Erfaringer med Opera til "almindelige
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-05 10:49

Hej alle,

Jeg overvejer kraftigt at installere nyeste version af Opera hos noget
familie, som erstatning for Internet Explorer (vidst version 5.5). Det
eneste jeg kan forestille mig kan give lidt problemer, er netbank hvor
der bruges Portalbank systemet fra SDC. Er der nogen der har brugt,
eller bruger, dette netbank-system i Opera, og derfor kan fortælle om
evt. problemer forbundet med det?

Maskinen er af ældre dato, men bruges kun til lidt internet og e-mail,
så det er svært at overtale brugeren til at bruge penge på en hurtigere
maskine. En overgang prøvede jeg at installere Firefox på maskinen, men
den var alt for langsom i opstart (vi snakker minutter) – sammenlignet
med den indbyggede IE.

Jeg vil mene at Opera nok er knap så langsom, og nu da den er blevet
reklamefri virker den som et fornuftigt bud på en afløser. Problemet med
den nuværende IE er bl.a. stabiliteten, hvor browseren ofte låser eller
går ned, og ikke mindst sikkerheden, eller mangel på samme, som jeg er
lidt nervøs for.

Det er brugere uden større teknisk indsigt, men Opera virker nogenlunde
nem at gå til, så mon det bliver et problem, hvis altså netbank virker
uden problemer. Er der mon andre herinde der har valgt Opera til deres
familie/bekendte og vil dele ud af lidt erfaring?

Er det en god idé, eller vil man komme til at yde frivillig
telefonsupport de næste mange måneder? :)

På forhånd mange tak.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 18:49

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej alle,

hej

> [...]
> der bruges Portalbank systemet fra SDC. Er der nogen der har brugt,
> eller bruger, dette netbank-system i Opera, og derfor kan fortælle om

Mit indtryk er at langt de fleste banker har fået tilrettet deres
netbankløsninger. Har ikke lige kendskab til denne netbank løsning, men
Opera vil ikke havde større problemer end andre alternative browsere.

> [...]
> maskine. En overgang prøvede jeg at installere Firefox på maskinen, men
> den var alt for langsom i opstart (vi snakker minutter) - sammenlignet

IE starter så forholdvis meget hurtigere fordi den er en del af windows.
Der findes en preloader udvidelse til firefox, som vil gøre den hurtigere
at starte.

> Jeg vil mene at Opera nok er knap så langsom, og nu da den er blevet
> reklamefri virker den som et fornuftigt bud på en afløser.

Ja er helt klart et stort fremskridt at Opera er blevet reklamefri.
Personligt bruger jeg Firefox, bryder mig generelt ikke om Opera, som jeg
dog også har installeret. Synes Opera er overfyldt med en masse
funktioner jeg normalt ikke bruger, men lettede da lidt på det da jeg fik
omarrangeretd diverse værktøjslinjen så dan ligner Firefox

<Problemet med
> den nuværende IE er bl.a. stabiliteten, hvor browseren ofte låser eller
> går ned, og ikke mindst sikkerheden, eller mangel på samme, som jeg er
> lidt nervøs for.

Sikker på maskinen er virus og spywarefri? Oplever ikke IE specielt
ustabil, men måske fordi jeg nærmest så godt som aldrig bruger den.

> Er det en god idé, eller vil man komme til at yde frivillig
> telefonsupport de næste mange måneder? :)

Tror jeg ikke du gør, men klart kræver den en del tilvending. Som
tidligere nævnt finder jeg dog Firefox mere enkelt at gå til

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-05 09:04

CS skrev:

> Mit indtryk er at langt de fleste banker har fået tilrettet deres
> netbankløsninger. Har ikke lige kendskab til denne netbank løsning, men
> Opera vil ikke havde større problemer end andre alternative browsere.

Det er også mit indtryk, og SDC's løsning virker da også med Firefox,
men det er så også mit indtryk at Firefox understøtter dårlig HTML bedre
end Opera gør. Der findes dog også undtagelser, som f.eks. Applus Bilsyn
der virker fint i Opera, og ikke i Firefox (kildekoden er nu også ret
alternativ, med stort overforbrug af javascript).

SDC's Portalbank derimod bygger på java, så det handler nok mest om hvor
god Opera er til at håndtere java? Det har jeg meget lidt erfaring med.

Jeg har selv Opera installeret og bruger den ved udvikling af websider,
ikke mindst sider henvendt til mobile brugere, hvor jeg godt kan lide
dens "small screen" visning. Samtidig er Opera en af de få browsere der
understøtter visning af WAP-sider, hvilket også er ganske praktisk.

> IE starter så forholdvis meget hurtigere fordi den er en del af windows.
> Der findes en preloader udvidelse til firefox, som vil gøre den hurtigere
> at starte.

Ja, jeg kender godt IE's hemmelighed på det punkt, men jeg var ikke klar
over at der fandtes en preloader til Firefox. Den vil jeg se nærmere på,
dog synes jeg generelt Firefox virker lidt mere "tung" i det, end Opera.

> Synes Opera er overfyldt med en masse funktioner jeg normalt ikke
> bruger, men lettede da lidt på det da jeg fik omarrangeretd diverse
> værktøjslinjen så dan ligner Firefox

Selvfølgelig er det noget af en omvæltning fra IE, men faktisk synes jeg
at IE ser mere rodet ud i standardopsætningen – tænk bare på alle de
ikoner der er over adressefeltet, med masser af ting de fleste aldrig
gør brug af. Personligt foretrækker jeg det mere simple udseende, hvor
kun lige de helt nødvendige knapper, som man rent faktisk bruger, er
inkluderet. Men det er, som du selv siger, rart at man kan tilpasse
knapper og værktøjslinjer efter behov.

> Sikker på maskinen er virus og spywarefri? Oplever ikke IE specielt
> ustabil, men måske fordi jeg nærmest så godt som aldrig bruger den.

Sidste gang jeg havde den under behandling var den i hvert fald, men det
er selvfølgelig noget jeg vil tjekke. Det er mange år siden jeg selv
brugte IE som standardbrowser, men mine minder fra dengang er ikke så
pokkers langt fra det jeg nu får fortalt om dens stabilitet, og nu er
det så vidt jeg husker også en ældre udgave af IE, da det er begrænset
hvor ny en udgave man kan få lov til at installere på maskinen (Win98).

> Tror jeg ikke du gør, men klart kræver den en del tilvending. Som
> tidligere nævnt finder jeg dog Firefox mere enkelt at gå til

Ja, jeg har skam også selv anbefalet Firefox til mange, og har den selv
installeret (jeg bruger også Thunderbird til news), så jeg har intet
imod den. Opera virker bare som en bedre mulighed i dette tilfælde,
bl.a. fordi jeg synes den føles lidt hurtigere og mere optimeret, og så
kunne det indbyggede e-mail-program muligvis også benyttes, for at samle
det hele i ét program.

Men nu må vi se, om ikke andet kunne jeg godt tænke mig at prøve Opera
på maskinen, bare for at se om den er langsommere end IE, så det er
muligt jeg lister den ind ved mit næste besøg :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-05 10:14

Michael Rasmussen skrev:

> SDC's Portalbank derimod bygger på java, så det handler nok mest om hvor
> god Opera er til at håndtere java? Det har jeg meget lidt erfaring med.

Java håndteres af Suns moduler. Det er ikke Operaspecifikt.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 10:23

> [...]
> Bilsyn der virker fint i Opera, og ikke i Firefox (kildekoden er nu
> også ret alternativ, med stort overforbrug af javascript).

Du har sikkert ret, har dog ikke noget indtryk af det selv. Bruger
udelukkende firefox til surfing. Opera har jeg lige for at tjekke at mine
sider virker når jeg en sjælden gang koder noget.

> [...]
> dens "small screen" visning. Samtidig er Opera en af de få browsere der
> understøtter visning af WAP-sider, hvilket også er ganske praktisk.

Så avanceret er min udvikling ikke. En lille simpel forsamlingshus side

> [...]
> klar over at der fandtes en preloader til Firefox. Den vil jeg se
> nærmere på, dog synes jeg generelt Firefox virker lidt mere "tung" i

Bruger ikke preloader selv, men mange som har glæde af den.

> [...]
> faktisk bruger, er inkluderet. Men det er, som du selv siger, rart at
> man kan tilpasse knapper og værktøjslinjer efter behov.

Ja IE er slem hvad angår ubrugelige knapper, eller knapper man aldrig
bruger. Synes dog også der et overvæld af knapper i Opera som standard

> [...]
> er det så vidt jeg husker også en ældre udgave af IE, da det er
> begrænset hvor ny en udgave man kan få lov til at installere på

Mener da vi havde IE 6 på vores sidste win98 maskine. En hel lettelse
ikke at skulle vedligeholde den længere.

Smag og behag

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-05 17:24

"CS" <askmeforanaddress> posting:

<http://www.itu.dk/~chr/temp/opera.png> ?

--
What is life, except excuse for death,

--== http://www.better-browser.info ==--

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 19:25

"Christian Bohr-Halling" <nospam@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> "CS" <askmeforanaddress> posting:

> <http://www.itu.dk/~chr/temp/opera.png> ?

Jeps sådan så den ud i standard.

http://csnet.dk/opera.jpg

Kan man virkelig ikke sætte den op til kun at vise værktøjslinjen med
tabs, når der er mere end en side åben?

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-05 19:34

"CS" <askmeforanaddress> posting:

>Jeps sådan så den ud i standard.
>http://csnet.dk/opera.jpg

Overvæld af knapper? Der er 6 dér. Der er 7 i ff.

I øvrigt er der normalt 8 knapper i Opera. Jeg kan se, du har
fjernet affaldsbøtten med mulighed for at genåbne lukkede sider.

>Kan man virkelig ikke sætte den op til kun at vise værktøjslinjen med
>tabs, når der er mere end en side åben?

Det er en smagssag. Jeg har altid tænkt det omvendt, når jeg har set
ff. Det er yderst, synes jeg, irriterende at der på den måde kommer
og går en værktøjslinje.

Du kan jo slå den helt fra og bruge ctrl+skift.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 19:54

> "CS" <askmeforanaddress> posting:

> Overvæld af knapper? Der er 6 dér. Der er 7 i ff.

Ja plus alt det som normalt dukker op når man trykker "ny side", som også
var på det du henviste til (som også er væk i min)

> I øvrigt er der normalt 8 knapper i Opera. Jeg kan se, du har
> fjernet affaldsbøtten med mulighed for at genåbne lukkede sider.

Se ovenfor

> Det er en smagssag. Jeg har altid tænkt det omvendt, når jeg har set
> ff. Det er yderst, synes jeg, irriterende at der på den måde kommer
> og går en værktøjslinje.

Et enkelt flueben, og den vil altid være der i Firefox. Men ja måske en
smagssag

> Du kan jo slå den helt fra og bruge ctrl+skift.

Jaeh, men vil nu også gerne kunne se hvad jeg har åbnet

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-05 19:58

"CS" <askmeforanaddress> posting:

>Jaeh, men vil nu også gerne kunne se hvad jeg har åbnet

Nå, det ser man måske ikke i ff ved ctrl+tab? :)

(jeg fik vist skrevet forkert tidligere... mente ikke ctrl+skift,
men ctrl+tab)

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 09:31

> "CS" <askmeforanaddress> posting:

> Nå, det ser man måske ikke i ff ved ctrl+tab? :)

Øhh nu var pointen jo jeg ville have fanebladslinjen, når der var mere
end en tab.

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 23-09-05 23:25

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> den nuværende IE er bl.a. stabiliteten, hvor browseren ofte låser eller
> går ned, og ikke mindst sikkerheden, eller mangel på samme, som jeg er

Min erfaring med Opera er, at den er overordentlig stabil. Og når jeg
oplever et systemnedbrud (som ikke er Operas skyld), husker Opera alle
åbne tabs og åbner dem som default næste gang jeg åbner browseren.

Opera er også let og hurtig, både i opstart og navigation.

> [...]
> uden problemer. Er der mon andre herinde der har valgt Opera til deres
> familie/bekendte og vil dele ud af lidt erfaring?

De mange finesser kræver lidt tålmodighed at lære, og dem vil din
familie ikke få glæde af ud fra din beskrivelse.

På nær måske den excellente skalerings-funktion, hvor man både kan
skalere billeder og tekst op og ned (andre skalerer kun teksten).

> Er det en god idé, eller vil man komme til at yde frivillig
> telefonsupport de næste mange måneder? :)

Jeg anbefaler ikke andre browsere end Internet Explorer til folk uden
særlig interesse for IT og forskellige applikationer til surfing osv.

Tidligere har jeg anbefalet andre, men flertallet som jeg har anbefalet
at bruge Opera eller Firefox, er gået tilbage til Internet Explorer.
Ikke pga. gamle vaner, men fordi der var for mange sider, som Opera og
Firefox ikke kunne vise rigtigt. Og her taler jeg ikke om netbank, men
om alle mulige sider fra biblioteket til Arlas opskrifter m.m.

I de fleste tilfælde skyldes det fejl i koden på disse sites, som er
skrevne til Internet Explorer. I andre tilfælde skyldes det
tilsyneladende at der er nogle sikkerheds-funktioner, som brugerne ikke
kan finde ud af at slå fra/give lov til at se den pågældende side.

Begge typer problemer skyldes vel dårlig kodning af disse websites. Og
det er nok desværre noget vi må leve med meget lang tid endnu.

Så mit råd ville være at din familie skal fortsætte med Internet
Explorer. På en lille/langsom maskine og med kun små behov for browsing
vil det ikke være umagen værd at bruge tid og energi på at lære en ny
browser og dens problemer at kende. Og den uerfarne bruger vil ikke
kunne gennemskue, hvorfor fejlen opstår, når en side ikke vises rigtigt.

Mikkel
--
Gør et filmkup - aktuelle tilbud på spanske dvd'er
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-05 09:48

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Min erfaring med Opera er, at den er overordentlig stabil. Og når jeg
> oplever et systemnedbrud (som ikke er Operas skyld), husker Opera alle
> åbne tabs og åbner dem som default næste gang jeg åbner browseren.

Det lyder dæleme smart, det var jeg slet ikke klar over.

> Opera er også let og hurtig, både i opstart og navigation.

Ja, det håber jeg også kan mærkes på en lidt ældre maskine, det er da et
forsøg værd, synes jeg.

> De mange finesser kræver lidt tålmodighed at lære, og dem vil din
> familie ikke få glæde af ud fra din beskrivelse.

Nej, det bliver nok i den simple ende m.h.t. udnyttelse af finesserne,
men det er så heller ikke den primære grund til valget.

> På nær måske den excellente skalerings-funktion, hvor man både kan
> skalere billeder og tekst op og ned (andre skalerer kun teksten).

Ja, den synes jeg også selv er ret fiks.

> [...]
> Firefox ikke kunne vise rigtigt. Og her taler jeg ikke om netbank, men
> om alle mulige sider fra biblioteket til Arlas opskrifter m.m.

Ok, ja det er en lidt trist grund. Mit eget indtryk er dog at det går
fremad med kvaliteten af siderne. Nu bruger jeg selv en "alternativ"
browser i min dagligdag, og jeg synes da der bliver længere mellem
siderne der kun kan ses i IE, men det kommer selvfølgelig også helt an
på hvilke sider man besøger...

> Begge typer problemer skyldes vel dårlig kodning af disse websites. Og
> det er nok desværre noget vi må leve med meget lang tid endnu.

Ja, men jeg tror også der er lidt "hønen og ægget" problematik over det.
Hvis flere begynder at bruge andre browsere, som Opera, så vil de kære
IE-fikserede webudviklere vel med tiden blive tvunget til at følge de
fælles standarder bedre, så alle kan få adgang til siderne. Jeg har tit
taget mig til hoved over tåbelige løsninger, der afholder alle ikke-IE
brugere fra at se et givent websted.

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det en ældre version af IE de har
installeret på deres maskine nu, og den tror jeg faktisk også der er
visse sider der ikke understøtter. Jeg har i hvert fald flere gange fået
frustrede opkald fra dem om sider der får deres browser til at låse helt
fast, hvor resultatet som regel har været at de måtte opgive. Derfor er
jeg ikke sikker på det vil være det store problem med en "alternativ"
browser, hvis bare den ellers er stabil og kan bruges med deres netbank.

Jeg tror glæden ved øget stabilitet vil overstige frustrationen over
manglende visning af visse sider, men det er selvfølgelig kun et gæt.

> [...]
> browser og dens problemer at kende. Og den uerfarne bruger vil ikke
> kunne gennemskue, hvorfor fejlen opstår, når en side ikke vises rigtigt.

Det har du sådan set ret i, men på den anden side kan det jo også være
at de bliver rigtig glade for Opera, og dens hastighed/stabilitet. Det
er lidt svært at vide, når de aldrig har prøvet andet end IE. I deres
verden er internettet = IE, hvilket sådan set er lidt synd for dem

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-05 17:51

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> posting:

>Det lyder dæleme smart, det var jeg slet ikke klar over.

Lige for at gøre det klart: Det er ikke kun ved et systemnedbrud.
Sådan er det per standard i Opera og har været muligt lige siden
starten (har en otte år gammel Opera, hvor det er muligt)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-09-05 18:33

Christian Bohr-Halling wrote:
> [...]
> Sådan er det per standard i Opera og har været muligt lige siden
> starten (har en otte år gammel Opera, hvor det er muligt)

Jep, det er en default-indstilling, som også gælder når jeg lukker
browseren normalt - herligt! I Firefox kan jeg bogmærke alle åbne tabs i
en mappe, men så skal jeg selv huske at gøre det... (og når Firefox
crasher, hvilket desværre sker af og til, mister jeg mine åbne tabs).

Mikkel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-05 19:20

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> posting:

>Jep, det er en default-indstilling, som også gælder når jeg lukker
>browseren normalt - herligt!

....plus man faktisk vender tilbage til dér, man var sidst på siden.
Der er ikke bare tale om, det er den samme side, men også samme
placering. Var man fx 2/3 nede på siden, da man lukkede Opera ned,
er man det også, når man starter Opera igen.

Lige en anden smart ting, som dog kræver lidt mere research:
Man kan vælge at få vist panelet Vinduer". På denne måde er det let
at have flere Opera-vinduer (ikke faner) åbne på samme tid, se:
http://www.itu.dk/~chr/temp/opera2.png

Man kan trække en side ("fane") fra det ene vindue til det andet.
Ret smart, når man søger efter Z-emne og ikke gider have ens normale
surfe-vindue fyldt med alt muligt, man alligevel ikke skal bruge.
Når man så har fundet de gode Z-sider, trækker man dem blot over i
ens normale sufe-vindue, og lukker ens "temp-vindue".

I øvrigt er Vindue-panelet også godt, når man har *mange* sider
åbne, for dér kan man stadig have et overblik vha. teksten i
titel-taggen.
Eksempel: http://www.itu.dk/~chr/temp/opera3.png

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-05 17:28

> [...]

>maskine. En overgang prøvede jeg at installere Firefox på maskinen, men
>den var alt for langsom i opstart (vi snakker minutter) - sammenlignet

Jeg har selv Opera 8 installeret på en gammel computer (win 95,
Pentium 100 mhz og 24 MB RAM). Et råd i forbindelse hermed:

Så vidt jeg husker giver følgende større hastighed:
Under Funktioner -> Udseende -> Dekoration:
- vælg "windows standard" som dekoration
- deaktiver "specialeffekter"

Du kan altid henvise til http://my.opera.com/skandinavisk/forums/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-05 22:23

Christian Bohr-Halling skrev:

> Jeg har selv Opera 8 installeret på en gammel computer (win 95,
> Pentium 100 mhz og 24 MB RAM). Et råd i forbindelse hermed:

Se det kan jeg bruge, den omtalte maskine er i den størrelsesorden, så
det lyder bestemt lovende at det ikke er helt umuligt.

> Så vidt jeg husker giver følgende større hastighed:
> Under Funktioner -> Udseende -> Dekoration:
> - vælg "windows standard" som dekoration
> - deaktiver "specialeffekter"

Ja, det er rigtigt, jeg fandt selv nogle tips og tricks på nettet
tidligere i dag til optimering, hvor dette også fremgik. Endvidere fandt
jeg også denne spændende wiki om emnet:

> Du kan altid henvise til http://my.opera.com/skandinavisk/forums/

Tak, den kendte jeg ikke. Jeg må indrømme at jeg bliver mere og mere
opsat på at give Opera en chance på deres maskine. Jeg tror faktisk de
kunne gå hen og blive helt glade for den - efter min personlige mening
er det lidt af et kvantespring fra deres nuværende IE setup

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-09-05 00:09

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> posting:

>Se det kan jeg bruge, den omtalte maskine er i den størrelsesorden, så

Pyha... det er ikke en sjov maskine!

HVis den faktisk har Win95, så kan jeg huske, der var et problem med
DNS-opslag. Opera skal måske sættes til asynkron-DNS, se
http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=148

Bemærk, fra Opera 8 er dette ikke muligt at slå til/fra i UI. Der
skal ændres i opera6.ini direkte.

>det lyder bestemt lovende at det ikke er helt umuligt.

Helt umuligt er det ikke -- men det er ikke superhurtigt.

Du kan også prøve at se denne:
http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=356

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-05 08:34

Christian Bohr-Halling skrev:

> Pyha... det er ikke en sjov maskine!

Nej, det kan vi hurtigt blive enige om. Dog er den vidst en smule
større, men det er ikke nævneværdigt. Jeg har gentagne gange forsøgt at
overtale dem til en ny(ere) maskine, men det er desværre ikke noget de
vil ofre så meget på, da den nuværende jo "virker fint" som de siger.

> HVis den faktisk har Win95, så kan jeg huske, der var et problem med
> DNS-opslag. Opera skal måske sættes til asynkron-DNS, se
> http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=148

Det har jeg godt læst lidt om, men maskinen her har Win98. Faktisk har
jeg flere gange overvejet at få dem over på et kompakt Linux system i
stedet, men det er jo et lidt større spring end browser alene. Jeg må
nok hellere nøjes med at tage et skridt ad gangen

> Helt umuligt er det ikke -- men det er ikke superhurtigt.

Nej det er klart, men jeg tror sagtens Opera kan være lige så hurtig som
IE, hvis ikke hurtigere. De er slet ikke fartdjævle, og sidder stadig
med en relativt langsom forbindelse (isdn). Ny computer og bredbånd
ville nok være det bedste de kunne investere i, men det er godt nok
svært at overbevise dem om det... men så længe de selv kan leve med
hastigheden, er det sådan set også fint med mig. Jeg kunne bare ikke
tænke mig at sidde med den hastighed selv.

> Du kan også prøve at se denne:
> http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=356

Tak, det vil jeg også have i tankerne.

Jeg regner med at opsætte Opera på deres maskine senere i dag, så må
tiden vise om skiftet falder i god jord

Mange tak for alle svarene.