ORDER BY - SQL Server
Fra : MKJ

Dato : 24-09-05 09:45

Hej

Jeg har en liste med forskellige størrelser (Str 6, Str 8, Str 10), Når
jeg laver en SELECT bliver de sorteret på denne måde (Str 10, Str 6, Str
8) findes der en måde så de bliver sorteret rigtigt? Listen indeholder
ikke altid størrelser i så tilfælde skal der sorteres alfabetisk.

--
MKJ

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 24-09-05 10:28

MKJ wrote:
> [...]
> 8) findes der en måde så de bliver sorteret rigtigt? Listen indeholder
> ikke altid størrelser i så tilfælde skal der sorteres alfabetisk.

Har du prøvet med "ORDER BY ASC"

Ellers, prøv gerne at give et par eksempler på hvordan dine data typisk
ser ud.

Peter Fløistrup Poulsen

Fra : MKJ

Dato : 24-09-05 13:07

Peter F. Poulsen wrote:
> MKJ wrote:
>
> Har du prøvet med "ORDER BY ASC"
>
> Ellers, prøv gerne at give et par eksempler på hvordan dine data typisk
> [...]

ASC bruger jeg nu, det giver sorteringer som
Eksempel 1:
Str 10
Str 6
Str 8
Eksempel 2:
Blå
Grøn
Rød

Eksempel 2 er jo rigtig nok, men nr. 1 er forkert. Problemet er feltet
er af typen nvarchar og derfor sortere den som den gør.

I eksempel 1 kunne man bruge "order by LEN([text]) asc, [text] asc" det
giver den rigtige sortering (Str 6, Str 8, Str 10), men så bliver
sorteringen i eksempel 2 forkert (Blå, Rød, Grøn)

Det jeg eftersøger er nok en eller anden funktion der kan lave en
sortereing der er lidt "klogere". Måske med en temp table?

--
MKJ

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-05 07:50

MKJ skrev:

> Eksempel 1:
> Str 10

> Eksempel 2:
> Blå

For mig at se er dit grundproblem at du gemmer forskellige
oplysninger i samme felt. Størrelse og farve er to forskellige
egenskaber, derfor bør de ligge i hvert sit felt.

Hvis størrelsen er numerisk, skal feltet til størrelse være af
typen tal for at sorteringen bliver korrekt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 24-09-05 11:59

MKJ wrote:
> [...]
> 8) findes der en måde så de bliver sorteret rigtigt? Listen indeholder
> ikke altid størrelser i så tilfælde skal der sorteres alfabetisk.

Jeg gætter på, at du har gemt dine data i en strengtype. Derfor sorterer
basen faktisk dine resultater korrekt. Måske burde du have valgt en
nummerisk datatype til at gemme størrelserne i?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-05 13:02

"MKJ" wrote

> [...]
> 8) findes der en måde så de bliver sorteret rigtigt? Listen indeholder
> ikke altid størrelser i så tilfælde skal der sorteres alfabetisk.

Hvordan ser dine data ud når de ligger i tabellen?

Jeg vil formode at du kan løse problemet ved at lave foranstillede nuller
til feltets længde
Ved alphanumeriske data så gør du ingenting

Fx
-- -------------------
CREATE Function fn_ZeroFill (@Param VarChar(255), @Len Int)
Returns VarChar(255)
AS
BEGIN

Declare @Data VarChar(255)

SET @Data = LTrim(RTrim(@Param))

IF IsNumeric(@Data) = 0
RETURN @Data
-- END IF

IF Len(@Data) >= @Len
RETURN @Data
-- END IF

RETURN replicate('0', @Len - Len(@Data)) + @Data
END
Go
-- -------------------

select dbo.fn_ZeroFill(' 80', 10)
Go
-- -------------------

- Peter

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-09-05 17:28

On Sat, 24 Sep 2005 10:45:22 +0200, MKJ <m@ds.dk> wrote:

> [...]
> 8) findes der en måde så de bliver sorteret rigtigt? Listen indeholder
>ikke altid størrelser i så tilfælde skal der sorteres alfabetisk.

Prøv med:
ORDER BY Len(felt), felt

/Jan

Fra : Jan Bachman