Om mobilmaster
Fra : MK

Dato : 22-09-05 18:48

Der er kommet en underskriftsindsamling mod mobilmaster i
beboelsesområder.

Så længe man ikke ved om mobilmaster og deres vedvarende stråling er
farlig for mennesket, virker det besynderligt at nye mobilmaster
popper op alle steder?

Se evt. på www.mobilmast.dk

/Henrik

Fra : André Høstrup

Dato : 22-09-05 19:25

> Så længe man ikke ved om mobilmaster og deres vedvarende stråling er
> farlig for mennesket, virker det besynderligt at nye mobilmaster
> popper op alle steder?

Hvad så med TV sendemasten i Gladsaxe ? den sender med 50 kilo watt 50,000
watt effekt, en mobil sendemast har en langt mindre effekt, hvad vil i så
gøre når det trådløse samfund kommer, forbyde hotspots ?

Så er for megen snak i en mobiltelefon vel også skadelig i det lange løb,
eller hvad med dem der taler i walkie (radio amatøre) de må jo transmittere
deres signal med flere hundrede watt eller mere.

Så er det vel lige så farligt at bo under højspændningsledninger eller at bo
ved siden af en transformer station, enten er det radiobølger eller så er
det magetisk stråling man bliver udsat for.

Men alt det er vel ikke værere end at være passiv ryger ?

Bare mens vi er inde på alle de farlige ting.

Fra : Ivar

Dato : 22-09-05 20:16

André Høstrup skrev:

> Hvad så med TV sendemasten i Gladsaxe ? den sender med 50 kilo watt 50,000
> watt effekt, en mobil sendemast har en langt mindre effekt,

Ja, UMTS basisstationer har typisk en effekt på 10-15 watt, altså
4000 gange mindre.

Angsten for "mobilmaster" skyldes uvidenhed. Læs evt her:
http://www.tekno.dk/pdf/mobilhoeringbilag.pdf
Angsten er selvfølgelig reel nok, men argumenterne er det ikke.

Ivar Magnusson

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-09-05 22:17

Ivar wrote:

> Ja, UMTS basisstationer har typisk en effekt på 10-15 watt, altså
> 4000 gange mindre.

Så vidt jeg hurtigt kunne google mig til er masten i Gladsaxe 220m høj.

Hvilken effekt udsættes du for ved hhv.:
- 50 kW ved 220 meters afstand
- 10 W på 2 meters afstand

Dernæst, hvor mange mennesker bor:
- mindre end 50 meter fra en mobil sendemast
- mindre end 1000 meter fra en tv/radio sendemast

Du vil opdage at effekten fra en radio/tv sendemast er forsvindende i
forhold til en mobilmast. Dernæst bor der adskilligt mange gange flere
mennesker i nærheden af en mobilmast.

--
Don't waste space

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-09-05 22:29

Thomas Corell wrote:

> Så vidt jeg hurtigt kunne google mig til er masten i Gladsaxe 220m høj.
>
> Hvilken effekt udsættes du for ved hhv.:
> - 50 kW ved 220 meters afstand
> - 10 W på 2 meters afstand

Det er jo sådan noget med kvadratet på afstanden. 50000/(220*220) <
10/(2*2).

Netop.

/David

Fra : Ivar

Dato : 22-09-05 22:35

Thomas Corell skrev:

> Hvilken effekt udsættes du for ved hhv.:
> - 50 kW ved 220 meters afstand
> - 10 W på 2 meters afstand

Det må være service-montøren du tænker på, hvem skulle ellers
komme så tæt på?
Hvis man er 2 meter fra en sender på 20 watt får man ca. 1/10.000
af hvad man gør, hvis man holder en 20 watt sender op til øret,
eller 1/100 af hvad man får af at holde mobil telefon til øret.

Du kan fx læse her:

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-09-05 23:00

Ivar wrote:

> Det må være service-montøren du tænker på, hvem skulle ellers
> komme så tæt på?

Jeg kan herfra se monterede mobilmaster som beboerne kan nå, med lidt
god vilje, fra deres vinduer i deres lejlighed.

> Hvis man er 2 meter fra en sender på 20 watt får man ca. 1/10.000
> af hvad man gør, hvis man holder en 20 watt sender op til øret,
> eller 1/100 af hvad man får af at holde mobil telefon til øret.

Hvis jeg holder en mobiltelefon til øret, har jeg muligheden for at
vælge at gøre det. Den mulighed har jeg ikke for at fravælge stråling
fra de master der er sat op på ejendommene omkring mig.

Men som jeg skrev så er det eneste vi *måske* kan blive enige om, at det
hverken er bevist at det er ufarligt, eller at det er farligt med de
mange tusinde mobilmaster der sættes op.

Selv Sundhedsstryelsen erkender det
http://www.mobilmast.dk/brev_til_kommunalbestyrelserGoetrik.pdf

"Der er ikke offentliggjort velgennemførte videnskabelige undersøgelser
af sygeligheden blandt personer med bolig tæt på en antenne til
mobilkommunikation"

Jeg syntes vi skal lade denne debat ligge, da den vil basere sig på
personlig tro; og så blot konstatere at det ikke er undersøgt
tilstrækkeligt, til at man kan afgøre ufarlig/farligheden.

--
Don't waste space

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-09-05 10:52

Thomas Corell wrote:

> [...]
> vælge at gøre det. Den mulighed har jeg ikke for at fravælge stråling
> fra de master der er sat op på ejendommene omkring mig.

Nææh, men du har måske selv valgt at bo i en by hvor der nu engang står
flere master end der gør ude på "lars tyndskids pløjemark"?

Livet er fuld af valg, ens bopæl og risikoen for mobilmaster er en af dem.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-09-05 14:35

Anders Christensen wrote:

> Nææh, men du har måske selv valgt at bo i en by hvor der nu engang står
> flere master end der gør ude på "lars tyndskids pløjemark"?
>
> Livet er fuld af valg, ens bopæl og risikoen for mobilmaster er en af dem.

Se nu har jeg boet i den samme by, længe før mobiltelefoner blev
hvermandseje, så det argument holder ikke. Så ja nogen har valgt at
plastre mobilmaster i den by, hvor jeg bor ;)

--
Don't waste space

Fra : Ivar

Dato : 23-09-05 21:12

Thomas Corell skrev:

> Men som jeg skrev så er det eneste vi *måske* kan blive enige om, at det
> hverken er bevist at det er ufarligt, eller at det er farligt med de
> mange tusinde mobilmaster der sættes op.

Bevist !!
Man bestemmer jo grundlæggende selv om man mener noget er bevist.
Prøv at _bevise_ hvem der er din mor! Du kan ikke gøre det så
der ikke kan drages tvivl.

Der har været sendere af mange forskellige typer i gennem næsten
100 år. Der er mange erfaringer med hvad elektromagnetiske bølger
har af indflydelse. Der er absolut ingen grund til at _tro_ at
så små effekter som der her tales om skulle være farlige.

Hvis du vil vælge det mordene samfund fra, må du rejse til Nepal,
vi kan ikke bygge et samfund op med "flyskræk" som det bærende
element.

Ivar Magnusson

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-09-05 09:20

Ivar wrote:

> Bevist !!
> Man bestemmer jo grundlæggende selv om man mener noget er bevist.
> Prøv at _bevise_ hvem der er din mor! Du kan ikke gøre det så
> der ikke kan drages tvivl.

Hvis det er din holdning til statistisk bevisførelse, så vil du hurtigt
løbe ind i problemer. Mener du så også at det ikke er bevist at pencilin
virker ? Hvis du mener man kan bevise det, må du jo samtidig erkende at
man kan bevise noget om konsekvenser ved udsættelse for udstrålingen fra
mobilmaster.

> Der har været sendere af mange forskellige typer i gennem næsten
> 100 år. Der er mange erfaringer med hvad elektromagnetiske bølger
> har af indflydelse.

Men det er for ganske nylig at vi begyndte at blive kontinuerligt udsat
for radiostråling, med den effekt der er, fra mobilmaster, uanset hvor
vi befinder os. Hvor meget er den effekt vi udsættes for øget indenfor de
sidste 20 år ? Hvor meget erfaring har men med kontinuerlig udsættelse
for radiobølger i frekvensbåndet fra 900MHz og opefter ?

> Der er absolut ingen grund til at _tro_ at
> så små effekter som der her tales om skulle være farlige.

- For 30 år siden troede man at asbest var ufarligt
- For 100 år siden troede man at røntgen var ufarligt
- For 100 år siden troede man at tobaksrygning var ufarligt (faktisk
troede man det var sundt)

Min pointe er at bare fordi man i dag ikke kan finde grund til at tro
det er ufarligt, er ikke ensbetydende med at det er ufarligt.

> Hvis du vil vælge det mordene samfund fra, må du rejse til Nepal,
> vi kan ikke bygge et samfund op med "flyskræk" som det bærende
> element.

Det er ikke mig du skal overbevise om ufarligheden. Jeg prøver blot at
gøre debatten objektiv. Jeg bor i København og accepterer at vi udsættes
for stråling fra de tusindvis af sendere der er i København. Men samtidig
accepterer jeg at vi ikke med sikkerhed kan sige at det er ufarligt.

--
Don't waste space

Fra : Ivar

Dato : 24-09-05 10:02

Thomas Corell skrev:

> [...]
> virker ? Hvis du mener man kan bevise det, må du jo samtidig erkende at
> man kan bevise noget om konsekvenser ved udsættelse for udstrålingen fra

Jeg har ikke problemer med at erkende hvornår noget er bevist. Men
hvis du forlanger _absolute_ beviser har du et problem. For de findes
ikke.

> Men det er for ganske nylig at vi begyndte at blive kontinuerligt udsat
> for radiostråling, med den effekt der er, fra mobilmaster, uanset hvor
> vi befinder os.

Nej, mennesker kar været udsat for menneskeskabte elektromagnetiske
bølger i næsten hundred år. Der er mennesker der et helt liv har
boet op og ned af en sendemast. Når der på disse mennesker ikke
har været nogen negativ påvirkning, er der ingen grund til at
tro at det skulle være anderledes, fordi flere bor i nærheden af
endnu svagere sendere.

> Hvor meget er den effekt vi udsættes for øget indenfor de
> sidste 20 år ? Hvor meget erfaring har men med kontinuerlig udsættelse
> for radiobølger i frekvensbåndet fra 900MHz og opefter ?

Nok til at vide at hvis effekterne er små nok har det ingen betydning.

> [...]

> Min pointe er at bare fordi man i dag ikke kan finde grund til at tro
> det er ufarligt, er ikke ensbetydende med at det er ufarligt.

Dit liv må være et helvede! Hvordan kan du sikre dig at der ikke
findes et stof i æbler, der har negativ indflydelse på din livslængde?
(Der udvikles fx. blåsyre i æblekerner når de bliver bitre)

> Det er ikke mig du skal overbevise om ufarligheden. Jeg prøver blot at
> gøre debatten objektiv.

Det er ikke at gøre debatten mere objektiv at udnytte det faktum,
at man ikke kan give et endeligt bevis for, at noget er ufarlig.

Ivar Magnusson

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-09-05 10:29

Ivar wrote:

> Jeg har ikke problemer med at erkende hvornår noget er bevist. Men
> hvis du forlanger _absolute_ beviser har du et problem. For de findes
> ikke.

Dit flueknepperi gider jeg ikke. Jeg vil i stedet tolke dit svar som at
du giver mig ret i at der hverken er bevist noget om farlighed eller
ufarlighed af den markant øgede effekt fra mobilmaster vi udsættes for.
Du snakker om absolute beviser, jeg snakker om statistiske beviser (som
nu en gang er den slags man primært bruger i denne sammenhæng).

> Nok til at vide at hvis effekterne er små nok har det ingen betydning.

Men vi har ikke erfaring nok, til at vide hvor stort 'små nok' er. Du
svarede ikke på den første del..

> Dit liv må være et helvede! Hvordan kan du sikre dig at der ikke
> findes et stof i æbler, der har negativ indflydelse på din livslængde?
> (Der udvikles fx. blåsyre i æblekerner når de bliver bitre)

Du forholder dig ikke til det jeg skriver, men griber anledningen til at
snakke om min person.

Men min holdning stemmer meget fint overens med den verden jeg lever i:

Hvilken holdning er bedst ?:
- man må udsætte brugerne for ting man kan bevise ufarlige
- man må udsætte brugerne for alt, indtil nogen beviser det er farligt

> Det er ikke at gøre debatten mere objektiv at udnytte det faktum,
> at man ikke kan give et endeligt bevis for, at noget er ufarlig.

Igen.. Du snakker ikke om den slags bevisførelse man anvender i
situationer som denne. M.a.o. du snakker i øst, hvor jeg snakker i vest.

Hvis du vil fortsætte denne debat (med mig), så må du fut'e til den
gruppe du mener er relevant for det delemne du vil debatter:
- bevisførelse indenfor sundhed/medicin
- fysiske størrelser for afsat effekt
- om vi skal vægte teknologisk udvikling højer end sundhed

Umiddelbart vil jeg tro dit emne hører hjemme i en af disse:
dk.videnskab, dk.teknik, dk.politik eller en af disses undergrupper.

--
Don't waste space

Fra : Ivar

Dato : 24-09-05 11:42

Thomas Corell skrev:

> Du forholder dig ikke til det jeg skriver, men griber anledningen til at
> snakke om min person.

Jeg prøver blot at påpege håbløsheden i at stille tvivl ved alt uden
at have en statisk eller fysiologisk grund.

> Men min holdning stemmer meget fint overens med den verden jeg lever i:

Nu bliver du meget politisk. Glem ikke, at hvis du flytter mere ansvar
fra Folketinget til producenterne, få man let amerikanske tilstande,
hvor det er retsvæsenet der i høj grad "bestemmer" hvad man må og ikke
må. Resultatet af disse retssager vil være afhængigt af hvem der er
impliceret. Jeg mener at Folketinget og EU bør grundlæggende lægge
grænserne.

> Hvilken holdning er bedst ?:
> - man må udsætte brugerne for ting man kan bevise ufarlige
> - man må udsætte brugerne for alt, indtil nogen beviser det er farligt

De er begge lige håbløse, hvis man skal følge din pointe med, at det
ikke er nok, at man ikke kan finde skadevirkninger for et frikende
noget.

> Umiddelbart vil jeg tro dit emne hører hjemme i en af disse:
> dk.videnskab, dk.teknik, dk.politik eller en af disses undergrupper.

Nu er det jo ikke mig der har bragt emnet på bane, men jeg vil
give dig ret i at denne gruppe er ikke til diskussion om
mobilmaster.

Ivar Magnusson

Fra : Thomas Corell

Dato : 25-09-05 11:31

Ivar wrote:

> Nu er det jo ikke mig der har bragt emnet på bane, men jeg vil
> give dig ret i at denne gruppe er ikke til diskussion om
> mobilmaster.

En undskyldning herfra. Det er ganske korrekt ikke dig der har startet
denne tråd i denne gruppe..

God weekend, jeg skal ud og nyde det gode vejr (utroligt at vi er næsten
én måned inde i efteråret)

--
Don't waste space

Fra : Christian

Dato : 25-09-05 15:25

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> Ja, UMTS basisstationer har typisk en effekt på 10-15 watt, altså
> 4000 gange mindre.

og så enddag bredt over et 5 Mhz spektrum (wideband sender)således at man
næsten ikke kan se signalet i forhold til baggrundsstøjen fra
verdensrummet...

men hvad fanden almindelige folk fatter det jo bare ikke...jeg ville hellere
have en UMTS end en GSM mast hvor jeg bor....men det var 3G som er 'farligt'

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-09-05 22:08

André Høstrup wrote:

> Hvad så med TV sendemasten i Gladsaxe ? den sender med 50 kilo watt 50,000
> watt effekt, en mobil sendemast har en langt mindre effekt, hvad vil i så
> gøre når det trådløse samfund kommer, forbyde hotspots ?

Og hvor tæt kan man være på antennen på Gladsaxe senderen ? Sammenhold
det med den effekt der afsættes ved at være ~2 meter fra en mobil
sendemast (ja jeg kan herfra se en ejendom hvor masten er mindre end 2
meter fra en lejlighed). Hvor mange mobilmaster er der i forhold til
tv/radio sendemaster ? Hvis du vil dupere folk med den slags, så skal
du have fakta i orden.

Normalt vil vi have en positivliste (alt er forbudt indtil det er bevist
ufarligt), men med mobilemaster er det omvendt. Så længe det ikke er
bevist farligt så er det ufarligt. For 40 år siden var asbest guds gave
til folket...

Men når det er sagt, så hører den debat ikke hjemme i denne gruppe, og
jeg vil spå at det eneste vi måske kan blive enige om, er at det hverken
er bevist ufarligt eller farligt, at være i nærheden af mobilmaster.

--
Don't waste space

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-09-05 19:38

MK wrote:
> [...]
>
> Så længe man ikke ved om mobilmaster og deres vedvarende stråling er
> farlig for mennesket, virker det besynderligt at nye mobilmaster

Jeg ved ikke helt om jeg tør sidde foran computeren og se på
hjemmesiden, sæt nu skærmen udsender farlig stråling, eller det trådløse
netværk i den bærbare slår mig ihjel?

Folk vil gerne kunne bruge mobiltelefonerne i byerne, men vil ikke have
masterne stående.

Det hænger bare ikke helt sammen!

--
Mvh Anders Christensen

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-09-05 22:27

Anders Christensen wrote:

> Jeg ved ikke helt om jeg tør sidde foran computeren og se på
> hjemmesiden, sæt nu skærmen udsender farlig stråling, eller det trådløse
> netværk i den bærbare slår mig ihjel?

Så lad være.

> Folk vil gerne kunne bruge mobiltelefonerne i byerne, men vil ikke have
> masterne stående.

Nej, forståeligt nok.

> Det hænger bare ikke helt sammen!

Det hænger da fint sammen.

/David

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-09-05 22:59

David Rasmussen wrote:

> Så lad være.

Jeg tror ikke du fik min ironi med...

> Nej, forståeligt nok.

> Det hænger da fint sammen.

Hvordan vil du forklare at det hænger sammen?
Uden master, ingen mobiltelefoni...

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-09-05 23:05

Anders Christensen wrote:

> Folk vil gerne kunne bruge mobiltelefonerne i byerne, men vil ikke have
> masterne stående.

Jeg mener begge dele burde afskaffes, men mest fordi mobil-telefon-ejere
ikke har pli, og mener det er en menneskeret at knævre højlydt i telefon
overalt.

Eller folk der kræver man altid har sin mobil tændt og skal besvare
opkald uanset klokkeslet.

Mener seriøst der mangler kodeks for brug af mobiltelfoner.

> Det hænger bare ikke helt sammen!

Joda mobiltelefoner hænger da sammen med de grimme master der ødelægger
skyline'n i enhver by ;)

--
Don't waste space

Fra : Søren G

Dato : 23-09-05 09:44

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message
> Jeg mener begge dele burde afskaffes, men mest fordi mobil-telefon-ejere
> ikke har pli, og mener det er en menneskeret at knævre højlydt i telefon
> overalt.

Der er hundeejere der ikke samler deres hunds efterladenskaber op efter sig.
Så lad os forbyde hunde.
Der er folk der spytter tyggegummi ud på vejene istedet for at bruge
skraldespande. Så lad os forbyde tyggegummi.

Der er altid nogle folk der ikke omgåes ting med den mængde pli som der skal
til for at udsætte sine omgivelser for mindst muligt gene. Men at forbyde
ting alene ud fra de personer vil gøre de fleste ting i vores hverdag
forbudt.

> Eller folk der kræver man altid har sin mobil tændt og skal besvare
> opkald uanset klokkeslet.

Skal de folk også forbydes ? Det er jo et valg man træffer om man ønsker
altid at have sin mobil tændt og hvilke opkald man ønsker at besvare. Det er
ikke dem i den anden ende af røret som man kan klandre for det.

> Mener seriøst der mangler kodeks for brug af mobiltelfoner.

Så længe at du mener at det er dem der ringer op der bestemmer om du skal
modtage opkaldet på din mobiltelefon, er det svært at lave et ordentligt
kodeks.

> Joda mobiltelefoner hænger da sammen med de grimme master der ødelægger
> skyline'n i enhver by ;)

Hvor mange byer i DK har en skyline der er værd at kigge på.

--
Søren

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-09-05 10:37

> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

Det er meget enkelt: Betragt mobilen, som du ville betragte en cigaret: Tænd
kun, hvis du er sikker på, det ikke generer nogen.

Per v.

Fra : Søren G

Dato : 23-09-05 13:40

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Det er meget enkelt: Betragt mobilen, som du ville betragte en cigaret:
Tænd
> kun, hvis du er sikker på, det ikke generer nogen.

Hvorfor svarer du mig, og ikke Thomas der jo skrev den sætning ?

--
Søren

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-09-05 14:36

Søren G wrote:

> Hvorfor svarer du mig, og ikke Thomas der jo skrev den sætning ?

Måske fordi han forholder sig til det skrevne og ikke skribenten ?

Der var da ikke tvivl om hvad han kommenterede, og hvem der havde
skrevet hvad.

--
Don't waste space

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-09-05 16:49

"Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote in message

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Tænd
>
> Hvorfor svarer du mig, og ikke Thomas der jo skrev den sætning ?

Det må du ikke spørge mig om. Men svaret gik på disussionen om mobiler i al
almindelighed, så er det vel ikke så vigtigt, hvem jeg svarer?

Per V.

Fra : Søren G

Dato : 27-09-05 10:51

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Det må du ikke spørge mig om.

Øhhh...Hvem skal jeg så spørge ? Det var dig der skrev indlægget.

> Men svaret gik på disussionen om mobiler i al
> almindelighed, så er det vel ikke så vigtigt, hvem jeg svarer?

Du må svare hvem du vil, men hvis du ønsker at kommenterer på noget en
person har skrevet, plejer man at svare den person.

--
Søren

Fra : Thomas Corell

Dato : 23-09-05 14:37

Per Vadmand wrote:

> Det er meget enkelt: Betragt mobilen, som du ville betragte en cigaret: Tænd
> kun, hvis du er sikker på, det ikke generer nogen.

"Din mobil er gået i stykker, den har ikke haft dækning hele lørdagen".

--
Don't waste space

Fra : Ivar

Dato : 22-09-05 19:55

MK skrev:

> Så længe man ikke ved om mobilmaster og deres vedvarende stråling er
> farlig for mennesket, virker det besynderligt at nye mobilmaster
> popper op alle steder?

Hvor tæt har du været på en mobiltelefon?

Ivar Magnusson

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-09-05 20:28

MK skrev:
> [...]
>
> Så længe man ikke ved om mobilmaster og deres vedvarende stråling er
> farlig for mennesket, virker det besynderligt at nye mobilmaster

Velkommen til gruppen dk.familie.barn.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.familie.barn

Her snakker vi om børn og ikke mobilmaster.

I gruppen dk.teknik.telefoni.mobil snakker de om mobilmaster og ikke ret
meget om børn.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.teknik.telefoni.mobil

/Lars
--
Til salg
Yamaha YBR 125 årgang 2005

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-09-05 23:11

MK wrote:

[www.mobilmast.dk]
> Der er kommet en underskriftsindsamling mod mobilmaster i
> beboelsesområder.

Det fremgår ikke tydeligt hvad man skriver under på...

Skriver man under på:
- at man ikke vil have mobilmaster (overhovedet)
- at man vil have besked inden der sættes nye master op i ens nærhed
("Vores sag" på hjemmesiden)
- at man vil have flere undersøgelser af farligheden

Eller alle tre punkter, eller noget helt fjerde ?

--
Don't waste space