rødlige torsk!
Fra : Per

Dato : 28-09-05 16:17

Hej NG!

Var ude i Øresund og fange mig et par torsk.

De var begge rødlige i skindet og ikke helt mørke/sølvfarved som de plejer
at være - er der nogen der ved hvorfor?

Jeg har ikke set det før. Kan det være noget med deres føde pt?

Talte med en anden gut og han havde også fanget røde torsk

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Ivar Holm

Dato : 28-09-05 16:43

Hallo Per.

Det skyldes det sted, hvor de lever. Fisk kan lige som kamæleoner skifte
farve af kamuflagehensyn.

Hvis jeg fanger torsk i blæretang, kan de være aldeles røde.

Ivar Holm

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 28-09-05 19:50

Hej Per.

Her på Langeland, kalder vi den slags torsk for "Klørtorsk" og det skyldes,
som Ivar ganske rigtigt beskriver, at fisken har levet i kløren, altså tang.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Kent Hald

Dato : 29-09-05 01:12

Hej,
Vi har en lokalitet i Skagerak som er kendt for sine røde torsk,
og det er helt rigtigt på grund af bundforholdene.
Det skal siges, at de smager fortræffeligt.

Hilsen KH

Fra : Leif Nielsen

Dato : 01-10-05 10:05

"Kent Hald" <daffy@finheat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og det er helt rigtigt på grund af bundforholdene.
> Det skal siges, at de smager fortræffeligt.

Hej Kent og andre

Der er ganske rigtigt forskel i smagen på torsk afhængig af hvor de opholder
sig . Mit bud er at det har noget at gøre med hvad føde de indtager . På
samme måde kan man opleve det med havørred , en ørred der har søgt sin føde
på fjorden er der efter min mening mere smag i end en ørred der har ædt i
mere åbne vande , hvilke også kan ses på kødet , fisk fra fjorden er ofte
mere røde i kødet end fisk fra det åbne hav .

Leif