Duelighedsbevis?
Fra : mb

Dato : 26-09-05 08:27

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med online duelighedsbevis (teori) fra http://www.duelighed.dk/?

Jeg synes ikke at det fremgår helt klart hvad det er man får ud af det -
man skal selv investere i bøgerne ved siden af, man skal selv betale for
prøven, og der er ingen lærer under forløbet.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-09-05 09:58

mb <micaelbaerens@gREMOVmail.com> skrev:
> [...]
>man skal selv investere i bøgerne ved siden af,
>man skal selv betale for
>prøven, og der er ingen lærer under forløbet.

Prøv at lede lidt rundt på deres hjemmeside, her finder du bl.a.:

Først skal du finde den kursusform,
der passer til dine evner og baggrund.

1. Selvstudium 995,- kr. + materialer.
Dette kursus er udviklet specielt til kvikke og målbevidste "gør-
det-selv-folk", som vil have et duelighedsbevis.
Også velegnet for sejlere, som allerede har et duelighedsbevis,
men trænger til en grundig genopfriskning af teorien, f.eks. inden
påbegyndelse af Y3, eller efter en længere pause i sejlerlivet.
Læs mere.

2. Lærerstøttet fjernundervisning 1.995,- kr. + materialer.
På dette kursus tilknyttes du en dygtig underviser, som er din
hotline og støtte under hele kursusforløbet. Hvis du ikke har
erfaring med, at studere på egen hånd, bør du vælge denne
kursusform.
Læs mere.

Mvh/Harding

Fra : mb

Dato : 27-09-05 11:24

Hello Harding,

Tak for svaret - jeg har set den nedenstående beskrivelse, men jeg synes
ikke at den fortæller meget om selve "produktet". Når man klikker på Læs
Mere kan man se at der ikke er nogen lærer, at man selv skal læse i sine
bøger som ikke er med i prisen, at man selv skal finde censor og betale for
prøven og at man selv skal finde ud af at få taget lektioner omkring den
praktiske del samt den praktiske prøve.

Det jeg ikke kan finde ud af er hvad jeg får for mine 995,- kroner? Jeg kunne
forestille mig at der var nogle tests eller lign. - men det fremgår desværre
ikke af sitet.

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-09-05 11:38

mb wrote:
> [...]
>
> Det jeg ikke kan finde ud af er hvad jeg får for mine 995,- kroner? Jeg
> kunne forestille mig at der var nogle tests eller lign. - men det

Og her finder du:
Du har ingen lærer under kursusforløbet, men kan søge støtte hos dine
studiekammerater i et særligt forum, som vi kalder "Klasseværelset".

Kursusforløbet.
Pensum er inddelt i 12 lektioner og du indleder hver lektion med at læse
på lektien i dine bøger. Når du føler at du har nogenlunde fat i
læsestoffet, går du i gang med at løse de opgaver der hører til
lektionen. Hvert opgavesæt afsluttes med, at du laver en rapport, som du
skal forsvare overfor censor ved Duelighedsprøven.

Det er vel det du får for pengene
/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-09-05 12:36

Hej Michael,

Nej det kan du have ret i. Deres "reklame" er lidt tynd.
At sejle og have tilklytning til en sejlklub er lidt af en
livsstil.
Meget af den information og viden det er godt og nødvendigt at
have og anvende, er ikke særligt godt at få via nettet. Nettet
giver mange informationer men det at være sammen til undervisning
og med de mange informationer, sidebemærkninger og historier som
krydrer undervisningen er ikke lige det som vil komme gennem en
netundervisning. Mange indlæringsdele kommer til at sidde fast
fordi man f.eks. har en historie at hægte det op på, en remse
eller andet som fænger og man husker det på.
Det man lærer ved at være sammen om både teori og efterfølgende
praktiske øvelser, gennemgangen af besvarelser o.s.v. vil være
noget som huskes betydeligt længere end det at læse noget i en bog
eller svare en række spørgsmål på nettet.
Det de fleste vil huske det er hvor det stod og så kan de hurtigt
slå op i bogen og finde emnet og de svar som de behøver.
Det kunne se rart ud at alle som kørte bil eller sejlede båd sad
med lærebøgerne foran sig medens de kørte/sejlede.
Det samme vil du opleve med kapsejladsreglerne. Dem læser man og
går på kursus sammen med andre og erhverver sig den fornødne viden
ind på rygraden under de ugentlige træninger, således at man er i
stand til lynhurtigt at forstå en given situation og tolke
reglerne rigtigt for at opnå fordele.

Derfor kan jeg kun anbefald dig at melde dig til undervisning i
sejlklubber eller steder som tilbyder undervisning live.
Spørg dig for forinden om kvaliteten af undervisningen.
Sker undervisningen i en sejlklub er det tillige en god
indslusning til klubben.
Desuden kan jeg også anbefale at du bliver medlem af bådtypens
specialklub. Det giver tillige mange specifikke og vedkommende
informationer.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen