Gæstemiddag
Fra : Lise Kristensen

Dato : 29-09-05 10:18

Vi skal have gæster til middag lørdag.

Vi bliver 8 voksne i alt.

Gæsterne er ret gode til at lave mad og eksperimentere.

Vi er ikke selv de store kokke. Vil gerne have en opskrift at gå efter
og gerne lidt simpelt.

Nogle forslag til, hvad vi serverer, så vi kan imponere lidt, men
samtidig kan finde ud af at lave det.

Venlig hilsen Lise

Fra : mcloud

Dato : 29-09-05 12:46

Hej Lise
Her er mit forslag:

Kalveruller m. med parmaskinke og parmasan

Dette er til 8 personer

ca 1,7 kilo kalveinderlår skåret i tynde skiver
Pesto efter behag -køb en god eller lav din egen
10-15 soltørrede tomater
Frisk basilikum
Parmaskinke eller anden røget ,lufttørret skinke ( 1 til hver skive kød )
Hvidløg i tynde skiver
Parmasan ost eller (bøffelmozzarella )
Olivenolie 6-8 spsk.
8 skalotteløg ,finthakket
5-6 modne tomater ,skåret i tern--uden kød.
3/4 l. Tør hvidvin
½-3/4 l piskefløde
300-400 gram gorgonzola ost
Salt og peber

Skær kødet i tynde skiver og bank dem dobbelt så store med håndfladen.

Smør hver skive med pesto og kom en skive parmaskinke eller anden røget
eller tørret skinke på ,
derefter soltørrede tomater i olie skåret i tynde strimler,
et par tynde skiver hvidløg,høvl lidt parmasanost ( bøffelmozzarella eller
feta ) på hver skiver og
læg et par friske basilikumblade også på hver skive .krydr med
friskkværnet
peber.

Rul derefter hver skive og bind med tandstikkere eller kødnåle.

Brun rullerne på en pande i olivenolie og kom så et par modne tomater
hakket
, skalotteløgene hakkes ,
en ekstra skive skinke hakket, og hvidvin på ,
lad simre under låg i ca 20-25 minutter til vinen og tomaterne er kogt ned
..

Derpå kommes piskefløde eller madlavningsfløde på og der reduceres igen
og til sidst gorgonzola i,rør jævnt så det ikke brænder på .

Smag til med salt og peber, simr i 5 minutter .

Serveres med frisk pasta eller baby kartofler og sprøde grøntsager ,et
godt
glas vin og evt. brød uhmmmmm

Dette vil imponere dine gæster og få dem til at sige hmnnnnnnnnnn medens
de
spiser.

Kim Rasmussen
WWW.leChef.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-09-05 14:16

mcloud wrote:

> [...]
> Olivenolie 6-8 spsk.
> 8 skalotteløg ,finthakket
> 5-6 modne tomater ,skåret i tern--uden kød.

Normal kritiserer jeg aldrig andres opskrifter, men vil alligevel knytte
en kommentar til denne. Gorgonzola er efter min mening totalt out of
place i en ret som den her. Gode italienske retter laves med få, gode
ingredienser. Jeg ville derfor lave involtinierne således, at jeg
bankede kalvekødet, smurte med olivenolie og pålagde parmaskinke (måske
lidt mozzarella) samt salvieblade (eller evt. basilikum), og bare kogte
panden af i hvidvin alene. Har aldrig set involtini i rød sovs (med tomat).

Synes måske din opskrift bærer lidt præg af, at "alt, vi kan finde på af
italienske varer skal med". Intet kunne være mindre italiensk.

Og så må man naturligvis ikke servere pasta til en "secondo" (hovedret),
men derimod en dejlig grøn salat eller en grønsagsret.

Men altså, det er ikke for at kritisere, bare give mit besyv med.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lise Kristensen

Dato : 29-09-05 15:51

Spændende forslag

Det vil jeg helt sikkert overveje - blev helt sulten af at læse opskriften

Tusind tak

Lise

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-09-05 14:27

Lise Kristensen wrote:

> Nogle forslag til, hvad vi serverer, så vi kan imponere lidt, men
> samtidig kan finde ud af at lave det.

Hvor mange retter skal I lave? Hvis I nu laver Kims kalveruller (evt.
med mine kommentarer in mente) og så serverer pasta med blåmuslinger
inden, så bliver de med garanti imponerede.

Til 4 personer:

Et net blåmuslinger nede fra ISO eller hvor I nu kan finde dem.
Muslingerne skrubbes godt (det tager en rum tid) og evt. skal
(tangrester og lignende) hives ud. De muslinger, der ikke lukker sig ved
denne rengøring, kasseres.
Et finthakket løg og 4 fed finthakket hvidløg steges blankt i lige dele
smør og olivenolie i en stor gryde. Muslingerne tilsættes og der
overhældes med en lille halv flaske god italiensk hvidvin (den skal
endelig ikke dække, men gå sådan "halvejs op" i muslingebunken) samt en
fornuftig gang salt og peber. Når hvinen koger, lægges låget på. Efter
10 minutter, når muslingerne er helt åbne, drysses med et bundt
finthakket, bredbladet persille, og der røres forsigtigt rundt. Nu
fiskes muslinger forsigtigt op, og dem, der ikke har åbnet sig kasseres.
500 g spaghetti kogt al dente og ikke dryppet særlig meget af smides op
i gryden til løg og vin og der blandes godt. Er pastaen "for tør",
tilsættes olivenolie.

Spaghetti op på tallerknerne og muslinger ovenpå. Drys finthakket
persille med "høj hånd" over tallerknerne og server straks.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lise Kristensen

Dato : 29-09-05 15:52

pasta med blåmuslinger
inden, så bliver de med garanti imponerede.

- tror nok jeg springer over med muslinger - det er desværre ikke lige
noget for mig, selvom opskriften ser spændende ud

Lise

Fra : mcloud

Dato : 29-09-05 16:23

Hej Kevin
Hvis du aldrig har smagt retten -kan du da ikke tillade dig at drage den i
tvivl!!
Ved god at du har forstand på Italiensk mad ,men her er ikke tale om
konkret
Italiens ret, men en variant som jeg og masser af familie og venner
syntes
er kanon,det kan godt være at den tangerer noget der ligner .

Har altid sat pris på dine kommentarer,men nu syntes jeg du strammer
skruen
mvh Kim

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-09-05 21:21

mcloud wrote:

> Hvis du aldrig har smagt retten -kan du da ikke tillade dig at drage den i
> tvivl!!

Drage hvad i tvivl? Jeg kommer med en forholdsvis kvalificeret kritik af
opskriften, og da jeg er nogenlunde velbevandret gastronomisk og desuden
kender samtlige ingredienser indgående, synes jeg faktisk godt, jeg kan
tillade mig rejse lidt konstruktiv kritik.

Der er masser af ingrediens-kombinationer, jeg aldrig har smagt. Jeg har
f.eks. aldrig smagt

> Ved god at du har forstand på Italiensk mad ,men her er ikke tale om
> konkret Italiens ret, men en variant som jeg og masser af familie og venner
> syntes er kanon,det kan godt være at den tangerer noget der ligner .

Fair nok.

> Har altid sat pris på dine kommentarer,men nu syntes jeg du strammer
> skruen

Indrømmet, det var et af de usenet-indlæg, jeg sad længe og så på, før
jeg sendte det afsted. Jeg vil dog fastholde min ret til at rejse
kritik, når jeg finder det påtrængende.

Mvh
Kevin Edelvang