Medister??
Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 22-09-05 13:13

Hej NG

Er der nogen der kan svare mig på, hvor længe jeg må koge medister?? Jeg har
hørt at det er bedre at koge det første og så derefter stege det...

Mvh Heidi

Fra : Spirrevip

Dato : 22-09-05 13:51

Hej

Den skal ikke koges for længe højst 5-10 min indtil den er fast. Pas på den
ikke sprænger.
Derefter skal den steges til den er gylden.

Venlig hilsen
Spirrevip

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 22-09-05 16:47

"Spirrevip" <ingen@skalskrivetilmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
> ikke sprænger.
> Derefter skal den steges til den er gylden.

Tak for hjælpen jeg vil i gang med at koge....

Mvh Heidi

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 19:30

Spirrevip wrote:

> Den skal ikke koges for længe højst 5-10 min indtil den er fast. Pas på den
> ikke sprænger.

Jeg koger altid medister i lage, som jeg lærte det af min salig oldemor.
Vandet bringes i kog og tilsættes peberkorn, laurbærblade og en halv
deciliter eddike, samt salt. Gerne et halveret løg også. I med
medisteren og tag den af blusset. Så skal den bare stå og hygge sig
under låg i en tyve minutters tid. Det er vandets temperatur, der er
vigtig i forbindelse med sprængning. Lagen er lækker til sovs, især hvis
man har et ben eller et par skiver kogeflæsk med.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Max

Dato : 22-09-05 17:43

Hej Heidi

> hørt at det er bedre at koge det første og så derefter stege det...

Du behøver ikke koge den, men der kan være to fordele ved at
gøre det, kogt punktere den ikke så let når den steges og det
vand du har kogt den i giver lidt smag hvis du vil lave sovs.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 22-09-05 18:30

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Du behøver ikke koge den, men der kan være to fordele ved at
> gøre det, kogt punktere den ikke så let når den steges og det
> vand du har kogt den i giver lidt smag hvis du vil lave sovs.

jEG ER RET DOVEN, og min mors kogt-stegte medister med den lækre brune
skorpeagtige overflade har jeg ikke tid til. Enten mikrobølger jeg den få
minutter, eller jeg dumper emballagen i hurtigkogeren hvis to litervand
netop har nået 100 grader.
Næste dag (eller efter tyve minutter) er proteinerne denatureret nok til at
det er lækkert - og til at ingen nok så hård stegning kan sprænge skindet,
hvis man går op i den æstetik..

Hvad er det for krydderi der bruges i med-ister med-fedt pølsen, foruden
løg og salt og peber? Koriander og allehånde? Det sidste bruges i rullepølse

Fra : Leo

Dato : 22-09-05 19:06

> Hvad er det for krydderi der bruges i med-ister med-fedt pølsen, foruden
> løg og salt og peber? Koriander og allehånde? Det sidste bruges i
rullepølse

Jeg kender jo ikke din slagter, men kunne det være nelliker?

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-05 20:56

> [...]
> skorpeagtige overflade har jeg ikke tid til. Enten mikrobølger jeg
> den få minutter, eller jeg dumper emballagen i hurtigkogeren hvis to

Gud hvor går du dog glip af meget. De fleste livsfornægtere er det, fordi de
ikke ved bedre. Du skriver i en gruppe, hvor du har alle muligheder for at
vide bedre. Alligevel vælger du at være livsfornægter. Dit valg. Du bliver
_aldrig_ inviteret på hjemmelavet mad hos mig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/21/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 22-09-05 21:32

> [...]
> at vide bedre. Alligevel vælger du at være livsfornægter. Dit valg. Du
> bliver _aldrig_ inviteret på hjemmelavet mad hos mig.

Det var hårde ord
Mon jeg først mistede chancen idag ved dette indlæg?

Jeg må have skrevet noget helt andet, der ramte dig dybt og irriterede dig?
Ring eller mail hvad kan få dit/andres pis i kog vedr uskyldige verbale mig.
Det er vist ikke kun arrogance/indbildskhed/selvoptagethed, altså form. Det
er måske noget livsfilosofi?

Ordet "livsfornægter" er jeg helt uforstående for. Nogle kan lide at bruge
lang tid på at kæle for maden. Nogle kan lide at overgå sig selv i tempo.
Hver sin smag - og smag er her ikke blot kemien op ad tungens smagsløg.
JEg holder meget af hvad andre har kælet for , bl.a. min kones hverdagsmad,
og jeg har tidligere selv optimeret opskrifter med stor omhyggelighed. Men
nu søger jeg ny græsgange i min "videnskab".

To-dimensionale betragtninger om at lægge vægt på kvantitet eller kvalitet
er for fladlus. Der er meget mere i det.

Fra : JytteJ

Dato : 22-09-05 22:19

> [...]
> at vide bedre. Alligevel vælger du at være livsfornægter. Dit valg. Du
> bliver _aldrig_ inviteret på hjemmelavet mad hos mig.

Er du mavesur ? Indlægget er da lidt OT. og ihvertfald uvedkommende. Vi har
alle forskellige måder at tilberede vores mad på, og det skal man vel ikke
punkes for.

VH.
JytteJ

VH.
JytteJ

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-05 08:53

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Er du mavesur ? Indlægget er da lidt OT. og ihvertfald uvedkommende.
> Vi har alle forskellige måder at tilberede vores mad på, og det skal
> man vel ikke punkes for.

Næ, det har du da ret i.

Fra : Gamle

Dato : 24-09-05 01:03

> Du behøver ikke koge den, men der kan være to fordele ved at
> gøre det, kogt punktere den ikke så let når den steges og det
> vand du har kogt den i giver lidt smag hvis du vil lave sovs.

Hej.

Een fordel mere.
Når den er kogt, kan man skære den i passende stykker og fryse dem ned.
Gerne sammen med lidt af skyen til sovsen.
Så er det bare at tage nogle stykker op til optøning og derefter på panden.

Mvh.
Torben

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-09-05 19:26

Heidi Bech Petersen wrote:

> Er der nogen der kan svare mig på, hvor længe jeg må koge medister?? Jeg har
> hørt at det er bedre at koge det første og så derefter stege det...

Om der skal koges eller ej afhænger vist af hvem man er. Og hvor man
stammer fra i landet.

Jeg har ikke erfaring med det. Husker ikke at have set det i praksis.

Og det giver ekstra opvask.!

Mvh. Jørgen

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 22-09-05 21:23

Heidi Bech Petersen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der kan svare mig på, hvor længe jeg må koge medister??
> Jeg har hørt at det er bedre at koge det første og så derefter stege

Hvad opnår man ved at koge medisteren?

Har sldrig smagt det. I min familie steger vi den bare - lang tid - på
panden.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Max

Dato : 22-09-05 21:50

Hej Torben

> Hvad opnår man ved at koge medisteren?

Som jeg nævnte i et tidligere mail:

> [...]
gøre det, kogt punktere den ikke så let når den steges og det
vand du har kogt den i giver lidt smag hvis du vil lave sovs.

Hvor ved du det fra, har du aldrig fået medister ude i byen ?

Mvh Max

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 23-09-05 05:34

Max wrote:

> Du behøver ikke koge den, men der kan være to fordele ved at
> gøre det, kogt punktere den ikke så let når den steges og det
> vand du har kogt den i giver lidt smag hvis du vil lave sovs.

Vil det sige, at formålet med at koge den er at kunne lave sovs?

Vi spiser aldrig sovs til medister. Af og til punkterer den trods langsom
stegning, men det giver en ekstra dejlig sky på panden. Det gør ikke noget.

Mister den meget smag i kogevandet?

> Hvor ved du det fra, har du aldrig fået medister ude i byen ?

Der er aldrig andre end mor, der har serveret medister for mig. Nu om dage
er det mig, der leverer pølse til familien.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 24-09-05 02:00

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> Max wrote:
-klip-
> Vil det sige, at formålet med at koge den er at kunne lave sovs?
-sakse-
> --

Næeh, ikke så vidt jeg har lært.
Ifølge min fru moders, min eks-svigermors, og eksens forklaring, går det ud
på at få kogt kødet i pølsen mørt, og få kogt eventuelt snask væk.
Det er også derfor vi aldrig bruger kogevandet til sovs i familien, da det
er fyldt med alt muligt ulækkert fra medisteren.
Som regel bruger vi pandesmeltet margarine til sovs, det er lækkert over
friske kogte kartofler. Og så er der 'knasere' i fra stegningen, mums! :-9

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Nette

Dato : 23-09-05 11:43

"Max" skrev

> Du behøver ikke koge den, men der kan være to fordele ved at
> gøre det, kogt punktere den ikke så let når den steges og det
> vand du har kogt den i giver lidt smag hvis du vil lave sovs.

Kog panden af i lidt vand, og tilsæt det til sovsen i stedet.
Jeg har prøvet begge dele og kan virkelig ikke smage forskel. Jeg steger den
på panden i ca. 40 minutter ved relativ lav temperatur, og derefter hælder
jeg lidt vand på panden. - Hvis den altså står på brun sovs.

Nette

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-09-05 14:42

Nette skrev:
> [...]
> på panden i ca. 40 minutter ved relativ lav temperatur, og derefter hælder
> jeg lidt vand på panden. - Hvis den altså står på brun sovs.

Ja, der er vel kun den mængde "smag" der er. Om man vil spæde den ud i
vand før stegning eller op med vand efter stegning giver vel samme
mængde "smag", men nok ikke helt samme "kvalitet". Er kogning i øvrigt
ikke en reminiscens fra dengang medister var fattigmad af lovligt
"modnet" kød og fedt?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 23-09-05 08:32

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad opnår man ved at koge medisteren?
>
> Har sldrig smagt det. I min familie steger vi den bare - lang tid - på
> panden.

Min mormor kogte altid medisteren, fordi så tog det ikke så længe at stege
den på panden og så kunne man skære den i stykker der var lettere og
håndtere på panden.... Jeg var bare i tvivl om hvor længe den skulle
koges... Og jeg kan hermed fortælle at det smagte fortrinligt... Vil lige
fortælle at jeg havde købt medister i Fakta og jeg har aldrig fået en
medister der smagte så godt....

Mvh Heidi

Fra : Max

Dato : 23-09-05 08:48

Hej Heidi

> koges... Og jeg kan hermed fortælle at det smagte fortrinligt... Vil lige
> fortælle at jeg havde købt medister i Fakta og jeg har aldrig fået en
> medister der smagte så godt....

Forøvrigt kan kold kogt medister jo fint spises til gule ærter,
julekål og lignende retter.

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 23-09-05 10:57

> Forøvrigt kan kold kogt medister jo fint spises til gule ærter,
> julekål og lignende retter.
>
> Mvh Max

Jaaaa.. nu er det bare sån' at jeg er lidt kræsen og kan ikke lide gule
ærter og julekål... Og nu ved jeg godt der nok kommer et ramaskrig, men jeg
kan heller ikke lide kartofler... Men ellers syntes jeg ikke jeg er kræsen
) Jeg er i hver tilfælde ikke bange for at smage noget nyt...*SSS*

Mvh Heidi

Fra : Max

Dato : 23-09-05 12:11

Hej Heidi

> ) Jeg er i hver tilfælde ikke bange for at smage noget nyt...*SSS*

Men åbenbart meget bange for det gamle :)

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 23-09-05 13:36

> Men åbenbart meget bange for det gamle :)
>
> Mvh Max

ja, det har du nu nok ret i... Men jeg sætter nu alligvel pris på en god
gammeldaws frikadelle...)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 24-09-05 02:05

> [...]
> Hej Heidi

> Forøvrigt kan kold kogt medister jo fint spises til gule ærter,

Det var dog en styg tanke!
Jeg fik *rigeligt* af gule ærter på skoletogtet med Fulton...bvadr! En stor
tøndefuld til hele flokken, så kan man æde det til der ikke er mere?
Næh tak...gule ærter til frokost og aftensmad i to dage? Stygt, jeg kan ikke
anbefale det!

Kold medister varmes i mikroen sammen med kartofler og smørsovs fra dagen
før, færdig!

Hvad er julekål?

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 24-09-05 06:56

Hej Aragon

> Hvad er julekål?

Hvidkål kogt i vand, helst vand hvor man har kogt noget
letsamtes flæsk først. Efter afkøling vrides vandet ud af
kålen og den hakkes i en kødhakker. Denne hakkede
hvidkål varmes op og der tilsættes smør, piskefløde og salt.
Drysses med salt og peber eller kanelsukker, og der serveres
sylte, kold flæsk og medisterpølse til, og naturligvis rødbeder.

Noget man spiser meget til jul her i denne del jylland.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 23-09-05 14:48

Hej

Jeg har ikke mange medistererfaringer, for min kone, som er kok, tillader
mig ikke at spise medister. Jeg kan dog tilbyde følgende:

Kød udbydes som regulært kød, indtil det når sidste salgsdato.
Derefter hakkes det og udbydes som hakket kød med en ny salgsperiode.
Når salgsperioden er udløbet omdannes det til pølser med en ny udløbsdato.

Derfor: Jo længere pølserne koges og steges, des bedre for fordøjelsen.

Bon appetit