Entertast
Fra : Ann

Dato : 25-09-05 10:34

Hej

Jeg og min kollega har lånt en bærbar af firmaet - så vidt så godt.

Vi skal bruge ENTER tasten for at kunne komme ind på på KMDs
programmer - men der findes ikke en ENTER tast - har i en løsning på
hvad vi så gør -ja, altså udover at bruge et løst tastatur.

venlig hilsen

E.Jensen

Fra : ThomasT

Dato : 25-09-05 10:41

Hej,

Den tror jeg lige jeg skal have en gang til.......ingen "Enter"-tast?

Hvad med den helt ude i højre side, med pilen på?

ThomasT

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 25-09-05 10:50

> Hvad med den helt ude i højre side, med pilen på?

nej nej - det er jo anykey'en! ;)

mvh thomas

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-09-05 14:46

Thomas Smedebøl wrote:

> nej nej - det er jo anykey'en! ;)
DAMN

jeg havde altid undret mig over hvor den skide any key sad

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 11:24

Ann wrote:

> [...]
> programmer - men der findes ikke en ENTER tast - har i en løsning på
> hvad vi så gør -ja, altså udover at bruge et løst tastatur.

Er der ikke sådan et "skjult" numerisk tastatur på computeren? På min
bærbare er der en "Fn" tast og med blåt angivet de numeriske taster på
det almindelige tastatur. Så kan jeg ved at trykke på "Fn"-tasten og en
af de "blå" taster tilgå det numeriske tastatur.

Mon ikke "Fn" + returtasten giver Enter?

Jeg ved det ikke, for jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal teste det, og
der er ikke med blåt angivet "Enter" på mit tastatur.

Fra : Max

Dato : 25-09-05 14:34

Hej

>Vi skal bruge ENTER tasten for at kunne komme ind på på KMDs
>programmer - men der findes ikke en ENTER tast - har i en løsning på

Det er en joke, ikke ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 14:39

Max wrote:

> Det er en joke, ikke ?

Enter- og returtasten er faktisk to forskellige taster, og det er ikke
altid, de har samme funktion.

Fra : Max

Dato : 25-09-05 18:13

Hej

> Enter- og returtasten er faktisk to forskellige taster, og det er ikke
> altid, de har samme funktion.

Ok, så lærte jeg da noget nyt idag, jeg har aldrig opdaget
forskellen i praksis. Tak for info.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 21:02

Max wrote:

> Ok, så lærte jeg da noget nyt idag, jeg har aldrig opdaget
> forskellen i praksis. Tak for info.

I langt de fleste tilfælde lader programmerne også enter- og returtasten
virke ens. Det var også derfor, at jeg i mit første svar til Ann skrev,
at jeg ikke lige vidste, hvordan jeg skulle teste det på min bærbare.
Jeg er simpelthen i dag ikke bekendt med et program, der har forskel på
enter- og returtasten.

Fra : Max

Dato : 25-09-05 21:55

Hej Holst

> Jeg er simpelthen i dag ikke bekendt med et program, der har forskel på
> enter- og returtasten.

Nej, jeg tænkete også tilbage på gamle dage hvor begge enter tasterne
returnede scankode 28.

Mvh Max

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 28-09-05 07:32

On Sun, 25 Sep 2005 22:01:34 +0200, Holst wrote:

[klip]

> [...]
> at jeg ikke lige vidste, hvordan jeg skulle teste det på min bærbare.
> Jeg er simpelthen i dag ikke bekendt med et program, der har forskel på
Mplayer, i hvert fald den version til linux som jeg bruger. Returtasten
standser afspilning, enter gør ingenting.

Tomas

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-09-05 21:16

On Sun, 25 Sep 2005 15:39:21 +0200, Holst <newssep05@shelter.dk>
wrote:

>Enter- og returtasten er faktisk to forskellige taster, og det er ikke
>altid, de har samme funktion.

Øhhhh, nå.... Har du lyst til at fortælle om forskellene?

Fra : Holst

Dato : 27-09-05 21:45

Karsten Jensen wrote:

> Øhhhh, nå.... Har du lyst til at fortælle om forskellene?

Næh, egentlig ikke, men jeg kan da godt.

Jeg er ikke lige bekendt med, at der er nogle forskelle i nogle af de
programmer, jeg bruger under Windows. Men jeg har oplevet det flere
gange i nogle af de programmer, jeg brugte på min Amiga. I det første
tekstbehandlingsprogram, ProWrite, jeg brugte sidst i 80'erne, medførte
et tryk på entertasten, at man skiftede side. Af nyere programmer
skiftede et tryk på entertasten kolonne i en tekstramme i DTP-programmet
PageStream.

Og Anns problem har jo også vist, at KMDs programmer også opfatter de to
taster forskelligt.

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-09-05 22:27

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, egentlig ikke, men jeg kan da godt.
>

> Og Anns problem har jo også vist, at KMDs programmer også opfatter de to
> taster forskelligt.

Det lød for mig som om de prøvede at køre hjemmefra som remote terminal
til
KMD's maskiner. Hvis det er tilfældet, skal de have en snak med KMD's
systemprogrammører. Nu er det et par år siden at jeg brugte MVS, men jeg
synes at kunne huske at der var samme problem i en større dansk bank

Nico

Fra : Hans

Dato : 29-09-05 08:55

Karsten Jensen wrote:

> Øhhhh, nå.... Har du lyst til at fortælle om forskellene?

De returnerer ikke med samme scankode, og kan derfor anvendes med
forskellige funktioner. I praksis er det dog ret sjældent det forekommer.

Hans

Fra : -= JF =- priv

Dato : 25-09-05 21:00

> Det er en joke, ikke ?

Hvis der f.eks. skal køres AS/400 appliktioner på maskinen, så er der stor
forskel på Enter og Return's funktion.

Mvh John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-09-05 14:46

Ann wrote:
> [...]
> programmer - men der findes ikke en ENTER tast - har i en løsning på
> hvad vi så gør -ja, altså udover at bruge et løst tastatur.

Prøv at gå i Start -> All programs -> Accessories -> Accessibility ->
On-Screen keyboard - der er det hele!
--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Ann

Dato : 25-09-05 17:52

Hej alle sammen
1000 tak fordi I gad bruge jeres tid på at svare....

Løsningen var Fn" + returtasten som Holst foreslog.

Nej Max - det var ikke en joke - når du skal bruge KMD programmer skal
du ofte bruge entertasten og den findes, som I allerede ved ikke som
en seperat tast på en bærbar, men takket være jeres hjælp kan vi nu
arbejde videre på vores hjemmearbejdspladser - det er ikke noget
problemer for dem som sidder ved en stationær PC-er på kommunerne,
men vi arbejder som konsulenter og har derfor ikke lige en stationær
pc-er vi kan bruge.

Skulle også hilse mange gange fra min kollega og sige tak.

Ann

Fra : PeterL.

Dato : 25-09-05 19:00

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hmmm, hvis det er 3270 (tegnbaserede) billeder I arbejder med, vil
jeg tro, at du kan daske på Ctrl knappen.

--
PeterL.