Røgringe
Fra : Arne Skriver

Dato : 24-09-05 13:08

Hvad er det der får en røgring til at "holde sammen"? Den kan bølge og ændre
form, men den går ikke i stykker.

Arne Skriver

Fra : Ole Laursen

Dato : 24-09-05 14:36

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> writes:

> Hvad er det der får en røgring til at "holde sammen"? Den kan bølge og ændre
> form, men den går ikke i stykker.

Måske er det simpelthen svært at splitte den ad? Når først ringen er
dannet, kræves der at noget af luften i den bevæger sig et større
stykke uden luften ved siden af bevæger sig ret meget, ellers ville
den jo stadig hænge sammen, hvis du kan se det for dig.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-09-05 23:33

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er ikke røgen som sådan der har nogen specielle egenskaber. Men den gør
at du kan se, hvordan en ringhvirvel flytter sig. Der er sikkert noget mere
end 'ringen' der flytter sig, og derfor forbliver den nogenlunde hel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 25-09-05 08:19

Hej Preben

> at du kan se, hvordan en ringhvirvel flytter sig. Der er sikkert noget
mere
> end 'ringen' der flytter sig, og derfor forbliver den nogenlunde hel.

Men det er nu imponerende så stabile og levedygtige sådanne
røgringe kan være. Jeg husker fra min barndom, bedstefar's
fiskebåd med en gammel glødehovede motor, når den kørte
i tomgang var det med en omdrejning hvert andet sekundt
og sådan en klar og stille frostmorgen kom der meget store
og imponerende røgringe ud af skorstenen, der kunne så være
en hel stribe bag efter hinanden hele tiden, som barn så det
jo nærmest ud som trylleri.

Mvh Max

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-05 10:06

Max wrote:

> [...]
> og imponerende røgringe ud af skorstenen, der kunne så være
> en hel stribe bag efter hinanden hele tiden, som barn så det

Her er en video jeg lige fandt:
http://www.monkeyhands.com/~spamgod/images/smokering.mpg
Ja, imponerende så længe de kan holde!

Jeg mener at have set noget lignende med ringformede bobler der stiger op
gennem vand. Ringen blev så vidt jeg husker større og større i diameter, og
samtidig tyndere og tyndere i 'gods-tykkelse'.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 10:31

Max skrev:

> [...]
> og imponerende røgringe ud af skorstenen, der kunne så være
> en hel stribe bag efter hinanden hele tiden, som barn så det

Det lyder spændende, men jeg tænker på min barndoms
damplokomotiver, og jeg mindes ikke at de producerede røgringe.
Gad vide hvorfor?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 25-09-05 12:12

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Det lyder spændende, men jeg tænker på min barndoms
> damplokomotiver, og jeg mindes ikke at de producerede røgringe.
> Gad vide hvorfor?

En stempelmotor puster røg ud pr udstødningstakt, som en ryger laver
røgringe, i korte stød
En dampmaskine brænder brændstof, som en cigaret i et askebæger, i en lang
køre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 13:02

alexbo skrev:

> En stempelmotor puster røg ud pr udstødningstakt, som en ryger
> laver røgringe, i korte stød En dampmaskine brænder brændstof,
> som en cigaret i et askebæger, i en lang køre.

Du har aldrig set/hørt et damplokomotiv køre?

Dampmaskinen har også et stempel og en rytme, og røg og damp
pustes ud i den rytme. Tænk f.eks. på at det hedder "a choo-choo"
på engelsk. Det er en efterligning af lyden og rytmen.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 25-09-05 15:19

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Dampmaskinen har også et stempel og en rytme, og røg og damp
> pustes ud i den rytme.

Ja, dampen men ikke røgen.
En dampmaskine har et brændkammer, et simpelt bål der varmer vandet op, den
damp der kommer ud af det føres ind i et stempelkammer.
Dampen presser stemplet til den anden ende, dampen føres til den ende,
stemplet presses tilbage.
Det er det der giver damppulsen.
Røgen fra brændkammeret kommer ud som røg fra en skorsten.
Der er ikke antydningen af røgringe, røgen ligger som en lang fane efter
lokomotivet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 16:31

alexbo skrev:

> Ja, dampen men ikke røgen.

Jo. De føres såmænd ud gennem det samme rør.

> Der er ikke antydningen af røgringe, røgen ligger som en lang
> fane efter lokomotivet.

Øh ja, men hvis du kikker nærmere efter, ser du at 'halvdelen' af
røgen forsvinder i den blå luft på magisk vis. Det er dampen der
optages i luften.

Jeg har ikke kunnet finde en teknisk beskrivelse der gør det
klart, men det kan nok ses på de her billeder, specielt det
første:

http://www.jernbanesider.dk/dl_n207_02.JPG
http://www.remisen.dk/jens/downloads/pr908-002.jpg

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-05 16:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo. De føres såmænd ud gennem det samme rør.

Jeg har altid troet det var dampen der kom ud nede for neden, ved
cylindrene.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 17:04

Ulrik Smed skrev:

> Jeg har altid troet det var dampen der kom ud nede for neden, ved
> cylindrene.

Hvordan forklarer du så at 'røgen' kommer ud i rytmiske stød?

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-05 18:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan forklarer du så at 'røgen' kommer ud i rytmiske stød?

Hm, ja jeg synes egentlig også den plejer at støde... men nu fandt jeg lige
en side her med et lille klip, og røgen pulserer da godt nok, men ikke
særlig rytmisk, synes jeg.
http://www.haworth-village.org.uk/steam-trains/video/video.asp?pic=23
Det er nok bedre at kigge på et lokomotiv i lavere fart.

Men hvorfor kommer der så også damp ud forneden, hvis den ledes op gennem
skorstenen? Heh, der gør der forresten ikke på klippet, ser jeg lige! Det
gøres måske forskelligt på forskellige lokomotiver.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-05 18:58

Ulrik Smed wrote:
> Det er nok bedre at kigge på et lokomotiv i lavere fart.

Og sådan et klip var der faktisk også på samme side. Og der er det tydeligt
at der er stød i røgen, som følger lyden.
http://www.haworth-village.org.uk/steam-trains/video/video.asp?pic=22
Du har ret!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 22:00

Ulrik Smed skrev:

> Og sådan et klip var der faktisk også på samme side. Og der er det tydeligt
> at der er stød i røgen, som følger lyden.
> [...]

Selvfølgelig. Jeg er vokset op i et hus der ligger 100 meter fra
en jernbaneoverskæring som igen ligger 30 meter fra en lille
station. Jeg har set startende og kørende damplokomotiver
hundredevis af gange.

Der er andre steder end skorstenen hvor lokomotivet kan lukke
damp ud, men det sker kun ind imellem og slet ikke i de samme
mængder. Ud over fløjten og sikkerhedsventilen (som jeg aldrig
har set aktiveret) er der nogle dingenoter nede ved hjulene hvor
der somme tider pifter damp ud.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 25-09-05 20:25

Hej Bertel

> Hvordan forklarer du så at 'røgen' kommer ud i rytmiske stød?

Det gør den jo, på gamle danske lokomotiver lukkes den
brugte spildamp op gennem skorsstenen. Det ses mest
tydeligt i startøjeblikket for lokomotivet. Alt det damp der
ses omkring hjulene er utætheder i systemet. Og at det
ikke danner røgringe skyldes måske opbygningen af
skorstenen, mon ikke der sidder nogle gnistslukkere
inde i den. Måske er damp heller ikke så velegnet
til røgringe.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 22:02

Max skrev:

> Det gør den jo, på gamle danske lokomotiver lukkes den
> brugte spildamp op gennem skorsstenen.

Ja, det er det jeg hele tiden har sagt. Det var et retorisk
spørgsmål.

> [...]
> skorstenen, mon ikke der sidder nogle gnistslukkere
> inde i den. Måske er damp heller ikke så velegnet

Mit gæt er at pustet er for voldsomt. De rygere der laver
røgringe, puster jo næsten ikke.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 25-09-05 22:20

Hej Bertel

> Mit gæt er at pustet er for voldsomt. De rygere der laver
> røgringe, puster jo næsten ikke.

Nej, ikke for voldsomt, udstødningen fra en stor glødehovede
moter er meget kraftig. Og jeg syntes at kunne fornemme
at du ikke er ryger når du siger at man ikke puster når man
laver røgringe, men som gammel ryger kan jeg fortælle dig
at hemligheden bag gode røgringe er meget korte og meget
kontante kraftige pust, jo kraftigere jo bedre.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-05 22:37

Max skrev:

> moter er meget kraftig. Og jeg syntes at kunne fornemme
> at du ikke er ryger når du siger at man ikke puster når man
> laver røgringe

Jeg er ikke ryger, men har været, og røgringe lavede jeg kun med
mundens 'pust' (det ligner en fisks mundbevægelser), og det samme
gør min datter. Jeg har aldrig set en ryger lave en røgring med
et ordentligt pust.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 25-09-05 22:55

Hej Bertel

> gør min datter. Jeg har aldrig set en ryger lave en røgring med
> et ordentligt pust.

Når man laver "rigtige" røgringe, ja så bevæges munden slet ikke,
kraften i pustet kommer fra lungerne.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 25-09-05 22:24

Hej Bertel

> Mit gæt er at pustet er for voldsomt. De rygere der laver
> røgringe, puster jo næsten ikke.

Måske misforstod jeg det du skriver her, hvis du mener at
pustet er for langvarig når dampen lukkes ud, så kan jeg
godt se at det evt. kan være grunden.

Mvh Max

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-05 22:45

Max wrote:
> Hej Bertel

> Måske misforstod jeg det du skriver her, hvis du mener at
> pustet er for langvarig når dampen lukkes ud, så kan jeg
> godt se at det evt. kan være grunden.

Det kan være der er noget akustik med i det. Et kort pust kombineret med en
resonator som f.eks. et skorstensrør lader til at være effektivt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-05 12:32

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev
> Det lyder spændende, men jeg tænker på min barndoms
> damplokomotiver, og jeg mindes ikke at de producerede røgringe.
> Gad vide hvorfor?

Den rytmiske 'udstødning' har det formål at jage mere luft gennem systemet
og øge forbrændingen. Det må altså blæses ud et sted i bunden af skorstenen,
og vi må så konstatere at det skaber så turbulente forhold at der ikke kan
dannes ringe.

Et sjovt lufteksperiment er iøvrigt at slå på siden af en stor plasticdunk
med et bræt. Man sigter så efter et stearinlys, men det er svært at ramme.
Men rammer man, bliver lyset i den grad 'skudt ud' på flere meters afstand.
Og så sker det med en vis forsinkelse, det ser ret spøjst ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-05 14:49

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> men det er svært at ramme. Men rammer man, bliver lyset i den
> grad 'skudt ud' på flere meters afstand. Og så sker det med en

Det havde jeg en bashøjttaler der kunne, engang. Jeg legede med
basrefleksporte, og prøvede også at fjerne porten helt. I den tilstand kunne
et stortrommeslag afspillet ved passende styrke frembringe sådan et pust,
som man så fik i hovedet lidt tid efter. Det skete kun engang imellem,
og der gik forbavsende længe inden pustet nåede frem. Eller også skød det
bare ved siden af de fleste gange.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 26-09-05 11:51

Ulrik Smed wrote:
> [...]
> som man så fik i hovedet lidt tid efter. Det skete kun engang imellem,
> og der gik forbavsende længe inden pustet nåede frem. Eller også skød det

Der er nogen der har lavet et stykke legetøj der kan skabe den effekt.

http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/toys/729d/

/Andreas

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-05 17:19

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Der er nogen der har lavet et stykke legetøj der kan skabe den
> effekt.
>
> http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/toys/729d/
>
> /Andreas

Haha, herlig non-destruktivt våben! Jeg sad netop og så den kæmpekanon
'Nørd'erne inde på DR havde lavet, det så faktisk fedt ud. Den lille var
også sjov, med de små og meget hurtige ringe der kunne blæse et lys ud på
forbavsende lang afstand. Man får helt lyst til at pjatte med det selv.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-09-05 08:18

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> Men den gør at du kan se, hvordan en ringhvirvel flytter sig. Der
> er sikkert noget mere end 'ringen' der flytter sig, og derfor forbliver

I relativt stille vejr kan man se flotte røg- eller dampringe udendørs.
28. februar 2002 nævnte en 'LR' her i gruppen en "Cirkel sky", 30-50
meter i diameter, nær ved Esbjerg. Det var formodentlig en "bøvs"
fra den høje Vestkraft-skorsten.

Og vulkanen Etna på Sicilien kan blæse nogle meget flotte "røgringe".
Her er et link til et af billederne af en Etna-ring på ca. 200 meter i
diameter:
<
http://www.biostat.umn.edu/~john-c/etnaring

--
'rluf :·)

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-09-05 12:07

Ulrik Smed wrote:
> Jeg mener at have set noget lignende med ringformede bobler der stiger op
> gennem vand. Ringen blev så vidt jeg husker større og større i diameter, og
> samtidig tyndere og tyndere i 'gods-tykkelse'.

Nemlig. Sådan nogle kan man selv lave. Man lægger sig bare på bunden
af et svømmebassin og støder så luften ud på den rigtige måde
(hvordan er svært at forklare). Hvis bassinet er 4 m dybt vil ringen
være cirka 1½ meter i diameter når den når overfladen.
Sjovt nok kan man observere, at hvis man laver to ringe umiddelbart
efter hinanden, så vil den sidste ringe overhale den første på vej
op, ved at den mindsker diamateren og passerere gennem den første
ring, hvorefter diameteren igen udvider sig.
Ringene holder fantastisk godt sammen, men for meget uro i vandet fra
svømmere ødelægger "trylleriet".
Mht. til at "godstykkelsen" mindskes på vejen op, så skal du huske
på at luften også udvider sig på vejen op, og det kompenserer en hel
del.

J.O. (der er god til at lave luftringe)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-05 12:59

Arne Skriver wrote:
> Hvad er det der får en røgring til at "holde sammen"? Den kan bølge og ændre
> form, men den går ikke i stykker.

Den gør vel bare nogenlunde det samme som andre fluider også ville gøre?

Men på væsker er der jo noget der hedder overfladespænding, der
medvirker til at få dem til at holde sammen. Jeg vil tro at det ikke
gælder for luft, fordi molekylerne er ved så høj en temperatur at de
meget hurtigt bevæger sig frem og tilbage imellem hinanden og derfor er
de ikke er indordnet efter hinanden ligesom vand, f.eks. er det ligesom
andre væsker.

Varm luft stiger jo opad og kold luft nedad siger man - er det egentligt
ikke pga. en lavere densitet for varm luft, end den omgivende luft? Dvs.
det er vel nogenlunde den samme effekt, som opdriften der virker på et
skib og får det til ikke at synke?

Derudover så gør (varm) luft vel nogenlunde det samme som en røgring:
Dvs. det er vel en gas, hvor molekylerne bevæger sig så hurtigt at de
ikke kan holde sammen på hinanden. Og når man så i et vindstille sted
giver dem en begyndelseshastighed, så er der ikke noget der bremser dem
eller river dem fra hinanden og de vil da følges ad, vil jeg skyde på?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Vidal

Dato : 25-09-05 15:16

jenspol...@hotmail.com wrote:

> [...]
> Mht. til at "godstykkelsen" mindskes på vejen op, så skal du huske
> på at luften også udvider sig på vejen op, og det kompenserer en hel

Delfiner kan også lave bobleringe, selvom det vist er
undertryksbobler.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-09-05 17:35

Vidal wrote:
> Delfiner kan også lave bobleringe, selvom det vist er
> undertryksbobler.

Undertryksbobler?

Delfiners leg med at lave bobleringe er så vidt jeg ved et
kulturfænomen. Altså det er kun i bestemte flokke at denne adfærd
overleveres til nye generationer.

J.O.

Fra : Vidal

Dato : 25-09-05 20:56

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Undertryksbobler?

Måske lidt unøjagtigt udtrykt? Delfinene skaber et
lokalt undertryk i vandet, som den så putter luft
ind i.

> Delfiners leg med at lave bobleringe er så vidt jeg ved et
> kulturfænomen. Altså det er kun i bestemte flokke at denne adfærd
> overleveres til nye generationer.

Det er ringe af pibe- eller cigaretrøg da også.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-09-05 17:41

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> giver dem en begyndelseshastighed, så er der ikke noget der bremser dem
> eller river dem fra hinanden og de vil da følges ad, vil jeg skyde på?

Ved bobleringe kan man konstatere at der er en kraftig rotation af
luften i bobleringen. Luften i ringen roterer op fra indersiden, hen
over oversiden og ned igen på ydersiden (som hvis man ruller en
eleastik langs en cylinder).
Jeg vil tro at denne rotation er det vigtigste element i at holde
bobleringen sammen, og mon ikke det samme gør sig gældende ved
røgringe.

J.O.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-05 18:45

jenspolsen@hotmail.com wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> [...]
> Jeg vil tro at denne rotation er det vigtigste element i at holde
> bobleringen sammen, og mon ikke det samme gør sig gældende ved

Hvor har du det fra?

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 25-09-05 17:49

Arne Skriver wrote:
> Hvad er det der får en røgring til at "holde sammen"? Den kan bølge og ændre
> form, men den går ikke i stykker.
>
> Arne Skriver

Det er den gamle Newton :) Bevægelsesmængdens bevarelse, om du vil.
Når man en gang har givet luften en masse snurre-energi, så har man
skabt en stabil tilstand - en hvirvel, som kun mister energien meget
langsomt (og således bliver ved med at snurre rundt).

Dette er faktisk en sand plage for fly - en flyvemaskine som lander i
en lufthavn slæber en hvirvel fra hver vingetip, og disse hvirvler kan
blive liggende samme sted i mange minutter. Hvis der så kommer et
lille fly bagefter et meget tungt, så kan det faktisk blive tippet om
på ryggen. For mere om fly og hvirvler, se her :
http://www.pilotfriend.com/flight_training/new_site/aerodynamics/wing%20vortices.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-05 20:19

<cphpeter@gmail.com> skrev
>Hvis der så kommer et
>lille fly bagefter et meget tungt, så kan det faktisk blive tippet om
>på ryggen.

Ret irriterende måde at lande på
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : SvenP

Dato : 25-09-05 19:38

Prøv at se dette prg. om hvirvler http://www.dr.dk/zoom/noerd/arkiv/
Her vise de hvordan røgringene opstår, som lufthvirvler.

Sven

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 25-09-05 20:21

Ikke vanedannende, nej

Fra : Max

Dato : 25-09-05 20:36

Hej

> Ikke vanedannende, nej

Nej, forsvarschefen gjorde det jo kun en gang :(

Mvh Max

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-09-05 21:28

Martin Jørgensen wrote:
> -snip-

> Hvor har du det fra?

Hvilken del af det?
At luften roterer er let at se i de bobleringe jeg selv laver.
At det er rotationen der holder bobleringen intakt er et gæt. Men jeg
har bemærket, at hvis man ikke får ordentlig rotation i bobleringen,
så bliver den hurtigt bare til almindelige bobler.

J.O.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-09-05 21:33

Vidal wrote:

> Måske lidt unøjagtigt udtrykt? Delfinene skaber et
> lokalt undertryk i vandet, som den så putter luft
> ind i.

Det drejer sig så vidt jeg ved kun om de boblespiraler som delfiner
kan lave med et slag med halen, der skaber en hvirvel, som delfinen
derefter fylder med luft fra åndehullet.
Bobleringene blæser delfiner med åndehullet, præcis som vi gør det
med munden.
Der var vist for nogle år siden en artikel om fænomenet i Scientific
American.

> Det er ringe af pibe- eller cigaretrøg da også.

Ja da. Men for de fleste er det ikke så overraskende at kultur
eksisterer som fænomen blandt mennesker, som at det gør det blandt
delfiner.

J.O.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-09-05 21:36

Arne Skriver wrote:
> Hvad er det der får en røgring til at "holde sammen"? Den kan bølge og ændre
> form, men den går ikke i stykker.

Jeg har ikke læst hele tråden grundigt, men i fald ingen har nævnt
set så var denne (?) uges Nørd (på DR) om røgringe. Hvis
du er heldig genudsender de den.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : ASKF

Dato : 26-09-05 00:33

Jens Axel Søgaard ytrede sig i
<43370a28$0$38634$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> med dette:

>Jeg har ikke læst hele tråden grundigt, men i fald ingen har nævnt
>set så var denne (?) uges Nørd (på DR) om røgringe. Hvis
>du er heldig genudsender de den.

Kan evt. ses her <http://www.dr.dk/zoom/noerd/arkiv/> afhængigt af om
ens browser/OS er understøttet.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 25-09-05 13:59

Arne Skriver wrote:
> Hvad er det der får en røgring til at "holde sammen"?
> Den kan bølge og ændre form, men den går ikke i stykker.

En bovbølge efter et skip har også en bestemt form der udbreder sig
dog uden at der er noget bestemt der sørger for at holde den sammen.

En røgring er blot en særlig form for bølge i luft/vand som du kan
lave hvis du har de rigtige start betingelser.

Tager du f.eks. en stor kasse, laver et rundt hul på en 20-30 cm
i diamter i forsiden, erstatter bagsiden med en pose eller stof,
slår du på bagsiden skubber du luft ud igennem hullet, og er kassen
fyldt med røg, kan du se en røgring der bevæger sig væk fra hullet.

Der kan du se en animation af hvordan luften bevæger sig i en
røgring: http://www.amasci.com/amateur/vortgen.html#small

http://www.woodrow.org/teachers/esi/1999/princeton/projects/fluid_dynamics
vortex.html

Desværre kan man ikke lave en firekantet røgring. Too bad really!

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org