Ny computer, 64bit
Fra : Casper Sparre

Dato : 25-09-05 21:00

Hej

Jeg skal have lidt nyt hardware til min computer.
Det drejer sig om bundkort, CPU og grafikkort.

Jeg har set på følgende:
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=134804
CPU: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=137618
Grafikkort: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=152226

Er det en god kombination? Prisen skal helst ligge omkring de 4000,- + - et
par hundrede...

På forhånd tak...

Vh. Casper

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 22:43

Casper Sparre wrote:
> Hej
>
> Jeg skal have lidt nyt hardware til min computer.
> Det drejer sig om bundkort, CPU og grafikkort.

> [...]

Chipset køleren er elendig og larmer, køb en Coolermaster Blue Ice II
med til boardet med det samme og montér den.

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-09-05 22:56

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:
> Chipset køleren er elendig og larmer, køb en Coolermaster Blue Ice II
> med til boardet med det samme og montér den.

Er det en af dem her:

http://tinyurl.com/8lbdy

Evt. nogen der ved om det kan erstatte køleren på et Abit NF7-S rev2.0?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-09-05 23:54

Per Nielsen wrote:

> Er det en af dem her:
>
> http://tinyurl.com/8lbdy
>
> Evt. nogen der ved om det kan erstatte køleren på et Abit NF7-S rev2.0?

En Blue Ice til 300 kr er da ekstremt overkill...

Smid en Zalman NB47J tiul 50kr på, den har fungeret uden problemer på
mit NF4-SLI mobo i over ½ år (maskinen er næsten tændt konstant)

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 07:12

Esben von Buchwald wrote:

> En Blue Ice til 300 kr er da ekstremt overkill...

næh, faktisk ikke... mit chipset er faktisk blevet køligere end min CPU
af at montere den.

> Smid en Zalman NB47J tiul 50kr på, den har fungeret uden problemer på
> mit NF4-SLI mobo i over ½ år (maskinen er næsten tændt konstant)

og har sikkert ok luftgennemstrømning?

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-09-05 07:42

Esben von Buchwald wrote:
> En Blue Ice til 300 kr er da ekstremt overkill...

Er også en del mere end jeg havde regnet med at skulle give for en
chipsætkøler.

> Smid en Zalman NB47J tiul 50kr på, den har fungeret uden problemer på
> mit NF4-SLI mobo i over ½ år (maskinen er næsten tændt konstant)

Fås endda til 26,-:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104955

Får gode bedømmelser, og der er også et par stykker med Abit NF7 og NF7-S
bundkort (nForce2) som jeg selv.

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014

Så jeg tror da at jeg bestiller sådan en fyr med næste gang jeg alligevel
skal have nogle "dippedutter". Så er portoen betalt i forvejen.

Det eneste problem jeg har med det, er afmonteringen af den nuværende køler.
Men det må jeg lige have kigget på.

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-09-05 09:54

Per Nielsen wrote:
> Det eneste problem jeg har med det, er afmonteringen af den nuværende
> køler. Men det må jeg lige have kigget på.

Clips'ene er selvfølgelig nemme nok at frigøre, men køleren sidder rimeligt
godt fast på northbridge (Abit NF7-S rev2.0). Hvordan får jeg nemmest den
af? Og rengør man bagefter chipoverfladen med isopropylalkohol?

http://tinyurl.com/ctlxo

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 07:11

Per Nielsen wrote:

> Er det en af dem her:
>
> http://tinyurl.com/8lbdy
>
> Evt. nogen der ved om det kan erstatte køleren på et Abit NF7-S rev2.0?

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149312

den passer så vidt jeg kan se på mere eller mindre alle chipset. der
fulgte i al monteringskit med som er ret fleksibelt.

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-09-05 07:42

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149312
>
> den passer så vidt jeg kan se på mere eller mindre alle chipset. der
> fulgte i al monteringskit med som er ret fleksibelt.

Jeg tvivler ikke på at den er god, men prisen synes jeg er for høj. Jeg
overvejer i stedet en Zalman ZM NB47J:

Fra : Steen

Dato : 28-09-05 16:46

> Jeg tvivler ikke på at den er god, men prisen synes jeg er for høj. Jeg
> overvejer i stedet en Zalman ZM NB47J:
>
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104955
>
> http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014

Hvis du ikke er til passiv køling, er her en lille "fætter". Den klæbes på
og man påstår at det holder, jeg har dog sat en lille strip ned i de to
huller i bundkortet for en sikkerheds skyld. Jeg kan ikke bruge nogle af
de
større typer da jeg har to grafikkort der køre SLI.

/Steen

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-09-05 20:33

Steen wrote:
> [...]
> bruge nogle af de
> større typer da jeg har to grafikkort der køre SLI.

Jeg har kigget lidt på den, men vil egentlig helst undgå blæser, hvis jeg
kan det. Og indtil videre ser det ud til at jeg kan opnå det med Zalman'en.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-09-05 19:04

> [...]
> de
> større typer da jeg har to grafikkort der køre SLI.

5000 RPM? velkommen tinitus!

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Steen

Dato : 29-09-05 23:56

> 5000 RPM? velkommen tinitus!
>
> --
> MVH: Esben von Buchwald
> http://www.sbn.as

Jeg vil lige gøre opmærksom på at støjen faktisk er ret lav.

Jeg mont. min over en blæser styring og her køre den med 3800 RPM og holder
en temp. på ca. 58-60 grader og jeg kan faktisk ikke høre den.

Jeg har prøvet med en passiv køler og den blev meget varm, jeg fik ikke målt
temp. men man brændte fingeren på den.

/Steen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-09-05 23:55

> Grafikkort: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=152226

Tag et Leaktek 6600GT kort i stedet, det har fået langt mere ros mht.
støj, performance og OC muligheder (find evt testen på anandtech.com)

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as