Stødhegn
Fra : Thomas Larsen

Dato : 24-09-05 22:43

Hejsa... Ja det måtte jo komme på et tidspunkt selvom jeg havde reddet ham
mange gange

Min ½ år golden retriever huskey kunne ikke stå for fristelsen af en ko og
skulle absolut hen og hilse på trods af jeg havde fjernet ham fra hegnet
mange gange, men ak, det blev ikke en go oplevelse....

Han fik et stødhegn lige på den våde snud.... For pokker han hylede op, jeg
kunne næste ikke få ham til at stoppe, jeg tror virkelig han græd, og kunne
se han var utrolig skræmt. i ca 45 sec sad jeg bare og holdte om ham og
nussede ham mens han hylede og knugede sig ind til mig.... Det var ikke en
særlig rar oplevelse hverken for mig eller for mine 2 børn, de har dog osse
lært nu at sådan en tråd er farlig. men dog 10 min efter var han atter i
"stødet" igen og ude og fange bold igen. Men tror ikke han rør et stødhegn
mere

Har jeres hunde gjordt det samme, og hvad var deres reaktion ?

Mvh Thomas L.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-09-05 23:13

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> writes:

<snip om hunde og stødhegn>

> Har jeres hunde gjordt det samme, og hvad var deres reaktion ?

Nogenlunde det samme, bare noget kortere tids chok end 10 minutter,
men hun gik noget forsigtigt forbi de næste par dage.

Faktisk havde jeg flere gange sagt til min mand, at vi da ligeså godt
kunne få det overstået i stedet for at råbe og skrige og blive bang,
når hun kom i nærheden af hegnet. Jeg mener, kan et får klare det, så
kan en newf vel også.

Nu har hun også lært at man skal holde sig fra hegn.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 25-09-05 05:14

> [...]
> kunne få det overstået i stedet for at råbe og skrige og blive bang,
> når hun kom i nærheden af hegnet. Jeg mener, kan et får klare det, så

Det mener jeg er en helt forkert holdning, nogle af vores venner har det
lige sådan "Gør hun det 1 gang, gør hun det aldrig igen", men jeg vil være
100 % sikker på, at jeg får min hund med hjem i sund og rask tilstand og med
et minde om en god gåtur.. Mine hunde skal ikke være bange for at færdes nær
køer pga. onsvagt stødhegn. Så vi går simplethen en anden vej! Hvis din hund
bare har det mindste dårlig hjerte er våd, så smelder den, og hvad følgerne
er behøver ikke kun at være chock og hyl!

Heidi

Fra : Søren LH

Dato : 25-09-05 06:45

> [...]
> kunne få det overstået i stedet for at råbe og skrige og blive bang,
> når hun kom i nærheden af hegnet. Jeg mener, kan et får klare det, så

Et hegn til får giver 5 gange stærkere strøm end et hegn til køer. Og under
alle omstændigheder mærker en hund det meget stærkere end køer, får og
mennesker, fordi de står på de bare trædepuder, hvor får og køer har klove
og vi har sko på.

Holly gik engang mod et fårehegn i mørket - man kunne direkte se en lysende
ildkugle, da hun fik stød, puha! Det varede længe inden jeg tilgav mig selv
at jeg ikke var opmærksom på hvor det var vi gik . Sidenhen holdt hun sig
altid helt op ad mig når vi gik på den mark.

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 25-09-05 07:45

Jeg syns heller ikke man skal lade dem få stød så de kan lære det. hunden
knytter sig jo mere til en hvis man beskytter den. Jeg var simpelt hen bare
ikke opmærksom på det igår, ellers havde jeg osse fjernet ham for 117 gang,
og gør det gerne 1000 gange endnu. men tror nu ikke jeg skal fjerne ham
mere, det klare han nok selv

Fra : Holm

Dato : 25-09-05 09:22

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere
>
> Har jeres hunde gjordt det samme, og hvad var deres reaktion ?

Det var rigtig træls for din hund, min den gamle fik stød et par gange i sit
unge liv og det så bestemt ikke rart ud.
Han rendte nærmest i cirkler og hylede og optrådte forvirret..
Men, man skal passe på med at trøste hunde. De opfatter det som en
forstærkning af deres frygt, istedetfor skal man optræde roligt (selvom det
er svært) og vise at man har styr på situationen.
Tale beroligende, smaske, gabe altsammen noget der betyder "ingen fare på
færde, slap bare af igen"..., men hvor er det bare en grim oplevelse, ingen
tvivl om det.

Venlig hilsen Holm

Fra : Thomas Larsen

Dato : 25-09-05 09:48

> [...]
> er svært) og vise at man har styr på situationen.
> Tale beroligende, smaske, gabe altsammen noget der betyder "ingen fare på

Okay. det vil jeg huske, det er igen den med dæmpende signaler, gud hvor man
hurtig glemmer i sådanne situationer...

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 09:40

> [...]
> stødhegn mere
>
> Har jeres hunde gjordt det samme, og hvad var deres reaktion ?

Hej Thomas!

Stødhegn er aldrig en rar oplevelse.
Mine hunde går altid løs, og er med i stalden og på marken ved hestene. De
er så små at de sagtens kan gå under den laveste tråd uden der sker noget.
Men Molly stod en dag under hegnet, og hesten havde sænket sin mule for at
snuse til hende. For at hun kunne snuse igen rejste hun sig på bagbenene og
"knaldede" hovedet lige ind i hegnet. Hun gav et lille bjæf fra sig, løb
fortumlet hen til mig, og jeg synes hun rystede i en evighed!
Så fra dengang er hun blevet lidt bange for heste.. Hun opfattede vist ikke
at det var hegnet.

Hilsen Camilla

Fra : qfha

Dato : 25-09-05 10:28

Jep, min hanhund lettede ben op af et el-hegn, da han var ca. 7 mdr.
han lettede en halv meter, og skreg højt og længe. En grim oplevelse.
Men det afholdt ham dog ikke fra at ramme el-hegn senere.

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-09-05 20:04

Jeg er glad for at høre andres erfaringer - min hund er altid med, når vi er
nede hos køerne, og hun har endnu ikke fået strøm af at gå under hegnet. Men
jeg overvejer da hver gang, hvordan man i fald håndterer situationen. Jeg
tror i øvrigt heller ikke, at man skal 'pyldre'.

/K

Fra : Carina

Dato : 26-09-05 21:37

Jeg har haft 2 forskellige reaktioner på stødhegnet - min ældste pev men gik
2 skridt tilbage stod så og knurrede, men kunne ikke rigtigt finde ud af
hvad hun skulle blive gal på og opgav så at finde forbryderen.

Min yngste hylede og spænede hele vejen op igennem haven skrigende - men er
ikke gået på hegnet siden - og viser ingen tegn på at være bange for at
komme i det område heller.
/Carina

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 15-10-05 11:16

> [...]
> stødhegn mere
>
> Har jeres hunde gjordt det samme, og hvad var deres reaktion ?

Så har Sally også prøvet hegnet!

Hun har været under hegnet et utal af gange, men hegnet var desværre blevet
slap, så hun var ved at falde i det samtidig med, at hun fik et ordentligt
hug. Pludselig virkede sofabordet som hendes bedste ven til trods for, at
mine forældres hund er på 'ferie' hos os. Vi har været ned i haven og lege,
og hun er langsomt ved at tø lidt op igen.

Jeg har forsøgt ikke at bekræfte hende i, at der noget farligt på færde, men
tværtimod opfordret til leg.

/K