Dårlig trådløs forbindelse trods in
Fra : Jesper

Dato : 22-09-05 23:25

Hej.

Jeg har et D-Link 514 accespoint. Det har i lang tid irriteret mig, at
signalstyrken inde i min stue er ganske dårlig (10-15% signalstyrke).
Jeg har derfor i dag investeret i en Hawking Hi-Gain antenne (15 dBi) i
forhåbning om, at signalstyrken ville blive ca. 7 gange kraftigere. Men
ak! I bedste fald kan jeg få signalstyrken op på 25%.

Til computeren i stuen bruger jeg en USB-stick som modtager. Er det her
"fejlen" ligger? Vil det hjælpe på signalet, hvis jeg brugte et PCI-kort
med en bedre antenne? Det kan da ikke passe at en 15 dBi antenne ikke
giver en bedre forøgelse af signalstyrken?

Jeg har desværre ikke adgang til dk.edb.netvaerk.traadloest via TDC's
server!?

--
Mvh. Jesper

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 23-09-05 05:59

On Fri, 23 Sep 2005 00:24:42 +0200, Jesper
<JesperM_remove_@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>forhåbning om, at signalstyrken ville blive ca. 7 gange kraftigere. Men
>ak! I bedste fald kan jeg få signalstyrken op på 25%.

Er der noget der spærrer imellem accesspointet og computeren? Da
jeg satte mit netværk op, kunne jeg heller ikke opnå en ordentlig
modtagelse, men det skyldtes to ting: først var accesspointet
placeret så signalerne skulle igennem en mur - på den lange led.
Så flyttede jeg accesspointet men fik kun en marginal forbedring.
Jeg opdagede at på den nye placering skulle signalerne gå igennem
voresbadeværelse hvor der stod et tårn af vaskemaskine og
tørretumbler. Først efter at have købt en ekstern antenne og
placeret den så højt at den kunne kigge over vasketårnet, fik jeg
en ordentlig modtagelse.

Steen

Fra : Jesper

Dato : 23-09-05 10:51

Steen Kastoft Hansen wrote:
> [...]
> tørretumbler. Først efter at have købt en ekstern antenne og
> placeret den så højt at den kunne kigge over vasketårnet, fik jeg

Jeg har forsøgt at flytte lidt rundt på accespointet. Det hjælper da
også lidt, men jeg købte netop en ny og kraftigere antenne for at få et
bedre signal. Når signalstyrken ikke engang bliver fordoblet ved køb af
en 15 dBi antenne, så må der vel være noget andet galt? Derfor tænkte
jeg på, om det evt. kunne skyldes det USB-stick kort som jeg benytter?
Spørgsmålet er, om den USB-stick simpelthen er for ringe? Kan man få en
"High-Gain" modtager antenne til et alm. PCI net-kort?

--
Mvh. Jesper

Fra : Ulrik Friis

Dato : 23-09-05 11:23

"Jesper" <JesperM_remove_@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> er, om den USB-stick simpelthen er for ringe? Kan man få en "High-Gain"
> modtager antenne til et alm. PCI net-kort?

Jeg har rigtig dårlig erfaring med USB sticks. Hvis det er en stationær PC
så køb et PCI kort til den og evt. en antenne med lidt ledning til, så du
kan flytte lidt rundt på den. Zyxel har sådan en antenne, som sådan set bare
er en normal pind med 1 meter ledning.

Jeg har udskiftet et USB stick, som højst kunne skrabe 25% igennem, med et
PCI kort tilsluttet Zyxel antennen, som kommer op på 80%. Accesspointet står
hvor det hele tiden har stået med default antenne (D-Link).

Ulrik

Fra : Jesper

Dato : 23-09-05 11:40

Ulrik Friis wrote:

> [...]
> PCI kort tilsluttet Zyxel antennen, som kommer op på 80%. Accesspointet står
> hvor det hele tiden har stået med default antenne (D-Link).

Det var præcis sådan en oplysning, jeg ledte efter Jeg kan jo købe
mig fattig i div. antenner og ledninger, inden jeg finder det optimale.
Så må jeg forsøge mig med et PCI kort og evt. en ekstra antenne. Har du
et link til den Zyxel antenne?

--
Mvh. Jesper

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-09-05 12:14

On Fri, 23 Sep 2005 11:51:17 +0200, Jesper
<JesperM_remove_@tdcadsl.dk> wrote:

Kender et sted hvor modtageren (PC) står op af en radiator - det
skærmer RET meget.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-09-05 06:32

Jesper wrote:
> Jeg har desværre ikke adgang til dk.edb.netvaerk.traadloest via TDC's
> server!?

Jo du har. Genopfrisk gruppelisten så dukker den sikkert op.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-09-05 11:54

Jesper wrote:
> Jeg har desværre ikke adgang til dk.edb.netvaerk.traadloest via TDC's
> server!?

Det har vi andre med samme server - hvorfor skulle du være en undtagelse ?

TDC har haft den siden den blev oprettet,

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Mads Bahrt

Dato : 23-09-05 15:11

Jesper wrote:
> [...]
> giver en bedre forøgelse af signalstyrken?
>
> Jeg har desværre ikke adgang til dk.edb.netvaerk.traadloest via TDC's

Peger du din antenne den rigtige vej? Det er jo ikke sådan at en
"kraftigere" antenne på magisk vis skaffer højere sendestyrke - den
fokuserer blot den effekt der er i en smal stråle i stedet for at sende
den ud i alle retninger. Desuden skal du være opmærksom på at highgain
antenner nok er mest egnet til radiokæder, hvfor der kun er to parter og
ingen af parterne flytter sig - ellers skal antennen jo drejes ind hver
gang man f.eks. flytter sin bærbare.

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 25-09-05 14:04

On Fri, 23 Sep 2005 16:11:09 +0200, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>"kraftigere" antenne på magisk vis skaffer højere sendestyrke - den
>fokuserer blot den effekt der er i en smal stråle i stedet for at sende

Min opsætning er med en USB WLAN adapter.Den er overordentlig
retningsbestemt, og drejes den blot nogle få grader kan signalet
halveres. Jeg har tegnet omridset af den optimale position på
skrivebordet (altså det fysiske skrivebord :) og kan altid sætte
den tilbage hvis den bliver skubbet.

Steen