glasfiber limes sammen med plast ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 22-09-05 16:54

hej
lidt ot, for det er ikke en båd. men en ellert. den er bygget op af en
glasfiberskal og inden i er der en plastikskal. og hulrummet er fyldt ud med
PU-skum. så det minder lidt om en båd. men problemet er at kanten hvor
glasfiberen er limet sammen med plastik skallen er det gået op i limningen.
limningen ligner mest noget sort silicone agtigt fugemasse.
gabet er ca 10 mm hvor det gaber mest. og det er ikke nemt at presse sammen
så jeg kan lime det. for det virker som om at PU-skummet har udvidet sig
lidt.
hvad kan jeg gøre ved dette problem ?
og hvad skal det limes med så det holder ?
PU-skum, suger det vand til sig når der nu er åbent ind til det ?
på forhånd tak

--
klaus nielsen

Fra : *** Calle ***

Dato : 23-09-05 00:03

klaus nielsen wrote:
> [...]
> hvad kan jeg gøre ved dette problem ?
> og hvad skal det limes med så det holder ?
> PU-skum, suger det vand til sig når der nu er åbent ind til det ?
prøv med sikaflex
--
*** Calle ***

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-05 13:52

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

> hvad kan jeg gøre ved dette problem ?
> og hvad skal det limes med så det holder ?
> PU-skum, suger det vand til sig når der nu er åbent ind til det ?
> på forhånd tak

Sikaflex er glimrende.

Men hensyn til PU skum, så er der mange forskellige kvaliteter, men normalt
suger det ikke vand. Men du skal være opmærksom på skumtypen. Noget af det
skum, der er brugt i ellerter kan nemlig godt holde på vandet. der afhænger
af, hvor tætte cellerne er og hvor meget det ekspanderer. det er jo ikke alt
skum, som ekspanderer lige meget.

Claus

Fra : klaus nielsen

Dato : 23-09-05 19:37

> [...]
> afhænger
> af, hvor tætte cellerne er og hvor meget det ekspanderer. det er jo ikke

tak for svarene.
hvilke egenskaber har sikaflex som "lim" altså det skal jo gerne kunne holde
limfladerne solidt samlet selv om der er lidt spændinger der vil trække
limfugen fra hinanden
burde man bore huller og sætte nitter i til at forstærke samlingen evt ?
hvor købes sikaflex ?

at skille de to dele ad og samle dem med ny skum er vel nærmest en umulig
opgave. skummet presser vel delene fra hinanden ?

mvh klaus nielsen
nybagt ellert ejer

Fra : klaus nielsen

Dato : 23-09-05 21:30

i værkstedsbogen står der at de to dele er limet sammen med PUR-lim hvad det
så end er

Fra : *** Calle ***

Dato : 23-09-05 21:34

klaus nielsen wrote:
> [...]
> der vil trække limfugen fra hinanden
> burde man bore huller og sætte nitter i til at forstærke samlingen

SIKA laver mange typer, hvor sikaflex er en af dem
serien indeholder også den lim forruder sættes i med, hvor man må køre en
time senere.
købes evt. hos en autoreservedelsforhandler
--
*** Calle ***

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-09-05 12:54

> [...]

> limfugen fra hinanden
> burde man bore huller og sætte nitter i til at forstærke samlingen evt ?

Sikaflex 291 er uovertruffen. Hvis du eller renser og affedter korrekt, så
får du et resultat, som du ikke kan flå fra hinanden. Kan købes hos alle
bådudstyrsforretninger.

> at skille de to dele ad og samle dem med ny skum er vel nærmest en umulig
> opgave. skummet presser vel delene fra hinanden ?

Ja, du kan ikke bruge ekspanderende skum til at lime med. Brug sikaflex, det
er uden tvivl det bedste. MEN vær *grundig* med at rense og affedte.

> nybagt ellert ejer

Stakkel

Hvis ellers klubben stadig eksisterer, så meld dig ind i ellertklubben, der
er folk som har tonsvis af guldkorn.

Claus

Fra : klaus nielsen

Dato : 24-09-05 18:51

> [...]
>
> Stakkel
>
> Hvis ellers klubben stadig eksisterer, så meld dig ind i ellertklubben,

ok mange tak for svarene. jeg må ned og kigge på hvad de har at gøre med..
en ellert er sgu sjov.. men kan køre folk ned før de opdager en *G*

mvh klaus nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-09-05 23:00

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

> ok mange tak for svarene. jeg må ned og kigge på hvad de har at gøre med..
> en ellert er sgu sjov.. men kan køre folk ned før de opdager en *G*

Hvis du senere får behov for flere oplysninger og ikke kan finde det hos
ellertklubben, så prøv at kontakte Alan Lyman i Palads Teatret, København.
Eller måske bare Nordisk Film Biografer. Alan er endog meget teknisk kyndig
med ellerter, og har kørt ellert i mange år. Hvis han stadig er hos NFB, så
kører han sikkert også ellert endnu pga af den gratis parkering i indre kbh.

Søg på google og du får både hans telefonnummer og mailadresse. Du kan bare
hilse fra mig, han er sikkert altid frisk på en ellertsnak, hvis han har
tid.

Claus

Fra : klaus nielsen

Dato : 25-09-05 15:47

> [...]
> bare
> hilse fra mig, han er sikkert altid frisk på en ellertsnak, hvis han har

fedt nok
tak for det

hilsen klaus nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-09-05 22:09

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

> fedt nok
> tak for det

Jeg har lige fået en mail fra Alan Lyman, han har skrevet til dig flere
gange, men får mailen retur. Det samme gør jeg...

Din mailadresse er tilsyneladende ikke gyldig. Du kan skrive til Alan på
alan.lymansnabelanordiskfilm.com

Han kører i øvrigt stadig ellert.....

Claus

Fra : klaus nielsen

Dato : 27-09-05 17:47

> [...]
> gange, men får mailen retur. Det samme gør jeg...
>
> Din mailadresse er tilsyneladende ikke gyldig. Du kan skrive til Alan på

min rigtige mail er klausvfr snabela ofir.dk
og han er meget velkommen til at skrive hvis han vil.
der hvor der står snabela er naturligvis @ og ingen afstand mellem ord og
tegn
mvh klaus nielsen