Lydkvalitet Nokia 6230
Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 27-09-05 18:40

Hej,

hvor god kvalitet (bits/sek) kan det betale sig at gemme sine mp3'ere i -
hvis man har en Nokia 6230 ?

mvh
jørgen

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 27-09-05 21:32

ti 27 sep 2005 07:39:55p satte Jorgen [DK/2400] sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Hej,
>
> hvor god kvalitet (bits/sek) kan det betale sig at gemme sine mp3'ere
> i - hvis man har en Nokia 6230 ?

Det er jo en afvejning af hvad man kan holde ud at høre på og hvor mange
numre man vil have med sig samt hvor står hukommelse man har til
rådighed.
Her er mine egne erfaringer med mp3 som måske kan bruges som en
tommelfingerregel.

Har man meget lidt plads og ønsker mange numre med sig vil jeg anbefale
at man koder i ikke mere end 90 kbit/sek med en encoder der benytter sig
af Frauenhofer-codecet. Den bedste på markedet til disse helt små
bitrates er uden tvivl Radiums version. De har taget en Frauenhhofer ogh
forbedret den GANSKE voldsomtr. Resultaterne udebliver ikke. Det
frauenhofercodec der er med i f.eks. Musicmatch Pukebox (Musicmatch
Jukebox) er iøvrigt ganske skrækkeligt. Det lyder værre end en hængt kat
i helvedet.

Har man mere plads eller er kvalitet vigtigere end kvantitet vil jeg
klart anbefale at man koder i ikke mindre en 192 med Lames codec. Lame er
klart at foretrække til seriøst brug men filerne fylder da også¨mere når
man sætter bitraten op. Lame lyder MEGET bedre edn Frauenhofer når vi
snakker bitrates over 90 kbit/sek så det er altid en afgvejring af hvor
meget plads man har samt hvor kritisk man er til opgaven. Skal filerne
blot spilles gennem den indbyggede højtaler er 90 iøvrigt fint fint mens
det nok oftest er rarer for de fleste at have høretelefoner på.

Husk altid at sætte dit codec til Joint stereo da du så får mere ud af
samme båndbredde. Her lægger codecet nemlig kanalerne sammen i een kanal
når begge kanaler lyder ens og det giver ekstra båndbredde til ekstra god
lyd.

Håber du kunne bruge denne minivejledning til noget ellers spørger du
bare.

Det lykkedes mig iøvrigt at presse 40-50 numre ned på min Phillips
Shoqbox (256 mb flash) i 90 kbit/sek. Jeg bruger den kun til
baggrundsmusik og har aldrig øretelefoner på normalt og det lyder ganske
ok og bedre end radio selvom jeg oftest alligevel bruger radioen når jeg
sidder og arbejder.

Steven

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-09-05 11:11

Steven Nybo Andersen wrote:
> [...]
> samme båndbredde. Her lægger codecet nemlig kanalerne sammen i een
> kanal når begge kanaler lyder ens og det giver ekstra båndbredde til

Har joint stereo nogen indflydelse på lydkvaliteten?

Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 28-09-05 16:28

Hej,

tak for et glimrende indlæg. Interessant med Frauenhofter codec'et.. Kendte
jeg ikke.

Dog mangler jeg stadigvæk at vide, hvor god kvalitet Nokia'en kan klare !
.. Ender nok med 128 k/bit.

- jørgen