strømarbrydelse --> bærbar død
Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-09-05 08:47

Hejsa,

en bærbar står tænt, så ryger strømmen i hele ejendommen (og lidt til) og
den bærbare lugter grimt og brændt og vil ikke tænde.

Hvad er det, der går i stykker når der er strømarbrydelse og hvorfor?

ras

Fra : k&y

Dato : 23-09-05 16:28

> [...]
> den bærbare lugter grimt og brændt og vil ikke tænde.
>
> Hvad er det, der går i stykker når der er strømarbrydelse og hvorfor?

Må jeg spørge dig bor du i roskilde?
Nesa har nemlig sagt til min kollega at det er den private forsikring der
skal betale,problemet er så bare at alt der er over 6 år gammelt så og sige
ikke bliver erstattet.

mvh
kim

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-09-05 20:18

"k&y" <kimkri@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg spørge dig bor du i roskilde?
> Nesa har nemlig sagt til min kollega at det er den private forsikring der
> skal betale,problemet er så bare at alt der er over 6 år gammelt så og
> sige ikke bliver erstattet.

- det var nu p østerbro,, men forskikringsbestemmelserne er nu nok de samme.

ras

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-09-05 17:08

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> den bærbare lugter grimt og brændt og vil ikke tænde.
>
> Hvad er det, der går i stykker når der er strømarbrydelse og hvorfor?

Er jo ikke afbrydelsen men at strømmen kommer tilbage der brænder skidtet -
der er ofte lidt højere spænding lige når de tænder og så brænder - en eller
anden stakkels kondensator af ..

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-09-05 20:20

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er jo ikke afbrydelsen men at strømmen kommer tilbage der brænder
> skidtet - der er ofte lidt højere spænding lige når de tænder og så
> brænder - en eller anden stakkels kondensator af ..

- ok, men når strømmen går slukker den bærbare og man skal vel tænde den
igen (på power-knappen). Eller går den bare på standby (batteri) og så får
den en seriøs røvfuld strøm når Nesa tænder på den store kontakt?

ras

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-09-05 21:18

> - ok, men når strømmen går slukker den bærbare og man skal vel tænde den
> igen (på power-knappen). Eller går den bare på standby (batteri) og så får
> den en seriøs røvfuld strøm når Nesa tænder på den store kontakt?

Hej Rasmus

Ja hvad den gør er lidt op til den enkelte bærbare - den behøver jo ikke
blive slukket den har jo batteri.. men din lader vil blive ramt hårdt men ja
normalt burde det ikke lande op i din bærbare..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-05 00:03

rasmus carlsen skrev:

> - ok, men når strømmen går slukker den bærbare og man skal vel tænde den
> igen (på power-knappen).

Ja, og derfor må det i dit tilfælde være *sluk*-spændingen der
har zappet et eller andet. Den kan nemlig også forårsage uheldige
transienter (korte, stærke strømstød).

--
Bertel

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-09-05 19:15

> Ja, og derfor må det i dit tilfælde være *sluk*-spændingen der
> har zappet et eller andet. Den kan nemlig også forårsage uheldige
> [...]

- men netop det nævnte batteri sku da gerne ta transienterne og så er det
måske reelt "kun" din strømforsyning, der er død ?
Desværre er en del af strømforsyningen jo indbygget i den bærbare - men
måske rep ikke er så omfattende endda ?
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller