Valg af hvalp.
Fra : Sanne

Dato : 23-09-05 08:18

Hej.

Hvis man har en hund ( tæve ) som er meget blød og blid. Og man skal have en
hvalp...hvad skal man så gå efter ?

Kan sådan en tæve passe sammen med hvilken som helst hvalp, eller bør man
finde en hvalp der minder om tæve i temperament??

Det er vel sværere at få en meget dominerende tæve til at passe sammen med
en ny hvalp. Her tænker jeg på at den ( hvalpen ) vel ikke må være for
dominerende, hvis man vil undgå konflikter ??

Håber I forstår spørgsmålet :c)
Sanne

Fra : x Vuf x

Dato : 23-09-05 10:20

On Fri, 23 Sep 2005 09:18:01 +0200, "Sanne" wrote:

> [...]
>Kan sådan en tæve passe sammen med hvilken som helst hvalp,
>eller bør man finde en hvalp der minder om tæve i temperament??

Tævens ro vil smitte af på hvalpen, da hun jo opdrager den.
(Sammen med dig altså)

Hvilken race taler vi om?

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-05 10:25

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ny hvalp. Her tænker jeg på at den ( hvalpen ) vel ikke må være for
> dominerende, hvis man vil undgå konflikter ??

Faktisk vil jeg sige nej.. Det er ikke svært, når det, som du skriver, sker
på denne måde. Altså indfører en hvalp, til en noget ældre hund. Der er
styrkeforholdet så åbentlys, at den gamle vil vælge at være beskyttende, når
lige de første minutters jealousi har lagt sig ( Hvis der altså opstår et
sådan ). Siden vil magtskiftet sikkert foregå glidende, så den nye tager
over, når den gamle, er blevet for gammel, og så vil det sikkert bare blive
modsat, nu er det den unge, der virker beskyttende overfor den gamle. Nogen
egentlig magtkamp, vil efter al sandsynlighed, aldrig finde sted. Men jeg
tror, det vil være en udmærket ide, at have den gamle med hele vejen. Men
OK, nu starter så den gamle diskussion. Hvad mener du med meget dominerende
??.... Hvis du dermed dækker over, at der rent faktisk burde stå, lettere
til middelsvært agressiv hund, så skal den gamle være med, og det skal mere
være hende, der vælger den nye hvalp, og ikke jer. Ellers vil den nye
hvalp, nemt kunne risikere, at ende som blodpølse. Det pudsige er, at det
næsten altid er tæverne der bestemmer ( Hanhundene har det ikke bedre end os
mænd ...)

M.V.H.....Benny..

Fra : MGA

Dato : 23-09-05 12:18

> [...]
> en ny hvalp. Her tænker jeg på at den ( hvalpen ) vel ikke må være for
> dominerende, hvis man vil undgå konflikter ??

Bichon Frisee - verdens kedeligste hund.
Spøg til side - det afhænger jo af hvilken race din hund er - stor eller
lille, motionskrævende eller ej...

Mette

Fra : Helle Jensen

Dato : 23-09-05 13:21

">
> [...]
>
> Kan sådan en tæve passe sammen med hvilken som helst hvalp, eller bør man
> finde en hvalp der minder om tæve i temperament??

Da jeg købte min sidste hund (border collie) valgte opdrætteren selv at
beholde en hvalp fra kuldet. Moren var en meget blød og blid tæve, og
hvalpen, de beholdte, var den vildeste og stærkeste af tævehvalpene. De
endte med at måtte omplacere hvalpen, da den simpelthen hele tiden forsøgte
at tage magten fra den ældre tæve, og de havde derfor hele tiden konflikter.

Derfor tror jeg, at det er vigtigt at finde en hvalp, der ikke er for stærk
og dominerende, når man har en blød tæve. Det er ikke alle ældre hunde, der
naturligt sætter sig i respekt.

Det er selvfølgelig kun en erfaring, og der kan være andre, der har oplevet
noget andet.

Mvh. Helle

Fra : JR 2610

Dato : 24-09-05 23:31

Helt ærligt... det er hvalpe!!!
Hvalpe dominerer ikke!
Dominans er noget der hører til hos kønsmodne hunde!
Hvis du vil have en hund som kan passe din gamle tæve, så vælg en som netop
ikke er alt for ivrig og voldsom... Ikke fordi det nødvendigvis behøver at
give problemer... Men din gamle tæve vil sikkert ikke bryde sig om at skulle
agere babysitter for en tornado
Med andre ord... vælg en hvalp som kan passe til din ældre hund...
Og nej - det er bestemt ikke sværere at få en højdominant tæve til at
acceptere en lille ny hvalp!
At være ægte dominant, betyder nemlig ikke at være aggressiv! Men at man har
det psykiske overskud, der går at man kan slappe af og acceptere nye
situationer - uden at stresse eller føle sig utryg og derfor få trang til at
råbe højt.

Mvh Ann - samboende med højdominant tæve og en tornado

Fra : Helle Jensen

Dato : 25-09-05 08:13

"JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> skrev i en meddelelse
> Helt ærligt... det er hvalpe!!!
> Hvalpe dominerer ikke!
> Dominans er noget der hører til hos kønsmodne hunde!

Er ikke helt sikker på at dit svar er til mit indlæg, men hvis det er, så
vil jeg bare lige knytte den kommentar, at "hvalpen" var blevet 1½ - 2 år,
da de mente, det ikke gik længere.

Mvh. Helle

Fra : Sanne

Dato : 26-09-05 07:52

> [...]
> situationer - uden at stresse eller føle sig utryg og derfor få trang til

Hej.

Hvis det er til mig du mener, så vil jeg lige fortælle at den "gamle" tæve
ikke er mere end 2 år.
Og det er ikke mig, der skal have en hvalp, men derimod mig som har
hvalpene.

Det er et forsøg på at hjælpe en hvalpekøber med hvilken type hund hun skal
gå efter.

Jeg er ved at få arrangeret besøg af hvalpetestere. Håber de måske har et
redskab der kan hjælpe dem i valget.

Til Mette.....Racen : mellemstørrelse, ikke specielt motionskrævende,
selskabshund

Mvh
Sanne

Fra : Søren LH

Dato : 26-09-05 08:38

"JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> skrev i en meddelelse
> Helt ærligt... det er hvalpe!!!
> Hvalpe dominerer ikke!
> Dominans er noget der hører til hos kønsmodne hunde!

For mig er det en strid om ord. Nogle hvalpe i et kuld er stærkere end
andre, og forsøger at "bosse" da svagere. Men hvis det ikke hedder dominans,
hvad hedder det så?

Mvh
Søren