Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Kabeltype til ADSL
Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 29-09-05 11:08

Jeg skal have lavet mulighed for telefoner i resten af huset, og ikke
kun ved ADSL-delefilteret, så jeg skal bruge noget 4-leder kabel så
jeg kan returnere tele-signalet til udgangspunktet ved MSP.
Er det lige meget om man bruger enkel-core eller multi-core til at
trække kabel fra MSP til ADSL-delefilter i den anden ende af hytten,
eller er der forskel ved de højere frekvenser i ADSL-signalet?

Kan det betale sig at købe en hel rulle kabel i stedet for at betale
meterpris i den lokale trælast?

/klaus

Fra : anders majland

Dato : 29-09-05 12:38

> Jeg skal have lavet mulighed for telefoner i resten af huset, og ikke
> kun ved ADSL-delefilteret, så jeg skal bruge noget 4-leder kabel så
> jeg kan returnere tele-signalet til udgangspunktet ved MSP.

Da jeg også snart skal have ændret på min installation spurgte jeg TDC om de
ville anvende et eksisterende CAT5E UTP kabel eller der skulle erstattes af
deres eget kabel. Teknikkeren mente at det eksisterende kabel var "godt
nok". Jeg ved ikke hvad kabel de normalt bruger. Jeg fik det desværre ikke
på skrift og det er først den 11/10 jeg får besøg....

Da kablet bla. går igennem en hulmur og en skunk ønskede jeg at forberede
mest muligt inden teknikkeren kommer. Han er jo nok også helst fri for at
skulle ud og kravle i en skunk

/A

Fra : Cubus

Dato : 29-09-05 13:11

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev

> [...]
> helst fri for at skulle ud og kravle i en skunk

Brug parsnoet kabel med stive ledere. Bløde ledere er uegnet til
skæreklemmer, som anvendes i teleinstallationer. Cat 5e UTP er
fint, men bemærk at det ikke er entydigt. Som nævnt findes det
både i den bløde type til patchkabler og med stive ledere til
installation. Andet stift parsnoet kabel vil være lige så godt til
formålet.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : christian

Dato : 29-09-05 15:04

Husk at det er altid smart at trække min. en 6 tråds og helst en 8 tråds,
hvis der nu er fejl på kablet eller du skal ha flere linier på et senere
tidspunkt.