Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
lån
Fra : Knud Herby Nielsen

Dato : 07-06-01 19:21

Kan nogen hurtigt svare på. hvilket år det blev muligt at optage 30 års
obligationslån i fast ejendom i stedet for max 20 år

mvh.
--
Knud Herby Nielsen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-06-01 19:39

Knud Herby Nielsen wrote:

> Kan nogen hurtigt svare på. hvilket år det blev muligt at optage 30 års
> obligationslån i fast ejendom i stedet for max 20 år

Det hurtige svar, aldrig, låneløbetiden er derimod nedsat fra
60 års lån i trediverne over 40 år til 30 år med virkning
fra sidst i halfjerserne.

Hvis du mener sommerhuse, så har der været (er endnu ?) en
løbetidsgrænse på 20 år, fra ca først i firserne.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-06-01 19:32

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3B1FCA29.6E90B86E@post1.tele.dk...

> Det hurtige svar, aldrig, låneløbetiden er derimod nedsat fra
> 60 års lån i trediverne over 40 år til 30 år med virkning
> fra sidst i halfjerserne.

Det kommer an på hvad lånet skulle bruges til.
For nybyggeri er ovenstående rigtigt.

For lån ved ejerskifte og tillægslån blev løbetiden først 30 år i 1992 eller 1993, så vidt jeg husker. I Økonomisk-politisk kalender bag i Statistisk 10-års oversigt er sådanne ændringer beskrevet. Jeg har desværre kun en ældre udgave ved hånden .............

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : MICHAEL H. JENSEN

Dato : 02-07-01 21:35

Dine svar er ikke korrekte.

I forbindelse med kartoffelkuren (1986/1987) blev det indført at du ved en
låneomlægning ikke måtte tage et lån der havde en længere løbetid end det du
havde i forvejen. I ejerskiftesituationer kunne man godt få et 30 årigt lån
og derfor blev der lavet en lang række fiktive ægtefællehandler. Man
handlede ikke ægtefællen men man handlede huset til ægtefællen.

I 1992/1993 blev dette ophævet så man nu altid kunne optage lån med en
løbetid på 30 år.

Dette gælder også for sommerhuse.

mvh

Michael