Grøn stær og kalk i øjet
Fra : Lars Petersen

Dato : 23-09-05 03:38

Hej alle :)

Er der nogen her inde som ved noget om grøn stær og kalk i øjet og om det
eventuelt kan behandles på en eller anden måde ?

Det min far mor som har fået det på det ene øje og det helt blindt nu og det
andet er der kalk i så det der er nedsat syn og hun er 86år gammel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-05 10:34

Den 23-09-05 04.38 skrev Lars Petersen følgende:

> Er der nogen her inde som ved noget om grøn stær og kalk i øjet og om det
> eventuelt kan behandles på en eller anden måde ?

Jeg ved ikke noget om kalk, men har selv (haft) grøn stær. Inden du får
falske forhåbninger af at læse nedenstående om sygdommen og
behandlingen, vil jeg starte med at sige, at der nok ikke er noget at
gøre for din farmor.

Ved grøn stær har man for højt væsketryk i øjet, og det presser så
synsnerven kan tage skade og dø. Man får typisk først tunnelsyn, dvs.
synsfeltet snævres ind, så man ser som i en stadig mindre tunnel.

Det lumske ved sygdommen er, at man ikke altid opdager den, før det er
for sent. Dels fordi man stadig ser normalt i midten af synsfeltet, og
dels fordi det andet øje "opvejer" den mistede del af synet.

Man kan behandle med divers medikamenter til at dryppe i øjnene, de kan
henholdsvis nedsætte væskeproduktionen eller forbedre afløbet af væske.
Og i sidste ende kan man operere. Man opererer ved at bore et meget
lille hul ind i øjet, så der skabes et ekstra afløb.

> Det min far mor som har fået det på det ene øje og det helt blindt nu og det
> andet er der kalk i så det der er nedsat syn og hun er 86år gammel

Men selv om man kan behandle, så kan man ikke gøre noget ved den
allerede mistede del af synet. Og derfor tror jeg desværre, at det er
for sent for din farmors syn på det ramte øje. Hvis hun har smerter i
forbindelse med den grønne stær, kan det sikkert hjælpe med en
operation. Hun bør få mere fyldestgørende information hos den øjenlæge,
der har konstanteret sygdommen.

Mere for en sikkerheds skyld: Du er sikker på, at det er grøn stær og
ikke grå stær? Grå stær kan opereres, så hun får synet tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Lars Petersen

Dato : 23-09-05 11:06

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Hej Kim Ludvigsen

Tak for svaret :)

Ja jeg er sikker på at hun har grøn stær fordi det har hendes læge sagt.

Jeg tror ikke at hun har smerter i øjet men hun brokker sig over det med
syntet og derfor jeg lige prøver og finde ud af om der er nogen som ved
noget omkring det :)

mvh Lars Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 15:53

"Lars Petersen" <dsl166654@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle :)
>
> Er der nogen her inde som ved noget om grøn stær og kalk i øjet og om det
> eventuelt kan behandles på en eller anden måde ?

Min morfar har det samme. Han er 79 år. Kan ikke lige huske om det er grå
eller grøn stær, men det er han i hvert fald behandlet for. Så er det vel
nok grå stær, ifølge Kim`s indlæg ? Kalken kan de desværre ikke gøre noget
ved.
Min morfar har, så vidt jeg har fået det oplyst, fået nogle hjælpemidler (
muligvis igennem ældresagen ), der kan hjælpe ham en smule med synet.

Han foldede en frysepose for mig på et tidspunkt, og bad mig kigge igennem
den. Det skulle nogenlunde svare til det syn han har nu.

Så desværre tror jeg heller ikke, at lægerne kan gøre meget for din farmor,
netop pga. forkalkningen, der nok er det største problem.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Faithless

Dato : 25-09-05 00:09

"Lars Petersen" <dsl166654@vip.cybercity.dk> wrote

> Er der nogen her inde som ved noget om grøn stær og kalk i øjet og om det
> eventuelt kan behandles på en eller anden måde ?

Min morfar lider selv a f kalk i øjene. Han læste en artikel om en som havde
brugt et naturlægemiddel fra Wolle.
Han besluttede at undersøge sagden nærmere og fandt frem til personen fra
reklamen. Hun kunne fortælle at hun nu kunne se næsten normalt, efter at hun
havde taget dette tilskud. De havde en længere snak, så nu har han selv
bestildt kuren.

Jeg selv er meget skeptisk, med hensyn til om sådan noget virker, men man
ved jo aldrig. Linket er her
http://www.wolle.com/mennesker/pages_mennesker/ojenforkalkning.html

Og for en god ordens skyld, skal jeg lige understrege at jeg intet har med
Wolle at gøre.

Mvh
Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-09-05 01:33

Den 25-09-05 01.09 skrev Faithless følgende:

> [...]
> brugt et naturlægemiddel fra Wolle.

> Jeg selv er meget skeptisk, med hensyn til om sådan noget virker, men man

Man skal nok ikke sætte sine forhåbninger for højt. Problemet er
selvfølgelig, at man som syg mange gange griber de mindste halmstrå,
også selvom de tilbydes af kvaksalvere og urtehandlere. I dette tilfælde
kan man risikere at skulle betale over 2.500 kroner, før man kan
konstatere, at det alligevel ikke virker.

Og jeg er sikker på, at det ikke virker (udover den virkning som man kan
bilde sig selv ind). I henhold til hjemmesiden er det 60 år siden, Wolle
lavede urteblandingen, og med så lang tid på bagen, skulle man tro, at
lægevidenskaben havde taget behandlingen til sig, hvis den virkede. Men
det er absolut ikke tilfældet. Bemærk også, at urteblandingen omtales
som kosttilskud og ikke medicin på siden.

Jeg er faktisk lige ved at tro, at siden er ulovlig, fordi den hævder,
at urteblandingen kan forbedre synet hos dem, der lider af
øjenforkalkning. Så vidt jeg ved, er det forbudt at reklamere med en
helbredende virkning i forbindelse med kosttilskud.

Lidt søgning på øjenforkalkning på nettet resulterede i flere
hjemmesider, hvor akupunktører reklamerer med, at man kan stoppe
udviklingen af øjenforkalkning og i nogle tilfælde forbedre synet, men
selvom de hævder at kunne dokumentere effekten, er deres dokumentation
temmelig uvidenskabelig for ikke at sige ikke-eksisterende.

Den bedste information får man nok fra en øjenlæge eller fra foreningen
Værn om synet. Sidstnævnte har udgivet en folder, der fortæller om
sygdommen og behandlingsmuligheder (der desværre kun består i at bremse
en forværring). Brochuren kan hentes her:
http://vos.dk/nye_publikationer/amd.pdf

PS. Mener I, at jeres familiemedlemmer har brug for at bevare et håb om
et bedre syn, kan nogle tusinde kroner til et uvirksomt middel
selvfølgelig være givet godt ud. Men hvis de ikke ligefrem står med det
ene ben i graven, ville jeg nok mene, sandheden er det bedste.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Lars Petersen

Dato : 25-09-05 22:58

hej alle sammen :)

Tak for jeres svar .
I mens i har skrivet har jeg fundet ud af at det ikke var grønstær men
gråstær.
og hun er forkalket i det ene øje med 50%

mvh Lars Petersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-09-05 23:34

"Lars Petersen" <dsl166654@vip.cybercity.dk> skrev

> I mens i har skrivet har jeg fundet ud af at det ikke var grønstær men
> gråstær.
> og hun er forkalket i det ene øje med 50%

Forkalkningen er der mig bekendt ikke noget at gøre ved, men den grå stær er
det nemt at blive operert for.

Jeg er selv her i sommer blevet opereret for grå stær i begge øjne.

Hvis jeg skal finde det mest negative ved det, er det at de nye briller jeg
skal have er pissse dyre.

Jeg har på ingen måde fortrudt operationen.

Selv om der kan være lidt besvær og ubehag, og da også en lille riciko for
komplicationer, er det fantastisk at gå fra at være dårligt seende og så 24
timer efter se klart som en øh.......Ravn

Tal tingene igennem med hende, få en tid hos øjenlægen, og lad ham henvise
til dem der skal opere. Så kan hun se klart igen på det ene øje til jul.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-05 00:15

Den 25-09-05 23.57 skrev Lars Petersen følgende:

> I mens i har skrivet har jeg fundet ud af at det ikke var grønstær men
> gråstær.
> og hun er forkalket i det ene øje med 50%

Det var dog dejligt positivt, begge dele! Hun burde kunne få hjælp til
at standse eller i det mindste bremse forkalkningen, og som Uffe
skriver, kan grå stær opereres uden problemer.