Rumfart
Fra : Steen

Dato : 26-09-05 11:44

I søndagspolitiken (PS) kunne man læse et interview med Christian Rovsing.
Det var vistnok en "Poul Exner", der stod bag interviewet, som bestod af
15-20 spørgsmål, hvoraf de mindst 10 alle var variationer over "Hvorfor skal
vi sende mennesker til Månen, når der er folk der sulter i den tredje
verden?"

Hvorfor er det altid netop lige rumfarten, der skal forsvare sig i så
absurde scenarier? Hvor tit bliver DTUs rektor bedt om at forsvare DTUs
aktiviteter, når der er folk der sulter i den tredje verden? Hvor tit skal
socialministeren forsvare, at der er folk i Danmark der modtager
kontanthjælp, når der er folk der sulter i den tredje verden? Hvorfor bliver
finansministeren aldrig bedt om at forsvare, at der er afsat penge til andet
end ulandshjælp i finansloven, når der er folk der sulter i den tredje
verden?

Jeg kan ikke se, hvad rumfart og ulandsbistand har med hinanden at gøre. Øv.
Skam jer, Politiken!

/steen

Fra : Martin K

Dato : 26-09-05 12:12

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Jeg kan ikke se, hvad rumfart og ulandsbistand har med hinanden at gøre.
Øv.
> Skam jer, Politiken!

Det har jeg heller aldrig kunnet se. Men det er nok en eller anden utopisk
tankegang - noget med, at vi skal først have skabt den perfekte planet, før
vi kan tillade os at rejse ud og kolonisere andre planeter. Men det betyder
jo nok bare, at vi aldrig kommer afsted.

--
Martin K

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-09-05 13:11

Steen fortalte:

> Jeg kan ikke se, hvad rumfart og ulandsbistand har med hinanden at
> gøre. Øv. Skam jer, Politiken!

Rumraketter er phalliske mandschauvinistiske imperialistiske
undertrykkelsesinstrumenter. Derfor

Mvh
Martin
--
Mundus vult decipi, ergo decipiatur

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-09-05 20:25

Steen skrev:
> [...]
> absurde scenarier? Hvor tit bliver DTUs rektor bedt om at forsvare DTUs
> aktiviteter, når der er folk der sulter i den tredje verden?

Det er urimeligt dyrt at sende mennesker til månen, og grunden til at
man alligevel gjoder det var at USA ville vise sin styrke overfor USSR.

Årsagen til at man ikke gør noget ved at folk sulter er at
folks arbejdsevne er for ringe (de betaler for mad ved at arbejde)
iforhold til prisen for at sælge dem mad (Transport omkostningerne er
for store).

Uden et jernbanenet så kommer afrika ingen vejne.

Fra : N. Foldager

Dato : 26-09-05 22:21

Peter Ole Kvint:

> [...]
> for store).
>
> Uden et jernbanenet så kommer afrika ingen vejne.

Jeg er ikke helt med på, hvordan og hvad du så konkluderer?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-09-05 10:46

N. Foldager skrev:
> Peter Ole Kvint:

> Jeg er ikke helt med på, hvordan og hvad du så konkluderer?

At der ingen som helst sammenhæng er imellem en rejse til månen
og at folk sulter.

Eller at sammenhængen kræver at der bygges jernbaner for de penge som
ikke bruges på at rejse til månen.

USA's forsvar bruger uurimelig mange penge i forhold til
hvad de får ud af dem. Så de penge som ikke bruges på
rumrejser vil nok gå op i krudt og kugler.

Fra : N. Foldager

Dato : 30-09-05 17:55

On Fri, 30 Sep 2005 11:46:25 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> At der ingen som helst sammenhæng er imellem en rejse til månen
> og at folk sulter.

Du har ikke nogen indsigt i anvendelsen af rumfart?

I øvrigt er det ikke rumfarten, der tager maden fra de sultende. Det
er manglende vilje fra de rige lande. F.eks. at EU støtter europæisk
sukker, så Afrikanske sukkerproducenter ikke kan klare sig. Vi sælger
ligefrem sukker til Afrika for næsen af deres producenter!

Jeg har i øvrigt selv besøgt et satellit-center i Ghana (mens det var
under bygning, dog). Hvorfor tror du, de har sådan et?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 30-09-05 18:05

Hej Niels

> Jeg har i øvrigt selv besøgt et satellit-center i Ghana (mens det var
> under bygning, dog). Hvorfor tror du, de har sådan et?

Fordi de bor tæt på ækvator hvilket betyder større
last pr. dollars.

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 30-09-05 20:03

Max:

> Fordi de bor tæt på ækvator hvilket betyder større
> last pr. dollars.

Godt gæt, men jeg udtrykte mig ikke klart. Det er ikke et
satellitopsendelses-center, men et data-nedhentnings-center.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 30-09-05 21:21

Hej Niels

> Godt gæt, men jeg udtrykte mig ikke klart. Det er ikke et
> satellitopsendelses-center, men et data-nedhentnings-center.

Ok, nå sådan, men selv i Gahna har man vel brug
for en pålidelig vejrudsigt.

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 30-09-05 23:21

> Ok, nå sådan, men selv i Gahna har man vel brug
> for en pålidelig vejrudsigt.

Sikkert nok.

Men nu var det altså et spørgsmål til Per Ole Kvint.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-10-05 12:32

N. Foldager skrev:
> Jeg har i øvrigt selv besøgt et satellit-center i Ghana (mens det var
> under bygning, dog). Hvorfor tror du, de har sådan et?

Fordi der findes en lille rig overklasse som vil have hyheder.

Fra : N. Foldager

Dato : 01-10-05 15:14

N. Foldager skrev:

Peter Ole Kvint:

> Fordi der findes en lille rig overklasse som vil have hyheder.

Der gættede du forkert. Stationen henter ikke nyheder ned.

Den henter billeder ned til billedbehandling og analyse mhp.
monitorering af sådanne unyttige ting som jordbund, vandforhold
(Volta-området) og vegatation, herunder sådan noget pjat som afgrøder.

Månen vil bl.a. blive en fremragende platform til remote sensing af
Jorden.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-09-05 21:23

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse news:4337d0e7$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvorfor er det altid netop lige rumfarten, der skal forsvare sig i så absurde scenarier?

Ja det er underligt når NR.1 ligger lige for
og så smukt udtrykt i denne 2 siders sag http://www.ips-dc.org/iraq/quagmire/cow.pdf

http://www.sipri.org/contents/editors/publications/YB05mini.pdf
World military expenditure in 2004 is estimated to have
been $1035 billion. 6% lower in real terms than at
the 1987-88 peak of cold war world military spending

Hvor meget rumfart, forskning, rumteleskoper, partikelacceleratore , osv. osv.
får man for 1035 milliarder $ om året ?

Jan Rasmussen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-09-05 13:36

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> writes:

> At der ingen som helst sammenhæng er imellem en rejse til månen
> og at folk sulter.

Jeps. Verdens fødevareproduktion bliver hverken større eller mindre
af at man sender en mand til månen. Og fordelingen af verdens
fødevarer bliver hverken bedre eller ringere af at sende en mand til
månen.