hvalpefødsel hvornår?
Fra : Karin Offenbach

Dato : 27-09-05 09:58

Nu er vi bare mere end spændt - men lige et spørgsmål til dem der har prøvet
dette før. Vi ved faktisk nøjagtig både datoen og faktisk også klokkeslettet
for hvornår vores hun blev parret (kun 1 gang) og efter vores beregninger er
det nøjagtigt 63 dage i morgen. Men hvad er mest normalt - at de kommer på
klokkeslettet eller de går over tiden og hvor længe?

Karin

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 10:06

"Karin Offenbach" <kr@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vores beregninger er det nøjagtigt 63 dage i morgen. Men hvad er mest
> normalt - at de kommer på klokkeslettet eller de går over tiden og hvor

Nu kan jeg kun tale for mig selv, og min tæve har førdt 2 gange. Første gang
gik hun 6 timer ind i 64. døgn, anden gang præcis på 63. døgn.

Hilsen Camilla

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 27-09-05 10:08

Du kan ikke regne helt præcist med datoen.
De kan sagtens føde et par dage før eller nogle dage efter (det kommer også
an på om parringen har været på det helt optimale tidspunkt og det har man
ingen chance for at vide).

Du kan dog oftest forudsige fødslen ved at tage tævens temperatur et par
gange om dagen. Når den falder til under 37 grader, vil fødslen i 95% af
tilfældene ske indenfor et døgn. Lige inden fødslen stiger temperaturen igen
og derfor skal man tage temperaturen et par gange om dagen for at fange
temperaturfaldet.

Jeg synes du skulle tage og skynde dig på biblioteket og låne "Hvalpe på
vej" af Birgit Schjødt, det er en meget letlæselig bog med et hav af
brugbare oplysninger. Den er supergod at have læst inden fødslen.

Held og lykke med hende.

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : x Vuf x

Dato : 28-09-05 02:03

On Tue, 27 Sep 2005 10:57:44 +0200, "Karin Offenbach" wrote:

> [...]
>det nøjagtigt 63 dage i morgen. Men hvad er mest normalt - at de kommer på
>klokkeslettet eller de går over tiden og hvor længe?

Førstegangsfødende plejer nu at føde op til 1 uge for tidligt!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : JJ

Dato : 28-09-05 07:45

Ja plejer, men vores førstegangstæve vidste det ikke, så hun fødte på dag 70

--
Hilsen

Jonna
jonna@lilanimas.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 28-09-05 09:50

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse
> Ja plejer, men vores førstegangstæve vidste det ikke, så hun fødte på dag
> [...]

Min tæve ved åbent bart heller ikke at den skulle føde før tiden første
gang.
Fødte også på dag 70
Har aldrig haft en tæve som fødte før tiden.

Mvh
Anita

www.torsted-hundepension.dk

Fra : Sanne

Dato : 28-09-05 10:26

"Anita Andersen" <Great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse

Min tæve har lige fået hendes første kuld hvalpe.
Hun fik dem 5 dage for tidligt..men de er nu ikke mindre udviklet end
ellers.
Vejer også ca. det samme og klarer sig godt!!

Mvh
Sanne

Fra : x Vuf x

Dato : 28-09-05 23:15

On Wed, 28 Sep 2005 08:45:10 +0200, "JJ" <jonna@lilanimas.dk> wrote:

>Ja plejer, men vores førstegangstæve vidste det ikke,
>så hun fødte på dag 70

Ak ja...Ingen regler uden undtagelser!

Fra : Karin Offenbach

Dato : 29-09-05 09:14

> [...]
>

> --
> Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk
>
> Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Ja det var jo så i går det var 63 dage og intet er endnu sket udover hun den
anden dag forsøgte at bygge rede i vores klædeskab.
Jeg synes at have læst at sædcellerne kan leve 2 døgn i tævens livmoder og
også at hun kun må gå 2 dage over tiden idet hvalpene vokser så hurtigt at
de både kan dø og tæven ikke kan føde dem. Men nu er der nogle der skriver
en hel uge over tiden - jeg er forvirret. Havde tænkt mig at ringe til dr.
dyr hvis der ikke er sket noget i morgen.

MVH Karin

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 29-09-05 09:23

> Ja det var jo så i går det var 63 dage og intet er endnu sket udover hun
> den anden dag forsøgte at bygge rede i vores klædeskab.

Det er ofte et tegn på at fødslen nærmer sig, men nogle tæver bygger rede
tidligere end andre. Men har du prøvet at tage hendes temperatur.

> Jeg synes at have læst at sædcellerne kan leve 2 døgn i tævens livmoder

Det kan de i hvert fald, nogle siger så langt tid som 5 dage, så man kan
altså ikke helt regne parringstidspunktet som værende det tidspunkt hvor
hunden er befrugtet.

> også at hun kun må gå 2 dage over tiden idet hvalpene vokser så hurtigt at
> de både kan dø og tæven ikke kan føde dem.

Det er vist lidt af en skræmmehistorie du har læst der. Tæver går praktisk
talt aldrig over tiden, men idet man ikke kan være sikker på hvornår tæven
er befrugtet, så kan fødslen sagtens afvige op til 5-7 dage fra den
beregnede dato. Og nej, så voldsomt vokser hvalpene ikke i de sidste dage,
kan tæven ikke føde dem normalt ville hun formodentlig heller ikke have
kunnet, selvom hun havde født 2 dage tidligere.

Men nu er der nogle der skriver
> en hel uge over tiden - jeg er forvirret. Havde tænkt mig at ringe til dr.
> dyr hvis der ikke er sket noget i morgen.
>
> MVH Karin

Prøv og tage temperaturen på hende, det er altså det bedste redskab til at
finde ud af hvornår fødslen nærmer sig. Og hvis tæven ellers er glad og
veltilpas så er der ingen grund til bekymring. En anden ting er jo at mange
tæver holder op med at spise det sidste døgn inden fødslen og mange kaster
op ½ døgn inden fødslen. Dette er helt normalt og kan også bruges til at se
at fødslen nærmer sig.
Hvilken race er det vi snakker om?

Med venlig hilsen

Fra : Karin Offenbach

Dato : 29-09-05 10:48

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <c_jj@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>Det er en kleiner munsterlænder.Hun har spist morgenmad idag og virker som
>hun plejer. Det ser ud til at jeg bare skal slå koldt vand i blodet.

MVH Karin

Fra : x Vuf x

Dato : 29-09-05 11:14

On Thu, 29 Sep 2005 11:48:26 +0200, "Karin Offenbach" wrote:

> [...]

Ja gør det og tag temperatur på hende morgen og aften.

Fra : x Vuf x

Dato : 29-09-05 11:11

On Thu, 29 Sep 2005 10:14:11 +0200, "Karin Offenbach" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Ja det var jo så i går det var 63 dage og intet er endnu sket
>udover hun den anden dag forsøgte at bygge rede i vores klædeskab.

Den anden dag? Hvornår var dét?
Har I en fødekasse parat til hende, og har I vist hende den?

>Jeg synes at have læst at hun kun må gå 2 dage over tiden
>idet hvalpene vokser så hurtigt at de både kan dø og tæven
>ikke kan føde dem.

Rolig nu...2 dage over tiden er et vidt begreb i hundeverdenen.

>Men nu er der nogle der skriver
>en hel uge over tiden - jeg er forvirret. Havde tænkt mig
>at ringe til dr. dyr hvis der ikke er sket noget i morgen.

Du burde ta' temperatur på hende morgen og aften, for at se,
hvornår temperaturen "dropper". Går ned til 36-37º.
Den vil så efterfølgende stige til 38-39º.
Hun vil derefter føde indenfor 1 døgn.

Fra : Karin Offenbach

Dato : 29-09-05 11:25

> [...]
>

> --
> Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk
>
> Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Den anden dag var tirsdag og ja vi har lavet en fødekasse .Allerede for 3
uger siden skiftede vi hendes hundekurv ud med kassen og hun vil gerne være
i den - ingen problemer der.
Tror jeg prøver det med temperatur. Mange tak for svar.

MVH Karin

Fra : x Vuf x

Dato : 29-09-05 11:36

On Thu, 29 Sep 2005 12:24:50 +0200, "Karin Offenbach" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Ja vi har lavet en fødekasse. Allerede for 3 uger siden
>skiftede vi hendes hundekurv ud med kassen, og hun vil
>gerne være i den - ingen problemer der.

Dejligt.

>Tror jeg prøver det med temperatur. Mange tak for svar.

Jeg har opdrættet Papilloner i 16 år og bruger stadig
tricket med temperaturen.
Har du andre spørgsmål, må du bare spørge igen.

Fra : x Vuf x

Dato : 29-09-05 23:35

On Thu, 29 Sep 2005 12:36:03 +0200, x Vuf x wrote:

> [...]

Nu får du den lige helt konkret:

1 uge før går temperaturen ned med ca. 1 streg om dagen
fra de normale 38.2º og ikke længere ned end 36.6º.
Så går den ret hurtigt op til ca. 38.2º. Så sætter jeg
kylling over, for at ha' suppen klar. Temperaturen vil
nemlig nu falde drastisk ned til ca. 37º, og hun føder
indenfor et døgn.

Mens hun føder, er det muligt, hun gerne vil ha' lidt
at drikke. Koldt kogt vand må hun få.
Når hun er færdig med at føde, er det godt med lunken
havresuppe. Sigt evt. grynene fra. Der er stoffer i
havren, der hjælper med til at lukke livmoderen.
Se efter at ALLE moderkagerne kommer ud, og lad hende
kun spise 4-5. Fjern resten.
Hvis I skal hjælpe med at hive en hvalp eller en
moderkage ud, så træk kun når hun presser og ALTID
i retning af hendes snude! (Op langs maven).
Når I trækker i en moderkage, så pas på at strengen
ikke knækker, for så smutter den op i hende, og så
går det grueligt galt!

Fra : makkerlone

Dato : 28-09-05 08:49

Selve befrugtningen behøver ikke at ske samtidig med parringen. Det
siges, at sæd kan holde sig i op til 5 døgn i tæven.
Så det vil sige, at du måske skal lægge 5 dage til de 63 fra
parringstidspunktet.

Jeg har haft 2 kuld hvalpe. De er født på 63-dagen fra første
parring.

K.h. Lone

Fra : David

Dato : 28-09-05 09:17

On 28/09/05 9:49, in article
1127893749.390013.33980@g14g2000cwa.googlegroups.com, "makkerlone"
<panik@makker.dk> wrote:

> [...]
> parringstidspunktet.
>
> Jeg har haft 2 kuld hvalpe. De er født på 63-dagen fra første

Jeg har aldrig haft en tæve der har født en uge for tidligt også selvom det
var en førstegangsføden tæve de er komet lige omkring og på 63 dagen.

MVH

David

Fra : Sanne

Dato : 03-10-05 12:49

> [...]
> vores beregninger er det nøjagtigt 63 dage i morgen. Men hvad er mest
> normalt - at de kommer på klokkeslettet eller de går over tiden og hvor

Hej Karin.

Har tænkt på dig idag og vil lige høre om der er sket nyt i sagen.??
Har hun fået hvalpe...og hvordan gik det, hvor mange osv. osv.

Mvh
Sanne

Fra : Karin Offenbach

Dato : 04-10-05 12:18

Sanne <laurberg@tiscali.dk> skrev:

>"Karin Offenbach" <kr@dtc-online.dk>
> [...]
Hej Sanne
Nej intet er sket og jeg talte med dyrlægen i går og han sagde at
det er meget normalt at de går en uge over tiden (det er det i
morgen)Men for pokker da hvor er det svært at blive ved med at
vente. Man er bare obs på alle bevægelser og skal lige mærke -
pille for at se om der er liv i maven. Hun ligger i kassen det
meste at tiden og snorker og jeg MENER

Fra : Karin Offenbach

Dato : 04-10-05 12:21

Karin Offenbach <karino@stofanet.dk> skrev:

> [...]
>vente. Man er bare obs på alle bevægelser og skal lige mærke -
>pille for at se om der er liv i maven. Hun ligger i kassen det
snorker.
ups min bærbar er lidt følsom.

Karin