"Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev i en meddelelse
news:FQBZe.147037$dP1.503876@newsc.telia.net...
> Her kommer lige en begynder forespørgsel. Jeg har været på
> sundet det meste
> af weekenden og ligemeget hvordan jeg rettede den båd tog
> strømmen mig mod
> nord.
> Her til eftermiddag skulle jeg sejle min nevø fra
> Helsingnborg til
> Helsingør. Jeg havde vinden i sydvest og krydsede mod
> Helsingør med vinden i
> styrbord. Det så da også ud til at funke, men jeg endte
> altså nærmere
> Ålsgårde end Helsingør og måtte starte motoren for at nå
> Helsingør. Den
> lille tur tog over 3 timer.
> Nogle gode triks til at bekæmpe strømmen eller er det bare
> motor ? Er en
> langkølet mere følsom over for strøm ? Jeg synes ikke jeg
> havde de store
> problemer med bådene i sejlerskolen.
>
> Steen
>
>
Hej Steen,
Som sejler med hjemmehavn i Helsingør, er din beskrivelse
langt fra et ukendt fænomen ...
Lige netop i farvandet ud for Kronborg - imellem Helsingør
og Helsingborg løber der ofte en ganske kraftig strøm ...
2 - 4 knob i nordlig retning er ikke et særsyn. Og ikke
langt fra Kronborg er der 20 - 30 meters dybde, så der "er
knald på vandstrømmene i det snævre farvand".
Prøv fra tid til anden at tjekke siden:
http://www.helsingoerhavn.dk/htmlDK/vejrstation.htm#
som viser forholdene - vind, strøm, temp. m.v. - ud for
statshavnen - som forresten ikke er statshavn mere efter at
kommunen har overtaget den ... men altså færgehavnen ...
Her til aften viser den f.eks. en nordlig strøm i
vandoverfladen på 1,7 knob.
Uden at kende din båd, kan det sagtems medføre en afdrift på
45 grader (eller mere ift. styret kurs), når du er på kryds
og har strømmen tværs ... og har du så halet lidt vel
rigeligt ind i skøderne vil strømmen påvirke din beholdne
kurs i meget stort omfang ...
Man kan ofte stå inde på molerne og pejle både, der er "på
vej sydpå" - tror de ... Men pejlingerne viser, at de
pågældende blivere sat nordud af strømmen ...
Så det gælder om at komme forbi det dybeste sted i en fart,
når der er kraftig strøm, som går på tværs eller imod den
kurs man ønsker at sejle ... og det viser sig iøvrigt ofte,
at der inde under den sjællandske kyst nord for havnen kan
løbe en sydgående strøm, som man kan "ride" på, selvom
hovedstrømmen går nordud med et par knobs fart ...
I kraftig vestenvind over flere dage, kan man derimod se, at
strømmen vender og løber mod syd ... hvilket kan give
Harding & Co på Amager højvande og i grelle tilfælde
overesvømmelser ...
I øvrigt er jeg ikke helt sikker på, at jeg har forstået din
beskrivelse ... Du skriver, at vinden kom fra SW og at du
krydsede med vinden ind fra styrbord ... Så må din kurs have
været sydlig? Mit råd i den situation ville være at holde en
vestlig kurs hele vejen over til Sjællandssiden og først
krydse sydpå, når du var kommet mere i strømlæ ... måske
endda med lidt sydgående strøm helt inde under land ... Evt.
starte med at sejle sydpå fra Sverigessiden ... men motoren
kan jo altid være en god hjælp - specielt i situationer med
ringe vind og kraftig strøm ...
Du kan ofte få et indtryk af strømmens styrke ved at pejle
mod land, kigge på nogle af sømærkerne pg se, "hvor hurtigt
de sejler" eller se på Scandlines færgerne ... det ser ofte
ud til, at de er helt ude af kurs ... men det er der altså
en ganske god grund til ...
For mange år siden var der ved afslutningen af Sjælland
Rundt (med Sjælland om bagbord) stærk nordgående strøm og
meget svag vind fra WNW. Mange sejlere opdagede ikke, at
strømmen var "stærkere end vinden", og for sent skar de op
for at komme over målstregen ud for Nordhavnen med det
resultat, at de passerede havnen uden for mållinien og blev
ført nordpå med båden liggende på "tværs af sejlretningen" -
og de kom i mål flere timer efter os andre, der kendte
fænomenet ...
Et andet år var strømmen sydgående og med svag nordvestlig
vind kunne man ikke holde mållinien op, så man blev sat ud i
Sundet og taget af strømmen sydpå ... sådan lå mange både i
timevis og prøvede at komme over den sidste hurdlle ...
mange kastede anker mindre end 500 m fra mållinien og
ventede i flere timer på lidt vind ...
Også starterne kan blive ganske dramatiske, da strømmen ofte
kan snyde og presse mange både for tidligt over - eller
omvendt, at mange kommer meget sent over - startlinien ...
Så ... Midler til at bekæmpe strømmen, kender jeg ikke ...
Det er jo i princippet bådens fart igennem vandet, der afgør
med hvilken indflydelse strømmen påvirker den beholdne kurs
.... Så under forudsætning af, at en langkølet båd sejler
langsommere end en kortkølet (hvilket jo ingenlunde gælder
generelt, da også skrog, bådens længde, rig, sejlareal osv.
har betydning), kan du have ret, men strømmen er altså ens
for os alle og vi må bare lære at gebærde os bedst muligt og
udnytte muligheder for at sejle der, hvor strømmen er mindst
(hvis den er ugunstig - forstås) ved at sejle - f.eks. inde
under land eller, hvor der ikke er så dybt ... og så ikke
pine højde, hvor modstrømmen er stærkest, så båden ikke går
så hurtigt som muligt ...
Min svoger sejler i farvande med kraftigt tidevand og
oplever strømme på 5 - 10 knob ... Det stiller helt andre
krav til færdigheder og timing ... Så tag du strømmen i
Sundet som et spændende krydderi på de mange andre
sejleroplevelser du forhåbenlig har!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'