din personlige "hurtig-ret"
Fra : Kim Schulz

Dato : 22-09-05 16:52

hejsa
sad lige og snakkede hurtigretter med kæresten og så kom jeg til at
tænke på hvad i andre har af "hurtigretter" som i benytter jeg er
(gerne nogen som man ikke finder i enhver bog om mad på 10min).

MVH
Kim

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 22-09-05 17:18

Når jeg _virkeligt_ ikke gider lave noget der kræver bare en minimal
indsats, koger jeg en gang ris, smider en dåse flåede tomater, en dåse tun
og lidt krydderier i, rører godt rundt, smækker benene op i sofaen og spiser
direkte af gryden

Mvh Mads

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-09-05 17:33

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
[...]

Et telefonopkald til den lokale pizzabager klarer nemt det

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Max

Dato : 22-09-05 17:41

Hej Kim

Æggekage med røget sild.

Gode stegte pølser og kartoffelmos.

Pariser bøf.

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-09-05 18:00

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim,

Den fik vi i går....

Frisk pasta.
Flødesovs med gorgonzola og hvidløg
Smørristede kantareller (Man kan naturligvis også bruge andre svampe eller
evt. ristede klokkepeber)
Napolisteaks super lynstegt med hvidløg, salt og peber. Nogen vil mene, at
de er r** kedelige, men hvis de er stegt rigtig, så er de bare mums. De må
ikke få mere end lidt over et minut på hver side og på en super varm pande.

Det hele tager vel omkring små 20 minutter at lave og så smager det ikke af
"hurtigmad". Nogen gange serverer jeg også en blandet, frisk salt til.

I går var vi lidt lækkersultne, så da lavede jeg nogle nachoschips til
forret med guacamole. Jeg brugte dem der er runde og lage dem på en
bradepande med bagepapir. Oven på chipsen kom der fint hakkede tomater og
hakket sød chilifrugt. På halvdelen af dem kom jeg finthakkede rødløg og den
anden halvdel fik friske jalapeños i ringe (dem har man naturligvis i
drivhuset. Alle fik de lige et drys revet ost. I en forvarmet oven ved
200 grader i omkring 6-7 minutter til osten er smeltet og en smule gylden.
Se det er lækkerier. )

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-09-05 18:27

On Thu, 22 Sep 2005 18:33:10 +0200
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> (gerne nogen som man ikke finder i enhver bog om mad på 10min).
>
> Et telefonopkald til den lokale pizzabager klarer nemt det

ej det er jo ikke sjovt

Fra : Leo

Dato : 22-09-05 19:04

)
Altså - jeg ved, at mange vil ryste på hovedet, men altså: der er ikke
meget, der slår en gang havregrød med smørklat.
Det er min favorit og jeg kan spise det morgen, middag og aften.

Fra : Max

Dato : 22-09-05 19:14

Hej Leo

> Altså - jeg ved, at mange vil ryste på hovedet, men altså: der er ikke
> meget, der slår en gang havregrød med smørklat.

Kan kun give dig ret, jeg laver det til tider med grovegryn, rosiner
og solsikkekerner. Som det blev sagt i "Martha" det er sundt
og nærende.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-09-05 19:23

On Thu, 22 Sep 2005 20:03:31 +0200
"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> [...]
> meget, der slår en gang havregrød med smørklat.
> Det er min favorit og jeg kan spise det morgen, middag og aften.

tjaa jeg kan så hverken spise det morgen, middag eller aften. jeg får
kvalme ved lugten af det.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 19:37

Kim Schulz wrote:

> sad lige og snakkede hurtigretter med kæresten og så kom jeg til at
> tænke på hvad i andre har af "hurtigretter" som i benytter jeg er
> (gerne nogen som man ikke finder i enhver bog om mad på 10min).

Hvor skal jeg starte? De fleste pastaretter (også dem, jeg gennem tiden
har postet opskrifter på her) tager i gennemsnit 15-20 minutter at lave.

Men nu har man jo lige fået at vide i en anden tråd, at pasta er junkfood...

Men ok, en klar favorit, hvis det skal gå rigtig stærkt:

2-4 personer, alt efter sult:

Stor gryde med vand sættes over.
2 høg hakkes fint (jeg bruger foodprocessoren) sammen med 4-6 fed hvidløg.
Løgblanding steges klar i olivenolie og der skrues op for fuld hammer.
Når der er rigtig gang i panden, smides et glas hvidvin (eller lidt
hvidvinseddike og vand) på. Når hvidvinen er væk, tilsættes en kvart
liter fløde. Nu koger vandet - i med en pose tortellinier nede fra
Netto. Efter 3-4 minutter i vandet smides tortellinierne over til
flødesovsen, krydr godt med salt og peber og drys friskrevet parmesanost
over. Billig, lynhurtig og frem for alt: Super lækker mad.

Skal det gå knap så hurtigt, men være meget lækrere, kan man jo lave
sine tortellinier selv :)

Kan også varieres med at tilsætte forskellige ting til
"grundflødesovsen", f.eks. kantareller eller sprøde bacontern.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 23-09-05 08:34

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan også varieres med at tilsætte forskellige ting til "grundflødesovsen",
> f.eks. kantareller eller sprøde bacontern.

Mums hvor det lyder lækkert... Der er lige til aftensmaden...

Mvh Heidi

Fra : Mus

Dato : 22-09-05 20:17

1)Hvis man har rester.
Det kan være kartofler eller pasta og måske lidt kød og grøntsager kommes
det hele i et fad. Der tilsættes tomater. Dækkes med rigelig ost.

Sættes i ovnen. Dertil serveres jalapenos of creme fraiche rørt med
salsasovs gerne hot(bruger færdiglavet på glas). Det er guf og billigt.

2) Man kan købe færdig lavet tærtedej på køl der bare lige skal i fadet.
Dette giver mulighed for at lave tærte på under 10 min.

3) superlækker ret selv om det lyder kedeligt. Tager længere end 10 min .
Men det passer sig selv
Bacon i tern steges i en gryde. Der tilsættes løg de sidste par min.(ikke
for længe). Der tilsættes 1-2 dåser hakkede tomater. Det hele simrer til en
del af væden er kogt ind ca 30-40 min. Serveres med pasta og friskhøvlet
parmesan og evt basilikumsblade. Det smager super. Det er baconnen og at
væden får lov at koge ind der giver den gode smag samt selvfølgelig
parmesanen.

LN

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-09-05 20:10

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> sad lige og snakkede hurtigretter med kæresten og så kom jeg til at
> tænke på hvad i andre har af "hurtigretter" som i benytter jeg er
> (gerne nogen som man ikke finder i enhver bog om mad på 10min).

Jeg har to forskellige:

En gang champignoner, enten friske eller frosne, porrer eller løg og
bacon svitses på en pande. Tilsæt basillikum, estragon, salvie eller
hvad du nu har lyst til og en lille flaske kaffefløde og server det
med pasta. Cherrytomater er også godt i det.

Et løg, to æbler og en pakke bacon svitses i en gang karry. Tilsæt
vand/mælk/fløde og server det med ris.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-05 21:02

> En gang champignoner, enten friske eller frosne,

Frosne champignoner? Det har jeg ligegodt aldrig hørt om før.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/21/05)

Fra : jakob

Dato : 22-09-05 21:08

Jens Bruun wrote:

> Frosne champignoner? Det har jeg ligegodt aldrig hørt om før.

Ikke det? De ligger da i frysedisken sammen med alle de andre frosne
grøntsager. Jeg kan huske at jeg havde en pose i min fryser på et
tidspunkt, og hæftede mig ved at de smagte langt mere igennem end jeg er
vant til med alm. friske champignoner. Jeg havde dem kraftigt mistænkt
for at være tilført aroma kunstigt, men aner ikke om det har noget på
sig. Lyder næsten lidt for skørt. Har ikke prøvet frosne champignoner
siden, - nok fordi jeg ikke rigtig har nogen fryser af betydning p.t.

/Jakob

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 22-09-05 21:46

Thu, 22 Sep 2005 22:07:49 +0200, skrev jakob <jtonospam@mail.dk> i
dk.kultur.mad+drikke:

>Ikke det? De ligger da i frysedisken sammen med alle de andre frosne
>grøntsager. Jeg kan huske at jeg havde en pose i min fryser på et
>tidspunkt, og hæftede mig ved at de smagte langt mere igennem

Du har ret i, at de smager mere igennem, men det er så vidt jeg ved
fordi det er markchampignoner der bruges til fremstillingen.

--
Gitte Sørensen

Lav dine egne lykønskningskort:
http://www.gittes.dk/shop

Fra : jakob

Dato : 22-09-05 21:49

Gitte Sørensen wrote:

> Du har ret i, at de smager mere igennem, men det er så vidt jeg ved
> fordi det er markchampignoner der bruges til fremstillingen.

Ah.. Det lyder da som en plausibel forklaring.

/Jakob

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-09-05 21:25

> [...]
> hvad du nu har lyst til og en lille flaske kaffefløde og server det
> med pasta. Cherrytomater er også godt i det.

Jeg kan sagtens forestille mig den ret med noget frisk franskbrød i skiver
til (ikke flute eller ciabata bare dansk franskbrød).
mvh
Jørgen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-09-05 23:31

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Jeg kan sagtens forestille mig den ret med noget frisk franskbrød i skiver
> til (ikke flute eller ciabata bare dansk franskbrød).

Hej Jørgen.

Hmmm, den ret, og så med flødesovs og skiver af ristet bacon i stedet for
stykker, og uden alle de der krydderier og tomater - uhmmmm!
Eller bare en bakke letristede champignoner skåret i tykke skiver, hældt i
flødesovs, og over en portion pastaskruer - mums!
Eller bare en bakke friske champignoner, når man er i snackhumør...uh råguf!
Damn, nu kører mundvandet!

Hm, en anden favorit-hurtigret:
Du skal bruge:
2-4 skiver toast/sandwichbrød (de store)
En stor bakke champignoner.
Fløde.
Muskatnød.
En pose mozzarellaost.

Du tæver først det værste vand ud af svampene på stegepanden, og stuver
derefter dem alle i fløden, til sovsen er godt tyk.
Derpå ristes brødet, og smøres med et godt tykt lag smørelse.
Svampesovsen fordeles ligeligt på skiverne, imens ovnen varmer op.
Derpå drysses et godt tykt lag mozzarella over, et drys muskatnød, og det
hele sættes på bagepladen, klar til ovnen.
Derpå bager du herlighederne til osten er gyldentbrun.
Og *så* er der guf!

Mvh

Aragorn_DK - der vist burde have valgt et hobbitnavn i stedet!

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-09-05 22:44

[...]

Hov, havde da nær glemt eksens gryderet.
Den tager godt nok lidt tid at forberede, men den er hurtigt bikset sammen
når først de indledende knæbøjninger er overstået.

1 stk. 2-3 kilos nakkekam.
En af slagterens pakker bacon - svarer nok til 2-3 alm. supermarkedspakker.
Et par pakker cocktailpølser.

Brun nakkestegen i gryden og hæld vand ved og lad koge til den er mør.
Inden nakkekammen er færdig, rister du baconnerne godt på panden.
Derpå rister du pølserne i baconfedtet bagefter.
Nakkekammen tages op og drypper af, og skæres ud.
Derpå laves 2-3 liter opbagt brun sovs med 50-100 gr. margarine eller smør,
vand fra nakkekammen, ribsgele (det må sgu være grøntsager nok!), og salt.
Til sidst blandes bacon, pølser og nakkestykker i sovsen og simrer lidt.
Baconfedt hældes også ved.
Serveres evt. med franskbrød til.
Den passer nok meget godt til, hvad to grovsultne personer kan guffe på to
dage som aftensmad.

Hov, eller stegeben!
Brun nøglebenene og lad dem koge.
Lav brun opbagt sovs som ovenfor beskrevet når benene er godt møre.
Serveres med masser af køkkenrulle til, og fri adgang til bruseren bagefter.

Man kan evt. lave kogte kartofler til, eller skære et par skiver frannere,
men det er sgu mere lækkert at frådse i kød og sovs alene.

Venlig hilsen
Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 23:09

Aragorn Elessar wrote:

> [klip et par opskrifter]

Må man spørge til dit BMI-tal?

Mvh
Kevin Edelvang, BMI >30

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-09-05 23:33

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Må man spørge til dit BMI-tal?
>
> Mvh
> Kevin Edelvang, BMI >30

22,5.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - 170 cm høj, og vejer 65 kilo.

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 23:37

Aragorn Elessar wrote:

> 22,5.

Æv, du er en af dem!

Mvh
Kevin Edelvang, misundelig

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-09-05 23:35

> Æv, du er en af dem!
>
> Mvh
> Kevin Edelvang, misundelig

Det hjælper at have en forbrænding med turbo, der er hakket, planet, chippet
og tunet, ja.

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-09-05 22:35

[...]

3/4 pakke frisk pasta med ristede pølsestykker (3-4 Langelændere) og vilde
mængder bløde løg (1-2 store løg) - det giver en fed omgang prut, men for
fanden hvor smager det dog godt!

Og ellers:

4 tykke frannere med kødpølse eller skinke.

4-5 frannere med 3 æg og 1 pakke bacon.

Pastasnask fra Brugsen. En pose = 1 portion.

Mors kolde frikadeller på rubbere. 6-8 halve.

Og skal der gå totalt fråds i lyn-maden, så er 1½-2 hvidløgsflûtes sagen!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Pipeline

Dato : 22-09-05 23:19

1. En bakke cherrytomater halveres og drysses med hvidløgssalt.
2. Et bundt grønne aspages koges møre og skæres i små stykker.
Imens ristes baconstykker på panden.
3. Smid asparges og tomater på panden og krydr med peber og evt. en smule
salt.
4. En pakke frisk pasta koges, og vendes på panden med de øvrige sager.
5. Enjoy!!

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-09-05 23:34

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in message
> [...]
> salt.
> 4. En pakke frisk pasta koges, og vendes på panden med de øvrige sager.

Kan man bruge noget andet end :-* asparges?

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 23:38

Aragorn Elessar wrote:

> Kan man bruge noget andet end :-* asparges?

Grønne bønner burde kunne gøre nogenlunde det samme for retten
teksturmæssigt, men naturligvis give en lidt anderledes smag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-09-05 23:36

> Grønne bønner burde kunne gøre nogenlunde det samme for retten
> teksturmæssigt, men naturligvis give en lidt anderledes smag.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Er det de der dåseting du mener, man grovfiser af?
I så fald: Mere :-*

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 23:42

Aragorn Elessar wrote:

> Er det de der dåseting du mener, man grovfiser af?
> I så fald: Mere :-*

Nej, jeg mener haricots verts.. Sådan nogle her:

http://www.fruits-vegetables-spices.com/lagre_vegetables/french_beans.jpg

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-09-05 00:46

> Nej, jeg mener haricots verts.. Sådan nogle her:
>
> http://www.fruits-vegetables-spices.com/lagre_vegetables/french_beans.jpg
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Aaaaah okay...så er man med igen.

Jow - kogte, og med smør og groft salt! Mums! :o9

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 23-09-05 15:03

Jeg har en riskoger.
Min kone skulle en gang rejse bort og lavede den sidste måned ekstra
enpersonsportioner af den mad vi fik (hun kender mine evner som kok) og frøs
den i portionsposer. Da hun var rejst hældte jeg ris og vand i bunden af
riskogeren og lagde en frossen portion mad på en rist (hylde) i kogeren. Når
risen var kogt, var maden også varm og klar. Jeg kan anbefale at man
anskaffer en riskoger.

Fra : Mus

Dato : 23-09-05 17:03

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Når
> risen var kogt, var maden også varm og klar. Jeg kan anbefale at man

He he og ja og anskaffer sig en kone der laver mad til fryseren Så tager
det kun ti minutter at varme.
Genialt - hvad skal man så med opskrifter

LN

Fra : Peter Westh

Dato : 23-09-05 17:06

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan anbefale at man anskaffer en riskoger.

Og hvis man så også kan finde en kone der er lige så sød som fru Lauridsen,
så kan man vist ikke ønske sig mere!

/P

Fra : Søren

Dato : 23-09-05 17:04

> [...]
>tænke på hvad i andre har af "hurtigretter" som i benytter jeg er
>(gerne nogen som man ikke finder i enhver bog om mad på 10min).

Spejlæg m. salt og peber på rugbrød.
Hårdkogt æg m. et par stænk Tabasco
Pariser toast.
Franskbrødsskive med smør og brun farin under grillen i ovnen.
6 guldøl.

Søren

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 24-09-05 23:54

[...]

Der findes masser af lækre retter man kan lave på ingen tid. Men som jeg
forstår Kim's spørgsmål, så er det mere "uforpligtende" retter han mener
(Ret mig hvis jeg tager fejl)

En god bøf med bearnaisesauce o. lign. er hvad jeg kalder en "forpligtende"
ret. Man kan ikke bare hælde den i skrutten. Jeg smager på den. Nyder den og
trækker måltidet ud.

"Uforpligtende" mad, i min ordbog, er når jeg er møg-sulten, men træt. Når
jeg vil ha' noget at æde, og ikke andet. Og heller ikke gider stå i køkkenet
mere end nødvendigt, og slet ikke at smage til. Jeg ved at det bare smager
som det plejer, og kan tilfredsstille min sult.

Min hurtigret:

En stor gryde vand sættes i kog med en sjat kogesalt i. Når vandet koger,
tilsættes en håndfuld spaghetti, knækket midt over. Rør rundt, og kog i ca.
9-10 min.
I mellemtiden skæres et antal wiener pølser i ca. 1 cm store stumper. Og 1-2
store løg skæres i tern. Hældes samtidig på en varm pande, og varmes hurtigt
igennem (Jeg kan godt li' at løget ikke har fået for meget.)

Hæld vandet fra spaghettien, kom pølser og løg i gryden. Tilsæt en passende
mængde ketchup. Server. Evt. parmesan over.

Det mætter og det smager rimeligt.

VH Pernille, der elsker at lave god mad, som tager tid. Især
cognac-flamberet jomfruhummere med hvidløgsmayonaise. Masser af tomater til
og godt brød.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-09-05 02:00

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> wrote in message

> [...]
>
> VH Pernille, der elsker at lave god mad, som tager tid. Især
> cognac-flamberet jomfruhummere med hvidløgsmayonaise. Masser af tomater

Hej Pernille.

Den ret kan jeg kun give min støtte til!
(minus parmesan og ketchup, plus smeltet smørelse - uhmmm!)

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-09-05 02:11

[...]

Når det skal gå rigtigt hurtigt, bliver vejen lagt forbi burgerbaren eller
pizzariaet hernede i byen.
Så står den enten på flæskestegssandwich minus syltede agurker og rødkål -
den store, med to tykke skiver i! Mums!
Og er det pizzariaet, er det enten en UFO-pizza (er det ikke det de der
sammenklappede dimser hedder?) med løg, champignons, tomatsnask og det der
kødstump-noget...lam, tror jeg det er, og så rå mængder hvidløg - uh råguf!
Eller en gang båndpasta med flødesovs og diverse guf i.

Er det på arbejdet, er det Rita og hendes smørrebrødsforretning der må holde
for - hendes skinke/ost-sandwich, frikadellesandwich eller
flæskestegssandwich er guf! Går bølgerne højt, ryger der 4-5 halve med
traditionelt pålæg med.
Btw, hvem helvede er den halvhjerne der har fået den vanvittige ide at komme
appelsinskiver på flæskesteg? Helligbrøde!
Det skal sgu kun tykke skiver flæskesteg til, samt groft salt og en smule
stegefedt på! Dixi! *tramp!*
Er jeg i Lyngby, er det en tur tværs over vejen og hen til kineserens
pizzaria, hvor de har alletiders pasta med flødesovs, bacon og champignoner.
(Det er tværs over Hummeltoftevej og over til det lille torv ved Sorgenfri
Station, hvor mamsebiksen ligger... )

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Rikke Mors

Dato : 03-10-05 08:28

Kim Schulz wrote:
> [...]
> tænke på hvad i andre har af "hurtigretter" som i benytter jeg er
> (gerne nogen som man ikke finder i enhver bog om mad på 10min).

Her hos os har den tit stået på retten "spinat-splat".
En pose frossen helbladet spinat smides i en gryde sammen med 1-2 spsk
vand og tøs stille og roligt op. Imens varmes en stor gryde saltet vand
til pasta. Når spinaten er tøet op kommes en halv pakke flødeost eller
alternativt en god sjat piskefløde i (Kan i øvrigt også anbefales med
den fede cremefraiche). Desuden kan tilsættes ristede bacontern, en rest
skinke i tern, lidt røget laks i tynde strimler eller lignende. Smag til
med salt, peber og lidt muskat. Frisk pasta koges og vendes hurtigt med
spinatsaucen. Færdig!

Rikke Mors