Blandede signaler
Fra : Leyna

Dato : 30-09-05 10:04

I går synes jeg der skulle "hygges" lidt om hundene og jeg købte nogle
gode gnaveben til dem. Sådanne ben kan de få flere timer til at gå
med, og de er dejligt rolige imens.

Det vil sige... Hansen er! Han finder sig blot en stille krog eller
går i sin kurv, og så bliver der ellers arbejdet på sagen, men Vaks
vil gerne være lige op og ned af os, og rører man sig så det mindste,
så knurrer han dybt og inderligt. Dette kunne jeg jo blive vældigt
foruroliget over, hvis ikke lige det var fordi han sender blandede
mig/os alt imens han knurrer, rejser ryg og logrer helt vildt med
halen. Han giver alle tegn på at han godt vil kæle, men når man rører
ham, så knurrer han... smatidig med at han logrer.

Han forsøger ikke at snappe efter os, og han viser heller ikke tegn på
aggressivitet udover de nævnte. Han blotter ikke gebisset eller bare
så meget som løfter læberne. Der bliver knurret af katten, når den
kommer for tæt på, men heller ikke her er der noget tegn på, at han
har tænkt sig at gøre mere ved det end knurreriet.

Jeg har forsøgt at sige NEJ, når han knurrer, men det resulterer blot
i at han logrer mere, alt imens han gnubber sig op ad mine ben, som en
anden kælen kat. Jeg er klar over at han fortæller mig at det er HANS
ben og at INGEN må komme i nærheden af det, men hvorfor logrer han og
er kælen imens? Det er da blandede signaler der vil noget.

Vil lige tilføje at jeg ikke har taget benet fra ham, men jeg er ikke
på nogen måde bange eller utryg ved ham, så jeg tør godt. Det undrer
mig bare at han udviser en aggressiv adfærd SAMTIDIG med at han logrer
og virker glad og kælen.

Hansen er meget nemmere at aflæse. Jeg kan gå til ham og jeg kan tage
hans ben uden at der kommer så meget som en lyd fra ham, men kommer
Vaks for tæt på ham, så forsvarer han sit ben. Og han gør det så det
kan forstås. Der bliver knurret, vist tænder, gøet og snappet, hvis
nogle af de andre dyr kommer for tæt på ham, og han mener hvad han
siger, så hvad er der galt med Vaks? Har han ikke læst hvordan hunde
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mus

Dato : 30-09-05 11:16

"for han kan sagtens rejse sig og komme hen og læne sig op ad
> mig/os alt imens han knurrer, rejser ryg og logrer helt vildt med
> halen. Han giver alle tegn på at han godt vil kæle, men når man rører
> ham, så knurrer han... smatidig med at han logrer.

Sikker på vaks ikke er en kat

> Jeg har forsøgt at sige NEJ, når han knurrer, men det resulterer blot
> i at han logrer mere, alt imens han gnubber sig op ad mine ben, som en
> anden kælen kat.

Yep det er jo en kat

Kunne i lade være

LN

Fra : JR 2610

Dato : 30-09-05 20:22

Det du ser er at Hansen virkelig forsøger at tale hundesprog til jer! og han
er faktisk ret god til det
Han fortæller at han ikke er helt tryg ved situationen (dvs lidt nervøs for
om benet bliver taget) men at han samtidig helst ikke vil have en
konfrontation!
De signaler du omtaler, kan også oversættes til "usikker, med dominant
udtryk"...
Drop alt det der nej-noget... han er usikker og nej'et vil ikke gøre ham
mere sikker... for nej betyder vel i nogen situationer at han ikke må gøre
noget?... og så står han der med et rigtig lækkert ben i flaben - og får et
nej... det er skam tvetydige signaler fra jeres side
Prøv evt at give ham hans ben et sted, hvor I er helt sikre på at han ikke
bliver forstyrret, hverken af jer, den anden hund eller kattene... og lad
ham så få fred til at gnaske...

Mvh Ann

Fra : Leyna

Dato : 30-09-05 23:06

On Fri, 30 Sep 2005 21:21:32 +0200, "JR 2610" <tsars (bingobongo)
@os.dk> wrote:

>Det du ser er at Hansen virkelig forsøger at tale hundesprog til jer! og han
>er faktisk ret god til det

Æeh Hansen er der ingen probs med. Det er Vaks der sender blandede

>Han fortæller at han ikke er helt tryg ved situationen (dvs lidt nervøs for
>om benet bliver taget) men at han samtidig helst ikke vil have en
>konfrontation!

Utryg er ikke lige det første ord der falder mig ind når det handler
om Vaks...

>De signaler du omtaler, kan også oversættes til "usikker, med dominant
>udtryk"...

Dominant er nok mere et af de ord der falder mig ind, for der er
bestemt ingen tvivl om at det er HAM, der er lederhunden her.

>Prøv evt at give ham hans ben et sted, hvor I er helt sikre på at han ikke
>bliver forstyrret, hverken af jer, den anden hund eller kattene... og lad
>ham så få fred til at gnaske...

Okay, den prøver jeg lige en gang til...
Jeg giver skam hundene både fred og ro til at gnaske ben, men Vaks
kommer selv og smækker sig lige op og ned af os, og når vi så rører på
os eller måske endog kommer til at skubbe til ham (han lægger sig så
man ikke kan undgå at falde over ham), så er det at der bliver knurret
og rejst ryg... OG logret!

Han VÆLGER med andre ord vores selskab, så det er ikke os der trænger
os på.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 07:16

> [...]
> os eller måske endog kommer til at skubbe til ham (han lægger sig så
> man ikke kan undgå at falde over ham), så er det at der bliver knurret

Kan det ikke tænkes, at han er af den type hund der knurre, når han er glad
/ eller stolt ?
Knurre han også, når han leger ?

Vores Fimbe kommer altid glad og knurrende hen til os, med en bamse. Han vil
gerne have, at vi kaster den til ham, men samtidig er han heller ikke meget
for, at give slip på bamsen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Leyna

Dato : 01-10-05 08:17

On Sat, 1 Oct 2005 08:15:52 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Kan det ikke tænkes, at han er af den type hund der knurre, når han er glad
>/ eller stolt ?

hehe... Nærliggende tanke, men nej. Han brummer når han er glad, men
tro mig, det var IKKE det han gjorde.

>Knurre han også, når han leger ?

Slet ikke, men osse her kan der komme brummelyde.

>Vores Fimbe kommer altid glad og knurrende hen til os, med en bamse. Han vil
>gerne have, at vi kaster den til ham, men samtidig er han heller ikke meget
>for, at give slip på bamsen.

Glad og knurrende...He, det er da en kontrast der vil noget! *G*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 09:40

> Glad og knurrende...He, det er da en kontrast der vil noget! *G*

Ja, Fimbe er også lidt mærkelig, hvad det angår.
Man kan dog godt høre forskel, om han er glad eller sur.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : pwh

Dato : 01-10-05 08:13

> Dominant er nok mere et af de ord der falder mig ind, for der er
> bestemt ingen tvivl om at det er HAM, der er lederhunden her.

Hmm, hvilken plads kommer du så ind på

> [...]
> os eller måske endog kommer til at skubbe til ham (han lægger sig så
> man ikke kan undgå at falde over ham), så er det at der bliver knurret

Jeg har da læst at logring godt kan værer et udtryk for advarsel fra en hund,
det er vist når de logrer med halen stift langsomt frem og tilbage.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 01-10-05 10:28

On Sat, 1 Oct 2005 09:13:17 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hmm, hvilken plads kommer du så ind på

Godt spørgsmål!

>Jeg har da læst at logring godt kan værer et udtryk for advarsel fra en hund,
>det er vist når de logrer med halen stift langsomt frem og tilbage.

Nu har Vaks aldrig læst hvordan en hund opfører sig, så han ved det
ikke!
Det er ikke en stiv logren. Den er lige så voldsomt glad som ellers.
Han ER altså en besynderlig hund!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 01-10-05 12:10

> Godt spørgsmål!

Hæ hæ, jeg kunne ikke nærer mig

> Nu har Vaks aldrig læst hvordan en hund opfører sig, så han ved det
> ikke!

Så må du til at læse højt for ham af Abrantes samlede værker

> Det er ikke en stiv logren. Den er lige så voldsomt glad som ellers.
> Han ER altså en besynderlig hund!

Hunde er og bliver besynderlige,
men det synes de garanteret også at vi er

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 03-10-05 00:20

On Sat, 1 Oct 2005 13:09:58 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hæ hæ, jeg kunne ikke nærer mig

Nej, det kunne du vel ikke!

>Så må du til at læse højt for ham af Abrantes samlede værker

Tror du at han gider at høre efter?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 30-09-05 23:00

On Fri, 30 Sep 2005 12:16:19 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>"for han kan sagtens rejse sig og komme hen og læne sig op ad
>
>Sikker på vaks ikke er en kat

I så fald burde han vel bruge kattebakken, ikk'?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 30-09-05 10:48

> I går synes jeg der skulle "hygges" lidt om hundene og jeg købte nogle
> gode gnaveben til dem. Sådanne ben kan de få flere timer til at gå
> med, og de er dejligt rolige imens.

Det nummer bruger jeg også tit

> [...]
> på nogen måde bange eller utryg ved ham, så jeg tør godt. Det undrer
> mig bare at han udviser en aggressiv adfærd SAMTIDIG med at han logrer

Du skriver at du godt tør tage benet fra ham, har du rent faktisk prøvet
for at se hvordan han reagerer.
Angel er også meget vagtsom over sine kødben, Tyson skal ikke formaste sig
til bare at komme i nærhenden af hende når hun gnasker, det har han lært
Men jeg kan da uden probs til enhver tid tage hendes kødben fra hende, og jeg
gør det da også faktisk hvergang hun har fået et for at vise hvem der bestemmer.

> [...]
> nogle af de andre dyr kommer for tæt på ham, og han mener hvad han
> siger, så hvad er der galt med Vaks? Har han ikke læst hvordan hunde

Jeg tror det er meget normalt at hunde passer på deres ben og legetøj,
det gør mine da også, Angel så noget mere end Tyson.
Når jeg køber et posefuld af de store oksehudtyggespinde har de stor fornøjelse
af at stjæle dem fra hinanden, dem hæger de ikke så meget over som med et kødben.
De blandede Vaks kommer med overfor dig kan jeg ikke helt tolke,
men prøv at tage hans ben og så hvordan han reagerer.
Du har trods alt 10 fingre at miste af, så ryger der en enkelt eller to går det jo nok

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 30-09-05 22:59

On Fri, 30 Sep 2005 11:47:44 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Du skriver at du godt tør tage benet fra ham, har du rent faktisk prøvet
>for at se hvordan han reagerer.

Nej, det har jeg ikke... Eller det vil sige jo, det har jeg, for
nytårsaften havde vi besøg af en fremmed hund og dér fik de alle tre
kødben, som Vaks efter nogle timer havde erobret. Der blev en mindre
"uoverensstemmelse" hundene imellem over disse ben, og så tog jeg og
fjernede alle tre ben. Besøgshunden fik så sit ben med hjem, og mine
to fik deres igen næste dag.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 01-10-05 08:08

> Nej, det har jeg ikke... Eller det vil sige jo, det har jeg, for
> nytårsaften havde vi besøg af en fremmed hund og dér fik de alle tre
> kødben, som Vaks efter nogle timer havde erobret.

Hæ, det er også lige Angels stil
Hun ligger også og lurer på at Tyson forlader sit ben et kort øjeblik,
og så snupper hun det den mokke.
Jeg må så hen og tage det fra hende igen og give det tilbage til Tyson,
det tør han sgu ikke selv den kyllingehund
Det kunne værer at du skulle prøve at gører det til en vane at tage Vaks
ben hvergang han får et, bare lige 2 sekunder for at vise du bestemmer.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 01-10-05 10:25

On Sat, 1 Oct 2005 09:08:20 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hæ, det er også lige Angels stil
>Hun ligger også og lurer på at Tyson forlader sit ben et kort øjeblik,
>og så snupper hun det den mokke.

Ja, det gjorde Vaks så osse, og han blev temmelig "sur" da gæstehunden
gerne ville ha' sit ben retur. Vi måtte skille dem ad, for han gik
godt nok til angreb. Der skete ikke noget med nogen af hundene og
heller ikke med mennesket der skilte dem ad, men det lød drabeligt.

>Det kunne værer at du skulle prøve at gører det til en vane at tage Vaks
>ben hvergang han får et, bare lige 2 sekunder for at vise du bestemmer.

Den form for magtdemonstration bryder jeg mig faktisk ikke om. Hunde
tager jo heller ikke sådan mad fra hinanden medmindre den der har
maden tillader det...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 01-10-05 12:07

> Ja, det gjorde Vaks så osse, og han blev temmelig "sur" da gæstehunden
> gerne ville ha' sit ben retur. Vi måtte skille dem ad, for han gik
> godt nok til angreb.

Ok, det gør Angel dog ikke, hun nøjes med at se meget fornærmet ud
Jeg ville heller aldrig accepterer at en af mine hunde ligefrem angreb en anden,
de 2 gange jeg kan mindes at Tyson og Angel har pustet sig op overfor hinanden,
der har jeg pustet mig endnu mere op, og så har roen været genoprettet

> Den form for magtdemonstration bryder jeg mig faktisk ikke om. Hunde
> tager jo heller ikke sådan mad fra hinanden medmindre den der har
> maden tillader det...

I mit forhold til mine hundene skal jeg til enhver tid kunne tage hvad som helst
fra dem uden brok, det har jeg vænnet dem til fra hvalpeben af og vedligeholder
det egenligt bare, det er såmænd ikke for at jeg selv skal føle mig ovenpå.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 03-10-05 00:19

On Sat, 1 Oct 2005 13:07:02 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>det egenligt bare, det er såmænd ikke for at jeg selv skal føle mig ovenpå.

Jeg tager så osse så rigeligt ting og sager fra begge hunde. F.eks når
de har fanget mus eller rotter. Jeg bryder mig nemlig ikke om at de
æder dem. Jeg tager selvfølgelig osse ting fra dem som ikke er deres.
Vaks er f.eks. meget glad for sokker, og hugger dem ved hver lejlighed
han får, og der er aldrig nogen problemer med at få ham til at
aflevere. Jeg tager ikke ben (og mad iøvrigt) fra dem medmindre det
ikke er deres. Altså hvis de går i kattemaden, så bliver de stoppet,
men mad som de er blevet tildelt bryder jeg mig ikke om at tage
tilbage. End ikke for et kort øjeblik.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk