Vandtemperatur og badning!
Fra : Claus

Dato : 27-09-05 16:18

Hej

Vores hvalp på 6 mdr er tosset med at bade den gamle går kun i når det er
meget varmt men hvalpen plopper fortsat i, - jeg har selv en teori omat
nogle hunde racer kan bade/svømme hele året, mens man skal passe på med
andre.

Jeg har eksempelvis bemærket en dame der lader sine 3 newfoundlændere svømme
hele året rundt.Jeg ved bare ikke om det er fornuftigt med en korthåret hund
som vores (Amk. bulldog og Schæfer)

Vores gamle sorterer selv i temperaturen men det er jeg bange for at den nye
ikke gør!

--
Med Venlig Hilsen

Claus Fromholt Due

Fra : pwh

Dato : 27-09-05 18:40

Claus wrote:
> [...]
> det er meget varmt men hvalpen plopper fortsat i, - jeg har selv en
> teori omat nogle hunde racer kan bade/svømme hele året, mens man skal

Tyson (Lab/Schæfer) bader året rundt, med undtagelse af når der er is på vandet,
der er da flere der har stukket til mig når han gør det og sagt at han bliver syg.
Men i de 3 år hvor han har vinterbadet har han endnu ikke haft en sygedag,
jeg er dog meget bevidst om at holde ham igang når han er våd så han ikke går
hen og bliver for kold. Hvordan Angel vil takle det vil tiden vise, hun er først
begyndt på at bade her i foråret.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 29-09-05 19:52

> Men i de 3 år hvor han har vinterbadet har han endnu ikke haft en sygedag,

Er det ikke gigt, som vi skal være bange for? En sygdom, som rammer i en ...
øh voksen alder, og så vi derfor først ser, når det er for sent.

/K

Fra : pwh

Dato : 29-09-05 20:55

Hornbech - Nuuk wrote:

> Er det ikke gigt, som vi skal være bange for? En sygdom, som rammer i
> en ... øh voksen alder, og så vi derfor først ser, når det er for
> sent.

Det har jeg da ikke hørt noget om, det er vist mere slidgigt som er et problem
hos hunde, det skulle svømning netop have en gavnlig effekt på.
Det vand som Tysom bader i er jo trods alt varmere end lufttemperaturen.
Han bader som sagt ikke når der ligefrem er is på vandet.
Ellers ville det da også værer forkert at gå en tur i regnvejr hvis det er
fordi hunden ikke må blive våd når det er koldt.
Men kan du komme med info om at jeg er galt på den vil jeg da meget
gerne vide det.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-09-05 21:05

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> writes:

> Er det ikke gigt, som vi skal være bange for? En sygdom, som rammer i en ...
> øh voksen alder, og så vi derfor først ser, når det er for sent.

Det er nok slidgigt du tænker på. Jeg kunne ikke forestille mig at det
er anderledes for hunde end for mennesker. Det kolde vand øger
blodgennemstrømningen og det er godt.

I følge min gamle læge kan der ikke ske noget varigt ved at bade om
vinteren. Måske er ens led en anelse stivere når man kommer op, men
der sker altså ingen varig skade, i hvert fald ikke for mennesker.

Og jeg kan love at gigtplagede led har det meget bedre efter en gang
vinterbadning, specielt hvis det er ledsaget af en saunatur. Det kan
"varmt" anbefales!

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : pwh

Dato : 30-09-05 08:30

> [...]
>
> Og jeg kan love at gigtplagede led har det meget bedre efter en gang
> vinterbadning, specielt hvis det er ledsaget af en saunatur. Det kan

Tak for det input Trine
Jeg fik lige et kort øjeblik dårlig samvittighed, men jeg har nu heller ikke kunnet
finde noget på nettet som underbygger Horbech's påstand.

/Jens (hvis hunde skal ned og bade i Dammeren om 1 time)

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 01-10-05 11:33

> [...]
> vinteren. Måske er ens led en anelse stivere når man kommer op, men
> der sker altså ingen varig skade, i hvert fald ikke for mennesker.

Det er muligt. Jeg kender bare jægere, der siger, at deres hunde aldrig
bliver ret gamle, fordi vinterbadningen sætter sine spor.

> Og jeg kan love at gigtplagede led har det meget bedre efter en gang
> vinterbadning, specielt hvis det er ledsaget af en saunatur. Det kan
> "varmt" anbefales!

Det er muligvis, det der gør forskellen. Jeg ved ikke så meget om jagt, men
jagthundene får vel i ny og næ mulighed for at blive kolde, inden de skal
arbejde igen, og mig bekendt kommer ingen af dem i sauna bagefter.

/K

Fra : pwh

Dato : 01-10-05 12:17

> Det er muligt. Jeg kender bare jægere, der siger, at deres hunde
> aldrig bliver ret gamle, fordi vinterbadningen sætter sine spor.

Det kommer sikkert helt an på forholdne, jeg sørger som sagt for at holde
godt gang i Tyson hvis han har badet i koldt vand.
Jagthunde står måske stille en god del af tiden kunne man forestille sig.

> [...]
> jagt, men jagthundene får vel i ny og næ mulighed for at blive kolde,
> inden de skal arbejde igen, og mig bekendt kommer ingen af dem i

Tyson bliver til gengæld tørret godt når vi kommer hjem og ligger i en
god varm stue og tørrer igennem.
Man skal jo også huske på at svømning er den bedste motion du kan give
til hunde af de lidt tungere racer.
Til sidste sundhedschek spurgte min dyrelæge ligefrem til om jeg sørgede
for at de svømmede regelmæssigt fordi det var sundt for dem.

/Jens