmör [...]

Ih, hvor det glæder mig at jeg ikke er den eneste, der drager
over Øresund for at købe "messmör" (Fjällbrynt). Har du prøvet
det specielle tynde, bløde brød "polarkaka", som passer perfekt
til messmör? Det skal helst være det *rigtige*, som kommer oppe
fra Lappland (Älvsbyn).

Jeg plejer at lune sådan en halv "polarkaka" på brødristeren og
så smøre "Fjällbrynt" på ... Uhmm!

Surströmming vil jeg nok ikke lige afprøve det næste års tid.
--
'rluf :·)

Fra : Peter Westh

Dato : 01-10-05 16:10

> Ih, hvor det glæder mig at jeg ikke er den eneste, der drager
> over Øresund for at købe "messmör" (Fjällbrynt).

Messmör er en gudespise. Lærte det at kende via en svensk kollega. Jeg
fatter ikke at Arla eller nogen andre ikke for længst har forsøgt at lancere
det herhjemme, nu da alle er så optagede af fedtfattige mejeriprodukter.

Men jeg har set på http://www.milko.se/ (produkter > mesvaror) at der findes
mange forskellige typer, bland andet en "Gammeldags" der skulle være
stærkere i smagen, og "Natur" der skulle være uden fløde og sukker. Jeg har
kun prøvet den originale og den lette. Har du set de andre typer nogen
steder?

> Har du prøvet
> det specielle tynde, bløde brød "polarkaka", som passer perfekt
> til messmör? Det skal helst være det *rigtige*, som kommer oppe
> fra Lappland (Älvsbyn).

Jeg tror ikke jeg lige har prøvet det mærke, det må jeg se mig om efter. Men
svensk fladbrød er godt - og skulle iøvrigt også være det rette tilbehør til
surströmming.

Hvad køber du ellers med hjem på dine ture over sundet?

/P

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-10-05 17:01

Peter Westh skrev:

> [...]
> Jeg fatter ikke at Arla eller nogen andre ikke for længst har forsøgt
> at lancere det herhjemme, nu da alle er så optagede af fedtfattige

Kunne nogen bare kunne finde ud af at importere det gode produkt
fra Östersund.

> Hvad køber du ellers med hjem på dine ture over sundet?

Ikke så meget andet, når vi skal holde os til det spiselige.
Jeg har jævnligt besøgt Helsingborg og Malmö gennem 35 år,
og købt mange forskellige ting, chokolade, kakao, kaffe, osv.

Men jeg må lige nævne en ting mere, som de bare kan derovre:
Alle kender sikkert en pebermakrel, (fx fra Brugsen). Men de
røgede, marinerede makreller, som der gerne stod en en gut
og solgte i indgangen til Domus i Helsingborg - det var simpelthen
guf. Der var altid tre slags, og jeg foretrak den citronmarinerede.
Men selv pebermakrellen var bedre end den herhjemmefra - ikke
overdrevent krydret, men bare *god*.

Jeg omtaler "Domus" i datid, fordi det gennem årene er gået meget
tilbage for disse - de nordiske brugsforeningers - "superbutikker",
ligesom det er for OBS og lignende herhjemme.

I gamle dage var der altid et godt cafeteria i enhver svensk Domus.

--
'rluf :·)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-10-05 18:55

Hejsa,

On Sat, 1 Oct 2005 14:26:44 +0200, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
>se postejens brune overflade gennem pakkens låg, medmindre det er en
>dåsepostej. I Sverige er pakkerne dækket med billeder og tekst i skrigende

Hehe - ja det er sjovt og hvis du er heldig kan du så købe "dansk
leverpostej" i delikatessen, som mest af alt nok er et par skiver
Stryhns den bedste, pakket i en lille pakke og solgt i 4 gng. prisen

Til gengæld savner man noget så simpelt som en slagter!! Det findes
bare ikke, altså udover hvad du har af kød i supermarkedet.

>Er der noget enthusiaster i gruppen med gode råd til, hvordan man indtager
>denne mærkværdige spise?

Dem har vi undladt at forsøge os med - gæret fisk, det lyder altså
ikke så rart.

>Har fundet den ganske underholdende side http://www.surstromming.se/ . Nogen
>der ved hvad "mandelpotatis" er - aspargeskartofler?

Jeps, det er det. Jeg vil også tro at man klassisk spiser dem med
kartoffel, løg, og snaps.

Der er lidt inspiration hos ICA:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=510688

BEMÆRK at de anbefaler at du åbner dåsen udenfor for at undgå stænk af
lagen indenfor...

I øvrigt kan man købe HVIDE kartofler heroppe hvor den almindelige
kaldes GULE. Første gang fruen købte kartofler kom hun hjem med en
pose af de hvide, for vi skulle da ikke have sådan nogen GULE
kartoffel-nogen.. Hihi.. Men de er nu de gule, som er de "normale".

Nå, held og lykke med din surströmning!

** Lars (bosiddende i Skåne)

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-10-05 19:17

> [...]

> Har fundet den ganske underholdende side http://www.surstromming.se/ . Nogen
> der ved hvad "mandelpotatis" er - aspargeskartofler?

Hærdede surströmming-spisere indtager 1 sild sammen med 1 kartoffel, et
par skiver løg, 1 øl og 1 stor snaps(5 cl). ...dette gentages 3-5 gange.
Som begynder kan du med fordel lægge surströmmingerne i en skål med
vand, når du åbner dåsen udendørs. Vel inde i huset kan du enten hælde
vandet fra (for let øvede) eller forsigtigt skifte vandet en gang inden
du hælder det fra (begynderudgaven)
....men öl och brännvin kan ikke udelades.

Mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 01-10-05 19:39

Hej

> Hærdede surströmming-spisere indtager 1 sild sammen med 1 kartoffel, et

Jeg syntes ikke at det kan være et problem at få det ned,
jeg syntes problemet må være at få det til at blive dernede.

Den slags fisk minder lidt om dem normændene laver, de graver
en torsk ned på møddingen, efter et års tid graver de den op,
smider den væk og æder møddingen.

Mvh Max

Fra : Lars Holst

Dato : 01-10-05 21:27

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> said in

> [...]
>
> Har fundet den ganske underholdende side http://www.surstromming.se/ .
> Nogen der ved hvad "mandelpotatis" er - aspargeskartofler?

Hvis du er vred på nogen åbner du sådan en dåse og stiller i deres hjem bag
reolen.

Du spiser dem med kolde kogte gule kartofler i skiver ovenpå strömmingen.
Det skal så rulles ind i et blødt fladbrød a lá polarbrød som er blødt en
smule op i mælk og gerne varmet en lille bitte smule så den enorme mængde
af smør man putter på smelter på brødet og det skal svømme i smør.

Hertil drikkes en god snaps som f.eks. O.P Andersen eller Linie og en tynd
øl.

--
Lars Holst

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-10-05 23:14

[snip]
> [...]
> for at jeg også vil kunne lide surströmming.
>
> Er der noget enthusiaster i gruppen med gode råd til, hvordan man indtager

He he, åbn dåsen udendørs et stykke fra alt der ikke kan spules. Og bliv
ikke såret, hvis din familie ikke vil være i samme stue som den åbnede dåse

> Har fundet den ganske underholdende side http://www.surstromming.se/ .
> Nogen der ved hvad "mandelpotatis" er - aspargeskartofler?

Jeps, aspargeskartofler.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-10-05 15:20

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> on mandag 3. oktober 2005 at 15:39
+0100 wrote:
>Hvor? Jeg er meget interesseret i at prøve denne særprægede spise, men
>kommer nok ikke til Sverige i nærmeste fremtid.

Du skal i hvert fald sikre dig et par gode næseklemmer
De luger ganske forfærdeligt - og smagen er efter min opfattelse heller
ikke meget bedre.

Hvis du får fdat i en dåse, så husk for Guds skyld at åbne den udendørs -
der er overtryk i dåsen og den laver snildt en 3-4 meter lang stråle af
det mest ildelugtende lage. Jeg åbnede engang en, hvor jeg ikke havde
taget højde for vasketøjets placering. Pyha, det kostede en del på
goodwill-kontoen hos fruen i huset

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-10-05 16:29

Frank Løkkegaard skrev:

> Hvis du får fdat i en dåse, så husk for Guds skyld at åbne den udendørs

- eller under vand.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-10-05 21:07

klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) on mandag 3. oktober 2005 at
17:28 +0100 wrote:
>- eller under vand.

) nærmest en dybvandsbompe.

Jeg mindes med stor fornøjelse da gamle og unge Madsen på Ekstra Bladet
indledte krig mod Barsebæk. Da placede de et antal dåser surstrômning
rundt om værket som terror-trussel - på lidt længere sigt har det jo
virket, så man kan vel sige at surströmning er noget farligt stads

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-05 10:13

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
> rundt om værket som terror-trussel - på lidt længere sigt har det jo
> virket, så man kan vel sige at surströmning er noget farligt stads

Gamle Madsen og den charmerende unge Madsen leverede et fremragende
bevis på at saglige argumenter mod Barsebæk har aldrig eksisteret -
kun drengepjat kan bruges mod teknikgavn i øko-helligkrigen..

Rådden mad fx gammel ost, hængt kød og gæret sild har naturlig
smagslugtadvarsel mod fødevareforgiftning, men det er en grov
vejleder, og det intelligente menneske, der har erfaret ved at se
andre, at ingen bliver syge af surstrømming, er en stupid masochist,
hvis han ikke tør smage bare een gang

Da Ekstrabladets Gamle Madsen var på Information, opfandt denne
viktorianske snerpe, at der var lovbrud i min hjælp til barnløse og
fik bladet til at indføre annoncecensur imod mig. Socialister tænker
ikke - de har fordomme imod alle, der ikke er som dem selv.
Kan de skade andres lykke, for at få en bedre historie opdigtet, er de
samvittighedsløse, følelseskolde , afstumpede psykopater, og akraft
udenfor USSR-agtige ulande er sikker. Men strøm gøres nu dyr, fordi
medie-legebørnene er sadister

Fra : Leo

Dato : 04-10-05 15:01

Jeg har aldrig fået surstrømning - og må tilstå, at jeg i den sammenhæng nok
er lidt sart.
Jeg har arbejdet i skidtfisk i perioder, og tanken om at skulle indtage de
mest gærede og fordærvede forekommer mig aldeles frastødende.
Når vi "skovlede" disse og det saft, de lå i sprøjtede" var det ikke særligt
rart at blive ramt i ansigtet.
Nogen har foreslået at åbne dåsen under vand - det indebærer jo så, at man
skal have sine hænder i samme vand -
Jeg er ikke sart, men da jeg var i fisken, var det sådan, at man kunne bade
og bade i koldhedt vand - så snart man begyndte at svcede stank hele stuen.

For et par år siden var jeg i Island - og spiste bl.a. deres "lækre" haj,
som vist fremstilles ved nedgravning af et kadaver og efterfølgende
ophængning til tørring. Det skulle være lidt af en delikatesse.
Det mest positive er, at det skal indtages med snaps.
Det smagte rædseslsfuldt - og så skal det jo altså i parentes bemærket forbi
næsen for at kunne indtages.

Et mindre opstød næste formiddag afslørede, at på trods af indtagelse af en
solid middag aftenen forinden og efterfølgende morgenmad, samt et par liter
øl eller tre mellem disse måltider, ja, så var hajen altså stadig på spil.
Men jeg tror det er med dette som med andre ekstreme udfordringer - man kan
sige, at man har gjort det!
Men altså, når man har set nogle af de oste, vi her til lands og sydpå
finder på at indtage, så kan man jo ikke undre sig over, at nogen spiser
overgæret fisk.
Jeg skal kun udtrykke min taknemmelighed over, at jeg ikke skal kysse en,
der har indtaget de pågældende retter.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-05 16:04

Leo skrev:

> Nogen har foreslået at åbne dåsen under vand - det indebærer jo så,
> at man skal have sine hænder i samme vand

Man kan iføre sig et par latexhandsker inden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Michael Olsen

Dato : 05-10-05 00:29

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev

> Er der noget enthusiaster i gruppen med gode råd til, hvordan man indtager
> denne mærkværdige spise?

Jeg har kun prøvet det enkelt gang hos en god ven i Stockholm. Det foregik i
en lejlighed på Söder en frysende januardag og for pivåbne vinduer.

Læg en skive tyndbrød på tallerknen, læg pillede aspargeskartofler på brødet
og mos dem let med gaflen, lidt hakket løg på og strömming-filleter øverst.
Rul det sammen og spis. Skyl det ned med øl og snaps. Vi blev godt stegte.

I øvrigt mener jeg at vide, at strömming er en særlig Østersøstamme af sild,
og at der i Sverige går en sproggrænse, hvor fisken sydfor hedder sill og
nordfor strömming. Den fæle stank skyldes, at bæstet er gæret af
mælkesyrebakterier af samme slags, som forvandler hvidkål til surkål. Sundt
som ind i helvede.

mvh Michael Olsen