Seriøs router
Fra : time_error@hotmail.c~

Dato : 23-09-05 17:08

Hej
Vi er omkring 20 brugere i en mindre ejendom, der deler en 10 Mbit
ADSL. Pt. har vi en DLink 604 - den kan simpelthen ikke klare presset.

Kan nogle anbefale en seriøs router, der kan håndtere mange brugere
og en stor mængde trafik uden at miste pusten.

Den skal selvfølgeligt supportere alle de "normale" protokoller, men
ikke nødvendigvis QoS, avanceret overvågning, ect.

Tak
/Jonas

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-09-05 17:33

2005-09-23 time_error@hotmail.com wrote
> [...]
>
> Den skal selvfølgeligt supportere alle de "normale" protokoller, men
> ikke nødvendigvis QoS, avanceret overvågning, ect.

Er en gammel PC med Linux/*BSD en option?

/Morten

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 23-09-05 17:46

> [...]

>Den skal selvfølgeligt supportere alle de "normale" protokoller, men
>ikke nødvendigvis QoS, avanceret overvågning, ect.

Gamle pc'er + 2 netkort + M0n0Wall

Thomas Bøjstrup Johansen

www.tooms.dk - My website
www.swug.dk - Sjælland Windows User Group

Fra : Niklas Petersen

Dato : 23-09-05 19:31

Vi har en Cisco 2620, problemet med den har tidligere været at den løb
tør for RAM pga. for mange nat-entries. Det var så fordi den som
standard gemmer entries i 24 timer. Det kunne være at en ændret
indstilling af NAT timeout ville kunne løse problemet? Jeg kender intet
til d-link routeren, så det er kun et forslag.

> Gamle pc'er + 2 netkort + M0n0Wall
Jeps, det vil jeg også forslå. m0n0 er meget nem at sætte op og kan køre
på næsten enhver udtjent PC. Den kan desuden køre fra en CD-ROM, så det
er utroligt nemt at teste om det virker som ønsket, før man sætter noget
permanent op.

Prøv det, prøv det

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 01:18

"Niklas Petersen" <spam@vestermarken.net> skrev

> [...]
> på næsten enhver udtjent PC. Den kan desuden køre fra en CD-ROM, så det
> er utroligt nemt at teste om det virker som ønsket, før man sætter noget

Kan det kører på en 486 eller hvad er mindstekravene?

jeg skal også have en ny router, som ikke må koste en formue, men som
omvendt er lidt bedre end min billige topcom.

Den skal kunne kører PPPoP og skal kunne håndtere min web, mail og ftp
server.

Hvordan er sikkerheden på det, du foreslår, og er der NAT og alt det, der
normalt er i en almindelig router?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 04:14

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Kan det kører på en 486 eller hvad er mindstekravene?

Det fandt jeg selv ud af.

Men igen, er der nogle sikkerhedsmæssige aspekter, som man skal være
opmærksom på i forhold til en rigtig router?

Claus

Fra : Niklas Petersen

Dato : 25-09-05 12:31

Claus Tersgov wrote:
> jeg skal også have en ny router, som ikke må koste en formue, men som
> omvendt er lidt bedre end min billige topcom.
Denne løsning er jo kun rigtigt billig, hvis du allerede har en
overskydende maskine stående. Skal det være rigtig stabilt, bør man købe
et compact flash kort og en IDE adapter, da konfigurationen ellers vil
være placeret på en floppy, som før eller siden går i udu. Du kan
selvfølgelig oxo bare sørge for altid at have en backup af din
konfiguration.

Alt efter størrelsen af maskinen, kan der også være et problem med at en
computer bruger mere strøm og støjer mere end en rigtig router.

> Den skal kunne kører PPPoP og skal kunne håndtere min web, mail og ftp
> server.
Jeg kender ikke til PPPoP, så det kan jeg ikke svare på.

Hvis du mener at der skal være adgang til din web/mail/ftp server, så er
det jo bare at oprette NAT entries/port forward til din server. m0n0wall
har ikke nogen harddisk, så hvis du mener at du skal kunne køre
web/mail/ftp fra samme maskine som m0n0, så kan det ikke lade sig gøre.

> Men igen, er der nogle sikkerhedsmæssige aspekter, som man skal være
> opmærksom på i forhold til en rigtig router?

Jeg er ikke i stand til at vurdere, om en m0n0wall maskine er mindre
sikker end en "rigtig" router, hvis det er er hvad du spørger om - måske
andre kan vurdere det?

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 19:25

> [...]
>
> Den skal selvfølgeligt supportere alle de "normale" protokoller, men
> ikke nødvendigvis QoS, avanceret overvågning, ect.

en Zyxel Zywall 35 har jeg gode erfaringer med, den er også til at
betale sig fra...

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 21:46

<time_error@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Svar:

Spørgsmålet er om I ikke også skal have noget styring til sådan en lille
forbindelse til så mange brugere. Jeg tænker på noget Netlimiter der sikrer
alle nogenlunde lige meget tilgang til internettet således at en eller flere
brugere ikke kan lægge forbindelsen ned i en timelang download af et eller
andet.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 17:57

<time_error@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan nogle anbefale en seriøs router, der kan håndtere mange brugere
> og en stor mængde trafik uden at miste pusten.

Kig evt på enten en Cisco PIX 506 eller en Cisco 1800 router. De burde begge
kunne håndtere presset.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk