Webspeed...Hvilken router?
Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-05 19:49

Hej.

Jeg skal flytte, og har derfor opsagt mit Tele2(tiscali) ADSL. Der havde jeg
en router(Cisco677), og pluggede man en ny pc i switchen, så fik den IP af
routeren, og alt kørte som det skulle. Man kunne så forwarde porte hen af
vejen hvis det blev nødvendigt.

Nu er der allerede kabeltv der hvor jeg flytter hen, så Webspeed er jo
ligsom oplagt synes jeg.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så får man en lille box som man skal
sætte på sit antennekabel. På denne box skruer man et andet kabel, som så
også skal skrues fast på sit modem. Modemet har så alm netkabelstik(RJ-45)
hvor man sætter sit netkabel i(crossover?), og så videre til sin PC. Men jeg
har flere computere, og vil egentligt helst have en router til at håndtere
IP'er, samt en form for sikkerhed.

Så har i nogle routere i kan anbefale? Eneste krav skal være at de er
relativt nemme at forwarde porte i, behøver ikke være webinterface, telnet
er fint. Jeg som sagt i forvejen en Switch(16ports), så en indbygget
hub/switch er ikke nødvendigt. Jeg har overvejet en Cisco677, netop fordi
jeg kender lidt til den, men findes der nogen som er bedre/billige som nemt
kan klare opgaven?

Hvordan skal denne nye router sættes op?

Og til sidst, så hut jeg visker, og har forstået, så registreres ens mac
adresse, ikk? Så det klogeste er vel at sætte skidtet op rigtigt den første
gang man plugger sit modem i væggen?

Kort sagt:
Hvad router til webspeed?
Hvordan skal det sættes op?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-09-05 21:24

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hub/switch er ikke nødvendigt. Jeg har overvejet en Cisco677, netop fordi
> jeg kender lidt til den, men findes der nogen som er bedre/billige som

En 677 kan ikke bruges -det skal være en Ethernet-ethernet router du skal
have - det er din 677 ikke.

> Hvordan skal denne nye router sættes op?

Dynamisk IP på wan siden - så spiller det. Du skal lige en tur forbi
webspeed config siden efterfølgende for at registrerre din nye mac adresse
(medmindre du sætter op i routeren at den skal emitere en anden mac (såfremt
routeren kan dette selvfølgelig))

> Og til sidst, så hut jeg visker, og har forstået, så registreres ens mac
> adresse, ikk? Så det klogeste er vel at sætte skidtet op rigtigt den
første
> gang man plugger sit modem i væggen?

Det behøves ikke - du kan bare ændre det på en online config side

> Kort sagt:
> Hvad router til webspeed?

En DI-604 fra Dlink koster ikke mange basser - har steffan's til at stå du
kan få for en hund :)
Ellers er der mere eller mindre frit valg på alle hylder indenfor routere

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Klaus G.

Dato : 26-09-05 22:20

> En 677 kan ikke bruges -det skal være en Ethernet-ethernet router du skal
> have - det er din 677 ikke.
Okay.

> [...]
> webspeed config siden efterfølgende for at registrerre din nye mac adresse
> (medmindre du sætter op i routeren at den skal emitere en anden mac
Fik jeg såen nogenlunde fat i :)

> En DI-604 fra Dlink koster ikke mange basser - har steffan's til at stå du
> kan få for en hund :)
> Ellers er der mere eller mindre frit valg på alle hylder indenfor routere
Efter lidt overvejelser er jeg kommet frem til jeg også gerne vil have en
router som har wireless, kan den her bruges så:
Har læst i en anden gruppe, at den har en sælig god dækningsradius nemlig,
så hvorfor ikke få det, nu hvor man er igang med at købe ind :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 11:44

> [...]
>
> Og til sidst, så hut jeg visker, og har forstået, så registreres ens mac
> adresse, ikk? Så det klogeste er vel at sætte skidtet op rigtigt den

Jeg har gode erfaringer med D-Link DI-604 hvad angår funktionaliteten. Men
den kan, så vidt jeg har kunnet konstateret det, godt finde på at stå af
hvis der står en lille gnist i LAN-stikket i Routeren hvis computeren er
tændt når LAN-stikket sættes i eller tages ud. Jeg har kun oplevet det med
en enkelt PC men det er da værd at holde øje med.

Men som sagt en fin lille router til en lille pris med en brugergrænseflade
som jeg er rimelig glad for. Den er rimelig nem at forwarde porte på.

> Hvordan skal det sættes op?

Routeren sættes bare efter Webspeed-modemmet. Du skal så lige lave den
obligatoriske registrering af MAC-adresse til TDC og derefter spiller det
bare. Den dynamiske IP-adresse fra TDC finder routeren løbende selv ud
ligesom en PC.

Routeren tildeler IP-adresser til de PC´ere som tilsluttes routeren men den
kan også sættes op til tildele faste IP-adresse til alle de PC man ønsker en
fast IP-adresse til. Det ændrer dog ikke ved at hvis du ønsker en fast
IP-adresse på WAN-siden skal du bede TDC om at tildele dig en sådan (og det
koster sikkert et eller andet beløb hvis jeg kender TDC ret).

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : jacob K

Dato : 01-10-05 00:27

<snip>
> [...]
>
> Og til sidst, så hut jeg visker, og har forstået, så registreres ens mac
> adresse, ikk? Så det klogeste er vel at sætte skidtet op rigtigt den

jeg har webspeed med router, og for at undgår problemer den dag routeren
(7-9-13) står af har jeg clonet mit netkorts mac-adresse til routeren, og
står routeren af kan jeg stadig komme på nettet med den ene maskine.

god weekend

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 21:13

"Klaus G." wrote:

> [...]
> også skal skrues fast på sit modem. Modemet har så alm netkabelstik(RJ-45)
> hvor man sætter sit netkabel i(crossover?), og så videre til sin PC.

Det er korrekt. Du skal dog være opmærksom på, at der gennem tiden
har været anvendt forskellige modeler af kabelmodem, så jeg ved
ikke præcist hvilken model man får i dag.

SB4100 og SB4200 har indbygget switch (eller hub, jeg er ikke helt
sikker) med automatisk MDI/MDI-X, så det er ligegyldigt om man
bruger krydset eller ikke krydset kabel. Der er kun et ethernetstik
i kabelmodemet, derudover har det en indbygget USB-ethernet adapter.

> Så har i nogle routere i kan anbefale? Eneste krav skal være at de er
> relativt nemme at forwarde porte i, behøver ikke være webinterface, telnet
> er fint.

Webspeed kan mig bekendt fungere med en vilkårlig router. Så hvorfor
ikke fortsætte med Cisco677, hvis du har været tilfreds med den
hidtil?

> Hvordan skal denne nye router sættes op?

Eksternt skal den hente IP adresse med DHCP. Resten sætter du op som
du selv synes det skal gøres.

> Og til sidst, så hut jeg visker, og har forstået, så registreres ens mac
> adresse, ikk? Så det klogeste er vel at sætte skidtet op rigtigt den første
> gang man plugger sit modem i væggen?

Så vigtigt er det nu heller ikke at få det gjort rigtigt i først
omgang. Den registrerede MAC adresse kan ændres. Man skal bare
lige huske at genstarte kabelmodemet fordi både kabelmodemet og
TDCs DHCP server husker på MAC adressen. Jeg har beskrevet det
her i gruppen tidligere.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-10-05 21:22

Kasper Dupont skrev:

>har været anvendt forskellige modeler af kabelmodem, så jeg ved
>ikke præcist hvilken model man får i dag.

Jeg fik nyt kabelmodem fra webspeed her i sommers (pga. problemer på min
forbindelse), det var et SB5100, så mon ikke det er sådan et der følger
med et nyt webspeed abonnement i dag.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-10-05 07:44

"Ivan V. Klattrup" wrote:

> Jeg fik nyt kabelmodem fra webspeed her i sommers (pga. problemer på min
> forbindelse),

Hvorfor har de aldrig givet mig et nyt? USB porten på
mit SB4100 er meget ustabil, og TDC sagde bare at det
måtte være fordi USB portene på alle mine computere
var brændt sammen samtidigt. (Hvilket i øvrigt ikke
påvirkede mine USB mus).

> det var et SB5100,

Det er den lille sorte med ekstern strømforsyning. Er
der nogle andre væsentlige forskelle i forhold til
tidligere modeller?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-10-05 11:45

Kasper Dupont skrev:

>Hvorfor har de aldrig givet mig et nyt?

Det ved jeg ikke, hvor mange gange har du haft teknikerbesøg pga. at
webspeed ikke fungerede når det var varmt ?

>USB porten på mit SB4100 er meget ustabil

Ok, jeg bruger ikke USB-porten.

>Er der nogle andre væsentlige forskelle i forhold til
>tidligere modeller?

Det eneste jeg umiddelbart lægger mærke til når jeg kigger hos motorola er
at SB5100 understøtter docsis 2.0 (hvilket vist er lige fedt med min 64 k
upstream)

http://broadband.motorola.com/noflash/sb4100.html
http://broadband.motorola.com/noflash/sb4200.html
http://broadband.motorola.com/noflash/sb5100.html

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : jamen

Dato : 01-10-05 22:40

Kasper Dupont wrote:
> Webspeed kan mig bekendt fungere med en vilkårlig router. Så hvorfor
> ikke fortsætte med Cisco677, hvis du har været tilfreds med den
> hidtil?

Webspeed fungerer fint, hvis der ethernet på wan porten. Men 677 en ægte
ADSL router, så den har RJ11 på wan :)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-10-05 07:36

jamen wrote:

> Webspeed fungerer fint, hvis der ethernet på wan porten. Men 677 en ægte
> ADSL router, så den har RJ11 på wan :)

Det var jeg ikke lige klar over, men så kommer den selvfølgelig
ikke til at fungere sammen med webspeed.