Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
hvor kommer penge fra ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 23-09-05 19:28

hej
hver gang penge skifter hænder (løn, handel osv ) skal man jo i princippet
betale skat og moms osv.. derved lander alle pengene før eller siden hos
statskassen. og forsvinder derved ud af de danske borgeres hænder. staten
giver helst ikke ret meget tilbage.
kan det virkeligt passe at det er sort arbejde, bistandsklienter og
pensionister osv der holder hjulene igang.. altså folk der modtager penge af
staten på enten den ene eller anden måde.(bortset fra den der arbejder sort)
nationalbanken der trykker sedler og mønter forærer jo ikke bare pengene. og
de bliver heller ikke bare smidt i fabrikker som giver os løn for at arbejde
der.
fabrikker skaffer naturligvis penge til landet ved at sælge en vare ud af
landet.. men de penge skal jo også komme et sted fra.
altså, jeg kan se pengestrømmen ud af vores hender. men jeg kan ikke se helt
hvordan pengene kommer ind i systemet igen. (bortset fra bistandsklienter og
pensionister. men det kan da ikke være i nærheden af de beløb som vi andre
betaler i skatter,moms og andre afgifter )
nogen forklaring på det ??

klaus nielsen

Fra : Peter H

Dato : 23-09-05 19:49

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bistandsklienter og pensionister. men det kan da ikke være i nærheden af
> de beløb som vi andre betaler i skatter,moms og andre afgifter )

Staten får penge ind og betaler dem ud igen, bl.a. til de nævnte grupper du
er inde på men først og fremmest betaler de for det offentlige, dvs
offentlige ansattte i kommuner, skoler, pædagoger, læger på hospitaler alt i
alt ca 1 mio off ansatte (udover 900000 på overførselsindkomst). Så betaler
staten for bygning af veje, biblioteker, hospitaler, skoler, børnehaver,
militæret så pengene pumpes ud igen, og nogle milliarder betales hvert år i
renter for lån fra Anker Jørgensens tid og måske andre.

Et bedre svar kan du få bedre end af mig, nemlig i regeringens finanslov
hvor et budget er forsøgt skruet sammen.
Jeg mener tit jeg har set en lagkage i TV over statens udgifter og der
dækker overførselsindkomster (bistand, Akasse ...) ca 20-40% af de samlede
udgifter mener jeg, så de øvrige 60-80% dækker det at drive det offentlige,
især sundhed mener jeg tager 11% af det offentlige budget hvor andre lander
anvender 12-14% og heraf en diskussion hvorfor vi I Danmark skal have et
ringere sunhedsvæsen end de lande vi sammenligner os med.

Og de 11% til sundhed går til læger, tandlæger, hospitaler, lønninger, køb
af udstyr, medicin mmm

Jeg ved ikke hvor de største udgifter er fra det offentlige, men kunne være
overførselsindkomster, men de penge kommer tilbage igen i form af skatter og
øget forbrug der mindsker arbejdsløsheden og så er vi ovre i det politiske
om dette nu også er helt korrekt ...

Peter H

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-09-05 22:33

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Et bedre svar kan du få bedre end af mig, nemlig i regeringens
> finanslov hvor et budget er forsøgt skruet sammen.

Lagkagen kan findes her

http://www.fm.dk/db/filarkiv/11990/Klartilfremtiden_Finanslovforslaget_
2006.pdf

Se de sidste sider.

mvh
Poul Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-09-05 21:40

klaus nielsen wrote:

> [...]
> statskassen. og forsvinder derved ud af de danske borgeres hænder. staten

Det er vist en misforståelse - hvor tror du statsgælden kommer fra?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/