Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvordan udregner man udbyttet af langsigte~
Fra : Anna Simonsen

Dato : 29-09-05 15:27

Hej Alle

Jeg har bestemt mig for at sætte 2.000 kr. til side om måneden som skal
investeres i aktier. Dette vil jeg gøre over en periode på 10 år.

Hvert halve år (når der er 12.000 kr.) køber jeg aktier for de 12.000 kr.

Hvor mange penge vil mine aktie være værd efter 10 år hvis jeg regner med en
forrentning på 10% i gennemsnit pr. år?

Jeg håber at der er nogen der kan vise mig den ligning der kan regne dette
ud.

På forhånd tak for hjælpen

Michael

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 29-09-05 15:41

Ud fra dine oplysninger får jeg en fremtidig værdi på 396791,45, hvor der
dog ikke er taget hensyn til inflationen samt at dine 2000 kr. om måneden er
rentebærende, mens de står i banken. Resultatet er opnået vha. formlen Kn =
s n,i * PMT, hvor PMT er dine 12000, Kn er fremtidsværdien og s n,i er
bestemt ud fra formlen sn,i = ((1+i)^n-1)/i. Her er i renten pr. termin
(dvs. 5 %) og n er antal terminer (20). Skal der medtages inflationen og
renten i banken må du lige skrive tilbage.

MVH Thomas

Fra : Anna Simonsen

Dato : 29-09-05 19:52

Hej Thomas

Tak for dit svar.

Jeg er ingen ørn til sådanne udregninger så jeg vil bede dig om at uddybe et
par detaljer.

Du skriver ((1+i)^n-1)/i * PMT

Skal i skrives som 1,05 som 0,05 eller som 5

Hvad betyder dette tegn ^

Betyder dette tegn / dividere

Jeg har siddet og nørklet med det uden at komme til resultatet 396791,45

På forhånd tusind tak for svaret

Michael

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 30-09-05 16:38

i=0,05
^ betyder "opløftet til". Eksempelvis 2^3=8
/ betyder division ja

Tjekkede lige efter igen. Kom frem til samme resultat som ved første
udregning