Tv-Antennemast.
Fra : Gismo

Dato : 26-09-05 21:20

Er der nogen der selv har monteret en
antennemast.

Nogle brøøøøøøøllller eller ting man skal være
opmærksom på.

Der er i CV markeret hvor hullet skal være. 38mm.
kopbor. Det burde være enkelt kom med jeres erfaringer.

Gismo.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 27-09-05 14:25

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksom på.
>
> Der er i CV markeret hvor hullet skal være. 38mm.
> kopbor. Det burde være enkelt kom med jeres erfaringer.

Det er der ingen ben i - det har jeg gennemført med held 2 gange, uden
skader eller vandindtrængen. Og jeg er "bare" kontormand.

Blot skal du huske at bruge en rigtig fugemasse uden silicone i, under
afdækningsstykket på taget. Jeg kan ikke lige huske fabrikatet, men din
CV-forhandler ved besked.

Jeg har begge gange valgt, at bore et hul med en lille bor først - indefra.
Og herefter boret med hulsaven/kopboret udefra. Herved får jeg ikke en grin
grat i tagbelægningen, som det kan være svært at fuge rigtigt op.

Og når der i forvejen er afmærket hvor du skal bore, så undgår du alle
klassikerne; Forkert afstand til monteringssæt på siden, hul i elkabler m.v.

God arbejdslyst

/Flemming U

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-05 16:01

Flemming Udbjørg wrote:

> Blot skal du huske at bruge en rigtig fugemasse uden silicone i, under
> afdækningsstykket på taget. Jeg kan ikke lige huske fabrikatet, men
> din CV-forhandler ved besked.

Hvorfor uden silikone i, jeg troede det var bedst når der var noget ala
vådrumssilikone i?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Johnny

Dato : 27-09-05 19:07

> Hvorfor uden silikone i, jeg troede det var bedst når der var noget ala
> [...]
Silicone bliver med tiden stift, og når så vinden rykker i masten vil den
ikke hæfte mere, selvom masten går tilbage til sin oprindelige position.

Der skal bruges det sorte vindues kit som aldrig bliver stift. Det vil
tætne
sig selv igen og igen.
Det bruges også på bilruder.

Johnny

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-05 20:14

Johnny wrote:

> Silicone bliver med tiden stift, og når så vinden rykker i masten vil
> den ikke hæfte mere, selvom masten går tilbage til sin oprindelige
> position.

Hmmmm nå, akvarier og fuger i gulve bliver da ikke utætte, jeg kan
mindes da vi for en halv menneskealder siden havde en gammel
campingswugn, da hev jeg alle glideskinner af den og tætnede samlingerne
med vådrumssilikone, det blev ikke utæt efter flere års sol/regn mm selv
om den stod ude hele året rundt.

> Der skal bruges det sorte vindues kit som aldrig bliver stift. Det vil
> tætne
> sig selv igen og igen.
> Det bruges også på bilruder.

Tjae, men det har jeg så set løsne sig i flere tilfælde og blive utæt
når vinduer er lagt ind i det sorte stads.
På mit arbejde bruger vi silikone til at sætte sidevinduer i traktorer
fast med glas mod glas så silikonen fungerer som hængsel, det er aldrig
utæt eller stivnet.

?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 07:25

Henning Lund wrote:

> På mit arbejde bruger vi silikone til at sætte sidevinduer i traktorer
> fast med glas mod glas så silikonen fungerer som hængsel, det er
> aldrig utæt eller stivnet.

Silicone er fremragende til glas-mod-glas. Til gengæld er silicone ofte
temmeligt ringe på andre materialer, der ofte skal behandles med en speciel
lak (silikone-primer), hvis silikonen skal hænge ordentlig fast.

mvh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Campingstuff

Dato : 28-09-05 08:11

Hej
Lad endelig være med at bruge silicone, jeg brugte det på vores cv for at
tætne omkring et håndtag, der aldrig blev tæt og jeg havde bare købt det
bedste af det bedste, sagde de i byggemarkedet.
Men fra en campist fik jeg noget sort stads, der ikke er i en tube, men
sidder mellem to lag "papir" man kan klippe i det, det er lidt gummiagtig
men utrolig klistrende.
Da jeg brugte det, fik jeg et helt tæt håndtag, hvis jeg finder ud af navnet
skal du få det her.

vh
Hans Jørgen

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-09-05 16:03

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men utrolig klistrende.
> Da jeg brugte det, fik jeg et helt tæt håndtag, hvis jeg finder ud af

Ganske givet Butyltape, kan købes i byggemarked.

Mvh AJH

Fra : Campingstuff

Dato : 30-09-05 06:25

Hej

> Ganske givet Butyltape, kan købes i byggemarked.
>
> Mvh AJH

Du har ret, det var sort butylbånd. og det virker.

hjh

Fra : Per

Dato : 30-09-05 15:10

...... og butylfugemasse kan man også få fra Teroson i de sædvanlige patroner
der passer til fugepistolen ( i grå og sort ).
Det anvendes af de fleste campingvognsmærker som fugemasse til
pladesamlingerne. Det tørrer aldrig helt ud.
Man bruger det også mellem en køkkenvask og bordpladen når denne monteres.

Hilsen Per A.

Fra : Gismo

Dato : 30-09-05 19:29

Det blev så til en antenne fra åbybro camping og fritid
De havde en billig og antenne mast for do.

Vi snakkede om montering og der er vejledning med.
Til tætning ved taget forslog ham..........silicone

Jeg vælger det sorte tyggegummi.

Er der nogen der ved hvor længe det skal stå
inden det må udsættes fugt/regn.

Gismo

Fra : Per

Dato : 30-09-05 19:57

...... der er ingen ventetid .... det er klar til brug lige efter monteringen
!
Lige så snart det er fæstet på begge dele og trykket godt sammen..

Hilsen Per A.

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-09-05 23:04

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> ..... der er ingen ventetid .... det er klar til brug lige efter
> monteringen !
> Lige så snart det er fæstet på begge dele og trykket godt sammen..
>
> Hilsen Per A.

Ja så simpelt, at selv Gismo kan finde ud af det.

Mvh AJH
som bare ikke ku' la' være.

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 01-10-05 09:52

Hejsa.

Ville lige høre Gismo, hvad såsan en antenne + mast kostede.....

Jeg står nemlig osse og skal bruge en...... Og hvad skulle du gi' for den

Mvh.
Martin

Fra : Gismo

Dato : 01-10-05 16:03

Skafte Jørgensen wrote:
> Ville lige høre Gismo, hvad såsan en antenne + mast kostede.....

Antennen er her http://www.acfshop.dk/?menuid=2560

Mast.
http://www.acfshop.dk/includes/shop_seek_result.asp?seekWord=antennemast&Kategorier=0

Det er den øverste der passer til antenen.

Gismo.

Fra : Henrik Olsen

Dato : 29-09-05 01:11

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Blot skal du huske at bruge en rigtig fugemasse uden silicone i, under
> afdækningsstykket på taget. Jeg kan ikke lige huske fabrikatet, men din

Der skal bruges bygningsakrylfugemasse der er beregnet til facader,
undergåning af tagsten og fugning af vindueskamme.
Fordi det er vejrbestandig.
Alt andet er til indendørs brug.

Hilsen
Henrik

Fra : Henrik

Dato : 28-09-05 19:50

Som andre også har skrevet : Det er nemt nok - bare klø på.

Nu skriver du, at der er markeret, hvor du skal bore i cv'en. Det forstår
jeg ikke, for de kan da ikke vide, hvor stor et afstandstykke, der sidder på
den mast du køber. Afstandsstykket er den "plade" der monteres inde i
skabet, hvorpå også skruen til at løsne/stramme med sidder.

Overvej i øvrigt at montere en lille træplade mellem mastens plaststykke i
skabet så får du bedre fat og kan bruge længere skruer. Der er ikke meget at
gøre med i skabets sidesykke. Jeg lavede selv en lille plade, gav den lim og
skruede den fast i skabssiden. Derefter monteres maststykket uden på igen
med skruer, der går gennem træplade og ind i skabsside. Håber du forstår,
hvad jeg mener. Alle seriøse cv-forhandlere gør det på samme måde.

38 mm hul - hmmm. til de fleste master skal bruges 40 mm, da masten i sig
selv er 38 mm tyk. Men se i mastens monteringsvejledning, der står hv

Fra : Henrik

Dato : 28-09-05 19:58

Som andre også har skrevet : Det er nemt nok - bare klø på.

Nu skriver du, at der er markeret, hvor du skal bore i cv'en. Det forstår
jeg ikke, for de kan da ikke vide, hvor stort et monteringstykke, der sidder

den mast du køber. Monteringsstykket er den "plade" der monteres inde i
skabet, hvorpå også skruen til at løsne/stramme med sidder.

Overvej i øvrigt at montere en lille træplade mellem mastens
monteringsstykke i
skabet så får du bedre fat og kan bruge længere skruer. Der er ikke meget at
gøre med i skabets sidestykke. Jeg lavede selv en lille plade, gav den lim
og
skruede den fast i skabssiden. Derefter monteres monteringsstykket uden på
[...]

selv er 38 mm tyk. Men se i mastens monteringsvejledning, der står hvor
stort et hul du skal bore.

Med til mange master følger også en skabelon til at sætte øverst i skabet (i
dets loft). Husk at tillægge tykkelsen af træpladen, hvis du vælger at
montere en sådan (gør det!). Brug så et kopbor og bor først halv igennem
nedefra så centerboret kommet igennem taget. Og bor så resten igennem
oppefra. Husk at holde boret vinkelret på taget. Tætn med den Bytul andre
nævner (kan også fås i en "tube/patron" som alle andre fugemasser. Jeg fik
selv en lille strimmel hos forhandleren, hvor jeg købte masten.

Det er som sagt ikke så svært igen.