Orm!
Fra : Mette Kyhl

Dato : 22-09-05 22:55

Jeg har altid hørt, at hvis en hund havde orm, ville man kunne se det
tydeligt i dens afføring. Vi kan ikke se noget, men nogen synes, at vores
hvalp er lidt for tynd, tiltrods for at han får premium foder og mere end
anvisningen foreskriver. Begge vores hunde har et højt aktivitets niveau,
kan han have orm eller skyldes det bare, at han vokser og samtidig bruger
ekstremt meget energi på leg med den gamle?

Den gamle tæve på 7 år har også øget appetit, men det tiltænker vi, at der
er kommet mere liv i huset og mere motion grundet hvalpens aktivititets
niveau!

Vh Claus oh Mette

Fra : Anette

Dato : 22-09-05 23:40

Mette Kyhl wrote:
> at han
> vokser og samtidig bruger ekstremt meget energi på leg med den gamle?

Formentlig, ja.
Hvalpe går - efter min mening- igennem nogle af de samme faser som børn.
Først en buttet fase, ligesom lige før et barn begynder at gå, og senere en
"lang, tynd og ranglet, for lange ben og fedtet hår"- fase, ligesom
teenagere.

Orm ses meget tydeligt i afføringen, hvide sytråds-agtige orm der bevæger
sig.
De dyr jeg har oplevet med orm, har været lidt præget af angrebet, lidt
forkvalmede, spiser ikke så meget, lidt stille og ikke så kontaktsøgende som
vanligt.

Hvis hvalpen eller trives, spiser som den skal, er glad og har det fint, så
ville jeg ikke bekymre mig.
Måske fordi jeg for lidt om det

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 06:03

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:433332d0$0$37072

> Orm ses meget tydeligt i afføringen, hvide sytråds-agtige orm der bevæger
> sig.

Jeg har oplevet, at der ikke er noget at se på hundens afføring. Når man så
alligevel har givet en ormekur, er det så væltet ud med orm.

> Hvis hvalpen eller trives, spiser som den skal, er glad og har det fint,

> ville jeg ikke bekymre mig.
> Måske fordi jeg for lidt om det

Jeg ville nok give en ormekur, bare for at være på den sikre side...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 23-09-05 06:30

Hejsa.

Nu skriver I ikke hvor gammel hvalpen er, men det er jo sådan at alle (i
hvert fald 99%) hunde har orm.

Hos voksne hunde betyder ormene (vi taler her udelukkende om spoleorm og
IKKE f.eks. fransk hjerteorm) intet for hunden og der er derfor ikke grund
til at behandle dem. De voksne hundes immunforsvar kan holde ormenivaeuet på
en fornuftigt plan, sådan at hunden ikke påvirkes af den mængde orm den
huser (dette gælder for hovedparten af de voksne hunde, selvfølgelig får
enkelte hunde symptomer, men det er ofte immunsvækkede hunde)

Anderledes forholder det sig hos hvalpe. Hvalpens immunforsvar kan ikke
regulere mængden af orm og hvalpen kan påvirkes i trivsel og vækst. Derfor
bør en hvalp regelmæssigt behandles med ormekur. Vær opmærksom på at
ormekure ikke har nogen forebyggende effekt, derfor kan hvalpen få orm igen
ganske få dage efter behandlingen. Smitten er overalt hvor der er (eller har
været) andre hunde, så man kan ikke beskytte hunden mod smitte.

Min anbefaling omkring ormekure er at hvalpen hos opdrætteren skal have
ormekur ved 3, 5 og 7 uger. Derefter hos ejeren som 10 og 16 uger og
derefter hver anden måned til den bliver 1 år. Derefter skal den kun have
ved behov (dvs. langt de fleste hunde skal ikke have flere ormekure, med
mindre vi snakker om avlstæver).

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-05 10:32

> [...]
> kan han have orm eller skyldes det bare, at han vokser og samtidig bruger
> ekstremt meget energi på leg med den gamle?

For mig lyder det helt normalt. Men jeg undrer mig alligevel lidt over....
Hvad laver Mette ??
Der må jo være en grund til dette udbrud )

M.V.H.....Benny..