Table farver via javascript
Fra : Martin

Dato : 07-06-01 21:35

Hejsa,

Jeg ønsker at lave en siden, hvor man kan indtaste en rgb-værdi, som så
bliver baggrundfarve på pågældende side.

Hjælp! Og på forhånd tak!

hilsen
Martin

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-06-01 23:36

"Martin" <mem@post.tele.dk> wrote in message
> Jeg ønsker at lave en siden, hvor man kan indtaste en rgb-værdi, som så
> bliver baggrundfarve på pågældende side.

Noget som dette(Har ikke taget højde for browsere følger bare standard):

<SCRIPT TYPE="text/javascript">
function skiftfarve(){
document.getElementById("body").style.backgroundColor =
document.forms[0].elements[0].value;
}
</SCRIPT>

Jeg burde bruge getElementByTag("Body") men den er ikke implementeret i
nogen browsere svjh.så derfor husk:
<BODY id="body">

Og så lige formen:
<form>
<input type="text" size="30" onblur="skiftfarve()">
</form>
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Martin

Dato : 08-06-01 14:06

Takker, men jeg kan desværre ikke få den til at virke? Der ændres ingen
farver, når jeg submitter en rgb-værdi?

Hjælp....

Hilsen
Martin

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-06-01 14:34

Martin <mem@post.tele.dk> skrev

> Takker, men jeg kan desværre ikke få den
> til at virke? Der ændres ingen farver, når jeg
> submitter en rgb-værdi?

Prøv bare at skrive FF0000 eller RED i feltet, så skulle det gerne skifte
til rød farve når du klikker ved siden af feltet.

Husk i øvrigt at den sidste linie i scriptet inden } skal være på samme
linie.
--
Allan

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-06-01 14:31

> Takker, men jeg kan desværre ikke få den til at virke? Der ændres ingen
> farver, når jeg submitter en rgb-værdi?

Ok, så blev jeg jo nødt til at teste det. Følgende side virker fint i min
IE5

<HTML><HEAD><SCRIPT TYPE="text/javascript">
function skiftfarve(){
document.getElementById("body").style.backgroundColor =
document.forms[0].elements[0].value;}
// ovenstående er EN linie
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY id="body">
<form>
<input type="text" size="30" onblur="skiftfarve()">
</form>
</BODY>
</HTML>

OBS: farven skifter først når du trykker udenfor formfeltet med musen.

Fra : Martin

Dato : 08-06-01 14:39

Super, så spiller klaveret

Kan det uden besvær laves sådan, at man blot submitter ( trykker på enter )
efter indtastning, og farver derefter skifter?

Hilsen
( en meget taknemlig )

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-06-01 14:49

> Super, så spiller klaveret

Godt...

> Kan det uden besvær laves sådan, at man blot submitter ( trykker på
enter )
> efter indtastning, og farver derefter skifter?

<form onsubmit="skiftfarve();return false;">

Hvis du skal bruge det i virkeligheden skal du nok sætte en feltstørrelse,
og måske tjekke om det er en gyldig farve.