kabel til telefon
Fra : Peter Kirk

Dato : 30-09-05 08:27

Hej

jeg har lige fået leveret en telefonledning jeg skal grave ned i jorden (til
en telefon forbindelse til mit nye hus). Men ledningen er faktisk to kabler
"klistret" sammen. Et af dem ligner en normal telefonledning, det andet er
ligesom et lille "tomrør". Hvad er det? Kan de skilles fra hindanden?

(Jeg har et par små flexrør boret op igennem fundamentet i huset som jeg
godt kunne tænk mig at bruge til at føre telefonledning ind (og kabeltv
osv), men flexrørene er selvfølgelig en tand for lille til det dobbelte
kabel, derfor vil jeg skille kablet af hvis muligt).

mvh
Peter

Fra : anders majland

Dato : 30-09-05 11:01

> telefonledning, det andet er ligesom et lille "tomrør". Hvad er det?
> Kan de skilles fra hindanden?

Måske er det et tomrør til en enventuel fremtidig fiberforbindelse

> [...]
> kabeltv osv), men flexrørene er selvfølgelig en tand for lille til
> det dobbelte kabel, derfor vil jeg skille kablet af hvis muligt).

Har du fået en anvisning hvor skarpt det må bukkes eller lign ?
Jeg ville ringe til TDC og spørge - eller bedre spørge i email så du får et
skriftligt svar.

/A

Fra : Filip

Dato : 11-10-05 21:38

> Måske er det et tomrør til en enventuel fremtidig fiberforbindelse

Måske? Det er det!

Fra : Peter Kirk

Dato : 13-10-05 09:31

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Måske? Det er det!

Det er rigtigt - men ikke alle TDC teknikkere er bekendt med det. En nabo
havde en teknikker på besøg, og han havde ikke set sådan et kabel før. Men
jeg snakket med en anden TDC teknikker forleden, og han forklarede at selvom
der ikke var konkrete planer til et fibernet, ville de alligevel forberede
til muligheden. Han sagde at de kunne "puste" en fiber inde med luft eller
vand (og det kunne de gør igennem et meget langt kabel - kilometer længde
sagde han).

Peter