Spotvarer og impulskøb. Passoa og Junglefe~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-09-05 21:21

I Afrika havde jeg et mangotræ i min have (og banan og avokado mm).
Passionsfrugter og andre trætomater blev forskningsobjekt for mig, og jeg
købte alt nyt jeg så på markedspladserne.

Nu rejser jeg mindre men supermarkederne er fint surrogat. Idag havde Netto
både en grøn blandet tropefrugts-hedvin (85 kr , 20% alkohol) med
amazon-frugter - og en mere passionsfrugtagtig rød sag fra Remy Cointreau
firmaet. Begge kan blandes med juice, soda, vodka, gin eller on the rocks.

Hundedyrt men en god erstatning når man savner helt ny smagsoplevelser. Har
aldrig set de to brands før og ser dem nok aldrig igen. Sjov oplevelse, i
stedet for de vante mærkevarer.

En anden Netto havde få dage før japansk Sake, der ikke hed sake, men var
samme risbrændevin men med lidt sjovere europæer-tilpasset smagstilsætning
end hvad min kone køber i orientalske butikker.

Børsen skrev forleden at Brugsen har enorm profit på impulskøb. Det har
måske alle butikskæder. Det er dem vel undt.

Danske ny sager er ofte svipsere, fx Wolf og Enkelt . Campari og
Jægermeister er langt bedre. Tyske sager i Aldi giver også lidt
rejseoplevelse.
Boonekamp var superb i Düsseldorff og hed Smittmans - hvor fås en god af
slagsen? Karat Boonekamp er for tam

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-05 15:42

> En anden Netto havde få dage før japansk Sake, der ikke hed sake, men
> var samme risbrændevin

Det er en udbredt misforståelse, at Sake er risbrændevin. Det er ikke
korrekt. Sake er risvin.

> Danske ny sager er ofte svipsere, fx Wolf og Enkelt . Campari og
> Jægermeister er langt bedre. Tyske sager i Aldi giver også lidt
> rejseoplevelse.

Gammel Dansk er vist så dansk, det kan blive. Det et imo én af de bedste
bittere (?) på markedet. Jeg har endnu ikke smagt den nye med citrussmag.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/21/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-05 16:00

> Det er en udbredt misforståelse, at Sake er risbrændevin. Det er ikke
> korrekt. Sake er risvin.

Kunne Japan i middelalderen få vin til at gære til 20% sprit.?
De dygtigste portvin og andre hedvin producenter kan ikke nå over 17% så
vidt jeg ved, så de tilsætter destilleret sprut.

> Gammel Dansk er vist så dansk, det kan blive. Det et imo én af de bedste
> bittere (?) på markedet. Jeg har endnu ikke smagt den nye med citrussmag.

Måske germanofile fordommer løber af med mig, men jeg syns van Osten bitter
og gode boonekamp er langt bedre. Citrusvarianten når ikke originalens
bitterkvaliteter.

(Jeg græd mig i søvn i nat, over kategorisk afvisning af middagsinvitation
hos dig. Uddyber du det med "livsfornægtelse? )

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-05 16:32

> Kunne Japan i middelalderen få vin til at gære til 20% sprit.?

Det tror jeg ikke. Gæren slåes ihjel meget tidligere - vistnok allerede ved
14-15%.

> De dygtigste portvin og andre hedvin producenter kan ikke nå over 17%
> så vidt jeg ved, så de tilsætter destilleret sprut.

Netop. Gæren overlever ikke høje alkoholprocenter. Som tidligere skrevet er
Sake vin og ikke brændevin.

> (Jeg græd mig i søvn i nat, over kategorisk afvisning af
> middagsinvitation hos dig. Uddyber du det med "livsfornægtelse? )

Hehe. Du er ikke flere timers køkkenarbejde værd.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-05 16:41

> [...]
> er Sake vin og ikke brændevin.

> Hehe. Du er ikke flere timers køkkenarbejde værd.

jeG tror ikke min værdsættelse af perfektion er mindre end andres, fordi
jeg ikke har tid selv.
Og fordi jeg som ingeniørsøn er iconoklast mht at ville finde grænser for
hvor doven man kan være uden at smag forringes drastisk - eller man bliver
syg (hvad jeg kun blir når jeg spiser for meget, men jeg skal nok være ren
og artig, hvis du inviterer.
Jeg tror det er min livsfilosofi du frygter

Sir du at Sake er mix som de hedvintyper der er amarone-gæret og peppet op
med ren sprit?
Altså DELVIS brændevin

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-05 17:56

> men jeg
> skal nok være ren og artig, hvis du inviterer.

Og du lover at bruge mit toilet, hvis du bliver trængende?

> Jeg tror det er min livsfilosofi du frygter

Du taler, som du har forstand til, eller også taler du mod bedre vidende for
at lokke...

> Sir du at Sake er mix som de hedvintyper der er amarone-gæret og peppet op
> med ren sprit?

Nej. Sake er vin, ganske som rød- eller hvidvin. Sake er gæret på ris, hvor
alm. vin er gæret på druer. Det er eneste forskel (well, man bruger nok ikke
helt samme gærstamme til hhv. vin og sake).

> Altså DELVIS brændevin

Nej. Man tilsætter ikke sprit til sake. Sake er ikke stærkere end anden vin.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-09-05 21:15

> [...]
> nok ikke helt samme gærstamme til hhv. vin og sake).

> Nej. Man tilsætter ikke sprit til sake. Sake er ikke stærkere end anden

Men der findes da risbrændevin - ikke.
Mener der i Shogun (Hvis nogen kan huske den serie) er en samurai der blev
drukket fuld i risbrændevin og styrmanden måtte hjælpe ham hjem. Så
destilationskunsten må have været kendt i Japan i mange år.
mvh
Jørgen

Fra : JHR

Dato : 24-09-05 03:21

http://en.wikipedia.org/wiki/Sake

mvh
Jeppe.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-09-05 14:04

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:
>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com>
>wrote in message
>r1.cybercity.dk...

>Kunne Japan i middelalderen få vin
>til at gære til 20% sprit.?
> De dygtigste portvin og andre hedvin
>producenter kan ikke nå over 17% så
>vidt jeg ved, så de tilsætter
>destilleret sprut.
Spiritus og hedvin er to ting, og der er grænser for hvor stærk
hedvin må være, ellers bliver det jo pludselig spiritus.
Af hensyn til Bo skal nævnes at bl.a portvin og sherry går ind
under begrebet hedvin

--
TPB

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-05 18:50

"Thomas Peter Bitsch (slet XLOJB)" <tpbknorr@XLOJBpost.tele.dk> wrote in
message

> Spiritus og hedvin er to ting, og der er grænser for hvor stærk
> hedvin må være, ellers bliver det jo pludselig spiritus.
> [...]

Udfra klassisk definition udfra % alkohol er alle de tre nævnte
Netto-produkter hedvine.

Der er 20% i saken så der må være tilsat destillat, ligesom der vistnok
altid er med portvin, vermouth, madeira og sherry

Men min kone har en 14% sake stående, og den er måske kun gæret og ikke
peppet op, dvs er regulær vin

Muskatellervin - er det hedvin ?

Milde likører som Cherry Heering er vist hedvin snarere end spirotuosa -
Visse Bols-likører og Kahlua er 20% - sidstnævnte er jo smag til vodka til
blackrussian
Finere italienske kaffelikører der smager ret kahluaagtigt er 30% +-
(Borghese, Illy)

Når likører ikke har benyttet gæring, fx kaffelikør og bananlikør, kan man
vel ikke kalde det hedvin.

Det lyder bedre at shots er af vodka eller rom + smag, end at der er tilsat
ren sprit. Men faktorernes orden er ligegyldig ved blandingen og næppe nogen
kontrollerer om den fine Passoa er af rom plus passionsfrugtekstrakt eller
frugtsaft-koncentratet tilsattes først syntetisk CH3CH2OH og så vand
Jægermeister kaldes idag shot!
Passoaen fra Remi Cointreau firmaet , som Netto sælger p.t. er fremragende i
sodavand 1-10
Passionsfrugtlikør fra et andre firmaer dur ikke til longdrink - og er så
søde at man ikke tror det er samme frugt.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-05 00:18

"Thomas Peter Bitsch (slet XLOJB)" <tpbknorr@XLOJBpost.tele.dk> wrote in
message

I min barndom lavede ÅlborgSnaps en fin "Clok" likør i forskellige
versioner (og en hæderlig wisky), men de store internationale blev enige om
at Frankrig sku sidde på Triple Sec typerne , Skotland på whisky og Irland
på Whiskie og Danmark sku lave snaps og gldansk-bitter (som markedsførtes
stort i 70erne til firmamorgenmad). Og under Jamaica-navnet Kahlua sku
kaffelikør ku brygges i Ålborg. - p.t. blandes hos DanishDestillers
torvegade Christianshavn

Ved at købe to fornemme italienske alternativer fra Irma og Højbro Vin til
1½ højere pris og 1½ højere alkohol% er jeg overbevist om at en Black
Russian er kun 5% bedre på den måde. Men folk føler sig overklasse ved at
købe dyrt - visse forbrugergrupper skal faktisk bare ha friværdien BRUGT
hedonistisk/epikuræisk
Godt de ikke bruger den på RødeKors/Caritas/FolkekirkensNødhjælp - det er
værre end egoistisk, det er skadeligt