Lyddæmpning af kabinet
Fra : Kristian

Dato : 07-06-01 21:43

Jeg har tænkt mig at købe noget som kan lyddæmpe mit kabinet, og jeg har
flere gange læst at man kan bruge sådan noget som man også bruger til biler!

Mit spørgsmål er nu hvad jeg skal vælge til formålet. Jeg har hos Harald
Nyborg set at de har disse to produkter, men hvad skal jeg bruge?:

Selvklæbende resonansdæmpning (Ideel til lyddæmpning af metalplader i
karrosseri. Materiale. Speciel asfald og polymere, blandet med tunge
fyldstoffer. Tykkelse 4 mm. Æske med 4 stk selvklæbende plader - 400 x 500
mm. Pris: 149 kr.)

Selvklæbende lyddæmpning (Motorstøjen dæmpes væsentligt og forhindres i at
forplante sig i kabinen. Materiale: Brandhæmmende polyesterskum med
selvklæbende dæmperasfaldt. Tykkelse 16 mm, 4 plader 400 x 500 mm. Pris: 169
kr.)

Er der nogle der har erfaringer mht. temperaturen efter montering af dette?
Jeg har prøvet at dække min pc til med et vattæppe, og temperaturen steg med
ca. 5 grader. Det er da ikke godt!?

Fra : Mit Navn Det Står Me~

Dato : 07-06-01 21:51

Tjaa hvis den ellers kører stabilt,så er der jo ikke noget problem....

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 07-06-01 22:21

"Kristian" <tkristianhansen@ofir.dk> skrev
> Jeg har tænkt mig at købe noget som kan lyddæmpe mit kabinet, og jeg
har
> flere gange læst at man kan bruge sådan noget som man også bruger til
biler!

Mmtja... Jeg har netop smækket "Selvklæbende resonansdæmpning" til 149 i
mit A-Open kabinet, for at se om dette kunne tage støjen. Ikke spor,
viste det sig. (I hvert fald ikke noget jeg kan høre) - til gengæld
lyder det nu som om mit kabinet er lavet af træ, når jeg banker på det,
så det er jo ret fedt

Du kan se, om det overhovedet vil virke på din maskine på følgende måde:
Pres låget på kabinettet ind - ændrer lyden sig / støjer den mindre?
Hvis ja, vil pladerne sikkert virke på din maskine.

Ellers hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg råde dig til at
starte med at skifte blæserne ud med nogle, der larmer mindre (jeg har
ikke selv prøvet det, men det skulle efter sigende give ret meget) - og
evt hænge harddisken op i et elastik-ophæng. Herefter kan du prøve at
resonansdæmpe kabinettet.

Hvad angår varmeudviklingen, så kan jeg ikke mærke en reel stigning i
temperaturen. (Mb temperatur er pt. 31 grader C) Min processor er dog
heller ikke noget monster...

mvh
Peter

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-06-01 22:25

"Kristian" <tkristianhansen@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu hvad jeg skal vælge til formålet. Jeg har hos Harald
> Nyborg set at de har disse to produkter, men hvad skal jeg bruge?:

Jeg har selv lige købt noget selvklæbende resonansdæmpning hos HN og regner
med at lave det samme som som på siden her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Desværre mangler jeg lige mit nye kabinet som gerne skulle komme med posten
i morgen.

> [...]
dette?
> Jeg har prøvet at dække min pc til med et vattæppe, og temperaturen steg

Det kan vel løses med en blæser (Papst) eller to.

For at lyddæmpe PC'en endnu mere erstatter jeg blæseren i PSU'en med en på
12 eller 19 dB.
....og hænger harddiskene op i elastikker i et 5 1/4" slot.

- Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-06-01 22:26

Kristian skrev...

>Mit spørgsmål er nu hvad jeg skal vælge til formålet. Jeg har hos
>Harald Nyborg set at de har disse to produkter, men hvad skal jeg
>bruge?:

Udfra beskrivelserne gør de 2 produkter 2 forskellige ting, og du skal
derfor finde ud af hvilken type støj du vil af med.

>Selvklæbende resonansdæmpning

Lyd er jo svingninger, og store rene metalflader kan nemt forstærke små
vibrationer fra især harddiske og blæsere, og det giver støj. Det er der
2 løsninger på: Isolér vibrationerne med f.eks. gummiophæng, eller dæmp
de store svingningsforstærkende flader med f.eks. ovenstående produkt.

Resonansdæmpning er relativt nemt når man har fundet kilderne.

>Selvklæbende lyddæmpning

Her taler vi om rigtig støjisolering. Støjkilderne fjernes eller dæmpes
ikke, de lukkes inde. Det er en mere kompliceret proces, idet selv små
åbninger kan betyde at støjen alligevel trænger ud. Den måde at isolere
på har også betydning for kabinettets evne til at fjerne varme, som du
selv er inde på. Ofte må man tilføje ekstra blæserkøling(støjkilder) til
meget effektivt isolerede kabinetter.

Støjisolering kan være kompliceret hvis man vil have et godt resultat.

Min erfaring er at det er bedst at undgå støjkilderne fremfor at isolere
dem. Støjsvage blæsere, harddiske og drev kombineret med
resonansdæmpning. Endelig kan kabinettets placering have meget stor
betydning. Det larmende kabinet på skrivebordet, bliver pludselig knapt
så irriterende når det placeres på gulvet under skrivebordet.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Lauridsen

Dato : 07-06-01 22:42

Hej Kristian

Jeg er selv ved at lave samme projekt som dig. Jeg er dog næsten færdig og
mangler bare lige at få samlet computeren.

Jeg har beklædt alle sider med blygummi og de steder hvor har kunnet, har
jeg placeret isoleringsplader, som dem du også nævner.
Jeg har hængt mine harddiske op i cykelslanger, som jeg fik gratis hos min
lokale cykelforhandler.

Jeg har taget billeder af hele affæren, men de kommer først på tirsdag, men
herefter kan jeg sende dem til dig via. mail.

Mvh.
Lars

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 07-06-01 23:11

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev i

> Jeg har taget billeder af hele affæren, men de kommer først på
tirsdag, men
> herefter kan jeg sende dem til dig via. mail.

Eller endnu bedre - læg dem op på en hjemmeside eller i dk.binaer, så vi
andre kan se med

mvh
Peter

Fra : Lauridsen

Dato : 07-06-01 23:24

Jeg skal nok smide dem i dk.binaer, en gang i næste uge.

Mvh.
Lars

Fra : SoulWalker

Dato : 08-06-01 00:31

Jeg har i mit tilfælde lavet alle blæsere om fra 12 volt om til 7 volt og
beklædt den med begge typer af de lydisolerings materialer. Temperaturen
stiger max 3-5 grader i mit tilfælde. Se hvordan jeg har gjort under "min
computer" på
http://www.soulwalker.com !!! Min computer siger bestemt ikke ret meget.
Beklager billedkvaliteten men jeg har ikke noget digital kamera.

SoulWalker

PS grafikkort blæser er stadig standard men udelukkende fordi at ellers
ryger garantien jo :)

Fra : SoulWalker

Dato : 08-06-01 00:32

Fra : Villy Jensen

Dato : 08-06-01 14:32

> [...]
> forplante sig i kabinen. Materiale: Brandhæmmende polyesterskum med
> selvklæbende dæmperasfaldt. Tykkelse 16 mm, 4 plader 400 x 500 mm. Pris:

Jeg har bedst erfaringer med den nederste. Pas på, der er en, der ligner,
men den
er uden asfalt... køb den tungeste!!!
Det er noget værre asfalt-svineri at udskære og montere, men effekten er
god!

Sørg for at du ikke får 'svækket nogen luftveje i kabinettet'

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy