Pirke
Fra : Kent Hald

Dato : 25-09-05 21:15

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd om
hvilke pirke, som er jeres favoritpirke.
Der findes et utal af pirke, men mange er helt
enkelt dårlige af forskellige grunde.
Og man kan jo bruge en mindre formue på at teste
alle i handelen.
Indtil nu har jeg haft mest succes med den gammle kendte Bergman,
og så nogle hjemmelavede af rustfrit stål.

Hilsen KH

Fra : mb

Dato : 26-09-05 08:07

Hello Kent,

Rør pirke i blankt metal - de kommer hurtigt til bunden, holder sig godt
i strømmen, der er ingen belægning der kan slides af, og imho fanger de godt...

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 26-09-05 09:19

Kent Hald <daffy@finheat.dk> skrev:
>Hej,
>
>Jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd om
>hvilke pirke, som er jeres favoritpirke.

Mojn !!

Jeg har på det sidste haft held med en håndlavet blyfri pirk på 90
gram. Den er tysk (købt ved P & G Fishing i Sønderborg), den hedder
Duralure, er sort på ryggen, grøn/gul metalic på siderne, orangerød
under øjnene, lige før krogen.
Mvh.: Hans

Fra : Kent Hald

Dato : 26-09-05 09:43

> [...]
> gram. Den er tysk (købt ved P & G Fishing i Sønderborg), den hedder
> Duralure, er sort på ryggen, grøn/gul metalic på siderne, orangerød

Kan de fås større, vi bruger mest 300 -500g.
Jeg har dårlige erfaringer med malede pirke. malingen skaller let af,
og så ruster de.
Ved de sidste jeg prøvede skallede malingen af bare ved at shifte
3-kroge og springringe. Trekrogene er næsten alttid for små.
Så jeg skifter altid trekrogene når jeg køber nye pirke.
Jeg havde også nogle forfang hvor torskene helt enkelt rykkede
ophængerne af hovedlinen.
Så vi er begyndt at montere nye liner når vi køber forfang.

Hilsen KH

Fra : SEJ

Dato : 26-09-05 19:16

Forfang til torsk skal man selv binde, -hvis man nu er så uheldig at få 2 på
+ 5 kg på ophænget på samme tid, så bør du have 0,8mm line på. Jeg binder
altid mine forfang med 1 mm på ca. 2 m og kun med 1 ophænger. Også selvom
jeg kun fisker på drev med 200g om sommeren. Udover at kunne holde hvis
flere fisk bider på, kan man også løfte de små opover rælling uden at line
knækker samt at linen skærer ind i hånden. Opænger en gummimak

Min favorit er en orangegul Lucas pirk (ABU) på 200g der gav mig 80 torsk på
eén dag her i sommer, jeg mistede den, så en ny skal indkøbes af samme
slags, krogen blev skiftet ligeså springring

Det skal dog nævnes at jeg helst kastefisker, og er en elendig pirkefisker,
men held er jo ogås nødvendigt en gang imellem
mvh

SEJ

Fra : Kent Hald

Dato : 27-09-05 01:31

Hej,

Tak for jeres indlæg,

Det er så ikke bare os, der har fundet det nødvendig at skifte
trekroge og springringe på nyindkøbte pirke.

Vi er også begyndt at lave vores forfang selv
på grund af de før omtalte problemer.
Vi skulle bare have brugt de sidste vi havde på lager.
Vi , mine sønner og jeg selv, bruger 0,6 på det lave vand nær kysten 8-10m.
Her bruger vi pirke fra 150 - 300 g.
Men til det dybe fra Hanstholm bruger vi 0,7. Men her kan strømmen iblandt
være så stærk, at det er svært at holde 300 g. ved bunden.
I går havde vi flere torsk på +5 kg. den største næsten 7,
Der var også nogle pænt store makreller, som skal ryges i morgen.
renset vægt 600 - 700g., så de er her endnu.
Faktisk fik vi også 5-6 knurhaner.

Hilsen
KH