Ulovligt at sælge?
Fra : Per

Dato : 23-09-05 17:19

Hej NG!

Fulgte lige en anden tråd her i grp., hvor man svinede hinanden til - og
deraf fik jeg en forståelse af, at det ikke er lovligt at sælge de fisk man
fanger som lystfisker.

ER dette korrekt opfattet?

Må jeg sælge de fisk jeg fanger med min fiskestang? - Må jeg give dem væk?

Jeg kan fange rigtig mange fisk når jeg er ude med båd - og det virker da
vanvittigt hvis de ikke må sælges.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-05 18:04

> ER dette korrekt opfattet?

Ja. Du må ikke omsætte lystfiskerfanget fisk.

> Må jeg sælge de fisk jeg fanger med min fiskestang? - Må jeg give dem
> væk?

Giv dem væk. Det gør jeg, og modtagerne bliver glade for at få lidt frisk
klasse1-fisk.

> Jeg kan fange rigtig mange fisk når jeg er ude med båd - og det
> virker da vanvittigt hvis de ikke må sælges.

Så bliv erhvervsfisker, hvis det er så vigtigt for dig at tjene penge på din
fangst.

Vi andre har glæden ved selve fiskeriet, og nogle gange ved at se, hvordan
andre bliver glade for at modtage lidt gratis, friskfanget fisk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/21/05)

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 23-09-05 19:12

> [...]
>
> Vi andre har glæden ved selve fiskeriet, og nogle gange ved at se, hvordan
> andre bliver glade for at modtage lidt gratis, friskfanget fisk.

Altså jeg har lidt svært ved at se den store forskel.
Den ene fanger flere fisk end han kan bruge og sælger dem og den anden
fanger også flere fisk end han kan bruge og dem forærer han så væk.

Og når du siger "vi andre har glæden ved selve fiskeriet" hvor ved du fra at
Per ikke har den samme? Hvorfra ved du at Per ikke har den samme oplevelse
som du ved du ved at sælge billig/friskfanget fisk.
Der står intetsteds at han fisker for omsætningens skyld, gør der?
Personligt ser jeg overhovedet ingen forskel, begge fanger flere fisk end de
selv kan bruge, end of story.
Lovens bogstav i denne sammenhæng, well.......
Iøvrigt tror jeg at fiskene der bliver fanget er bedøvende ligeglade med om
de bliver ombragt af en erhversfisker eller en lystfisker.

Michael Christoffersen

Fra : ASKE

Dato : 23-09-05 21:38

Det der er tanken med forbudet er at du som lystfisker ikke må konkurrere
med erhvervsfiskerne som jo skal leve af deres fiskeri, hvis du fanger mange
fisk, så behold dem du skal bruge og sæt resten fri igen,
Catch and release som englænderne siger
venlig hilsen @ske

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 23-09-05 21:46

Hej Per

> [...]
>
> ER dette korrekt opfattet?
>
> Må jeg sælge de fisk jeg fanger med min fiskestang? - Må jeg give dem væk?

Der er omsætningsforbud i Danmark for al fisk, der ikke er fanget af
registrerede erhvervsfiskere eller bierhvervsfiskere. I princippet gælder
det faktisk også, hvis du giver fisken væk. Princippet er, at lystfiskere og
fritidsfiskere ikke må fange mere end til eget forbrug. Omsætningsforbudet
har efterhånden eksisteret i en del år, og det fremgår af materialet, som er
vedhæftet girokortet til fisketegnet.

> Jeg kan fange rigtig mange fisk når jeg er ude med båd - og det virker da
> vanvittigt hvis de ikke må sælges.

Så må du vel bare gøre som alle andre: sæt det ud, du ikke skal bruge, eller
stop med fiskeriet, når du har nok.

Fra : Thomas

Dato : 24-09-05 07:36

Hvor er det, at der står at man ikke må forære sin fangst væk?
Hilsen
Thomas

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 24-09-05 08:49

Hej Thomas

"Thomas" <Thomas@wunderfullspam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor er det, at der står at man ikke må forære sin fangst væk?

I fiskerilovens §3 pkt 4 står den juridiske definition på omsætning:

"Omsætning m.v.: Forhandling, opbevaring, transport, behandling,
erhvervelse, modtagelse, overdragelse og import af fisk i Danmark og
samhandel med og eksport af fisk, der finder sted fra Danmark."

og i §86 kommer så forbudet mod omsætning:

"Kun personer, virksomheder og selskaber, som har en bevilling hertil
udstedt af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, må drive
selvstændig virksomhed med førstegangsomsætning af fisk, hvorved forstås
omsætning m.v., jf. § 3, nr. 4, af fisk i første omsætningsled......."

Dvs, at når du overdrager fisk er det omsætning, også selv om du ikke
modtager en modydelse.

Knæk & Bræk

Steen Lindkvist Nielsen
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Thomas

Dato : 24-09-05 09:23

Hej Steen,
Jeg er ikke sikker på, at du kan slutte det når det gælder en lystfisker der
forærer naboen en fisk han har fanget. Loven tager jo udgangspunkt i
"omsætning" dvs. handel i vid udlægning. Jeg vil gerne se en retsafgørelse
før jeg godtager din generelle fortolkning. Din udlægning gør det jo
strafbart at aflevere sin torsk til konen til tilberedning! For ikke at tale
om den uheldige kystfisker der ikke fik noget, men som får en ørred af en
kammerat der fangede 2 den dag. Jeg tror ikke at lovgiverne havde tænkt sig
at forbyde gavmildhed.
Jeg er ked af det, men jeg ser intet i loven der forhindrer en lystfisker at
forære en fisk væk.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-09-05 22:07

Thomas wrote:

> Hej Steen,
> Jeg er ikke sikker på, at du kan slutte det når det gælder en lystfisker der
> forærer naboen en fisk han har fanget.

Hvorfor læser du ikke loven, eller i det mindste de afsnit fra loven, som
er citeret i denne tråd.

Hensigten med omsætningsforbudet er netop, at lave en begrænsning, så
lystfiskere og fritidsfiskere kun må fiske til deres eget forbrug.

Ethvert ejerskift er i princippet en omsætning af fangsten. Og loven er
egenlig temmelig klar på det punkt, hensigten er nemlig, at forhindre
sort handel med fisk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas

Dato : 25-09-05 06:20

Det er lige præcis det jeg gør. Og der står ingen steder at kun fangeren må
have glæde af sin fangst. Hensigten med loven er at undgå at fritisfiskere
og lystfiskere sælger/bytter fangsten væk. Baggrunden var (relativt) store
fangster af torsk og ørreder, der blev handlet sort eller indleveret til
auktioner. Det problem varetages i loven. At en fisker giver en fisk væk er
ikke forbudt. Din og Steens generelle udlægning af teksten er absurd.
Hilsen
Thomas

Fra : M Jensen

Dato : 26-09-05 09:08

Hej der...

Må man så heller ikke invitere naboen over på kogesild man selv har fanget?
Det er vel også en slags "overlevering"

M Jensen

Fra : Jorn Christensen Koc~

Dato : 26-09-05 15:56

"Thomas" <Thomas@wunderfullspam.dk> wrote in message
> [...]
> indleveret til auktioner. Det problem varetages i loven. At en fisker
> giver en fisk væk er ikke forbudt. Din og Steens generelle udlægning af

Tja , det er mulig du synes det er absurd ... men ikke desto mindre er det
korrekt udlægning !
Knæk og bræk , jørn

Fra : Thomas

Dato : 26-09-05 17:07

Sikker?
Citat fra Fiskeridirektoratets folder:

"OMSÆTNINGSFORBUD

Lyst- og fritidsfiskere må ikke sælge

fangsten. Der gælder med andre ord

et "omsætningsforbud". Salg af fangst

af fisk er forbeholdt personer eller

selskaber, der er registreret som

berettigede til at drive erhvervsmæssigt

fiskeri."

Og brevet med plastkortet stod der (sidst det blev udsendt):

"Kun erhvers- og bierhvervsfiskere må omsætte fangsten fra deres fiskeri mod
vederlag."

Det er vel en klar udlægning fra direktoratets side... Hvis det var forbudt
at give fisk væk, var det vel nævnt i her.

I loven §86 står der:

"Stk. 4. Ministeren kan bestemme, at reglerne for førstegangsomsætning af
fisk også skal omfatte afsætning af egen fangst eller opdræt direkte til
forbruger, til eksport eller samhandel."

Det er, såvidt jeg kan se af bekendtgørelserne ikke sket.

Hilsen

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-05 19:01

> Tja , det er mulig du synes det er absurd ... men ikke desto mindre
> er det korrekt udlægning !

Og det bygger du på hvad? Har du nogle retslige afgørelser, der understøtter
din påstand, eller gætter du bare?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : carsten.beck@post.dk

Dato : 26-09-05 16:29

Uden at ville deltage i diskussionen vil jeg sige, at jeg savner en
oplysningskanal i de offentlige medier.
Tidligere havde vi noget, som hed OBS - Oplysninger til Borgere og
Samfund, tror jeg nok, det hed!
Diskussionen her i tråden illustrerer jo tydeligt, at der i Danmark
indføres offentlige regler, som man ikke informerer
interessenterne/offentligheden om!
Så siger man samtidig, at vi lever i et informationssamfund - det
burde kunne gøres bedre!!

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-09-05 17:11

<carsten.beck@post.dk> skrev i en meddelelse

[...]
Vil lige give min mening tilkende også, hvis du løser fisketegn læser du vel
også de ting du er underlagt i loven, samme princip som et kørekort her
læser du i færdselsloven ved fisketegn skal du dog ikke op til prøve, vent
lidt det var måske en god ide
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-09-05 19:12

carsten.beck@post.dk wrote:

> [...]
> interessenterne/offentligheden om!
> Så siger man samtidig, at vi lever i et informationssamfund - det

Du kan jo foreslå Fiskeriministeriet, at de laver noget informativt om
emnet på deres hjemmeside.

Alternativt kan du bede Danmarks Sportsfiskerforbund om at belyse
lovgivningen, som er særdeles relevant for alle dets medlemmer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : SEJ

Dato : 10-10-05 19:07

det er korrekt de ikke må sælges, men foræres væk