Mestruationssmerter
Fra : Goofy

Dato : 22-09-05 17:05

Hej.

Min kærestes lillesøster på 18 år får hver gang så kraftige
menustrationssmerter at hun får ondt i maven og kaster op og må lægge i
sengen flere dage hver gang!

Ret træls for hende - nogen der har en idé om hvad det skyldes og hvad der
evt kan hjælpe?

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 17:33

"Goofy" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sengen flere dage hver gang!
>
> Ret træls for hende - nogen der har en idé om hvad det skyldes og hvad der

Får hun p-piller? de kan nemlig ofte hjælpe meget. Det hjalp meget på mine
ligeså voldsomme menstruationssmerter.
Ellers vil jeg anbefale at hun lever sundt og dyrker motion - også mens hun
har smerter hvis det er muligt.

Er hun overvægtig? syg eller andet?

Mvh Helle

Fra : myggen

Dato : 22-09-05 18:23

> [...]
> sengen flere dage hver gang!
>
> Ret træls for hende - nogen der har en idé om hvad det skyldes og hvad der

det er trist at høre.. jeg har aldrig rigtigt forstået hvorfor man skal have
ondt, for jeg kender flere piger der synes det i sig selv er slemt nok at
have menstruation.

Jeg har selv ret kraftige mavesmerter. Jeg vil dog sige at jeg rent mentalt
har vendt det til noget positivt, idet jeg altid får ondt i maven, når jeg
bløder, og det er kun et par timer pr. dag i min periode jeg bløder. Resten
af døgnet er der intet. Så min ondt-i-maven fungerer som alarm, da det
faktisk alarmerer på præcis samme tid før min blødning starter, hver gang.

Tidligere tog jeg smertestillende. Det gør jeg også stadig, når det er
allerværst, men jeg finder det ikke nær så nødvendigt mere. Jeg har nemlig
på et tidspunkt spurgt her i gruppen, hvad man kunne gøre, for at mindske
smerterne, uden nødvendigvis at bruge smertestillende og jeg fik mange gode
svar.
En god og dejlig varmepude, et godt vamset tæppe eller noget andet til at
"varme". Derudover er der nogle der finder det bedst at ligge i
fosterstilling mens andre helst vil ligge udstrakt. Og så et alle tiders råd
som jeg fik herinde (vist endda af en mand) "håndpålæggelse".. Min kæreste
lægger sin hånd på min lænd eller det nederste af min mave (begge steder får
jeg ondt) og det hjælper.

Der er også forskellige gymnastiske øvelser man kan foretage, ligesom det at
dyrke motion kan hjælpe nogen.

Jeg har tidligere fået smertestillende piller (600mg ibumetin) som tog stort
set enhver lille snert af menstruationssmerter, men som sagt er jeg med
tiden stort set stoppet med smertestillende, da jeg for det første ikke er
videre pjattet med at tage medicin (har tidligere taget livsvigtig medicin 2
gange om dagen gennem en årrække så nyder hver dag jeg ikke behøver det
), og så er jeg "vokset" fra mine voldsomme smerter.

Jeg tror endda min gamle læge nævnte noget med, at ligesom unge
piger/teenagere kan have uregelmæssig menstruation som så bliver mere
regelmæssig med tiden, så kan smerterne også blive mindre med tiden.

Men ovenstående er sådan liiiiige umiddelbart hvad jeg vil foreslå.. Nok
især en RIGTIG god varmepude.. Man kan få nogle dejlige "bløde" nogle, der
har en form for gel indeni og ikke kan åbnes. Den er beregnet til microovn
og blot skal have et par minutter, så er den klar, og den holder varmen
utroligt længe.
Jeg ved desværre ikke hvor man kan få dem herhjemme da min er købt med hjem
fra Tyskland.. men i hvert fald en varmepude, og evt. en smertestillende
pille hvis det er man føler for det. Det er mit bud

Håber det hjælper!

Trine

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-05 21:08

myggen skrev den 22-09-2005 19:22:
> .. Og så et alle tiders råd
> som jeg fik herinde (vist endda af en mand) "håndpålæggelse"..

Jep

**tillader mig lige at pudse min glorie**

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 23:14

Det er nemlig en rigtig god ting. Min kæreste lægger også sine hænder på min
lænd eller ved nederst på maven når jeg har rigtig ondt og den varme og
nærhed får mig til at slappe af og tager toppen af smerterne. Har man ikke
lige en kæreste ved hånden, kan en varmepude også klart anbefales

Mht at vokse fra det, ja det kan jeg også sige jeg er. Jeg fik p-piller som
13 årig fordi mine menses smerter var så ekstreme og siden da har det
hjulpet og det er ganske lidt jeg mærker til det den dag i dag. (10 år siden
nu).
Så jeg tror også på man kan vokse fra det.

Mvh Helle

Fra : myggen

Dato : 23-09-05 14:44

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> siden nu).
> Så jeg tror også på man kan vokse fra det.

jeg vil dog lige for god ordens skyld nævne at det ikke er p-pillernes skyld
jeg er "vokset fra det"... det er sket med tiden - også selvom jeg i flere
år ikke tog p-piller, og jeg nu har en p-stav.

Men nogle vokser fra det ved hjælp af p-piller, andre vokser fra det af sig
selv.. og så find varmepuden frem, for den gør underværker!

Trine

Fra : Helle

Dato : 23-09-05 23:43

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men nogle vokser fra det ved hjælp af p-piller, andre vokser fra det af
> sig selv.. og så find varmepuden frem, for den gør underværker!

Jeg tror bestemt heller ikke det er p-pillernes skyld at jeg voksede fra
det, men de var gode indtil jeg blev ældre og dermed voksede fra det

Helle

Fra : Karina Nielsen

Dato : 23-09-05 20:37

> [...]
siden
> nu).
> Så jeg tror også på man kan vokse fra det.

det minder mig om ved det emne, at da jeg var yngre havde jeg mange
smerter - ikke lige så mange som den dag i dag, men min kat lagde sig på
maven af mig:) Det hjalp også til tider for han varmede jo min mave ligesom
en varmepude.

Han kunne se når jeg havde ondt eller hvis jeg havde grædt, så kom han
automatisk og lagde sig - ikke nødvendigvis på mavsen:)

Vh
Karina

Fra : myggen

Dato : 23-09-05 22:35

"Karina Nielsen" <dsl154563NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Han kunne se når jeg havde ondt eller hvis jeg havde grædt, så kom han
> automatisk og lagde sig - ikke nødvendigvis på mavsen:)

en kat er så afgjort en dejlige varmepude.. endda på nogle punkter bedre,
for det er jo også hyggeligt at ligge os nusse en dejlig, spindende kat..
Selvom det selvfølgelig også kan være besværligt at benytte sin kar som
varmepude da den ikke nødvendigvis er så interesseret i at ligger hvor man
placerer den Og jeg tror ikke det kan anbefales at bruge den som
erstatning for en varmepude, når der er vrøvl med nakken - vel at mærke hvis
man ligger på ryggen...

Fra : Karina Nielsen

Dato : 24-09-05 14:08

> [...]
> placerer den Og jeg tror ikke det kan anbefales at bruge den som
> erstatning for en varmepude, når der er vrøvl med nakken - vel at mærke

Han var nu en dejlig kat - jeg kunne få ham til alt:) Han blev trods alt
også 23 år gammel, så han fandt sig i at blive lagt på maven af en teenager
*gg* Men en dejlig varmepude.

Men det sidste kan jeg kun give dig ret i... Puh ha, en kat i nakken - men
der er jo nogle der ligger i nakken på deres ejere.

Karina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-09-05 09:54

> [...]
>
> Men det sidste kan jeg kun give dig ret i... Puh ha, en kat i nakken - men
> der er jo nogle der ligger i nakken på deres ejere.

He He, det behøver jo ikke altid, ligefrem være den fysiske varme. Jeg kom
ved indlægget til at mindes Jacob... Ja hun er død nu, og har været det i
mange år. Men Jacob, var en Nymfeparakit albino. Hun sad på sit bur i
værelset ved siden af. Men da Jacob opdagede, at jeg havde det dårligt,
lettede Jacob, fløj ind i soveværelset, landede på sengegærdet i fodenden,
og kiggede rigtigt medfølende. Far var i meget meget trist lune, hvad kan
jeg gøre for at hjælpe på dette, så det ud, som Jacob tænkte.... Det eneste
Jacob så lige kunne finde på, var uophørligt at fløjte alle sine melodier,
og alle de kombinationer vi ellers brugte sammen, for til slut, da Jacob
næsten ikke havde luft tilbage, at hoppe hen over dynen, sætte sig på
hovedpuden, og læne sig op af min kind.... Helt ærligt, hvem ville ikke få
det bedre, af sådan en kærlighedserklæring .... Resten af hendes liv,
var hendes soveplads.... Ja rigtigt gættet, på Fars hovedpude ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Cocoamum

Dato : 25-09-05 10:42

Benny Mortensen skrev:
> [...]
> det bedre, af sådan en kærlighedserklæring .... Resten af hendes liv,
> var hendes soveplads.... Ja rigtigt gættet, på Fars hovedpude ..

Sikke en sød historie! Og jeg går ud fra, at man overhovedet ikke skal
give sig til at spekulere over, at Jacob var en 'hun', vel? Hvis man
ikke er fugle-menneske, så ved man jo ikke noget om den slags.

Tine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-09-05 11:16

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> give sig til at spekulere over, at Jacob var en 'hun', vel? Hvis man
> ikke er fugle-menneske, så ved man jo ikke noget om den slags.

Hun afslørede sig selv, for af og til, lagde hun et par æg. Jeg er også
rimeligt sikker på, at med hendes talent for at lære, så havde hun lært at
tale, hvis hun havde været en han. Men det kan Nymfe hunner ikke, og der
foruden, er albino hanner utroligt sjældne.

M.V.H.....Benny..