Lær at sejle.... et lille apropo til mange~
Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 24-09-05 22:04

Sakset fra SOK's hjemmeside

SOK modtog torsdag aften melding fra Lyngby Radio om, at en sejlbåd på vej
fra København til Horsens ikke var nået frem til rette tid. Efterfølgende
blev det oplyst over for SOK, at sejlbåden blev ført af en enkelt person, og
at personen ikke havde medbragt søkort til turen. Føreren af sejlbåden havde
haft kontakt til familien tidligere på dagen via mobiltelefonen, men
telefonen kunne ikke længere kaldes op. På tidspunktet for det sidste
mobilopkald havde føreren oplyst, at han mente, at sejlbåden befandt sig ved
Samsø. Sejlbåden blev uden held også forsøgt kaldt op via VHF. SOK
iværksatte på denne baggrund en omfattende eftersøgning i området ved Samsø
med både helikopter og skibe. Området blev senere udvidet til også at
omfatte Århus Bugt og Ebeltoft Vig. Fredag morgen blev sejlbåden fundet i
Ebeltoft Vig, hvor den var grundstødt. Personen ombord havde det godt, og
efterfølgende blev sejlbåden hjulpet til Ebeltoft Havn. Sagen blev herefter
afsluttet.

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Torben Bach

Dato : 24-09-05 23:32

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> wrote in message
> [...]
> blev det oplyst over for SOK, at sejlbåden blev ført af en enkelt person,
> og at personen ikke havde medbragt søkort til turen.
Klip ....
> [...]
> i Ebeltoft Vig, hvor den var grundstødt. Personen ombord havde det godt,
> og efterfølgende blev sejlbåden hjulpet til Ebeltoft Havn. Sagen blev

Håber at "afsluttet" betyder, at det kun er SOK, der har lukket sagen.
Sker der ikke mere i sagen, må man klappe i hænderne over, at vi lever i et
samfund med et "system", der sætter det enkelte menneske i fokus fremfor at
vurdere, hvorvidt omkostningerne står mål med idiotens måde sejle på må og
få uden de mindste elementære forberedelser med hensyn til planlægning
o.s.v.

Giver mig anledning til at viderebringe en historie fra det virkelige liv -
i forkortet udgave. En sejler gik på grund på Gniben Rev. Han skulle fra
Grenå til Kullen.
Da han blev trukket fri, var han *meget* glad og overrasket over, at de, der
hjalp ham, talte dansk!
Han troede, at han var gået på grund i Sverige!!

På den anden side, så koster "systemet" x-antal skattekroner, vi alle er
med til at betale.
Er det rimeligt, at fjolset skal slippe for yderligere tiltale. Som det
mindste burde man måske overveje, at offentliggøre fjolsets navn og
bopælsområde samt overveje, om ikke han burde forbydes al videre sejlads.
Måske en klippekortsordning kombineret med et tvunget navigationskursus
ville være på sin plads i sådanne tilfælde?

Havde han - og det ved vi jo ikke ud fra det citerede - et duelighedsbevis
og tog sin lærdom ad notam, så kunne familiens bekymringer og samfundets
brug af ressourcer være undgået.

mvh
Torben

--
To små tegn, der angiver et fristed, hvor alt er tilladt -
annoncer/reklamer - og hvorfor så ikke også binære filer. Til det

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 00:36

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev

> [...]
> sidstnævnte er det faktisk lidt underligt, at det ikke har grebet om sig.
> Smart med sådan et fristed, når bare det overholder kravet om højst 4

Hvis du endelig skal provokere nogen, så er det underholdende at se, at du
ikke engang er i stand til at gøre det korrekt og uden fejl!

1. Din signaturadskiller er *defekt* og virker således ikke.
2. Din signatur er på fem og ikke fire linjer...

Du er da talentløs...

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 25-09-05 08:49

> [...]
>
> 1. Din signaturadskiller er *defekt* og virker således ikke.
> 2. Din signatur er på fem og ikke fire linjer...

Dit indlæg hører ikke til her i dk.fritid.sejlads.

XFUT dk.admin.netikette

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-09-05 09:52

Jeg er ikke tilhænger af gabestok og formynderi. Folk skal bare betale for
de ydelser der får hvis situationen kunne have været undgået ved alm omtanke
og minimal forberedelse.

Bjarke

Fra : Lars Holst

Dato : 25-09-05 10:15

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> said in

> Jeg er ikke tilhænger af gabestok og formynderi. Folk skal bare betale
> for de ydelser der får hvis situationen kunne have været undgået ved
> [...]

Nu er der jo nogen der kan navigere efter stjernerne og måske endda med
fuglenes og delfinernes hjælp.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-09-05 22:54

Jeg accepterer en hvilken som helst form for forberedelse. - men sejler man
bar ud og tænker " der er nok nogen der reder mig hvis det går galt..." så
synes jeg man skal betale.

- tænk på hvor mange penge SOK brugte for 10-15 år siden på at hente
stinkende rige tyskere på luftmadrasser. - ganske gratis.

/Bjarke

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> said in

snip

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 23:19

I et af verdens største og mest professionelle rederier har
man et slogan, der handler om *"rettidig omhu"* ...

At påbegynde en tur over Kattegat som single-sejler uden
søkort dog med en mobiltelefon ... det kan man vist ikke
kalde: Rettidig omhu ...

Jeg skal (bl.a. af hensyn til injurielovgivningen) undlade
at præcisere, hvordan jeg synes man burde betegne den adfærd

Og det er da helt urimeligt, at man som hårdt plaget
skatteborger skal være med til finansiere "projektet" med
at finde den tåbelige stakkel ...

Forhåbentlig er det en lærestreg, der medfører, at han/hun
fremover opfører sig mere fornuftigt på vandet ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-09-05 17:58

> [...]
>
> - tænk på hvor mange penge SOK brugte for 10-15 år siden på at hente
> stinkende rige tyskere på luftmadrasser. - ganske gratis.

For mange år siden hørte jeg en historie fra en pilot i SOK.
De var blevet kaldt ud for at redde en tysk windsurfer i Vesterhavet i
kulende fralandsvind. Tyskeren og hans udstyr blev bragt til land.
1 time senere blev de kaldt ud på en tilsvarende mission. Det var sgu samme
idiot. Han og udstyret blev sat i land.
Historien gentog sig 3. gang. Nu var de olme, og fløj tyskeren plus udstyr
ud på heden langt fra Ikast, hvor han blev afleveret flere dagsrejser fra
Vesterhavet.

Det er efter min mening en bedre sanktion, end en økonomisk.
Hilsen
Steffen

--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 18:40

Det kan være, men der er jo nogen, der har betalt for de tre
redningsaktioner ... Personligt finder jeg det ubegribeligt
og uacceptabelt, at mine skattepenge skal gå til at give
sådan en ***** en lærestreg, for den har jo ikke været
billig ... "flere dagsrejser fra Vesterhavet" ... De penge
kunne givetvis have været brugt til noget mere fornuftigt

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-09-05 20:54

Flemming Torp said the following on 26-09-2005 19:40:
> [...]
> billig ... "flere dagsrejser fra Vesterhavet" ... De penge
> kunne givetvis have været brugt til noget mere fornuftigt

Det heldigvis sjældent, men også hos hollænderne er der mange
beretninger om "sejlere" fra vores fælles nabo som de blev benævnt
da jeg havde lejlighed til at sludre med chefen for den hollandske
dykkeruddannelsestjenste, han havde ikke meget respekt for dem der
sejler på et esso kort... men det var præcis de samme historier der var
cirkulerede på de kanter.

/carsten

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 10:14

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> billig ... "flere dagsrejser fra Vesterhavet" ... De penge
> kunne givetvis have været brugt til noget mere fornuftigt

Mere fornuftigt, end at redde et menneskeliv?
Selv hvis det er en endog meeget svagt begavet idiot?
Men du foretrækker vel, at topskatten fjernes?

MVH
Egon.
Hun en tåbe fryugter ikke liberalister..!!

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 23:38

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:Zu8_e.29$Kz7.27@news.get2net.dk...

> [...]
>
> MVH
> Egon.
> Hun en tåbe fryugter ikke liberalister..!!

Udgangspunktet for min kommentar var, at den pågældende
turist i løbet af en eftermiddag gav anledning til at SOK
*tre* gange skulle ud og hente ham for samme 'forseelse'.
Det er da udtryk for uansvarlig adfærd og næppe billigt for
os andre ... min undren gik på at regningen blev sendt til
dig og mig og mange andre skatteborgere og ikke til ham, der
gav anledning til de tre redningsaktioner, men at man fløj
ham langt væk fra vandet ... Min kommentar går ikke på, om
tumben skal reddes, men på om han ikke selv skulle betale
SOK for ulejligheden ...

At du kan få min undren til at have noget med topskat og
liberalisme at gøre finder jeg helt irrelevant og ikke så
lidt infantilt.

Fra : Egon Stich

Dato : 28-09-05 10:18

> At du kan få min undren til at have noget med topskat og
> liberalisme at gøre finder jeg helt irrelevant og ikke så
> [...]

Ikke destomindre er det en liberal regering, der har indført
"brugerbetaling" , kr 3000,-, på Radio medical.
Derfor koblingen.

MVH
Egon

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-09-05 14:08

Egon Stich wrote:
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Ikke destomindre er det en liberal regering, der har indført
> "brugerbetaling" , kr 3000,-, på Radio medical.
> Derfor koblingen.

Det er der vist delte meninger om se
http://www.sejlsport.dk/sw15807.asp

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 16:03

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:3_u_e.549$vx5.152@news.get2net.dk...

> [...]
>>

> Ikke destomindre er det en liberal regering, der har
> indført
> "brugerbetaling" , kr 3000,-, på Radio medical.

Og hvad så? Det falder mig fortsat meget svært at finde
koblingen mellem *min* undren over at turistens uansvarlige
adfærd på vandet ikke har økonomiske konsekvenser for ham
over til min holdning til topskat og liberalisme og den
nuværende regerings afgiftspolitik ....

Det lan da vist kun være i din lettere "liberalismeparanoide
forestillingsverden" en sådan kobling forekommer logisk og
relevant.

Men skal vi ikke gøre hinanden en tjeneste, Egon? Jeg putter
dig i mit kill-filter og du gør det samme med mig, så
slipper vi for at spilde hinandens og evt. andres tid med at
diskutere på det plan. Mit liv er for kort og kostbart til
at bruge tid på at diskutere liberalisme og brugerbetaling
(OT? i en nyhedsgruppe jeg følger med glæde for at få tips
og ideer til noget, der har min store interesse: Sejlsport)
med en person jeg ikke kender og som (såvidt jeg husker)
ikke har bidraget med indlæg i denne nyhedsgruppe, jeg har
haft fornøjelse/nytte af. Plonk!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-09-05 19:18

Ejendommelig sammenkædning.

Bjarke
Han en tube frugter ikke analfabeter..??

Fra : Egon Stich

Dato : 25-09-05 09:41

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske en klippekortsordning kombineret med et tvunget navigationskursus
> ville være på sin plads i sådanne tilfælde?

Man skal passe på, at det ikke bliver økonomiske overvejelser, der bestemmer
om man hidkalder hjælp.
Ganske vist taler de liberale om øget ulighed som noget ønskværdigt, men
hjælp bør ikke afhænge af indtægt.
Forøvrigt kan man da vist i visse tilfælde allerede pålægges at betale
udgifter ved "redning".?

MVH
Egon

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-05 13:08

Egon Stich said the following on 25-09-2005 10:41:
> "Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal passe på, at det ikke bliver økonomiske overvejelser, der bestemmer
> om man hidkalder hjælp.

Netop derfor er man meget tilbageholdende med at sende regninger - ofte
klares det med en "kammeratlig" samtale med politiet efterfølgende.

Der er iforvejen talrige eksempler på at folk er meget forsigtige med at
søge assistance - har selv oplevet nogle stykker - fex. et ældre
ægtepar (og en labrador) i mariager fjord der havde siddet på grund i 13
timer uden at praje nogen af de forbipasserende. Først da lodserne havde
rapporteret at de så ud som om de var grundstødt, blev vi sendt ind for
at se hvad der foregik - Hunden var ihvertfald glad for at komme i land,
men det var sejlerne nu også, da de var kommet sikkert til Als odde. Men
de var meget nervøse for hvad det nu kostede, og havde svært ved at
forstå at det ikke kostede noget.

> Ganske vist taler de liberale om øget ulighed som noget ønskværdigt, men
> hjælp bør ikke afhænge af indtægt.
> Forøvrigt kan man da vist i visse tilfælde allerede pålægges at betale
> udgifter ved "redning".?

Ja, i tilfælde af groft uansvarlig (grænsende til bevidst handling..)
adfærd kan han godt komme til at betale (og det er dyrt..., jeg erindrer
noget med 30.000kr pr helotime)

/carsten

Fra : BJ

Dato : 25-09-05 19:21

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ganske vist taler de liberale om øget ulighed som noget ønskværdigt, men
> hjælp bør ikke afhænge af indtægt.

Du er en af de mange som ikke har fattet en hujende fis.

Uden rige mennesker var der slet ikke nogen penge til de fattige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-09-05 22:57

Var det iøvrigt ikke de konservative ?? eller har jeg hørt galt ?

Bjarke

Fra : BJ

Dato : 25-09-05 23:23

> [...]

KLIP

> Var det iøvrigt ikke de konservative ?? eller har jeg hørt galt ?

Det var det også, derfor er det ganske rigtigt alligevel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Egon Stich

Dato : 26-09-05 11:09

> [...]
>
> Du er en af de mange som ikke har fattet en hujende fis.
>
> Uden rige mennesker var der slet ikke nogen penge til de fattige.

Sagde en liberalist, der ikke har noget imod at mennesker er fattige.
Blot han selv har..!!
Og som ikke har fattet en skid om økonomi, men ligger under for DJØF
religion.
Og skal vi så ikke hoppe over til dk.politik med dette emne?

MVH
Egon.

Fra : BJ

Dato : 26-09-05 12:57

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sagde en liberalist, der ikke har noget imod at mennesker er fattige.
> Blot han selv har..!!

Det er det, der er dit og mange andres problem.

I tror vi ønsker fattige mennesker og det er lige det modsatte, der skal
opnaas.

Nu hører du selv til de rige, så du kan starte med at sælge din båd og
donere pengene til de fattige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens. B.

Dato : 25-09-05 12:32

Martin Rise Christensen wrote:
> [...]
> hvor den var grundstødt. Personen ombord havde det godt, og
> efterfølgende blev sejlbåden hjulpet til Ebeltoft Havn. Sagen blev

Så Claus kom altså godt hjem.

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-05 19:04

Martin Rise Christensen said the following on 24-09-2005 23:03:
> Sakset fra SOK's hjemmeside

Dem er der nu mange af se bare fra idag:

Lyngby Radio meddelte SOK, at en lystsejler på vej fra København til
Mariager Fjord ikke var klar over sin position. Beregninger viste, at
han måtte befinde sig et sted i Kattegat. Patruljefartøjet HAVKATTEN
blev sendt ud på eftersøgning, og sejlbåden efterlyst via Lyngby Radio.
Sejlskibet Freja fandt lystsejleren 10 sømil øst for Mariager Fjord.
Nuværende position samt kurs mod Mariager Fjord blev videre givet til
lystsejleren, der atter fortsatte sejladsen i den rigtige retning. Sagen
afsluttet.

/carsten

Fra : Jens S

Dato : 29-09-05 14:21

uden rige mennesker var der slet ingen fattige

Fra : BJ

Dato : 30-09-05 10:30

"Jens S" <jensskov@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> uden rige mennesker var der slet ingen fattige

Rigtigt.. da alle så var på røven.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~