Dumme naboer :-(
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 24-09-05 16:36

Hej NG

Engang i foråret havde jeg nogle spørgsmål til anskaffelse af en killing.
Jeg spurgte også til fordele og ulemper ved at få to killinger frem for én.

Det endte med, at vi fik to lækre han-killinger, Sheik og Silver, som vi er
helt vilde med alle fire i familien. Et par flotte huskatte. De er bare
kælne og lækre og meget overbærende over for børnenes nogle gange lidt
voldsomme måde at udtrykke deres kærlighed på!

Misserne er 6 måneder nu, og den sidste 1½ måneds tid har de fået lov til at
komme ud i friheden. Vi bor i et villakvarter i en mindre landsby langt ude
på landet, og vi har en stor og dejlig have.

Så i forgårs skete katastrofen. En af nabokonerne kom og spurgte - meget
fredsommeligt - om vi ikke nok ville holde kattene inde i vores egen have.
Deres have var deres lille hunds domæne, og vores katte løb jo rundt
overalt. Det var ikke, fordi hun ikke syntes, kattene var søde, men altså -
ikke i deres have.

Joh, sagde jeg, også imødekommende og fredsommeligt, det kunne jeg jo godt
forstå, det ville vi da godt prøve på, men jeg vidste ikke lige - øh -
hvordan? Måske de kunne give kattene en ordentlig omgang med haveslangen,
når de viste sig? Tjah, sagde hun, så skal man jo stå på lur. Men vil I ikke
godt sørge for, at de bliver inde på jeres grund?

HVAD GØR VI? Vi vil ikke være uvenner med vores generelt noget nærtagende
naboer, og jeg ved jo godt, at de har ret til at kræve, at kattene ikke går
ind og krasser deres lille vovse og skider i bedene. Nu har vi holdt vores
katte inde et par dage, og de går rundt og virker lidt rastløse og styrter
til, hver gang en yderdør går op. Vi har så ondt af dem. Vi har også ondt af
os selv, for det er ret klaustrofobisk, at vi ikke kan have en dør stående
åben, og det er i hverdagen umuligt at forhindre, at kattene stikker ud, når
man har mindreårige børn i huset.

Er der nogen løsning? Jeg håber på kloge ord fra nogle af de kloge
katte-mennesker her!

Venlig hilsen

Rasmus

Fra : Allan

Dato : 24-09-05 17:10

"Rasmus Jakobsen" <e-dreng@samme-som-før-snabela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kattene stikker ud, når man har mindreårige børn i huset.
>
> Er der nogen løsning? Jeg håber på kloge ord fra nogle af de kloge

Og hej
Der er vist ikke andet at gører end at hegne kattene inde på jeres
matrikkel.

Det er nu ikke så slemt, Jeg mener jeg brugte ca 5000.- på at lave ca 80 M
hegn Ja hæng mig ikke på målet

Men det er vist den eneste, Og den gode, løsning.

Og pengene kommer igen på manglende regninger fra den dyre læge Med bid
skader osv.

Mvh allan

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 24-09-05 17:56

Allan skrev:
> Der er vist ikke andet at gører end at hegne kattene inde på jeres
> matrikkel.

Tak for dit råd! Jeg troede ikke, man kunne hegne dem inde, kun spærre dem
helt inde i en løbegård? Hvilket slags hegn brugte du? Hvor højt?

Mvh

Rasmus

Fra : Allan

Dato : 24-09-05 18:31

> Tak for dit råd! Jeg troede ikke, man kunne hegne dem inde, kun spærre dem
> helt inde i en løbegård? Hvilket slags hegn brugte du? Hvor højt?
>
> Mvh
>
> Rasmus

Hej Rasmus og undskyld hvis jeg virkede frelst i mit svar

Ja for det er nu rart med en indhegnet have til sine miverer.

Mit hegn er kun 180 højt som er max ifølge hegnsloven.
Men det kommer helt an på hvilken race du vil hegne inde. Jeg er så heldig ,
at jeg har 2 han MCO og de bliver lidt tunge i røven med tiden. Så de
klatrer ikke når de fylder et par år.

Men noget hegn på 1,80 og med El hegn i toppen, så er du ved at værrer der.

Mvh Allan

Fra : Camilla Baird

Dato : 24-09-05 18:39

Rasmus Jakobsen wrote:

> Tak for dit råd! Jeg troede ikke, man kunne hegne dem inde, kun spærre dem
> helt inde i en løbegård? Hvilket slags hegn brugte du? Hvor højt?
>
> Mvh
>
> Rasmus

Vi har hegnet vores have ind med 180m højt minknet/papegøjenet med ca
50cm hønsenet (en rulles bredde) vandret ind over hele vejen rundt - det
virker fint.
Se billede her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=sisawat&picnumber=228
mvh Camilla

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-09-05 07:54

Camilla Baird wrote:
> Vi har hegnet vores have ind med 180m højt minknet/papegøjenet med ca

180 meter?!! :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 26-09-05 14:49

Hans Joergensen wrote:

> 180 meter?!! :)

Ja, det er nogle /meget/ store katte, vi har

Niels Peter

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-09-05 15:09

Hans Joergensen wrote:

> 180 meter?!! :)
>
> // Hans

1m80cm skulle der stå
Camilla

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 24-09-05 17:54

"Rasmus Jakobsen" <e-dreng@samme-som-før-snabela.dk> wrote in message
> [...]
når
> man har mindreårige børn i huset.
>
> Er der nogen løsning? Jeg håber på kloge ord fra nogle af de kloge

Hej Rasmus.

Lav en katteløbegård, så naboerne og I får fred i sjælen.
Du har ganske rigtigt pligt til at holde dine dyr på din egen grund, så det
er bare om at komme i gang.
I øvrigt kan sådan en katteløbegård laves rigtig hyggelig for både katte og
mennesker, hvis bare man vil - og den behøver jo ikke at koste en formue i
materialer.
Og den kan såmænd komme til at se helt pæn ud, hvis I giver den en klat
bejdse eller maling, så den kommer til at matche jeres hus/hustag.

Det vil ganske vist koste jer nogle penge og anstrengelser, men er det ikke
bedre at ofre lidt på det, frem for at naboen bliver yderligere irriteret, I
bliver mere bekymrede, og det hele eskalerer til et punkt hvor det bare ikke
går længere, og I må af med kattene?

Derudover vil I jo yderligere vide, hvor I har jeres misser hele tiden, I
behøver ikke at bekymre jer over om de bliver kørt ned, taget af en ræv,
skudt af en jæger, og andre af alle de risici der er, når katte løber løst.
Og misserne kan sagtens hygge sig i det begrænsede område sådan en løbegård
er.

Og som en af de andre brugere her skriver, vil det også spare jer i
yderligere dyrlægeregninger - både dem til jeres katte, og derudover dem I
evt. kan risikere at skulle dække, fordi jeres kat har trukket samtlige
kløer hen over femøren på naboens hund.

Jeg mener at have set en anvisning/opskrift på, hvorledes sådan en løbegård
kan udformes, på en af de andre brugeres hjemmesider - mon ikke vedkommende
kan overtales til at dele url'en?

Jeg håber da at I finder ud af en brugbar løsning, der vil være til gavn og
glæde for jer selv, og for jeres katte og naboer.
Hav en fortsat god weekend.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Futte

Dato : 24-09-05 18:36

Jeg vil altså også anbefale en stor kattegård. Og som en anden skriver, de
kan faktisk blive flotte og i kan selv bruge den, hvis i laver den rigtigt.
Det er korrekt det kan være dyrt, men det er det også at hegne en stor have
ind. Du skal nemlig hegne ret meget og godt ind, før at kattene ikke
alligevel kan finde ud af at komme ud. Jeg har personligt engang haft en
kattegård, der var lavet i forbindelse med huset, farver og tag m.m matchede
huset. Der var plads til et par havestole og klatretræer m.m. Er der plads
nok, er der mange muligheder. Det er ikke spor synd for kattene. i det lange
løb bliver i glad for den.

LH

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 24-09-05 19:34

Hej Rasmus

Vi har hegnet vores baghave ind så misserne kan komme ud - og de elsker
det og vi elsker det ;)
Det er hyggeligt at kunne gå i haven med dem og det er dejligt at se
hvor glade de er for at komme ud.

Vi har gjort således;

http://www.norskeskovkatte.info/indhegning.htm

Dog har vi efterfølgende sat strøm på, da vores killing ikke ville blive
inde *S*

Du er velkommen til at skrive til mig hvis du har brug for råd eller lign.

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 25-09-05 11:47

> Annemette Engell Hansen skrev:
> Hej Rasmus
>
> Vi har gjort således;
>
> http://www.norskeskovkatte.info/indhegning.htm

> Annemette Engell Hansen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Hej!!

Nu kan jeg se at Annemette har brugt hønsetråd, Der er min erfaring er
det skal være noget specielt hønsetråd for at kan holde kattene inde. Vi
har måtte sætte 2 lag for at holde vores katte inde i deres løbegård.
De kan simpelthen lave hul i det.
Så til foråret skal vi ud og have købt noget andet tråd da hønsenet ikke
holde vores huskatte og europé inde.

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-09-05 01:16

[snip en masse]

Hegnsloven er klar - I har pligt til at holde kattene inde på jeres egen
matrikel. Som de andre i ng siger, hegn haven ind eller lav en løbegård. I
vil også selv blive glade for det i længden. Udekatte lever livet farligt
for ræve, andre katte, hunde, kommunens kattefangere, biler, jægere,
sindssyge mennesker der hader katte, risikoen for at blive lukket inde i
skur/garage etc. I bedste fald koster det sorger og dyrlæge - i værste ser I
aldrig katten igen. De færreste have-katte når at dø af alderdom. En
almindelig parcelhushave kan hegnes ind for ca. 5000 kr - og de penge kan
være sparet ind allerede ved den første dyrlægetur I undgår...

Den nemmeste måde, er at sætte et trådhegn eller et træhegn i 180 cm's højde
og slutte af med en tråd med strøm. Et træhegn kan males så det passer ind i
haven og husets stil og et trådhegn kan sættes opad eksisterende hæk (eller
beplantes med ny) og så er den næsten usynlig efter et års tid. Alternativt
kan I bygge en slags voliere med lukket tag som kattene kan boltre sig i.

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. I skulle nok fortælle naboen om jeres planer hvis I vil hegne ind, så
hurtigt som muligt, så de ved at der arbejdes på en løsning på problemet. På
den måde undgåes mange sure miner, de vil have større tålmodighed indtil den
er bygget og I risikerer ikke, at de måske griber til selvtægt.

Fra : Tina

Dato : 25-09-05 09:06

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skur/garage etc. I bedste fald koster det sorger og dyrlæge - i værste ser
> I aldrig katten igen. De færreste have-katte når at dø af alderdom.

Godt du skrev de færreste jeg har en hankat på 12 år, der altid har
været ude/inde kat så det kan lade sig gøre.

MVH Tina

Fra : Vibeke

Dato : 26-09-05 09:27

Hejsa,
hvordan fungerer det med strøm i toppen? Blive hele hegnet så ikke
elektrisk? Hvor meget strøm er det? Og hvad så når det bliver regnvejr - går
der så ikke overgang i det? Og hvad hvis det får forbindelse til hækken...
det kan den vel ikke tåle?
Og hvis man stiller hegnet uden på en hæk - så vokser hækken vel igennem
hegnet og hvad gør man så med klipning af den?
/Vibeke

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-09-05 13:36

> [...]
> Og hvis man stiller hegnet uden på en hæk - så vokser hækken vel igennem
> hegnet og hvad gør man så med klipning af den?

Man køber et sæt mage til det bondemænd bruger til at holde deres dyr inde
på markerne med (bare mindre dimensioneret). Det består af nogle små
plasticholdere der kan sættes på pæle eller lignende. I holderne placerer
man så en speciel tråd som tilsluttes en lille box der leverer en lav
spænding der giver et lille, uskadeligt stød ved berøring. Anlægget kan
sagtens tåle regn.

Hvis man vælger et trådhegn vil hækken efterhånden vokse igennem så hegnet
bliver usynligt. Så klipper man bare som man ellers ville have gjort men
_udenpå_ hegnet. Man skal bare montere tråden lidt ud for hækken så den
bliver holdt fri.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Allan

Dato : 26-09-05 13:53

> [...]
> bliver usynligt. Så klipper man bare som man ellers ville have gjort men
> _udenpå_ hegnet. Man skal bare montere tråden lidt ud for hækken så den

Og Hej
Det er nu ret så vigtigt at skrive at der skal være ført noget *jord* op til
strømtråden. Som er et stykke ledende tråd Typisk noget hegnstråd
For strømmen skal jo kunne løbe hjem igen, Og det er gennem katten, før der
er nogen virkning.

Så hvis hegnet er lavet af noget galvaniseret tråd, der er jordet med

el hegnet, Ja så er det ok.
Men er der brugt noget flot grønt platikkotet hegn, Ja så skal der en eller
anden form for tråd nr 2 derop.

Jeg har selv en minimaster fra Harald Nyborg i toppen. Den giver ca 3700 V
og det gør ikke specielt ondt på mig de gange jeg har prøvet det.
Ja bare tæer og av for sa*** og av for S**** osv til der går lidt fornuft
ind i hovedet Men det er slet ikke slemt i forholdt til at ko eller
hestehegn, Eller hvad de bruger på landet.
Men det er som om at kattene kan mærke at det er tændt, Der er ingen
flugtforsøg når det er tændt.

Og igen der er meget forskel på hvilke katte man vil hegne inde. Jeg tror at
mine ville være tilfredse med hegnet alene.

Så jeg er heldig
Mvh Allan

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 25-09-05 14:13

Hej NG

Tak for jeres indlæg! Jeg har lidt flere spørgsmål nu, som nogen måske vil
svare på?

Vi har mulighed for ret enkelt at lave en løbegård på 2½ gange 8 meter - et
fliseområde mellem huset og et udhus, hvor kattene så også vil kunne gå ind.
Vil det være godt nok for kattene? Det er svært at sætte hegn op rundt om
haven, fordi der er rigtig mange træer i skel.

Min kone har det meget dårligt med at skulle spærre kattene inde. Hun synes,
de bør have frihed til at rende rundt og lege og jage. Men kan de ikke være
"lykkelige" uden det?

Vænner kattene sig til, at de ikke må stikke ud af hoveddøren, så snart man
lukker den op på klem - eller skal vi fra nu af altid have styr på, hvor de
er, inden vi lukker en dør op?

Vh

Rasmus

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-09-05 17:10

> [...]
man
> lukker den op på klem - eller skal vi fra nu af altid have styr på, hvor

Hej Rasmus.

Kattene kan sagtens vænne sig til at 'nøjes' med løbegården. Alt andet er -
for nu at sige det rent ud - menneskelig ønsketænkning på kattenes vegne,
hvis du forstår hvad jeg mener.
Du må såmænd gerne hilse din fru kone og sige fra mig, at det trods alt er
bedre at de kommer lidt ud på begrænset plads, end at de bliver kørt
ned/skudt/taget af ræven/mishandlet af sindssyge kattehadere/vælg selv
yderligere muligheder, samt slæber alverdens skrammer og sygdomme hjem, der
i længden kan komme til at koste mere i dyrlægebesøg, end I nogensinde vil
komme til at skulle betale for materialer til løbegården.

Og jo, det er en god ide at holde øje med hvor misserne er, inden I lukker
hoveddøren op.
Mine forældre - som altid har haft katte - gjorde det, at de satte en
foldedør op ud til gangen ved hoveddøren, så den kunne agere kattesluse.
Måske det var en ide i kunne bruge?

Og jeg synes at 2½ x 8 meter lyder fint.
I kan jo så indrette med hylder, klatrestammer og lignende, så misserne og I
har lidt at hygge sig med. Det er altid skægt og hyggeligt på en dejlig dag
at sidde og se hvad misserne hitter på.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Allan

Dato : 26-09-05 15:25

> [...]
> kattene stikker ud, når man har mindreårige børn i huset.
>
> Er der nogen løsning? Jeg håber på kloge ord fra nogle af de kloge

Og igen Hej Rasmus

En af vinkene med vognstangen for mig
Ja det var min tidligerer nabo, De fik en dansk/ Svensk gårdhund.
Hver morgen måtte jeg banke på ruden ud til haven, Fordi de havde lukket den
ud i deres. Og selv følgelig lige over hegnet.
Først blev jeg rigtig ond inden i For hvorfor skulde deres hund
morgenskide i min baghave hver eneste morgen, Men så kom jeg til at tænke på
mine genboer der havde fortalt om nogle blomsteløg de lige havde gravet ned,
Og som straks blev gravet op igen, Så det var nok til at jeg lavede min
simple indhegning. Jeg havde ellers tilbudt genboen en vandpistol, En
ordenlig fætter, Der nok havde skræmt mine katte hjem. Men den der hund, Ja
der sked hver morgen i haven, Den gjorde tricket.

Så man er ikke bedre end, osv

HeHe så kunne jeg lærre det
Mvh Allan