Hjælp til genstridig ram
Fra : Optimus Prime

Dato : 28-09-05 11:32

Jeg har investeret i 2 stk. PC133 moduler med følgende påskrift "EMPAQ
512MB PC133 VIA Chipsatz".

Jeg har testet dem i 3 forskellige maskiner, som alle kan håndtere PC133
ram - herunder en HP maskine, en IBM og en bambus med Asus A7V bundkort.

HP starter ikke op, IBM siger underlige lyde og Asus giver signal for
ramfejl - umiddelbart ville jeg tro de er defekte; men sælger (privat
person) hævder de virkede i en bambus maskine han havde stående og
udviser iøvrigt ikke de sædvanlige karakteristika man typisk ser hos
sælgere med dårlig samvittighed.

Derfor ville jeg gerne kunne be-/afkræfte om modulerne ikke virker med
sikkerhed (af hensyn til reklamation hos sælger eller evt. videresalg)

Er der nogen som kender de pågældende moduler og ved om de kan være
problematiske eller har forslag til hvordan jeg får dem testet fornuftigt?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-09-05 11:59

Optimus Prime wrote:
> Jeg har investeret i 2 stk. PC133 moduler med følgende påskrift "EMPAQ
> 512MB PC133 VIA Chipsatz".

De kunne også være for store - ikke alle maskiner kan klare 512 mb moduler -
jeg har tidligere haft flere, der ikke kunne bl.a. en Compaq, hvor hver blok
højst måtte være 128mb - lige nu har jeg vist kun en, der bruger PC133 - det
er en IBM Netvista - og den klarer fint 512 mb blokke.

Men jeg kender ikke de nævnte maskiner, så det er kun et gæt/forslag.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-09-05 12:57

Jan Vestergaard wrote:
> moduler - jeg har tidligere haft flere, der ikke kunne bl.a. en
> Compaq, hvor hver blok højst måtte være 128mb

PPPPS

Samme Compaq var også lidt underlig mht enkeltsidet/dobbeltsidet PC133 ram -
dobbeltsidet blev fundet med den rigtige størrelse - enkeltsidet blev kun
fundet med den halve størrelse

Nå det var et sidespring, der egentlig ikke har noget med sagen at gøre

Fra : Optimus Prime

Dato : 05-10-05 09:10

Jan Vestergaard skrev:
> [...]
> højst måtte være 128mb - lige nu har jeg vist kun en, der bruger PC133 - det
> er en IBM Netvista - og den klarer fint 512 mb blokke.

Det er også en Netvista jeg har, den kører med 512MB moduler og det
samme gør HP og Asus maskinen.

Er der ikke en EDB butik på Sjælland der har en rigtig ramtester, så man
kunne komme forbi og få dem testet?

Fra : JK

Dato : 28-09-05 13:09

On Wed, 28 Sep 2005 12:31:35 +0200, Optimus Prime <Prime@optimus.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er der nogen som kender de pågældende moduler og ved om de kan være
>problematiske eller har forslag til hvordan jeg får dem testet fornuftigt?

Jeg kender godt de ram. Det er tilsyneladende ikke løgn, at der står
på dem, at de er til via chipsæt bundkort.

Dit a7v har via chipset !

A7v burde desuden kunne tage 512 mb moduler, så vidt jeg husker.

Programmet aida32 kan fortælle, hvilket chipset bundkortet har.

Det er ikke sikkert, at de ram er defekte. Men det er problematisk at
købe sdram brugt efterhånden. Man får altmuligt skod, - jeg fik noget
ecc ram. Sælgeren vidste vel ikke noget om ECC ram, - i en almindelig
maskine der ikke kunne tage 512 mb moduler, talte det op til 1/4
størrelse. Surt !

mvh

John

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-09-05 13:10

"Optimus Prime" <Prime@optimus.dk> skrev i en meddelelse
> en bambus med Asus A7V bundkort.

Dette kort burde kunne køre med 2 x 512 MB moduler da det understøtter op
til 1,5 GB RAM.
Måske skal du opgradere din BIOS for at få det til at køre,

En beta-BIOS fra Asus (1012.01a):
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/kt133/a7v/1012a7v01a.zip

Sidste nye version (1011):
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/kt133/a7v/a7v1011.zip

Til at flashe din BIOS med:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/aflash221.zip

Mvh
Benjamin

Fra : Optimus Prime

Dato : 05-10-05 09:08

Laziter [9440] skrev:
> Dette kort burde kunne køre med 2 x 512 MB moduler da det understøtter op
> til 1,5 GB RAM.
> Måske skal du opgradere din BIOS for at få det til at køre,

Den kører allerede med 2 andre 512MB moduler, så det kan ikke være det

Fra : Henning

Dato : 28-09-05 15:48

wrote:

> [...]
>
>Jeg har testet dem i 3 forskellige maskiner, som alle kan håndtere PC133
>ram - herunder en HP maskine, en IBM og en bambus med Asus A7V bundkort.

Typisk fejl - rammene er blevet behandlet på en ikke-ESD mæssig
korrekt måde! Hvordan var de pakket, hvordan er du selv ESD-beskyttet?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Optimus Prime

Dato : 05-10-05 09:08

Henning skrev:
> Typisk fejl - rammene er blevet behandlet på en ikke-ESD mæssig
> korrekt måde! Hvordan var de pakket, hvordan er du selv ESD-beskyttet?

De kom i en antistatisk pose og jeg selv nøjes med at tage på kanten af
printet, samt lægge lappen på chasis mens jeg installerer dem - som jeg
har gjort mange mange gange uden problemer... men det undrer mig at jeg
skulle have været så uheldig at brænde dem begge af hvis det endelig var...