Validering af tekstfelt
Fra : inga schmidt

Dato : 28-09-05 07:27

Til dette formål bruger jeg en stump javascript fundet på
HTML.dk,
men det validerer ikke. Kan jeg lægge det i en js-fil, der hentes
ind, og hvis ja, hvordan er det så lige man gør det?

--
Mvh Inga
www.webdesign-nord.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-05 08:47

inga schmidt skrev:

> Til dette formål

Hvilket formål?
(Hint: det er en god ide at skrive hele spørgsmålet i brødteksten,
også selv om man gentager nogle ord fra overskriften).

> bruger jeg en stump javascript fundet på HTML.dk,

Hvilken stump? Har du et link til siden på html.dk - eller bedre
endnu, et link til din egen side?

> Kan jeg lægge det i en js-fil, der hentes ind,

Ja, det kan du, og det vil formentlig afhjælpe problemerne med
validering.

Metoden er meget simpel:

<script src="dinfil.js" type="text/javascript"></script>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : inga schmidt

Dato : 28-09-05 10:11

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Hvilket formål?
> (Hint: det er en god ide at skrive hele spørgsmålet i brødteksten,
> også selv om man gentager nogle ord fra overskriften).

Det har du da ret i.

> Ja, det kan du, og det vil formentlig afhjælpe problemerne med
> validering.
>
> Metoden er meget simpel:
>
> <script src="dinfil.js" type="text/javascript"></script>

Tak for hjælpen.

Fra : inga schmidt

Dato : 28-09-05 10:26

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Metoden er meget simpel:
>
> <script src="dinfil.js" type="text/javascript"></script>

Hov, det virker faktisk ikke helt. Der kommer godt nok en: Du skal
udfylde...' men den sender alligevel en tom formular?

www.webdesign-nord.dk/kontakt.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-05 13:14

inga schmidt skrev:

> Hov, det virker faktisk ikke helt. Der kommer godt nok en: Du
> skal udfylde...' men den sender alligevel en tom formular?

Javascriptet undersøger feltet "tlf" - men i din form kalder du
telefonfeltet for "telefon". Det misforhold bør du nok starte med
at rette.

Selve valideringsfunktionen virker lidt bagvendt på mig - du lader
valideringsfunktionen om at submitte formen hvis alt går godt, og
annullerer så den almindlige formsubmit med return false efter dit
kald til valideringsfunktionen. Det kan sikkert virke fint, men jeg
synes nu at det giver bedre mening at lade valideringsfunktionen
returnere enten sand eller falsk - og så sende denne værdi videre
til onsubmit:

HTML: <form action="foo" onsubmit="return(validate(this))">

JS:

function validate(theForm){
   if (theForm.telefon.value = ""){
       alert("Husk telefonnummeret");