Retunering af mobil
Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 28-09-05 10:50

Hej NG.

Jeg håber i kan hjælpe mig med dette problem.

Jeg købte i sommeren 2004 en Nokia 6600, siden da har den været til
reparation 4 gange med samme fejl.
Den er nu blevet ombyttet til en ny og dermed også med ny garanti og
reklamation...

Hvis denne nye tlf går i stykker med samme fejl, er det så muligt at
ophæve købet isetdet for at ombytte den igen?
Og hvis ja, hvornår er det så muligt??

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Rune Kristensen

Fra : Coach [4130]

Dato : 28-09-05 11:46

>Hvis denne nye tlf går i stykker med samme fejl, er det så muligt at
>ophæve købet isetdet for at ombytte den igen?
> [...]

Læs købelovens § 78-79
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Den giver dig et godt billede af hvilke muligheder du har.

Jeg har brugt §78 stk. 4 med succes ved et printerproblem som Elgiganten
ikke var i stand til at løse.

Det hele skal selvf. foregå skriftligt, og når du ser i teksten at du skal
give en rimelig frist til at løse problemet,
så var det i mit tilfælde 8 hverdage.

Håber du får løst dit problem

mvh
Bri@n

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-05 13:05

kristensenrune@hotmail.com skrev:

> Jeg købte i sommeren 2004 en Nokia 6600, siden da har den været
> til reparation 4 gange med samme fejl. Den er nu blevet
> ombyttet til en ny og dermed også med ny garanti og
> reklamation...

Det er som det skal være - bortset fra at 4 gange er meget.
Forbrugerklagenævnet betragter en mobil som så vigtig at de siger
højst to forsøg på reparation.

> Hvis denne nye tlf går i stykker med samme fejl, er det så muligt at
> ophæve købet isetdet for at ombytte den igen?

Ja.

> Og hvis ja, hvornår er det så muligt?

Med det vuns.

Fidusen er at du allerede har tålt væsentlig ulempe, og købeloven
kræver at afhjælpning af fejl skal ske uden væsentlig ulempe. Det
står i § 78:

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
   væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
   køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
   købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
   uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
   sælgerens regning.

Hvis du derfor *endnu* engang får problemer med den købte vare,
kan du henholde dig til den bestemmelse.

Sælgers ret til at foreslå reparation starter ikke forfra hver
gang han bytter telefonen. Så kunne man jo bruge resten af sin
levetid på at bytte den.

--
Bertel

Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 28-09-05 14:13

Mange tak for hjælpen.

Vil ned og have pengene tilbage næste gang den går i stykker.
Gider virkelig ikke kæmpe med den og dem mere...

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 28-09-05 14:53

Nu skal du lige være 110% sikker på at det ikke er en fugtskade - for det
dækker garantien ikke.

/F

Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 29-09-05 10:28

Det er jeg også, for efter jeg fik den ombyttet til en ny, har den
ligget i den originale kasse derhjemme, har i mellemtiden lånt min
fars mobil