Øremider
Fra : Lene

Dato : 24-09-05 15:49

Reddede en killing på ca. 8 uger fra en kummerlig tilværelse. Han var smidt
af på en parkeringsplads og peb så indtrængende.
Tog straks til dyrlægen. Har haft katte i mange år, men aldrig nogen med
øremider.
Dyrlægen rensede hans ører og dryppede 3 dråber loppemiddel i hvert øre og
arbejdede det ind. Nu er det meningen at jeg selv skal udføre samme
procedure her 14 dage efter den første behandling.
Killingen klør sig, og jeg kan se at der er godt med mider i hans ører igen.
Har det skidt med at skulle hælde loppemiddel ind i hans små ører. Jeg
husker jo Sascha og Sillemis, hvor hun beskriver samme fremgangsmåde (eller
tager jeg fejl)?
Har også fået noget ørerens (til hunde) som jeg renser hans ører med.
Jeg kvier mig ved at hælde loppemiddel i hans ører. Jeg synes det er noget
underligt noget.
Vil I lige fortælle mig om det bare er mig, der er for blødsøden?
MVH Lene og lille Buller

Fra : myggen

Dato : 24-09-05 16:32

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> underligt noget.
> Vil I lige fortælle mig om det bare er mig, der er for blødsøden?

mine forældres første par katte havde også øremider, og de fik også noget
der skulle i ørene, hvorefter de så ligesom skulle nulres. Om det var
loppemiddel kan jeg ikke huske, men det kan det godt have været, men hvis
dyrelægen har givet dig det burde den være god nok.

Og uanset hvilke dårlige oplevelser du måtte have haft, så er det langt
bedre for killingen at få renset sine ører så den bliver fri for miderne..
For de klør og er ufatteligt synd for den.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-09-05 17:17

In article <4335676c$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Lene
<lesletdette@satzone.com> wrote:

> Vil I lige fortælle mig om det bare er mig, der er for blødsøden?

Nu har jeg aldrig prøvet at mine katte havde øremider, så det her er
andenhånds
Men. Så er min katteekspert-dyrlæge også blødsøden, for hun anbefaler
noget andet (arrh, kan ikke huske det.. fucidin??), så vidt jeg ved
netop fordi loppemidlet generer katten en del at få i øret, og fordi
det ikke er godkendt til det brug.

--
Knus fra Ann R

Fra : Futte

Dato : 24-09-05 18:24

Jeg har vist omtalt det før andetsteds, men mine katte er altså blevet
stukket med et eller andet, jeg ikke husker navnet på, men det var noget mod
øremider og så vidt jeg husker også mod orm. I en lang periode havde jeg
problemer med at mine katte kløede øre og min gamle dyrlæge rensede troligt
ørene, en stor procedure hver gang, og jeg selv fik fucidin til at dryppe
med hjemme. Det hele holdt kun en kort periode. Så gik han på pension og jeg
fik en anden dyrlæge, en sød kvinde, og det var hende der foreslog dette med
at stikke kattene. Og jeg har aldrig haft problemer siden. De bliver
behandlet en til to gange om året fordi det også dækker orm. Kattene har
ingen bivirkninger med det. Et stik og så er det overstået. Ikke noget mas,
med øredråber m.m.. For mig har det været lykken.

LH

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 24-09-05 19:41

Hejsa

Der er flere forskellige måder at behandle øremider på - nogle skånsomme
og nogle mindre skånsomme, nogen effektive og andre mindre effektive.

Man KAN dryppe ørerne med loppemiddel, man kan få en sprøjte hos
dyrlægen (stik i nakken), man kan dryppe dem med Fucidin øredråber og
man kan købe et naturmiddel hos Pitstopforpets (Bio-Groom Ear Mite
Treatment % Peace and Kindness Spray).

Jeg har kun prøvet indsprøjtningen hos dyrlægen for mange år siden, men
det var effektivt.

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren LH

Dato : 25-09-05 06:50

> [...]
> underligt noget.
> Vil I lige fortælle mig om det bare er mig, der er for blødsøden?

Min lille killing Pushkin, som var fra en bondegård, havde øremider (og
lopper). Dyrlægen gav den almindeligt loppemiddel i nakken, og hjalp med det
samme.

Jeg har i øvrigt givet min schæferhund øredråber mange gange i tidens løb,
hverken jeg eller hunden så det som andet problem end at det var besværligt
at skulle hver morgen og aften.

Mvh
Søren

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-05 14:08

In article <43363bd8$0$1767$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Søren LH
<slh@DELETEcity.dk> wrote:

> Jeg har i øvrigt givet min schæferhund øredråber mange gange i tidens løb,
> hverken jeg eller hunden så det som andet problem end at det var besværligt
> at skulle hver morgen og aften.

Øredråber - der er beregnet til at putte i ørerne, er ikke noget
problem.
Men nogen bruger at putte et loppemiddel i ørerne, der normalt skal
bruges til at dryppe i nakken. Det slår godt nok miderne ihjel, men
mange har oplevet at det åbenbart gør ret ondt på katten at få stadset
i ørerne. Det er forvirrende er, at nogen dyrlæger bruger den
behandling, hvor andre siger klart fra overfor den.

Jrg kender i øvrigt også godt sprøjten imod orm, vores tidligere
dyrlæge gav gerne sådan en i forbindelse med vaccinationen. Om den
virkede godt og også på mider, ved jeg ikke - for mine katte havde
hverken orm eller mider.
Det er nok også grunden til, at de ikke får den tur mere hos vores
nuværende dyrlæge.

--
Knus fra Ann R

Fra : audi_quattro

Dato : 15-10-05 10:41

Tro på det

Har lige været igennem et "FUCIDIN" øredråbe HELVEDE, her i 7dage (sku give
10 men afbrød behandling), og de ER BEREGNET TIL AT DRYPPE i ørene! Har nu
været til ny dyrlæge og fået dectomax indsprøjtning i nakken og 2dråber
frontline i hvert øre 1 GANG!! Og katten har det meget bedre, i stedet for
det andet lort, kan kun fraråde ALLE imod øredråber, vores stakkels lille
mis, blev mere og mere vild, og er stadig ikke meget for at blive løftet op
eller sidde på skødet, som hun ellers altid har elsket lige siden vi fik
hende! Men nu har den fået det bedre, og kontakten + hvor tam den er, går i
den rigtige retning igen! Den troede jo den skulle have de skide øredråber,
hver gang man tog den op

mvh.
Christian

PS. Der er FLERE FORSK. "Frontline" produkter!! Det som den fik 2dråber af i
øret hos dyrlægen, var IKKE det samme som vi havde herhjemme på sprayflaske,
DET ER KUN TIL PELSEN!

PPS. Prob. med Dectomax, er som min dyrlæge sagde "der kan i yderste
konsekvens dø en kat af det", men det er måske 1 ud af 1.000/10.000?? Også
noget med str. at gøre, min Thinka(hunkat) er kun 3mån og vejer 1350gr.

Fra : Futte

Dato : 16-10-05 10:37

Hvor kan jeg kun give dig ret - har oplevet det samme mareridt som du har,
og netop også at miste kattenes "fortrolighed". De hader det, jeg hader
det - og det er for altid også slut mere øredråber her m.m. der sker et
eller andet andet, hvor jeg er tvunget til det for at hjælpe p.g.a sygdom.

Fra : RC

Dato : 25-09-05 09:53

> [...]

> noget underligt noget.
> Vil I lige fortælle mig om det bare er mig, der er for blødsøden?

For guds skyld , lad være med at dryppe noget i hans ører selv.
For 1½ år siden, da Soffi flyttede ind, ringede jeg til min dyrlæge, da hun
havde ørermider.
Han udskrev noget, som jeg skulle dryppe det med. Det gjorde jeg så.....

Ikke lang tid efter,begyndte hun at slingre med bagpartiet.
Det var en lørdag, så på et tidspunkt valgte jeg at ringe til dyrlægevagten.
Jeg skulle STRAKS komme med hende. Det viste sig, at hun havde fået en
forgiftning.
Hun blev indlagt og fik en modgift.

Dyrlægevagten slet ikke kunne forstå, at han havde udlevereret det til mig -
samt det er meget mere sikkert at give det i sprøjteform.
Jeg valgte derfor at skifte dyrlæge.

Så mit råd er, lad være med at rode med ørerne selv !

/ Anya.

Fra : myggen

Dato : 25-09-05 14:24

"RC" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg valgte derfor at skifte dyrlæge.
>
> Så mit råd er, lad være med at rode med ørerne selv !

jeg synes måske det er lige drastisk nok at advare mod at dryppe sin kats
øre selv.. Hvis man har fået dråber beregnet til ørerne er der jo altså ikke
det store problem deri. Selvfølgelig bliver man forskrækket når man har en
dårlig oplevelse som dig, men hvis vi afholdt os fra at gøre de ting som en
eller anden har haft en dårlig oplevelse med kunne vi jo knap nok fodre
vores kat selv Desuden står der jo som oftest på den pakning man får (i
hvert fald på alt det jeg nogensinde har fået udleveret af dyrelæger - og
alm. læger for den sags skyld) hvad det og hvad det kan bruges til smt hvad
man ikke skal gøre med det (fx. spise det).
Og jeg har aldrig indtaget medicin selv (og jeg har ved gud taget meget
medicin pga. hypofyseinsuff.) eller givet nogle af de dyr jeg har haft -
heriblandt katte - noget medicin jeg ikke først havde læst emballagen på
først.

Men når det så er sagt, loppemiddel (det skrappe af det) er måske ikke
liiige det bedste af dryppe i ørene på katten (og jeg som nævnt i mit
tidligere indlæg i denne tråd ikke sige om det var eller ikke var
loppemiddel det mine forældres første kat skulle have i ørene. det var gult
og tyktflydende og skulle "nulres ind i ørene" og katten brokkede sig ikke
over det. tværtimod), men der er formodentligt en årsag til at dyrelægen har
givet det.

Jeg kan godt forstå man bliver opmærksom på den slags, når man har en dårlig
oplevelse som den du fortæller om, men det er jo altså ikke løsningen at
ündlade at gøre den slags selv. For så er der andre der har haft fårlige
erfaringer med at give katten loppemiddel og ormekure og nogle havde dårlige
oplevelser med at klipper kløer på deres kat, og til sidst er alle opgaver
med at passe vores kære små "udliciteret".. og helt ærligt så er det jo
altså os der kender vores katte bedst, og derfor med det samme kan se når
vores dejlige pelskugler reagerer anderledes end de ifølge dyrelægen burde.

Så efter min mening er det liiiige en anelse drastisk at advare mod selv at
dryppe kattens ører. Men måske Lene der startede tråden skal prøve at ringe
til en anden dyrelæge og høre ham/hende om hans/hendes mening om den
behandling hun har fået til sin kast, af den anden dyrelæge. Det burde
kunnekaste lys over hvorvidt hun behøver være bekymret..

Myggen

Fra : RC

Dato : 25-09-05 16:56

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> Så efter min mening er det liiiige en anelse drastisk at advare mod selv
> at dryppe kattens ører.

Tjaaaa... det må du meget gerne mene.
Jeg ved blot, at jeg gjorde, som jeg fik besked på og kunne læse mig til -
og alligevel blev hun forgiftet.

Min " nye " dyrlæge , som Soffi blev indlagt hos, kunne slet ikke forstå, at
man dryppede ørerne mere - da de ALTID bruger det i sprøjteform.
Og det kan jeg godt forstå nu - der er da ingen grund til at tage denne
chance, når man VED, at risikoen er der.

Jeg opsøgte efterfølgende dyrlægen, som havde udlevere recepten.
Han indrømmede, at risikoen var der ( og har oplevet forgiftninger ) - men
valgte alligevel fortsat at dryppe.
Jeg fik fortalt ham, hvad jeg mente om, at han IKKE havde informeret mig om,
at der var en mulig risiko - så jeg ville have haft et valg !

Han lovede, at han fremover vil informere andre i samme situation - så de
har et valg.
MEN....jeg er jo ikke dum.....så snart jeg er ude af hans dør , har han
glemt alt om det.

/ Anya.

Fra : myggen

Dato : 25-09-05 18:39

> [...]
>
> Tjaaaa... det må du meget gerne mene.
> Jeg ved blot, at jeg gjorde, som jeg fik besked på og kunne læse mig til -

og det er der heller ikke nogen der bebrejder dig.. jeg synes bare stadig
det er lige lovligt voldsomt at advare mod det.. Svarer jo i større eller
mindre grad til at fraråde folk at gå på stiger fordi man selv er faldet ned
på trods af man havde fået udførlig vejledning i benyttelse af stigen...

Men som jeg også skrev tjekker jeg altid medikamenters emballage og hvis det
ikke er noget jeg kender til, eller er lidt utryg ved det, googler jeg det.
Var jeg usikker på noget der var udskrevet til min kat ville jeg som jeg
også tidligere har skrevet, ringe til en anden dyrelæge for 2nd opinion.
Ligesom jeg ville gøre det hvis min egen læge udskrev noget til mig jeg var
usikker på.

> [...]
> Og det kan jeg godt forstå nu - der er da ingen grund til at tage denne
> chance, når man VED, at risikoen er der.

nu er det cirka 12 år siden jeg har haft en kat med øremider så derfor har
jeg ikke den fjerneste ide om hvorvidt man idag e rgået fra at dryppe
ørerne, og derfor lyder det ikke så skadeligt for mig. Og slet ikke i
betragtning af at det min kat fik mod øremider dengang kun var beregnet til
at dryppe i ørene, og derfor ikke til injektion.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 25-09-05 19:07

Da min Mille-mis havde øremider (hun kom fra en bondegård), fik jeg nogen
øredråber som jeg skulle dråbe 2-3 dråber i ørene 2 gange dagligt og så
nulre ...

Fra : Futte

Dato : 26-09-05 05:52

Det "normale" er vel at man får Fucidin som er ganske harmløse øredråber. Og
det er netop noget der skal nulres et par gange om dagen, men efter min
erfaring hjælper det ikke ret længe hvis der virkelig er øremider.
Jeg har ved mit dyrehospital 4 dyrlæger tilknyttet, og en enkelt har jeg
hørt har sagt at man godt kan dryppe en enkelt dråbe, af det vi drypper i
nakken med mod lopper, i ørene. Men de andre anbefaler enten øredråber eller
den indsprøjtning. Jeg foretrækker klart indsprøjtningen, da det er den jeg
har bedst erfaring med. Loppemiddel i ørene - det gør jeg af princip ikke,
specielt ikke fordi der ikke er enighed bland dyrlægerne om det er godt. Og
dels fordi jeg ikke mener man skal bruge noget ét sted, som oprindeligt er
udviklet til at bruge et andet sted - og dels fordi der ER uenighed blandt
dyrlæger. Og så mener jeg generelt man skal passe lidt på med behandling af
"giftmidler" til katte, fordi de er meget sarte og tåler meget lidt før det
kan gå galt. Det samme gælder medicin, noget som er normalt for en hund kan
være dødsensfarligt at give til en kat.
Men jeg ved også at den indsprøjtning i nakken er det ikke alle dyrlæger der
bruger.

LH

Fra : Lene

Dato : 26-09-05 18:08

Tak for jeres bemærkninger. Jeg ringer til en anden dyrlæge i morgen, og får
hendes mening.
Bare jeg vidste noget mere selv. Det er loppemidlet Frontline, hun vil have
at jeg drypper i ørerne på den lille.
Vil kigge på Google.
Tak igen.
MVH Lene og Buller

Fra : Bettenus

Dato : 13-10-05 12:26

Hejsa

vil lige oplyse at ved dyrelægen kan man få noget til at dryppe i kattens
øre. det hedder noget med f. som skulle være med til at beskytte kattens øre
når man havde renset dem da ørene let bliver iretterede, samtidig med at jeg
fik nogen andre øredråber til at rense kattens øre med. der udover fik mine
katte et nyt loppe / øremide middel i nakken. Jeg skulle så hver ca 2 dag
rense ørene med dråberne og et par vatpinde og derefter dryppe der med f.
ned for at beskytte ørene, hvad mere kan jeg ikke huske. Efter en periode på
max 1 måned var der ikke flere øremider.

mvh Bettenuser